Hij maakt zich sterk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hij maakt zich sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 14:53

Ik heb de laatste tijd steeds vaker ruzie, met een bepaalde pony waar ik op rijd Clown
Zolang we maar een beetje rondrijden is er niets aan de hand, totdat ik iets van hem ga vragen, bijvoorbeeld een moeilijke oefening. Dan begint hij zich sterk te maken, en loopt hij onder me uit. Óf hij gaat dribbelen, of hij gaat rennen. Ik probeer hem dan op te vangen dmv. mijn buitenteugel, maar dan gaat hij er een trekspelletje van maken. Hij gaat in m'n handen hangen, of proberen om met z'n neus naar de grond te doen.. Hij wil gewoon geen moeilijke oefening doen, maar wel keihard racen als 't moet. En als 't moet, doet hij dat gewoon een half uur, net zo lang totdat hij wint, als ik het opgeef. Soms moet ik hem er gewoon doorheen rijden, maar het kan wel een uur duren voordat hij eindelijk luistert, maar daarna is hij wel gewoon de hele tijd lief. Maar ik heb geen zin in machtspelletjes en kijken wie de sterkste is.. Volgens mij zitten we gewoon in een dipje, maar hoe krijg ik die er weer uit?

Liselot

Re: Hij maakt zich sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:05

weet je zeker dat hij niet een keer gewonnen heeft? het lijkt namelijk wel zo en nu wil je paard proberen om de baas te blijven.
dus absoluut niet opgeven! ook al moet je 1.5 uur rijden voordat het gaat zoals jij wilt! op een gegeven moment krijgt je paard wel door dat hij er met die spelletjes niets mee opzchiet. maar dat als hij meewerkt en braaf doet wat er van hem gevraagd wordt, hij zo klaar is met het trainen (dan moet je hem ook wel weg kunnen zetten als het wel goed gaat)

probeer ook goed op te vangen met je zit, dus langzaam en uit het tempo lichtrijden. ook als je hem terugneemt met je hand niet je hand blijven aanspannen (dan kan hij zich inderdaad sterk maken) maar ook weer snel ontspannen. desnoods geef je een seconde of 2 later weer een flinke ophouding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:57

Hij wint wel vaker dan een keer, ik heb dan gewoon echt de kracht er niet meer voor. Volgens mij is het ook niet zo dat hij het niet leuk vind, als hij het eenmaal doet, is hij ook niet meer vervelend, en hij blijft 'vrolijk kijken'. Bedankt voor je tips, ik denk dat ik er wel mee wat kan! Ik vergeet inderdaad nog wel eens mijn hand 'los' te laten!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:08

Een paard maakt zich net zo sterk als JIJ hem laat worden. Kijk waar het misgaat bij jezelf ipv je pony/paard.
Wees hem voor, voel het aankomen en verras hem

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:45

ik weet niet hoever je met africhting of kennis ben, of je al schouder binnenwaarts kan, als je dat kan moet je alleen maar schoudervoor of schouder binnenwaarts rijden, en of contrastelling, wel je benen er bij houden, niet langer dan twee tellen de teugels strak houden, even ontspannen en opnieuw tempo regelen. en weer, weer en...........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:46

peerd maakt zich niet sterk Lachen Lachen JIJ maakt je sterk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:03

Ben ik dan niet streng genoeg, laat ik hem te veel zijn eigen leven leiden zeg maar? Zolang we gewoon wat aan het inrijden zijn, met het neusje omhoog, En lekker rustig tempotje hebben is er niets aan de hand.. Maar als ik dan om een pasje wijken vraag, dan gaat hij galoperen, over keihard draven, terwijl hij het best kan.. En bij het uitstappen, gewoon met lange teugel, wil hij ook gewoon draven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:08

wat zegt je instructeur hiervan?

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:13

mijne heeft hier ook een handje van,vooral als ik hem naar beneden vraag....als ik de volte op rijd en hem dan vraag wil hij wel rond/naar beneden,maar rechtuit is een drama....
soms gaat het super en de andere keer is het 1 groot drama
veel oefenen

Rocky_Maniac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:16

ik heb eigenlijk ook een beetje hetzelfde probleem met het trekken (tegen de hand lopen)
De ene dag gaat het hardstikke goed en loopt hij heel losjes en de volgende dag
heeft meneer er gewoon geen zin in!
Wat ik dan deed was terug trekken, en eigenlijk los je er niks mee op, want je
paard wint het toch wel..
Nu probeer ik mijn binnenhand te ontspannen en mijn buitenhand gewoon op contact
en het werkt echt! Zodra Rocky begint te trekken ontspan ik tot zover dat je geen druk meer
voelt, dan begint hij ook te ontspannen!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:07

erg bekent probleem Nagelbijten / Gniffelen Gister de les was ook weer een drama.. Steeds met de kop slaan, teugels uit m'n handen rukken en onder me uit rennen en bokken kon er ook nog vanaf...

ik lees even mee

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:09

probeer eens een andere oevening als hij zo iets doet sla dan even de oevening over en probeer het later nog eens blijf dit elke keer terug komen dan zou ik het eens met je rijinstructiese over hebben

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:24

het is wel erg vervelend als ze zo reageren , probeer eens met je buitenhand tempo bepalen, met je binnen hand ophoudingen maken, of andersom, liefst naar voren inplaats naar achteren.
of eens met hem om te gaan alsof je er voor het eerst mee gaat beginnen, opnieuw zadelmak moet maken, een maatje met hem worden, een beetje spelen en consequent laten luisteren en reageren.
hoe luistert hij als je er naast loopt luistert hij dan goed naar je.

jefreyginny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:12

weet je zeker dat hij niet een keer gewonnen heeft? het lijkt namelijk wel zo en nu wil je paard proberen om de baas te blijven.probeer ook optevangen door middel van je zit. JIJ BENT DE BAAS.als hij nu wegloopt met je zal hij het blijven doen. gewoon doorzetten totdat jij gewnnen heb.succes

idijkzeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:48

Ontspanning, rust en geduld... Zelf ademhalen en rustig blijven. Als jij gespannen bent, zal je paard dat ook zijn (of worden). Ga niet vechten, hij is sterker dan jij en zal winnen als het om kracht gaat. De kunst is respect te tonen voor je paard en ervoor te zorgen dat hij respect voor jou heeft (of krijgt). Mijn paard loopt ook makkelijk weg als het moeilijk wordt, als ik dan zelf ontspan en rustig blijft wordt zij ook weer rustig... Geloof me, een paard is als een spiegel, het gedrag wat jij vertoond zal ze ook gaan vertonen. Als zij wegloopt (hard, snel en sneller) en jij wordt daardoor gespannen dan werkt het dubbel de verkeerde kant op.

Zoek een goede instructrice die je hierbij kan helpen. Paardrijden is nu eenmaal niet gemakkelijk. En hoe is jullie relatie aan de hand, ben je dan wel haar "baas"? Zorg dat ze respect voor je heeft op de grond en wanneer je haar rijdt.

Veel succes ermee...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:40

idijkzeul schreef:
Ontspanning, rust en geduld... Zelf ademhalen en rustig blijven. Als jij gespannen bent, zal je paard dat ook zijn (of worden). Ga niet vechten, hij is sterker dan jij en zal winnen als het om kracht gaat. De kunst is respect te tonen voor je paard en ervoor te zorgen dat hij respect voor jou heeft (of krijgt). Mijn paard loopt ook makkelijk weg als het moeilijk wordt, als ik dan zelf ontspan en rustig blijft wordt zij ook weer rustig...

Mijn paard loopt ook regelmatig weg als het moeilijk wordt, of haar hoofd gaat in de lucht, of één of ander nieuw trukje..

Maar begin je dan eens af te vragen: Waarom doet je paard dat? Ik geloof er niet zo in dat een paard zo een dingen doet om 'de baas' te zijn of om jou te pesten zeg maar. Voor hem is het ook niet zo heel comfortabel als hij vertrekt en jij in zijn mond hangt. Maar het gedrag moet wel van ergens komen... Al eens afgevraagd ofdat hij de oefening gewoon echt niet TE moeilijk vind? En er zoveel last mee heeft?

Bij mijn paard is dat allesinds het geval. Stap-galop overgang is zo een sprekend voorbeeld. Toen ik net met die oefening begon had ik één brok verzet onder mijn kont zitten. Ik kon er niet met mijn benen aankomen of ze vloog vooruit, ik kon niet aan mijn teugels komen of ze kwam vooraan helemaal in verzet. Ik had kunnen straffen hierop, maar ik win dat gevecht niet, dat heb ik al lang ondervonden, zij is gewoon veel sterker. Ik heb gewoon beseft dat ze die oefening echt nog te moeilijk vond en er gewoon te weinig kracht voor had in haar achterhand, en daardoor in verzet kwam. Ik ben dan beginnen trainen op de gewone galop. Verzamelen, verruimen, contragalop, slangelijnen in contra, gebroken lijnen in galop, véél kleine voltes,... Ondertussen vind ze de stap galop nog moeilijk en is de oefening nog lang niet perfect, maar het verzet blijft nu wel weg.

Dus: blijf kalm, begin niet te vechten (of afstraffen) want je wint er toch niks mee, heb geduld en inderaad.. respect. Zoek eens uit waarom je paard bij de 'moeilijkere' oefeningen in verzet komt. Wat vind hij er moeilijk aan? Begin daar dan aan te werken in kleine stukjes. Het wijken gaat moeilijk, begin dan met schoudervoor op de hoefslag, dan een klein stukje schouder binnenwaarts begonnen en gevolgd door een kleine volte, wijk dan een klein klein stukje en direct na dat kleine stukje maak je een kleine volte, als dat goed gaat dan ga je vanuit die kleine volte terug een klein stukje wijken,...

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:38

vooral niet er ook aan gaan hangen die je hand naar voor !
maak overgangen kleine voltes zodra die in je hand hangt mag je dat niet toelaten
hij moet op eigen benen kunne lopen

Suzann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:59

Niet vechten, hij is sterker als jou, zeker weten

idijkzeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:09

Laat ons nog eens horen hoe het gaat... ben reuze benieuwd of het nu beter gaat.... ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:01

Ontspanning is heel belangrijk, en als een paard een hele poos ontspannen gelopen heeft tijdens het "niet werken" en ineens aan het werk moet, kan dat een "schrik" zijn. Ik zou proberen ook tijdens het wekren die ontspanning erin te houden door veel overgangen te rijden en bezig blijven. Als hij zich sterk maakt, schakel onmiddelijk een gang terug (dus als je draaft terug naar de stap etc. ). Rij dit als een normale overgang, op je zit, en uiteindelijk ook met druk op je teugel, want als je zenuwachtig aan de teugels gaat trekken, geef je het paard gewonnen. Als je gewoon een overgang terug rijdt, dan hoef je niet per sé je gewonnen te geven, als je hem daarna lange teugel geeft en het opgeeft, dan geef je, je pas gewonnen. Verder, als je niet wilt gaan stappen of draven als je in een bepaalde gang zit, dan weet ik het ook niet, dan zou ik als ik jou was voltes maken, en die verkleinen, tot je écht niet meer kleiner kan of hij gaat over naar een andere gang. Bij voorkeur deze voltes in draf rijden, want in stap heeft het niet zo veel zin, en als hij sterk wordt zie ik er persoonlijk nogal tegenop om dat in galop te gaan doen. Blijf vooral consequent, als hij sterk wordt, moet je dat niet pikken, als hij makkelijk is terug te nemen, goed belonen, maar niet té.

Verder veel succes, en je niet gewonnen laten geven Lachen.

appietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:00

Dit probleem heb ik ook! al een heel tijdje.. Huilen
ik kan er gewoon niet meer tegen! Boos! Boos! Boos!
ik heb nu ongeveer 4 maanden een nieuwe pony, maar alles ging goed, tot dat 3 weken geleden, toen ging alles fout, van de ene dag naar de andere! ik krijg mijn paardje nu niet meer naar benden, en het is alleen maar rodeo rijden! konstant wegspringen om niks, bokken enz,, kan iemand mij helpen? =)
alvast bedankt. Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:53

Ik was me toch verbaast afgelopen week..
Hij was hartstikke druk, wat normaal niet echt tot iets positiefs was. Maar 'k had bedacht om die energie maar 's in werklust om te gaan zetten, en warempel. Hij deed het gewoon! We zijn gewoon lekker rustig begonnen, en we hebben heel, heel, heel veel voltes gereden. Groot begonnen, veel stelling. Ik heb heb niet eens naar beneden hoeven te vragen ofzo (Door speling met teugels), maar hij kwam vanzelf m'n hand opzoeken. Daarna kwam het schouderbinnewaarts ook vanzelf, en het wijken was ook geen probleem Lachen
Ik denk dat ik gewoon er met de verkeerde instelling afentoe opstapte; zo van 'Ja, hij is toch wel weer vervelend..'
Bedankt voor de tips!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:57

Nooit gaan vechten met je paard, dat verlaagt jou in rang.
Probeer het altijd met geduld op te lossen en zet je lichaam zeker niet vast , stap desnoods even af om op adem te komen, of wat oefening aan de hand te doen.
Ik heb zelf ook een nogal eigenwijsachtig paardje , als het op het zadel even niet lukt , stap ik af , vertelt het aan de hand wat ik van haar wil stap dan weer op en 9 van de 10 x gaat het dan 10 x beter.
Geduld is gewoon het aller belangrijkst, vraag samenwerken maar zorg wel dat je een duidelijke maar vooral eerlijke leider bent.