Paard loopt door hulpen heen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Paard loopt door hulpen heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 23:09

Ik zit met het probleem dat mijn pony eigenlijk alle zithulpen negeert, en eenmaal de zithulpen genegeerd worden dan gaat men sterk worden in de hand, en ook dit kan dit niet vermijden. Ik zit nu al een tijdje te zoeken wat nu eenmaal het beste blijkt te zijn. Het is gewoon zo dat ze dus in het begin dat ik draaf rustig is en goed luisterd, maar dan als ik gegaloppeerd heb en verder wil draven dan vind mevrouw dat ze wel heus zelf kan aanspringen in galop zonder dat ik het vraag. Zodus ze gaat constant gaan versnellen in draf en luisterd totaal niet naar zithulpen en teugelhulpen maken voor haar ook niet veel meer uit, ik moet constant hard contact houden in de mond... ik weet niet wat anders te doen. En de tip om constant stil te leggen helpt niet, ook niet om trager te gaan lichtzitten wat dat is dus het probleem, daar loopt ze doorheen....
Weet iemand wat ik moet doen? Ohja, ze kan ook zo plots omslaan van TE actief naar TE sloom, en dan geef je been en is ze terug te actief, best irritant hoor. Ik weet niet meer wat er moet gedaan worden.
Btw, ik rijd met kneveltrensje. Heb al gewone bustrens gehad ook, maar best loopt ze op die kneveltrens.

Elixir

Re: Paard loopt door hulpen heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 12:09

Niemand die zin heeft iets te plaatsen blijkbaar Lachen...

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:51

Ja, het is een lastig probleem. Je geeft in een ander topic al aan dat volte rijden om haar te kalmeren niet werkt. Vraag me af wat je nog meer hebt geprobeerd en wat je instructeur er van zegt.

Ga na de galop een stuk stappen ipv draven en doe daarin oefeningen (voltes/wijken), werk constant naar ontspanning toe. Draaf pas weer aan als ze ontspannen is. Blijf zelf kalm en rustig, beloon haar als ze normaal stapt en draaf haar dan een klein stukje aan. Blijf zelf wel heel geconcentreerd en consequent.
Wat je altijd nog kan proberen is de galop voor het eind bewaren, hou daarna gelijk halt en stap af - stap haar aan de hand uit.

Zelf zit ik soms te veel "op mijn kont" waardoor ik soms te veel met mijn zit meedrijf (onbewust), als ik voor mijn idee rechter op ga zitten gaat het paard rustiger lopen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 13:06

Ja ik heb geen instructeur, ik rijd thuis, gelieve geen commentaar daarop aangezien er niemand in de buurt is die les kan komen geven. En ik ook gewoon in de wei rijdt.
Ook is het weer erger sinds het koud wordt, wanneer het gewoon zomer was deed ze dit alles niet, maar sinds het nu september en dergelijke maanden geweest is begon ze ermee en het is enorm irritant. Ook is het zo dat haar cyclus in de wintermaanden (na augustus) pas loopt dus misschien kan dit ook een reden zijn waarom ze wat lastiger is maarja toch zou ze moeten luisteren..
Ja stappen vind ze enorm moeilijk, na de galop stap ik altijd eventjes uit en neem dan weer op en naar die ontspanning toewerken lukt niet al te goed, ze komt wel beetje naar beneden maar niet genoeg en dan het andere uiterste is dat ze gaat gaan hangen op mijn handen, probleem nummer 2..
En galop bewaren tot het einde is haar zowat toegeven hé, en ook ze weet dat ik normaal draaf en galoppeer op de ene hand en dan draaf en galoppeer op de andere hand en het is zo'n routinebeestje, wanneer ik het anders wil doen dan ze gewoon is dan raakt ze precies helemaal in paniek en valt moeilijk te kalmeren.
Bij de vorige eigenaar is ze 5 jaar niet intensief bereden, altijd gewoon gaan crossen op de velden dus ik begrijp wel dat het moeilijk is voor haar maar toch het feit dat ze niet naar me luistert is enorm storend.

Edit : ik heb ze nu nog maar een jaar.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:12

Eventjes Quoten vanuit het andere topic:

Citaat:
Citaat:
Celia schreef:
En dat is ook wat mijn merrie doet. En door trager te gaan lichtzitten gaat ze dus totaal niet trager, ze loopt lekker door die hulpen heen. En ook ik heb het gevoel dat ik constant hard contact heb met haar mond, en soort van treksituatie want als ik wat los dan gaat ze sneller en galoppeert ze aan.. Zodus ook ik volg dit topic nauwlettend mee!

Edit : kleine voltes helpen bij mijne ook niet, vanaf ik weer aandraaf is ze weer weg, ze raakt snel opgejaagd en denkt altijd dat ik ga galopperen maar ik weet gewoon niet meer wat te doen...

Heel herkenbaar. Heb ook heel lang met dat probleem gesukkeld. Altijd maar vooruit willen lopen, te snel gaan lopen, volledig door mijn hulpen lopen.

Grote tip:
Benen eraan en vooruit Lachen (best wel grappig. Bij elk topic praktijkproblemen kom ik aan met dezelfde tip. Vooruit rijden). Weglopen en door de hulpen door lopen is gewoon een vorm van ongehoorzaamheid. Zij is op die moment de baas, niet jij. Wat doe je dan als ze vooruit wil, zorgen dat ze op JOU hulp vooruit loopt, zodat jij degene bent die controle heeft over het tempo. Gewoon benen erbij houden en met je been vooruit rijden. Je zal merken dat ze na een tijdje (neem max een rondje of twee/drie denk ik) echt op jou benen vooruit loopt inplaats van dat zelf te doen. Als je dat voelt, dan kan je gaan terugrijden op je zit... Want dan is ze weer op aan jou hulpen, inplaats van zelf te controleren. Van de moment dat ze weer te veel zelf controle neemt over het tempo: terug vooruit rijden totdat jij die controle terug hebt.

En geloof me of niet, het werkt Clown . Mijn merrie is altijd heel erg vooruit, opgejaagd, altijd naar voren willen. Ik rij nu gewoon van start af vooruit. Teugels vast, maar niet meer (in het begin is dat hoofd ook gewoon naar boven), en maar vooruit. Bewust wat boven haar tempo. Na een tijdje gewoon beginnen te verzamelen, maar altijd vooruit denkend. Ze is nog NOOIT zo rustig en ontspannen geweest als nu..

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:28

Het kan komen omdat ze het koud heeft, veel paarden zijn voorwaartser met dit weer omdat het kouder word?
Je zegt dat ze kan schakelen van te voorwaarts naar te sloom, heb je haar wel goed aan de hulpen? Probeer veel overgangen te rijden. Ik vind Tantjeuhs tip ook een goede.
Misschien is het toch een slim idee om een instructrise te nemen? Of een eenmalige les proberen, kijken wat die ervan zegt..? heb je helemaal geen les?

Om haar terug te krijgen is het niet slim om hardhandig te worden, je kan beter kleine ophoudingen maken. Werkt dit écht niet kan je een keer streng optreden.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 18:42

Ik maak dan ook kleine ophoudingen, maar daar reageert ze niet op, maar ik vind die constante kleine ophoudingen ook sterk in de hand zijn... Maar ik heb vandaag gereden en ze was wel weer heel actief maar ik kon haar elke keer wel terugrijden en ook zelf nageeflijk krijgen, maar dit kwam waarschijnlijk doordat ik de galop voor het einde gehouden heb!
En nee ik heb geen les en heb wel al enkele keren les gehad en ook die persoon heeft me toen de tips gegeven om te schakelen en dergelijke, dus ze is wel goed aan het been maar wil gewoon altijd goed vooruit zijn maar vaak te veel vooruit maar toch niet actief snap je.. Ze moet het gewoon leren, en vandaag ging het wel goed, dat geeft weer wat moed.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 00:27

Gelukkig ging het goed, geeft inderdaad moed Nagelbijten / Gniffelen
Paard op de manege heeft dat ook, voorwaarts maar dan rennen Scheve mond