Niet stil willen staan met opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liedjee

Niet stil willen staan met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 21:02

Hallo.

Ik heb een probleempje, als ik op mijn paard wil stappen blijft ze niet stil staan dan loopt ze gewoon aan of gaat rondjes om mij heen lopen. Als ik tegen haar aan ga staan gaat zij daarna ook wel stil staan maar zodra ik dan weer van haar afga loopt ze weer aan. Ik kan wel hard aan de teugels gaan trekken maar daar loopt ze dan toch gewoon doorheen, iemand een idee hoe ik haar het beste kan leren stil staan met opstappen? want ook als iemand haar vast houd loopt ze gewoon aan
Laatst bijgewerkt door Liedjee op 16-11-07 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Tumba

Re: Niet stil willen staan met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:04

Dit herken ik. Hiervoor moet je héééél veel geduld
voor hebben. Je doet alsof je op wilt stappen, zet je
voet in de beugel. Hier gaat ze waarschijnlijk lopen.
je blijft met je voet in de beugel en wacht tot hij/zij
stil gaat staan. zit je erop, even stil blijven staan en
uiteraard belonen! Bij mij heeft dit geholpen (heeft een
aantal jaar geduurd!)

Liedjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 21:09

Oke dankje, ja geduld heb ik wel dus dat moet goed komen, als ik eenmaal zit of me net ophijs in de beugel zeg maar dan staat de wel stil.
dat wordt dan een aantal jaartjes door oefenen

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:10

Mwoa, mijn pony ging lopen als ik naar haar romp ging
om de beugel te pakken en mn voet erin te doen, dus
ik denk dat het met die van jou wel te doen is Clown Heel
veel succes!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:11

Mijne wou ook nooit stil staan. Nu stap ik met een krukje op en is er niks meer aan de hand. Misschien het proberen waard??

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:12

ja dat heb ik ook gehad.. heb het met veel rust opgelost.. eerst proberen te hangen, blijft het paard goed staan dan gooi je je been erover, maar hij moet dan nog wel ff stil blijven staan, totdat je een hulp geeft.
die van mij kent dit nu heel goed, soms kan ik nog niet opstappen, dan moet hij even gek doen aan de longe, haha Knipoog

carla192

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:15

Misschien is ook een optie om haar recht voor een hek, muur , stuk bakomheining te zetten en dan op te stappen. Dan wordt ze van voren begrenst en als je dit een aantal keer gedaan hebt kun je de afstand groter maken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:17

Als je paard van je wegdraaid zoals jij beschrijft, pak je de verkeerde teugel vast. Je moet je buitenteugel vast pakken zodat het paard naar je toe draaid en niet van je weg. Maar veel oefenen en meerdere keren op en af stappen en daarbij goed belonen is wel beter natuurlijk. Een paard hoort stil te staan bij het opstijgen.
Is het een manege paard dan wordt het denk ik een ander verhaal.

Liedjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 21:17

Ja als iemand mij een voetje geeft blijft ze wel staan dus igg eens proberen met een krukje.
Carla192: heb ik ooit geprobeerd bij een hek alleen dan loopt ze naar links of rechts misschien eens proberen om haar in een hoek tezetten

Tumba@ ook als ik de beugel naar beneden wil doen of nog bij de singel staat wil ze al aanlopen Clown
aerdenhout1@ Het is mijn eigen paard dus zat moet wel gaan lukken, maar als ik 1 van de teugels vast pak trek ik haar dan niet in haar mond? (als ik hem vast houd loopt ze er nog doorheen)

Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:19

Mijn paard stong ook nooit stil en soms duurde het wel 5-10 minuten voordat ik erop zat. Dat was erg frustrerend.En als iemand haar vasthield terwijl ik er op klom (ze is 1.75) en ik eenmaal zat ging ze vaak iets bokken en draven.
Uiteindelijk, heb ik ze iedere keer in een hoek gezet met opstappen. Dat ging al sneller. Daarna heb ik iedere keer als ze wat moe-er was van het rijden een paar keer afgestapt en er weer op. Nu blijft ze stilstaan zodra ik m'n rechtervoet in de beugel heb tot ik erop zit. Het heeft wel zeker 4 maanden geduurd denk ik voor ik ze zover had.
Ook moet je zorgen dat je niet met een plof op haar terug komt te zitten, hierdoor blijft ze (voor de pijn) weglopen.
En als ze stil blijft staan heel goed belonen!!!!!

nancy1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:19

Het is ook goed voor je paard om haar voor te bereiden op het opstijgen, want er komt ineens veel gewicht aan één kant te hangen. Dus even flink het zadel heen en weer bewegen zodat ze zich schrap zet en stevig staat.
Dan rustig opstijgen en na het opstijgen even een tijdje stil staan. Dat stil staan moet je iedere keer doen, zodat ze hier aan gewend raakt.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:21

Heeeeeel rustig beugel naar beneden doen,
en ondertussen goed belonen. Werkt het niet, misschien
moet je beugels in stal vast naar beneden doen.
Begrenzen vind ik erg ongunstig. Het paard gaat opzij
lopen en dan moet je het altijd zo blijven doen.
Geduld, daar kom je het verst mee!

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:22

nancy1979 schreef:
Het is ook goed voor je paard om haar voor te bereiden op het opstijgen, want er komt ineens veel gewicht aan één kant te hangen. Dus even flink het zadel heen en weer bewegen zodat ze zich schrap zet en stevig staat.
Dan rustig opstijgen en na het opstijgen even een tijdje stil staan. Dat stil staan moet je iedere keer doen, zodat ze hier aan gewend raakt.

Met jou ben ik het eens! Tong uitsteken

Liedjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 21:23

Oke dankje wel.
Ik ga het eens proberen met een krukje en met geduld Knipoog

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:28

Krukje ben k zelf geen fan van... Clown

Gashmiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:40

ik ga altijd met het hoofd van het paard naar de hek en ook dichtbij het hek kan ze niet weglopen maar als je een krukje gebruik waar wil je het krukje dan gaan laten als je bent opgestapt?? Clown

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:44

ik neem ook wel eens een krukje mee naar de binnenbak. Die zet ik in de hoek, stijg daar op en niemand heeft last van mijn krukje, omdat het in de hoek staat. En als ik buiten op stijg (meestal op het erf), laat ik het krukje staan en ruim het later wel op. Als paard weer op stal staat. Dan heeft ook niemand er last van.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:48

Ik had hier ook altijd problemen mee, mijn intructeur had me toen geleerd met het opstijgen de teugel goed vast te pakken de de binnen teugel wat strakker. als hij je weg loopt hij een rondje op een gegeven moment stopt hij er wel mee en blijft hij stil staan

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:50

Ik heb het ook gehad bij een jong paard, die gallopeerde aan terwijl je met 1 voet in de beugel hing. Heb het alleen niet meer op kunnen lossen omdat hij verkocht is.

Gashmiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:51

als dat krukje er in het hoekje staat dan schrikt ze er opeens van, ze staat normaal ook in de bak en er lopen de hele dag koeien om de bak en als je gaat rijden is het opeens eng(zucht) Clown dat gaat ook zo met een krukje

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:54

Die van mij heeft dat ook een poosje gedaan en af en toe probeert hij het nog even weer.

Ik ga sowieso voordat ik opstap het zadel even bewegen en even klapperen met de beugel waar ik mn voet in doe. Wanneer hij beweegt begin ik weer opnieuw. Ook wanneer ik erop stap, die van mij ging vaak lopen op het moment dat ik mn rechterbeen erover deed. Dan ook gewoon weer afstappen en elke keer terug zetten op de plaats waar je begonnen bent. Heel consequent en rustig doen. Iedere keer weer terug. Uiteraard heel goed belonen wanneer hij stil blijft staan.
Die van mij was er snel genoeg zat van (ong. een week lang) toen stond hij weer braaf stil.

Chewany

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:31

hallo

ik weet niet of je inmiddels nog steeds problemen hebt met opstijgen maar je kan ook eens het volgende proberen, dat heeft nl bij vele paarden en pony´s bij ons op stal al geholpen
zodra je wilt opstijgen (dus al een voet in de beugel of wat dan ook) en je paardje gaat lopen dan gelijk stoppen met opstijgen en je paardje bij de teugels pakken en achteruit laten lopen, paar pasjes maar
elke x als ze ook maar een beweging maakt tijdens het opstijgen dat duidt op het niet stil staan, dan weer achter uit laten lopen, zelfs als je al bijna zit en je paardje maakt weer aanstalten dan wel voor als achteruit, afstijgen en dan weer achteruit laten lopen.

je moet wel even volhouden maar het heeft over het algemeen 90% kans van slagen Knipoog

succes!!!

elzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:11

dit herken ik...
ik loop meestal en stukje en dan doet ze weer normaal

Carmen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:41

met de neus tegen de muur aanzitten, als hij dan gaat lopen loopt die tegen de muur aan..

xxxNicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:19

Mijn verzorgpaard vind het ook ontzettend moeilijk om stil te staan tijdens het opstijgen.

Ik doe altijd net of ik op ga stijgen, dus voet in de beugel en klein b'tje gewicht erop. Als hij dan een stap voorwaarts zet, zet ik hem 2 stappen achterwaarts.
In het begin moest ik dit echt 10x doen, maar nu staat hij 9 van 10x wel stil.......
En natuurlijk uitbundig belonen als ie doet wat ik van 'm verwacht. Haha!