Afbouwen slof, hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Afbouwen slof, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 12:12

Hai

Ik ben begonnen met een thiedeman, dat afgebouwd naar niks, maar toen begon het gedonder: overal op letten behalve op mij, been geven reageerde hij niet op etc.
Mijn instructrice heeft toen een martingaal aan mijn neusriem gedaan zodat meneer zijn hoofd igg wat lager heeft (geloof me, hij zat niet vast, hij kon nog alle kanten op) en dat ging beter.

Later ben ik overgegaan op een slof (van singel door bitring aan singel aan de zijkant) en merk dat hij er erg fijn op loopt. Lekker ontspannen over de rug en slof hangt los.
Nu wil ik eigenlijk terug naar niks er aan omdat we ook weer de wedstrijdring in gaan.
Hoe ga ik dit afbouwen?
Meneer loopt nu erg fijn en ontspannen, maar zodra er niks aanhangt komt hij omhoog en is hij een soort van stuurloos.

Alvast bedankt.

Lante

Re: Afbouwen slof, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:23

Gewoon eraf laten en je paard correct gymnastiseren. Als je je paard nog niet zonder slof nageeflijk over de rug kunt rijden is je basis nog niet goed genoeg om wedstrijden te gaan rijden. Probeer de oorzaak te vinden, waarom je paard niet ontspannen is zonder slof en ga daar mee aan het werk, dat is trainen. Ik vind de slof persoonlijk geen hulpteugel waar je in dit soort situaties naar moet grijpen. Succes met je paard! Lachen

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:29

Citaat:
Mijn instructrice heeft toen een martingaal aan mijn neusriem gedaan
Dit is even geen antwoord op je vraag, hoe het gebruik van slof afbouwen. Maar je haalde aan dat je instructrice de Martingaal aan de neusriem bevestigd had. Hoe zet je een Martingaal aan de neusriem vast? Je haalt je teugels door de ringen van de Martingaal. Martingaal, werkt mits correct afgesteld alleen dan wanneer het nodig is.
Afbeelding

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:34

De martingaal door de neusriem is een immitatie van een vaste martingaal

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:36

Dat truukje van martingaal aan de neusriem ken ik wel, dan dee Frans v/d Ent ook wel eens bij ons op school (gewoon de neusriem door de ringetjes en dan vastmaken) is helemaal niets geks aan of zielig hoor!
Ik heb ook zo n lastig paard kwa nagevelijkheid, wat je kan doen is gewoon losrijden met slof en dan eraf halen. En gewoon paar keer in de week met slof rijden doe ik ook, maar zonder slof rijden tja, ietsje lastiger misschien maar toch gewoon er doorheen proberen te rijden. Ik merk dat ik mijn paar nu heel fijn aan t lopen heb, maar rij haar nog wel paar x in de week met slof, puur omdat het zo een klier is en zo ben ik het klieren voor.
Van dat klieren word ze namelijk niet beter, wel slechter. Met een slof is helemaal niets mis, mits je hem op de juiste manier gebruikt. De grote ruiters als van der vleuten, raijmakers etc.. die rijden doordeweeks hun paarden alleen maar met slof, puur om ze goed door het lijf heen te houden zonder geklooi. Want geloof mij, van klieren worden ze alleen maar slechter!
Maar wat hier eerder ook al werd gezet, kennelijk is je paard nog niet fijn genoeg dat die zonder slof ook gewoon netjes blijft lopen (met slof is natuurlijk altijd makkelijker, maar zonder slof zou ze niet stuurloos moeten zijn zoals jij aangeeft). Probeer een tijdje door te rijden met een martingaal of slof ofzo. Heb ik bij de mijne ook gedaan en nu is het geklier eraf.
Laatst bijgewerkt door Princess op 16-11-07 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:37

Toevallig heb ik deze week een soortgelijk topic geopend.. misschien dat je daar mee tips vind!

[RT-D] "Ontslofteugelen"

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 12:38

Ik ga al lang genoeg in de paardensport mee om te weten hoe hulpteugels werken Knipoog

De ringen van de martingaal gingen door mijn neusriem heen. Paard zit 'vast' zonder getrek in zijn mond, maar heeft nog alle ruimte om zijn hoofd te gewegen. Daarbij moet er wel op worden gelet dat er voldoende voorwaarts gereden wordt en het paard de ruimte aan de voorkant krijgt om te ontspannen door niet terug te werken in de hand.
Afbeelding

We hebben een hele tijd zonder gereden en dat ging goed.
Afbeelding
Maar we kwamen in een periode van het uitproberen en niet reageren op mijn been, van alles zien etc. Daarom hebben we ervoor gekozen om het voor mij gemakkelijker te maken door een hulpteugel te gebruiken. Dan kon ik vooral op mijn eigen houding letten, zorgen dat hij voldoende voorwaarts liep etc.

Ik voel me niet aangevallen, ik weet dat hulpteugels niet alles oplossen en daarom wil ik ook van de slof af.

@ Princess: juist, van het klieren wordt hij slechter, drukt zijn rug weg, hals erop en dat kan niet bevoordelijk zijn voor zijn lichaam. Dan heb ik liever dat hij nageeflijk loopt dmv de hulp van een hulpteugel dan dat ik elke dag een strijd heb en mijn paard met een pijnlijke rug op stal terug gezet wordt.
Laatst bijgewerkt door elady op 16-11-07 12:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:41

Zoals je zelf ook al aangeeft zit het probleem ook in het aan het been zijn, en daar zitten eigenlijk alle problemen wat betreft nagevelijkheid. Ik denk dat er niet echt een manier is om af te bouwen, maar zoals ik al zei, gewoon losrijden met hulpteugel en dan eraf halen en even fijn doorrijden, en daarna beetje om de dag. Is die totaal niet fijn? Pak dan weer gewoon even de hulpteugel er weer bij.

Xxilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:49

Hai, ik zou een beetje op passen met je paard VAST ZETTEN aan de hulp teugel, mijn paard is een keer achter over gevallen uit paniek omdat ze vast zat! Gr

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:01

Citaat:
is helemaal niets geks aan of zielig hoor!
Alleen nog nooit van het gebruik op die manier gehoord. Nooit te oud om te leren.
Voordeel van martingaal is, dat hij alleen inwerkt als het nodig is. Als men niet kundig genoeg is (dit bedoel ik in het algemeen, niet persoonlijk gericht) met slof rijden, dan maakt je met slof meer kapot dan dat het wat helpt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:17

Ik hou er gewoon niet van om zomaar aan te nemen dat een paard 'zomaar ineens' begint te 'klieren'. Volgens mij heeft het ergens last van, een paard kliert niet zomaar als er eerst niks aan de hand was. Als jij last van je nek hebt, zou het dan helpen om je hoofd vast te zetten en de boel te forceren?
Ik zou investeren in fysotherapie of een osteopaat en het zadel eens na laten kijken i.p.v. mijn heil te zoeken in hulpteugels die ook nog eens onjuist bevestigd worden op een manier zoals ze niet bedoeld zijn... Het is inderdaad ook nog eens gevaarlijk ook.
Maar goed, iemand die zo lang mee draait in de sport hoef ik dat natuurlijk niet te vertellen Knipoog , hoe dan ook: Succes.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:23

Het onjuist bevestigen van de hulpteugels valt nog wel mee want een vaste martingaal is een veel gebruikt hulpmiddel in diverse landen. Dat hier nou toevallig twee ringetjes aanzitten ipv een lusje lijkt me niet zo'n probleem.

Als het paard met hulpteugel echt fijn en ontspannen loopt dan zal het met de klachten misschien wel meevallen.
Denk zelf dat hij met de slof een stuk minder fijn is dan ts zelf denkt. Probeer hem nog losser en gehoorzamer te maken dan moet het zonder ook goed lukken.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:30

Yvonnelind schreef:
Ik hou er gewoon niet van om zomaar aan te nemen dat een paard 'zomaar ineens' begint te 'klieren'. Volgens mij heeft het ergens last van, een paard kliert niet zomaar als er eerst niks aan de hand was.

Daar ben ik het dus niet helemaal mee eens, tuurlijk moet je eerst kijken of het idd nergens last van heeft en ja uiteindelijk licht het altijd bij de ruiter...maar het ene paard is wat makkelijker dan het ander. Heeft vaak ook met het karakter, de afstammeling te maken...en ik zweer je mijn paard heeft werkelijks nergens last van lichamelijk het enige waar zij last van heeft is dat het een ongelovelijke dominante trut is, en je haar moet aanpakken maar wel op een manier dat je haar niet beledigd...maar geef haar ook weer der zin niet want dan zit je helemaal met de gebakken peren!Maar als ze loopt, dan loopt ze ook!Zie je vaak met die karakterbeesten, klieren dat ze kunnen, maar kwaliteiten die er in zitten!
Als je kijkt naar afstammelingen bijv. Jazz, Animo e.d dan zit het ook wel degelijk in het karakter!
Sorry dit ging een beetje offtopic, maar ik wil der mee zeggen dat het dus met meerdere factoren te maken heeft.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:48

Ik heb Jazzen gehad en gereden, maar had weinig problemen met geklier. Ze zijn scherp en er ontgaat ze niks, maar als je een goeie band hebt, eerlijk en consequent bent en niet stiekum een beetje bang bent, dan zijn het heerlijke paarden om mee te werken.
Ik heb nog nooit een hulpteugel nodig gehad, dus ik denk dat ik recht van spreken heb... Knipoog

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:54

Princess schreef:
Yvonnelind schreef:
Ik hou er gewoon niet van om zomaar aan te nemen dat een paard 'zomaar ineens' begint te 'klieren'. Volgens mij heeft het ergens last van, een paard kliert niet zomaar als er eerst niks aan de hand was.

Daar ben ik het dus niet helemaal mee eens, tuurlijk moet je eerst kijken of het idd nergens last van heeft en ja uiteindelijk licht het altijd bij de ruiter...maar het ene paard is wat makkelijker dan het ander. Heeft vaak ook met het karakter, de afstammeling te maken...en ik zweer je mijn paard heeft werkelijks nergens last van lichamelijk het enige waar zij last van heeft is dat het een ongelovelijke dominante trut is, en je haar moet aanpakken maar wel op een manier dat je haar niet beledigd...maar geef haar ook weer der zin niet want dan zit je helemaal met de gebakken peren!Maar als ze loopt, dan loopt ze ook!Zie je vaak met die karakterbeesten, klieren dat ze kunnen, maar kwaliteiten die er in zitten!
Als je kijkt naar afstammelingen bijv. Jazz, Animo e.d dan zit het ook wel degelijk in het karakter!
Sorry dit ging een beetje offtopic, maar ik wil der mee zeggen dat het dus met meerdere factoren te maken heeft.

En hier ben ik het dus helemaal mee eens! Ook die van mij is een ongelovelijke doordrammer met rijden, (karakterpaard) en als ik haar zo nu en dan met een slof doorpak, loopt ze ook meteen goed! Daarbij rij ik ook maar af en toe met de slof, alleen als het echt nodig is.

@TS denk dat het goed is om steeds minder te gaan rijden met de slof. Nu een heel uur, volgende keer half uur, dan alleen losrijden en daarna alleen als je merkt dat ze het weer even " nodig" heeft.

Succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:29

Ik zou gewoon gelijk dat eraf halen en helemaal terug naar de basis gaan, grondwerk aan de hand trainen en met het rijden ook helemaal terug naar de basis , ontspannen vanuit je zit rijden en even nakijken of het zadel en zijn rug okee ,een paard gaat niet zo maar met zijn koppie omhoog lopen om jou tegen te werken en zoek een andere insructrice die jou wel verder en zonder dwangmiddelen verder te helpen.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:31

Slof hoeft niet als dwangmiddel gezien te worden, mits goed gebruik Lachen Alles er erbij neergooien en overnieuw beginnen kan ook frustrerend werken... Bloos ook niet echt bevorderlijk dus Knipoog

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:36

Maar wellicht wel beter voor het paard... Misschien mag dat ook een overweging zijn?

Ik zie de slof ook als dwangmiddel, is het dat niet; waarom heb je hem er dan aan??

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:38

siko schreef:
Slof hoeft niet als dwangmiddel gezien te worden, mits goed gebruik Lachen Alles er erbij neergooien en overnieuw beginnen kan ook frustrerend werken... Bloos ook niet echt bevorderlijk dus Knipoog

Hij word niet zo gezien , maar het is het wel,

Je hoeft niet alles neer te gooien, maar denk even terug naar de basis dat helemaal geen kwaad kan, denk dat het paard even niet meer weet wat de bedoeling is en dan kan het geen kwaad om dat weer even heel rustig en duidelijk uit te leggen aan hem.
Het is ook wel belangrijk dat de ruiter weet waar ze mee bezig is en dat ben je niet als je met martingaal en slof rijd!!!!

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:44

@Midgie, okee mee eens wat je zegt. Maar om á la minuut na tijden van trainen met slof, dit erbij neer te leggen is ook niet geod. De ruiter wordt op deze manier in het diepe gegooid, paard idem wat frustratie voor beide partijen kan opwekken. "Afbouwen" vind ik dus wel van belang zodat je daarna het "punt" samen weer op kunt gaan pakken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:48

Yvonnelind schreef:
Maar wellicht wel beter voor het paard... Misschien mag dat ook een overweging zijn?

Ik zie de slof ook als dwangmiddel, is het dat niet; waarom heb je hem er dan aan??
Omdat het voor het paard soms makkelijker is als hij een richting heeft waar we het hoofd naartoe willen hebben.
Vergelijk het met longeren met touwtjes. Als die goed zijn afgesteld geeft het ook een richting voor de hals aan. Een goed gebruikte slof dwingt absoluut niet en iedereen die daar niet van overtuigd is maar rustig een keer komen kijken hoe ik er mee rijd.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:10

Een paard correct dat van achter naar voren over de rug gereden wordt heeft echt geen slof nodig om 'richting' te geven... Die gaat vanzelf de hand voorwaarts-neerwaarts volgen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:15

Ik krijg toch (helaas) met vrij grote regelmaat paarden te rijden die dusdanig verreden zijn dat je het echt niet meer redt met van achter naar voor rijden.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:15

Yvonnelind schreef:
Een paard correct dat van achter naar voren over de rug gereden wordt heeft echt geen slof nodig om 'richting' te geven... Die gaat vanzelf de hand voorwaarts-neerwaarts volgen.

Slof of geen slof, paard moet altijd van achter naar voor over de rug gereden worden!
Het ene paard is het andere niet, de een hoef je de " richting" niet te wijzen, de andere daarentegen misschien weer wel.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:16

Katja schreef:
Ik krijg toch (helaas) met vrij grote regelmaat paarden te rijden die dusdanig verreden zijn dat je het echt niet meer redt met van achter naar voor rijden.

Mee eens! Die moet je weer even op de juiste punten wijzen!