Kaken vastzetten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OoappeloO

Kaken vastzetten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 18:07

Best vaak zie dat mensen bij HAW het commentaar zetten: paard zet zijn kaken vast.

Als ik de topics waar dit allemaal gezegt word met elkaar vergelijk zie ik weinig overeenkomsten (bij de kaak).

Waar moet je naa kijken? Hoe herken je vast gezette kaken? Hoe komt het? Hoe krijg je het weer weg?
Of verschilt dit alles per paard?

Graag jullie mening/idee hierover! Lachen

onley

Re: Kaken vastzetten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:28

dit herken je doordat het paard niet wil nageven en dan ook niet zijn mond een stukje opendoet om te kunnen ontspannen
mijn paard doet dit ook
en hij houd ook zijn kaak vast zodra ik iets doorvraag ontspant hij uiteindelijk
en komt dan ook gelijk weer naar onder zodra hij ontspant (dus ook zijn kaak loslaat)

Alice_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:19

je kan inderdaad zien dat hij heel erg sterk word in de mondd en niet goed luisterd naar teugelhulpen, dit kun je ook verhelpen door stelling naar binnen en buiten te vragen en veel overgangen maken , zodat de aandacht bij jou is.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 21:27

Mmm ok. Vind het alleen appart dat mensen dan van een foto af kunnen zeggen dat een paard zn kaken vast zet. Denk meer dat je daarvoor bewegende beelden nodig hebt Knipoog

Triksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:00

ik denk dat je dit wel vnl meer voelt dan dat je het ziet
je voelt wel echt dat je paard een soort tegendruk uitoefend vanuit zn mond...

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:18

onley schreef:
dit herken je doordat het paard niet wil nageven en dan ook niet zijn mond een stukje opendoet om te kunnen ontspannen
mijn paard doet dit ook
en hij houd ook zijn kaak vast zodra ik iets doorvraag ontspant hij uiteindelijk
en komt dan ook gelijk weer naar onder zodra hij ontspant (dus ook zijn kaak loslaat)

Dus een paard moet zijn mond opendoen om te kunnen ontspannen? Waarom sperriempjes dan? (sorry dat het zo offtopic is, maar ben er benieuwd naar Knipoog )

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:55

waarom zet een paard zijn kaak vast. Vaak omdat het gebit niet in orde is. als hij zijn onderkaak niet ontspannen kan laten afhangen ontstaat er spanning. en zal loslaten dus niet goed mogelijk zijn.
Om het te compeseren doet hij zijn mond wat open, maar dan knopen wij er een neusriem omheen, lekker strak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:44

OoappeloO schreef:
Mmm ok. Vind het alleen appart dat mensen dan van een foto af kunnen zeggen dat een paard zn kaken vast zet. Denk meer dat je daarvoor bewegende beelden nodig hebt Knipoog

Een paard dat z'n kaken vastzet protesteerd als het ware tegen nagefelijkheid. Door zijn mond open te doen verlies je een stukje controle, en daarmee een fijne aanleuning.
Mijn pony doet dit ook heel vaak, vooral omdat ik af en toe te sterk wordt. Overgangen rijden, stelling wisselen (doorvragen, rechtzetten, omstellen) en halshouding wisselen (anders instellen, hoog, lager, laag, halsstrekken, etc).

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:59

Als een paard zijn kaken vast zet is dit inderdaad een probleem in de aanleuning, want aanleuning is ontspannen in de kaan- en nekgewrichten. Als een paard zijn mond een beetje open heeft is dit vaak wel een teken dat hij niet ontspannen is en wellicht ook tegen de hand. Natuurlijk eerst medische dingen uitsluiten in zo'n geval maar ik denk dat het vaak een rijtechnisch probleem is.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:03

OoappeloO schreef:

Op sommige foto's kun je het wel zien. Je ziet dan net achter de kaak een bobbel zitten. Dat komt omdat de kaak gespannen is waardoor de klieren naar de oppervlakte geduwd worden Lachen

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:43

Ja dat wou ik ook net schrijven Bromfiets, als de kaak vast zit dan is het gebied erachter niet 'open', maar worden de klieren eruit geduwd. Dat zie je regelmatig als je om je heen kijkt....

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 22:39

bromfiets schreef:
OoappeloO schreef:

Op sommige foto's kun je het wel zien. Je ziet dan net achter de kaak een bobbel zitten. Dat komt omdat de kaak gespannen is waardoor de klieren naar de oppervlakte geduwd worden Lachen

Ah ok! Lachen Dank je (jullie) wel!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:45

ja en dan worden ze evengoed kringkampioen, andere discussie, maar ontspannen is toch echt de basis.