Galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_ariskaa

Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 15:28

Ik heb een probleem met rijden. Als ik op Heavy zit, een fries, dan krijg ik hem maar niet aangegallopeerd. Ookal gebruik ik mijn zweep het lukt NIET. Af en toe krijgt iemand het voor elkaar, maar dan valt ie naar een paar passen al weer terug in draf en begint het opnieuw. Weet iemand misschien een oplossing? Alvast bedankt!
Mariska.

MerelxG_R

Re: Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 15:33

wij leren op de manege: buiten been achter de singel binnenbeen aansporen en dan gaan ze meestal wel anders klein tikje op de schouder

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:01

Misschien een spoortje erbij doen om de hulpen te verfijnen voor de galop! En idd, een tikje op de billen suc6!!

edit: spelfoutje Vork

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:04

Hoe oud is het dier en hoe lang is hij al onder het zadel? Wordt hij van achteren actief gereden? Laat je hem in galop "vallen", dus heel hard draven in de hoop dat hij aanspringt?

N_geesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:20

Mijn paard is ook een fries. Nog steeds moeite met galop maar na 4 jaar oefenen gaat het behoorlijk aardig, soms zelfs bijna zoals het gewoon hoort.

In het bgein aan longe geoefend aan laten galoperen op stem commando, eventueel hulpje met zweep> Dan het stemcommando met been erbij als je erop zit. En dan steeds rustiger leren galoperen, maar ligt ook aan de leeftijd en reden dat hij niet galopeerd, mijne was al 10 en mocht het voor de koets nooit en toen kwam ik met een zadel aan en had hij zoiets van JA DAAG Lachen maar we hebben het knopje er wel opzitten nu, veel oefenen!

wie weet is het friezenforum iets voor je??? www.friespaardenforum.nl

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:25

Paard inhouden, wat verzamelen en tegelijkertijd drijven. Dus wat opfokken maar niet laten vertrekken, traag laten draven. In de hoek leg je er dan je been tegen, goed naar achter zitten en eventueel zweep.

Als het echter een manegepaard is dat van zichzelf heel moeilijk galoppeert ga jij dat in 1 les ook niet kunnen oplossen hoor.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 08:19

Gabberfreak schreef:
wij leren op de manege: buiten been achter de singel binnenbeen aansporen en dan gaan ze meestal wel anders klein tikje op de schouder

Schiet mij maar lek. Ik lees tegenwoordig zoveel tegenstrijdige instructies voor de juiste hulpen voor galop dat ik nu zelf begin te twijfelen. Ik had geleerd:

Binnenbeen ca. 10cm achter de singel, buitenbeen aandrijven (op de singel).

Zit ik nu zo fout? Verward

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:42

heb het precies andersom geleerd, buitenbeen naar achter en tempo aangeven, binnenbeen op de singel aanleggen. Let wel op dat je niet naar voren valt met aangalopperen, dan hinder je het paard in zijn balans en springt hij moeilijker aan. Mocht het lukken kleine stukjes zodat je hem zelf terugneemt ipv terugvallen. En dat uitbouwen naar steeds iets langer.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 19-11-07 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:45

Tsja, ik heb dus geleerd dat het binnenbeen ietsjes naar achteren moet om het paard wat meer bewegingsruimte te geven in het been waarop hij moet aanspringen (binnenbeen dus).

Welke instructeur / instructrice geeft het verlossende antwoord? Haha!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:01

citaat van inge teblick:
Waarom moet je buitenbeen eigenlijk naar achter om aan te springen in galop?
In de overgang van draf naar galop gaan de paardenbenen van diagonale 1-2, 1-2 beenzetting naar de 1-2-3, 1-2-3 kadans van de galop.
Draf gaat zo: rechtsachter+linksvoor, linksachter+rechtsvoor.
(Linker)galop gaat zo: rechtsachter, linksachter+rechtsvoor, linksvoor, (zweefmoment).
Je ziet dus dat de diagonaal rechtsachter+linksvoor moet verbroken worden naar een aparte beenzetting, en dat de andere diagonaal blijft, maar daar tussenin moet komen.
Ook hier weer een logische samenhang met het binnenbeen: je buitenbeen houdt het buitenachterbeen als het ware nét iets langer op de grond waardoor de overgang gemakkelijker wordt. Op dat moment wordt die ene drafdiagonaal verbroken - vanop het buitenachterbeen moet het paard immers net iets langer kunnen steunen om het binnenvoorbeen de kans te geven iets hoger én vooruit te laten grijpen, en die andere diagonaal moet er ook nog eens tussen kunnen. (http://www.ingeteblick.be/artikels/rijd ... tting.html)

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:03

mystery1980 schreef:
citaat van inge teblick:
Waarom moet je buitenbeen eigenlijk naar achter om aan te springen in galop?
In de overgang van draf naar galop gaan de paardenbenen van diagonale 1-2, 1-2 beenzetting naar de 1-2-3, 1-2-3 kadans van de galop.
Draf gaat zo: rechtsachter+linksvoor, linksachter+rechtsvoor.
(Linker)galop gaat zo: rechtsachter, linksachter+rechtsvoor, linksvoor, (zweefmoment).
Je ziet dus dat de diagonaal rechtsachter+linksvoor moet verbroken worden naar een aparte beenzetting, en dat de andere diagonaal blijft, maar daar tussenin moet komen.
Ook hier weer een logische samenhang met het binnenbeen: je buitenbeen houdt het buitenachterbeen als het ware nét iets langer op de grond waardoor de overgang gemakkelijker wordt. Op dat moment wordt die ene drafdiagonaal verbroken - vanop het buitenachterbeen moet het paard immers net iets langer kunnen steunen om het binnenvoorbeen de kans te geven iets hoger én vooruit te laten grijpen, en die andere diagonaal moet er ook nog eens tussen kunnen. (http://www.ingeteblick.be/artikels/rijd ... tting.html)

Dus, in gewoon nederlandse taal, zonder spagaat, diagonaal en zweefmoment? Verward

Welk been moet er nu achter de singel, en welke op de singel om aan te springen in de juiste galop?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:23

zie eerste regel buitenbeen dus naar achter, en misschien is het handig voor je een bewegend plaatje te zoeken van een dravend en galopperend paard, zodat je kunt zien waarom.

Platina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:45

Ik zou je paard los wat laten oefenen in de galop (enkel longeertouw). Als dat goed gaat met dubbel of passoa voor betere achterhand zodat hij zichzelf meer kan dragen qua spierkracht, zodat het voor hem ook wat makkerlijker wordt. Vooral veel oefenen.

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 19:38

Bedankt allemaal, ga er ZEKER wat mee doen!! Haha! Knipoog

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:58

Musicjohn schreef:
Tsja, ik heb dus geleerd dat het binnenbeen ietsjes naar achteren moet om het paard wat meer bewegingsruimte te geven in het been waarop hij moet aanspringen (binnenbeen dus).

Welke instructeur / instructrice geeft het verlossende antwoord? Haha!

Om in de juiste galop aan te springen moet je paard naar binnen gebogen zijn. Dus als jou instructrice je verteld dat je je binnenbeen iets achter de singel moet houden dan weet ze niet waarom deze hulp op deze manier uitgevoerd moet worden. Hoe wil je je paard naar binnen stellen en buigen met je binnenbeen achter de singel? Das niet logisch

Linker galop: stelling en buiging naar links, rechtergalop: steling en buiging naar rechts.
Maar goed, das off-topic. Knipoog

Om met TS haar probleem aan de slag te aan zou ik zeker met een paard wat moeite heeft om in galop te gaan even een steuntje in de rug regelen. Vraag een aardige stalgenoot of ze in het midden van de bak je wil ondersteunen met een longeerzweep. Niet om je paard een klets op z'n kont te geven, maar te ondersteuning. Als je paard moeite heeft met de gang is het niet eerlijk om je paard er ook nog eens voor te straffen met sporen, zwepen en weet ik het wat.

Vraag dat stalgenootje of ze je een paar keer vaker wilt helpen totdat je paard sterk genoeg is om de overgang zelf te doen. Reken erop dat je er wat tijd in moet steken.

Succes OK dan!