rijtechnische problemen en niet passend zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

rijtechnische problemen en niet passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 22:45

ik zag om me heen al veel zadels waarvan ik vond dat ze niet echt super lagen, maar nu ik dit heb gelezen (en enkele andere artikelen) Vraag ik me af waarom er zo weinig aandacht wordt besteed aan een goed passend zadel. Je kunt je paard er werkeleijk veel mijn mee doen, en zijn gedrag die die gebruikt om het aan te duiden wordt afgestraft. Ik was zelf al bezig nieuwe zadels aan het zoeken, maar ga nu zeker nog harder zoeken.

Dan uiteraard vele manege pony's/paarden. Valt dit niet onder moedwillig een paard pijn doen?

Om maar even heel simpel te redeneren:
Leren rijden kun je eigelijk alleen op een goed getraint paard. Maar dit kost geld. En als we dan wel een aardig paard hebben gaat er een slecht passend zadel op want anders kost het nog meer geld. Kinderen spelen in de les graag spelletjes en de huisvrouwtjes kletsen het liefst vooral, dingen die je ook zonder paard kan doen of eigelijk dingen die je ook zonder een paard pijn te doen kan doen en dan moet je ook nog betalen om een dier pijn te doen. Nu is het natuurlijk niet altijd zo, maar zie het toch wel vaak.
Zou daar nu niet iets aan gedaan kunnen worden, een keurmerk ofzo. En dan niet een waar pony's die hele jaar door in een stand staan en met slechte zadels oplopen etc etc evengoed 3 sterren krijgen omdat ze zo goed voor de mensen zijn. De paarden moeten het werk doen.

Nu weer terug op de zadels en rijtechnische problemen, wie herkent dit?
artikel komt van de equestor site:
Zadelproblemen
Er zijn maar weinig zadels die werkelijk goed liggen op het paard waarvoor ze bedoeld zijn. Voorzichtige schattingen geven aan dat zo'n 80% van de gebruikte zadels problemen geeft.
Oorzaken zijn: te smal in het schoftgebied; kussens te hard of asymmetrisch opgevuld; een te smalle kamer (wervels komen bij buiging in aanraking met kussens); brugvorming (zadel draagt niet in het midden); punt belasting in schoft- of niergebied (onbalans). Zo kan een zadel onevenredig veel druk op een klein oppervlak veroorzaken. Deze drukpunten zijn bijzonder pijnlijk en geven altijd problemen.

Drukpunten
Drukpunten ontstaan -het woord zegt het al- door te veel druk, dus ruitergewicht, op een te klein oppervlak. Je herkent ze uiteindelijk door de witte haren. Maar dan is het kwaad al geschied. Het begint met kleine zwellingen die weer snel verdwijnen. Maar intussen wordt het weefsel wel stelselmatig beschadigd. En zal na verloop afsterven: spieratrofie. Precies het tegenovergestelde van wat we met training willen bereiken. Je ziet ze veel, van die paarden met een zogenaamde hoge, scherpe schoft. Tien tegen een dat het zadel de boosdoener is.
Bedenk eens hoeveel pijn een paard lijdt als de voorbrug van het zadel te smal is en daar in dat schoftgebied een knijpereffect onder de boompunten ontstaat. Als uiteindelijk het zadel in de ontstane kuilen valt is menigeens reactie: "maar het zadel past precies".. Tja, inmiddels wel. Het lichaam heeft zich in negatieve zin aangepast. Als we het opnieuw de ruimte geven zal het zich in de meeste gevallen herstellen.

Beschadigde wervels
Helaas hebben veel zadels een veel te smalle kamer (de ruimte tussen de kussens) als daarbij dan ook nog eens de kussens te hard zijn opgevuld, heb je de poppen aan het dansen. Want bij elke buiging die je van je paard vraagt, botst een van de twee kussens tegen z'n wervels. Een zeer pijnlijke en schadelijke situatie die tot ernstige problemen leidt. Maar al te vaak wordt het onvermogen van het paard om te doen wat we van hem vragen, uitgelegd als onwil. En dus bestraft.

Herkennen.
Een paard dat zich van je wegdraait als je met het zadel aankomt geeft een signaal af. Een paard dat bijt met aansingelen ook. Weglopen met opstijgen is er ook zo één. En wat te denken van vluchtgedrag onder het zadel. Steeds harder lopen. Of soms zelfs steigeren als ultieme weigering. Het kan allemaal heel goed iets met het zadel te maken hebben. Er zijn zelfs paarden die zich (willen) laten vallen met aansingelen.Stuk voor stuk tekenen die we niet mogen negeren.

Een goed zadel
Een zadel dat goed bij je paard past heeft een paar specifieke, maar ook een aantal algemene kenmerken. Let op de breedte van de kamer. Er moeten in ieder geval 3, maar liever 4 vingers tussen de kussens passen. De kussens moeten breed en zacht zijn. En overal dragen. Natuurlijk mag een zadel aan de voorkant nooit op de schoft rusten. En moet de hellingshoek van de boompunten (je ziet ze weggewerkt zitten in het onderste zweetblad) moet gelijk zijn aan die van het schouderblad van je paard. Leg er maar eens twee zweepjes langs. Als ze elkaar kruisen is het foute boel!
Natuurlijk moet je zelf ook lekker zitten op je zadel. En er goed in passen. Want al ligt een zadel nog zo goed, als jij er niet op kunt zitten, heeft je paard nog steeds een probleem

sarah1984

Re: rijtechnische problemen en niet passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 01:10

Tja, dan komen we bij de basis van het paardrijden. Is niet een punt daarvan een goed passend zadel???

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 01:30

Hee dat is toevallig, equestor, waar je dat stukje van citeert, is een zadelmerk! Dat noem ik niet een onafhankelijke bron.
Ik vraag me af hoe ze dat wat ze in dat stukje beweren onderzocht hebben. Dat staat er niet bij...

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 01:41

Hm als het gaat wat je hierboven neer hebt geschreven,van niet passende zadels op bijvoorbeeld manege pony's/paarden,geef ik je helemaal gelijk. Zie elke dag paarden lopen met dikke schuimrubber dingen als dekje,waardoor de functie van de kussens e.d helemaal verdwijnt. Maarja,het is goedkoop,en wat die paarden er van vinden maakt hun toch niks uit! Ze verdienen hun geld,en als het paard op is,hebben ze zo weer een nieuwe,en dat gaat maar door en gaat maar door.

Begrijp me niet verkeerd,je hebt een heel goed punt,maar veranderen lukt toch nooit...Althans bij manege pony's/paarden. Mensen met een eigen paard kunnen er meer aan doen om een zadel goed te laten passen en/of een goed passend zadel te kopen,alleen die lopen vaak met hun ogen dicht...Of herkennen het gewoon niet,als een paard klachten heeft,en die ook uit door gedrag wat je niet kunt plaatsen.

Edit; spelfoutjes

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 06:57

helaas zie ik niet passende zadels niet alleen bij manegepony's maar ook gewoon bij paarden van particulieren. Arme paarden lopen met een Anky dekje op, met daaronder een dik bontje, mocht het zadel ooit passen dan past het ondertussen al niet meer door al die troep die er tussen zit. Ga voor de lol eens bij het opzadelen van de lessen kijken, hoeveel paarden blijven gewoon rustig en hebben geen zadelnijd? Echt diepdroevig weinig Verdrietig

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:32

Een heleboel mensen besteden WEL aandacht aan een goed passend zadel maar er zijn zo ontzettend weinig mensen bekwaam om een passend zadel aan te meten, DAT is dieptriest...

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:33

Amen Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 16:00

oeps ja, jullie hebben gelijk. Een willekeurig artikel maar niet onafhankelijk.

Ik zie ook zo vaak zadelmakers die een keer komen met kant en klare zadels en alleen kijken naar zitting en boombreedte en dat soort dingen maar geen rekening houden met bewegingen van het paard, plaats waar de singel moet komen etc. idd diep triest.

Zaluki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:12

Wellicht is er ook nog een catagorie mensen, die heel graag een goed passen zadel voor hun paard willen, maar deze niet kunnen betalen. Spreek uit ervaring dat een goed passend zadel vaak wel in een hogere prijsklasse zit.

Maarja ik kan deze mensen niet vertellen dat ze niet meer op hun paard mogen zitten omdat het zadel niet goed zit. Ik geef daarintegen wel aan of ik het zadel wel of niet goed vind liggen. Maarja soms moet je roeien met de riemen die je hebt. en is het niet anders.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:36

ach ja ik ben daar wat dat betrefd vrij kort in, paarden kosten geld en als je geen geld hebt om een paard een fatsoenlijk zadel te kopen dan moet je er imo niet op gaan zitten, want wie wordt er dan het slachtoffer van? het paard! Daarnaast hoeft een passend zadel niet duur te zijn, ik heb een Kieffer zadel op mijn paard liggen die al vrij oud is. Heb de kussens helemaal op nieuw op moeten laten vullen maar het zadel past goed en kan volgens mijn zadel maker nog heel lang mee. Vergeet niet dat goede merkzadel wel 40 jaar mee kunnen gaan, terwijl ze daarvoor al sterk in prijs minderen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 18:34

Ik lees dat er niets aan te doen is, maar als het meer in de media komt zegmaar en er iets komt waaraan goede zadelmakers en manege´s te herkennen zijn+mensen informeren.
Net zo iets als de smaakpolitie ofzo met die stickers, al zal het mislukken worden mensen er ieder geval op geattendeert.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:37

Dat zou een stap in de goede richting zijn maar ik ben erg benieuwd hoe je in gedachten had dat te laten meten.
Als je kijkt naar hoe zadelmakers hier op Bokt over de tong gaan, dan is de ene helemaal lyrisch erover en de ander zegt weer dat diegene de rug van haar paard naar de knoppen heeft geholpen.

Ik heb zelf nog met een zadel gezeten, door 2 zadelmakers goedgekeurd voor mijn paard, maar had ik er nog iets langer mee doorgereden dan had ik mijn paard finaal stuk gereden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 22:32

dat zal idd hard werken worden. Via mijn instructrice kan ik wel in contact komen met een zeer goede zadelmaker (woontg helaas niet meer in nederland) Nu heb ik er verder weinig verstand van, en blijft het dus naar verhalen van andere. Maar ook ik kan wel het verschil zien tussen mensen die een zadel komen aanmeten en dan een aantal zadel passen en dan zo'n zadel bestellen maar een boommaatje ruimer ofzo. Zouden zulke mensen zadels mogen aanmeten? Kwa wetgeving mag het waarschijnlijk wel.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 07:43

ik heb wat zitten denken, en zouden dit te hoge eissen zijn voor een manege/ponyclub/etc?

Pony's/paarden moeten gelukkig en gezond ogen.
Er wordt uiteraard rekening gehouden met medische achtergrond en leeftijd, maar tegelijk ook wel gekeken of het dier door deze beperkingen nog wel geschikt is voor het werk. Misschien minder werk of verkopen?
De bespiering van de pony's.
De dieren moeten het geld verdienen en helpt de nieuwe generatie ruiters rijden, er moet dan dus ook wel rekening gehouden worden met het paard. Deze moeten zoveel mogelijk gespaard worden, al is het maar 2x per week een half uurtje werken aan de hand, longeren, etc. In de lessen moet dus ook rekening worden gehouden met de mond van het dier en de manier van aansporen. Trekken en schoppen=verboden.
De huisvesting van de dieren
Pony's alleen overdag in een stand en verder op de wei moet kunnen maar pony's 24 uur in stand (min het aantal lessen dat hij loopt) en 1 uurtje per week los in de bak vind ik niet kunnen.
De dieren moeten passend tuig hebben
Juist manege pony's die meerdere uren per dag lopen moeten beschikken over passend tuig en dan echt passend. Ik snap dat het zonde is van het geld soms gezien hoe mensen ermee omgaan, maar je zou ook de mensen kunnen aanpakken. Daarnaast gaat een goed zadel een paardenleven mee en zou daarna misschien nog wel aangepast/omgebouwd kunnen worden.
Ook shabrakken etc moeten regelmatig gewassen worden en drukkingen niet opgelost met een stukje schaap. De zadelmaker moet jaarlijks langs komen om de zadels te controleren en eventueel aan te passen, er zou dus een speciaal tarrief voor manege's kunnen komen bijvoorbeeld.
In de lessen moet geleerd worden goed te rijden en een paard op de juiste wijze te trainen
En niet eerst 10 jaar rondhobbelen en dan wat zijgangen leren. Iemand met een slechte zit en ruwe hulpen zal het paard niet ten goede komen, en ook mensen met minder talent kunnen aardig leren rijden, en als je dat als instructeur niet kan, ben je dan wel zo'n goede instructeur? Groepen van 16 mensen vind ik eerlijk gezegt ook te groot, en de theorie en omgang wordt vaak helemaal geen aandacht aan besteed.
De hoeven worden uiteraard ook niet vergeten dit zijn immers de schoenen waar ze op lopen.
Misschien 1x per jaar goede tandarts en fysio/osteopaat?
Ook hiervoor moet misschien een appart tarief worden gehandhaafd voor manege's.

voor een goede manege zou ik bereid zijn meer te betalen voor de les, onderhoudt is immers niet goedkoop, maar je zit nu eenmaal niet bij fde schaakvereniging of fietsclub. daar kies je zelf bewust voor. Voor priveles met eigen paard betaal je al snel zo'n 20/40 euro per uur waarom dan geen groepsles van 15 euro en dan goed les in kleine groepjes op goede dieren. Verder heb je geen kosten aan de les kwa onderhoud voor het dier, wat je met een eigen paard wel hebt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 08:03

Ik zie hier voor de maneges echt gigantische kosten komen.

Die paar Euro extra (veel groepslessen zitten al boven de 10 Euro per uur) zouden dan de volgende extra kosten moeten dekken:
-meer paarden aanschaffen plus onderhoud daarvan. Want: meer lessen in kleinere groepjes maar de paarden moeten minder uren lopen.
-nieuwe zadels (en hoofdstellen, vergeet die vooral niet want ook dat is triestig Knipoog ) en als het aan mij ligt: ook extra personeel om het tuig in goede staat te houden (schoonmaken, vetten en de schabrakken wassen, controle of er niks kapot is)
-meer (gekwalificeerde) instructeurs of iig meer loonkosten voor de extra uren
-aankoop van grond (veel maneges liggen in of aan de rand van de stad, hebben iets van land erbij, maar dat wordt gebruikt voor de pensionklanten, immers: ook die paarden hebben recht op weidegang)
-de behandelingen door tandarts en fysio/osteo en controle door zadelmaker.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 08:39

er zijn een aantal dingen die met een goede organisatie niet super veel meer hoeven te kosten. Mensen moeten bijvoorbeel na het rijden even een vet doekje over het zadel halen of even sponsje zadelzeep, dit is in theorielessen uiteraard al uitgebreid besproken en uitgelegd. Dingen die stuk zijn moeten vermeld worden en tijdens de les kan een instructrice ook al behoorlijk wat zien. Minder uren hoeft opzich niet als het paard het aankan met de juiste middelen. Een pony moet op een zaterdag best 3 beginners lessen kunnen lopen (80% stappen) waar vooral wordt geknutseld en uitgelegd over houding en juiste hulpen en voelen van de bewegingen van het paard etc en 2 half gevorderde (50%stap en klein galopje) met uietaard hier en daar een uurtje pauze.
Ik geef zelf ook les en mijn fjord doet alle lessen mee, de andere jonge minder getrainde wisselen af. Pony's die het werk niet aankunnen moeten dus dan niet worden aangehouden of het moet geaccepteerd worden dat ze minder kunnen worden gebruikt.
Je kunt ipv een uur met zijn 16en voor 10 euro ook 3 kwartier met zijn 6en voor 15 euro doen. En dan bijvoorbeeld bij beginners 2x per maand theorie/omgang en later 1x per maand. Dan hoef je per les maar 1 pony/paard te gebruiken en kan tegelijk met de rijlessen worden gegeven en dan kan een groep van 10 mensen best en dan voor de helft, 7,50 ofzo.
Je leert dan van het eerste aanbinden tot het werk aan de hand tot hoe het bewegingsapparaat werkt.

Ik zeg nu maar gewoon iets hoor maar wie weet rolt er wel wat bruikbaars uit.
Daarnaast heb je nog stagieres, een goed bedrijf waar veel geleerd kan worden met een goede sfeer en goede paardjes is aantrekkelijk voor stagieres en die kosten niet veel geld maar helpen wel een handje mee en als tegenprestatie heb je ze genoeg te leren.
Misschien zijn er een aantal ouders wel zo gek om tijdens de les van hun kind een handje te helpen, shabrakken wisselen, wasmachine vullen.

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:25

wij hebben ook twee paarden behoorlijk kreupel gehad van slecht passende zadels.
door schade en schande zijn we wijzer geworden.
ik heb voor mn ruin een zadel gekocht en ben er direct mee naar de zadelmaker gereden en die het zadel meteen aan de rug van het paard gevuld nadat er geconstateerd was dat het zadel paste.
nooit geen gedoe meer gehad met hem.

je kan een goed tweedehands zadel kopen en daarmee naar een goed zadelmaker gaan die het zadel aan past naar de rug en schoft van het paard.
laat van de voren dat wel het schoft opmeten zodat je weet welke boommaat je moet kopen,dan hoeft het ook niet veel geld te kosten om een goed passend zadel te vinden.
een goed zadelmaker weet vaak wel wat voor type zadel er op de rug van jou paard past mits hij het paard heeft gezien.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:57

Er is een goed boekje in de handel van Tineke Dekker, genaamd: "Het Zadelboek" ISBN-13: 978-90-810945-1-1 / ISBN-10: 90-810945-1-3

Het boek is geschreven i.s.m. Drs. Eric Laarakker, Praktijk voor holistische dierengeneeskunde Den Hoek, en is rijkelijk geïllustreerd met kleurenfoto's

Een ieder die een nieuw zadel gaat kopen (of van plan is dit te gaan doen in de nabije toekomst) zou dit boekje eerst gelezen moeten hebben. Het behandelt alle facetten van de punten waar je op moet letten bij het passen van een zadel, en geeft tevens een heel goed beeld van hoe een zadel in elkaar zit, en op welke manier je het beste zadel voor je paard kan kiezen.

Succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 13:29

ow die ga ik zeker kopen dan!