Problemen met stelling en buiging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

conDios

Problemen met stelling en buiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 14:50

Hallo!
ik heb een klein probleempje.. ik heb een 3jarige gelderse merrie
en ik heb problemen met het stelling vragen.. (links gaat makkelijker dan rechts trouwens)
Ze heeft ook een redelijk sterke hals..
Ze is natuurlijk nog jong,
maar ik vroeg me af of iemand ook tips en/of oefeningen voor mij heeft waar ik gewoon lekker mee aan de slag kan gaan om het te oefenen? Lachen

Groetjes!

_inge_

Re: Problemen met stelling en buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:52

Dit probleem heb ik ook. Daarom lees ik even mee met oefeningen.

conDios

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 16:19

niemand tips Huilen ?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:49

Wat ik doe met mijn 3 jarige is veel aan de hand werken aan de buigingen en de halshouding.
Is een beetje moeilijk uit te leggen zo via het inet.
Maar je maakt ze daar heel soepel en nageeflijk mee en heel belangrijk je krijgt op deze manier heel mooi controle over de benen, waar je dan vanaf het zadel weer profijt van hebt.

Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl
Staan best veel tips en gym oefeningen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 01:34

Vanuit stilstand stelling en buiging vragen. desnoods met een wortel in je hand (eerst links en dan rechts de ene keer en de andere dag draai je dat om) zo vind je paard het leuk om zich dubbel te vouwen en doet het zonder dwang of druk, dat is een leuke opwarmer, daarna kun jet het in het rijden meenemen. Slangevoltes, 8tjes etc
Voor het rijden al wat rek en strek oefeningen met haar doen, beentje naar voren strekken en dan een snoepje geven bijna helemaal op de grond etc. Deze oefeningen hebben mijn merrie en ik een paar maanden iedere dag moeten doen na een ongeval (ongeluk op het spoor, gevallen, ellende etc), ze zat ontzettend vast en dat ging zienderogen beter. Nu herhaal ik deze oefeningen bij mijn net ingereden ruintje en hij vind het helemaal leuk, en hij is me daar een partij lenig!

conDios

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 16:24

bedankt voor beide tips! Lachen
hier heb ik iets aan, begin morgen meteen hihi Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:25

Dat moet een 3-jarige nog helemaal leren,als je eerst zorgt dat ze voorwaarts loopt en aan je been is.Dan kun je daarna in de hoeken proberen meer binnen te gaan geven zodat ze daar omheen gaat buigen.Duw haar met je binnenbeen naar je buitenteugel.Teugels heb je gewoon contact,niet trekken! reageert ze niet dan geef je een paar kleine snelle ophoudingen tegelijkertijd met been.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:29

goed les nemen! Zelf gaan klooien werkt niet bij een jong dier,

Wat elisa zegt eerst voorwaarts en netjes aan het been, goed rechtrichten en die stelling kotm daarna wel.

Vooral niet teveen in de modn zitten, als ze nu als sterk is dan moet je geen paard creëren dat tegen de hand wordt...!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 07:25

met sb op de volte aan de hand kun je het paard leren te buigen in het lijf. daarnaast gaan ze de rug beter gebruiken, laten makkelijker los, leren de achterhand te belasten en onder te treden, worden lenig van het uitstappen, worden bij het juiste gebruik rechter is het lijf en de motoriek wordt verbeterd. daarnaast kun je het aan de longeerlijn oefenen, lekker actief voorwaarts en dan 4x per rondje buiging vragen en weer los. Als je paard het zonder jou erop kan, is het onder de man leren ook een stuk makkelijker

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 08:36

Bonita_Bon schreef:
Vanuit stilstand stelling en buiging vragen. desnoods met een wortel in je hand (eerst links en dan rechts de ene keer en de andere dag draai je dat om) zo vind je paard het leuk om zich dubbel te vouwen en doet het zonder dwang of druk, dat is een leuke opwarmer, daarna kun jet het in het rijden meenemen. Slangevoltes, 8tjes etc
Voor het rijden al wat rek en strek oefeningen met haar doen, beentje naar voren strekken en dan een snoepje geven bijna helemaal op de grond etc. Deze oefeningen hebben mijn merrie en ik een paar maanden iedere dag moeten doen na een ongeval (ongeluk op het spoor, gevallen, ellende etc), ze zat ontzettend vast en dat ging zienderogen beter. Nu herhaal ik deze oefeningen bij mijn net ingereden ruintje en hij vind het helemaal leuk, en hij is me daar een partij lenig!

dit zijn goede tips.
naast het rijden en grondwerk zou je ook wat longewerk kunnen doen.
maar dan niet de binnenkant strak bijzetten (bv haanstra of pessoa op ene lichte gelijke druk) overgangen maken en schakelen, veel wisselen van hand.
voltes klein beetje verkleinen en verruimen (niet teveel, alleen wat je paard kwa buiging aan kan)
kijkt je paard naar buiten, niet naar binnen vastzetten, alleen voorzichtig met je hand vragen.
een jong paard heeft weinig balans en moet leren zijn buitenzijde op te rekken en zijn binnenzijde aan te spannen.
Tijd en geduld zijn hier heel belangrijk in.