Echt zo erg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Echt zo erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 22:01

Ik heb een hartstikke lief paard, het rijden gaat lekker, we zijn beide ontspannen, is het dan echt zo erg dat hij niet nageeflijk loopt? Hij loopt lekker actief, hij is voorwaarts, ontspannen, alleen met z'n koppie in de lucht. Ben ik dan zo'n martelaar dat ik hem niet (met vechten) naar beneden rijd, omdat hij dan "goed over de rug" loopt? Nageeflijk krijg ik hem namelijk niet zo makkelijk, dat wordt vechten en vechten en vechten en na anderhalf uur lukt het nog niet.

Joto

Re: Echt zo erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:03

als jullie zo plezier genoeg hebben, en het gaat ontspannen waarom veranderen?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 22:04

Joto schreef:
als jullie zo plezier genoeg hebben, en het gaat ontspannen waarom veranderen?

Omdat ik vaak hoor dat het veel beter is voor de rug als een paard nageeflijk/aan de teugel loopt. En dat snap ik ook wel, maar ik vraag me af waarom ik met mijn paard moet vechten als we er zo allebei plezier in hebben.

Is met zijn koppie in de lucht lopen echt zo slecht voor zijn lijf?

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:05

idd, ik zie het liever zo dan maar in de krul getrokken hoor Knipoog en dat gezaag vind ik maar niets...
Gewoon zo doorgaan, komt van zelf wel OK dan!
En met zijn koppie in de lucht lopen is echt niet erg Knipoog paarden in het wild lopen ook niet nageeflijk Knipoog Tong uitsteken

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:05

paarden in het wild dragen ook geen ruiter op hun rug Clown

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 22:06

timokyana schreef:

Nee, daarom.

Maar hij is zo groot en sterk dat ik niet elke keer weer ruzie wil gaan zoeken, terwijl hij van mij eigenlijk niet eens nageeflijk hoeft. Ik rijd geen wedstrijden, het is gewoon recreatief.

Merlynlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:07

timokyana schreef:

Hih sorry hier moest ik een klein beetje om lachen Vork

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:07

Een paard loopt altijd het makkelijkste in zijn eigen houding, dan kan hij ook ontspannen. Hoog of laag is per paard verschillend.

Maar als je zelf ook altijd in dezelfde houding loopt ga je je spieren toch onbewust aanspannen waardoor je vast kan gaan zitten. Bij een paard werkt dit net zo, hij kan op een gegeven moment niet meer los door zijn lijf lopen. Het is dus wel zaak dat je hem los en over z'n rug rijdt, maar daarvoor hoeft hij niet per sé met zijn hoofd naar beneden. Je kan dat voor een groot deel ook bereiken door stelling e.d. te gaan vragen.

Grote kans trouwens dat wanneer hij zijwaarts goed los laat, hij vanzelf ook meer gaat zakken en aanleuning gaat zoeken. Als je maar zorgt dat hij actief is met z'n achterhand Lachen

En nee, je bent geen martelaar Knipoog

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 22:10

bromfiets schreef:
Een paard loopt altijd het makkelijkste in zijn eigen houding, dan kan hij ook ontspannen. Hoog of laag is per paard verschillend.

Maar als je zelf ook altijd in dezelfde houding loopt ga je je spieren toch onbewust aanspannen waardoor je vast kan gaan zitten. Bij een paard werkt dit net zo, hij kan op een gegeven moment niet meer los door zijn lijf lopen. Het is dus wel zaak dat je hem los en over z'n rug rijdt, maar daarvoor hoeft hij niet per sé met zijn hoofd naar beneden. Je kan dat voor een groot deel ook bereiken door stelling e.d. te gaan vragen.

Grote kans trouwens dat wanneer hij zijwaarts goed los laat, hij vanzelf ook meer gaat zakken en aanleuning gaat zoeken. Als je maar zorgt dat hij actief is met z'n achterhand Lachen

En nee, je bent geen martelaar Knipoog

Maar op het moment dat hij mijn hand op gaat zoeken, gaat hij met zijn hoofd schudden, waarschijnlijk omdat hij niet genoeg bevestiging krijgt. En als ik dan m'n teugels wat meer oppak, gaat dat hoofd meteen weer de lucht in en vraagt hij teugel omdat hij niet zo vastgehouden wilt worden. Wat te doen, wat te doen.. Meestal zakt hij ook pas als hij moe is en dan gaat hij dus hangen, dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:28

Ik heb de foto's van jouw paard gezien....leuke paard....voor iets terugstaand....lange hals naar verhouding wat slap gespierd.....borst en achterhand ziet er goed uit.....voor een springpaard te dik.....zet zijn achterhand er niet goed genoeg onder....
Dit paard mist kracht en souplesse , moet je niet diep over de rug rijden, maar meer neus uitdrukkend naar voren om lengte te krijgen en veel overgangen en voltes.....veel schakelen ! Veel bergopwaarts, dan kan hij zich vanuit zijn kracht uit de achterhand voor meer ontspannen !
Dan pas heb jij niks in de hand en is hij nageeflijk , omdat hij het op die manier pas kan, en denk om zijn gewicht !

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 22:31

broadway schreef:
Ik heb de foto's van jouw paard gezien....leuke paard....voor iets terugstaand....lange hals naar verhouding wat slap gespierd.....borst en achterhand ziet er goed uit.....voor een springpaard te dik.....zet zijn achterhand er niet goed genoeg onder....
Dit paard mist kracht en souplesse , moet je niet diep over de rug rijden, maar meer neus uitdrukkend naar voren om lengte te krijgen en veel overgangen en voltes.....veel schakelen ! Veel bergopwaarts, dan kan hij zich vanuit zijn kracht uit de achterhand voor meer ontspannen !
Dan pas heb jij niks in de hand en is hij nageeflijk , omdat hij het op die manier pas kan, en denk om zijn gewicht !

Dat zijn geen recente foto's hoor. Lachen

Het is geen springpaard en hij mist inderdaad wat bespiering in de hals. Daar werken we aan. Hij heeft net 4 weken stil gestaan en ben deze week pas weer begonnen met opbouwen. Het rare is nog dat je zijn ribben kan zien, maar hij heeft wel een flinke buik. Ik moet het omhoog gaan werken. Clown

Bedankt!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:39

Saskiaatje schreef:
Maar op het moment dat hij mijn hand op gaat zoeken, gaat hij met zijn hoofd schudden, waarschijnlijk omdat hij niet genoeg bevestiging krijgt. En als ik dan m'n teugels wat meer oppak, gaat dat hoofd meteen weer de lucht in en vraagt hij teugel omdat hij niet zo vastgehouden wilt worden. Wat te doen, wat te doen.. Meestal zakt hij ook pas als hij moe is en dan gaat hij dus hangen, dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Hoe reageert hij dan als je hem van voor loslaat en enkel (overdreven) stelling vraagt zodat hij zijn lichaam in de lengte buigt?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:49

Jij wilt misschien een dressuurpaard..., maar als ik jouw was zou ik hem toch echt een poosje springgericht trainen om souplesse in zijn lijf te krijgen en strakkere buikspieren !

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:05

bromfiets schreef:
Saskiaatje schreef:

Hoe reageert hij dan als je hem van voor loslaat en enkel (overdreven) stelling vraagt zodat hij zijn lichaam in de lengte buigt?

steling hoeft niet automatisch buiging in het lichaam te betekenen toch?
Ik zou ook gaan voor lichaamsbuiging, desnoods lekker aan de hand, pb me hierover als je interesse hebt.
Van buiging naar schouderbinnenwaarts op de volte, etc. Rustig aan en proberen voorwaarts neerwaarts te logeren rijden.

Knelt je zadel niet toevallig, daar zetten ze ook vaak hun hals van vast, of het gebit? Paardentanden hebben het veel makkelijker als een paard in de natuur en slijten dus net als de hoeven anders en langzamer. Daarvoor ontstaan er sneller problemen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:13

broadway schreef:
Jij wilt misschien een dressuurpaard..., maar als ik jouw was zou ik hem toch echt een poosje springgericht trainen om souplesse in zijn lijf te krijgen en strakkere buikspieren !

Werkt dat in dit geval wel? Als je je paard niet goed nageeflijk kan rijden dan denk ik dat het springen ook niet veel zal uithalen. Het paard gaat dan waarschijnlijk ook boven op de sprong zijn rug niet extra gebruiken. Ik denk dat het paard ook niet op de sprong netjes los gaat laten, misschien eerder wel extra vastzetten juist omdat hij niet soepel door het lijf is. Ik denk dat je een paard eerst los en over de rug moet rijden en dan pas gaan springen, want dan kan het springen een training zijn voor souplesse. Lachen

Je bent geen martelaar hoor. Zolang jij niet gaat lopen sjorren aan de voorkant en gaat lopen schoppen dan is er niks mis mee. Als je je paard lekker ontspannen laat lopen dan loopt hij het fijnst en weet je.. dan loopt je paard waarschijnlijk zonder dat je het door heb toch nageeflijk Knipoog

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 08:18

bromfiets schreef:

Als ik doe wat jij zegt, dan wordt hij heel lang in de hals, maar zakt hij inderdaad wel iets. Dit gaat niet ten goede van mijn houding ( Clown ), maar ik kan dat wat vaker proberen, ja.

lailapri schreef:
Ik zou ook gaan voor lichaamsbuiging, desnoods lekker aan de hand, pb me hierover als je interesse hebt.
Van buiging naar schouderbinnenwaarts op de volte, etc. Rustig aan en proberen voorwaarts neerwaarts te logeren rijden.

Knelt je zadel niet toevallig, daar zetten ze ook vaak hun hals van vast, of het gebit? Paardentanden hebben het veel makkelijker als een paard in de natuur en slijten dus net als de hoeven anders en langzamer. Daarvoor ontstaan er sneller problemen.

Ik heb hem al 2 jaar en hij doet dit al 2 jaar, dus aan z'n tanden zal het niet liggen.
Ja, de tandarts is natuurlijk al een paar keer geweest.

Maar ik dacht dat je geen schouderbinnenwaarts kon rijden, als je paard niet verzameld en naar beneden loopt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 10:35

Aan de hand sb kan je paard losser van worden en leert meer te verzamelen

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:20

goed lezen a.u.b. ik zei niet springen, maar springgericht trainen.....op lengte (neusuitdrukken) tempo-werk, veel overgangen met voltes, s-jes en 8jes, balkjes draven, maar ook bergopwaarts , aanspringen , terug stappen en dan in vlotte draf weg enz. enz.

Mientjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:54

Ik heb mijn paard nu 3 weken, en kon hem toen eerst ook niet aan de teugel rijden, toen ik les had gekregen wel, ik moest dr eerst naar buiten laten kijken, en dan de binnenkant opsluiten, het klinkt nog al alsof ik dr heb gemarteld, maar dat is totaal niet zo! Ik wil mijn paard alleen op de beste manier rijden, nu kan ik dr al een stuk makkelijker aan de teugel rijden, op het begin was het ook heel erg vechten vechten vechten, ze werkte me echt enorm tegen, maar nu gaat het al een stuk beter!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 01:17

Saskiaatje schreef:
?

[/quote]

In tegendeel, stelling is iets heel anders dan lengtebuiging, hoewel het wel onlosmakelijk met elkaar verbonden is..

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 01:20

je zegt dat je je zelf geen martelaar wilt noemen door het niet te doen, maar het paard loopt zoals het voor hem het fijnst is en als je elke week met veel geruzie zijn houding moet corrigeren waardoor hij niet in zijn óntspanne houding loopt tsjaa... dan lekker laten lopen zou ik zeggen! zolang beide plezier hebben en je merkt geen klachten bij t paardje?

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:15

zolang jij je er fijn biuj voelt en het paard heeft geen lichamelijke klachten en jullie kunnen lekker buiten rijden zou ik gewoon zo doorrijden zoals je nu doet.
een wat minder bespierd paard is niet zo slecht, zolang hij maar niet ziek wordt. je hoeft toch geen grand-prix oefeningen te rijden.
veel plezier

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:21

Het is belangrijk om het paard te gymnastiseren, lekker nageeflijk en onspannen.Lekker aan de teugel, dus absoluut niet in de krul trekken. Als het paard zich ontspant zakt het hoofd vanzelf, kan niet anders en kan het de ruiter beter dragen. Op zo'n manier heb je nog jaren plezier van je paard.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:15

Je kan een paard nageelflijk rijden zonder ruzie hoor. Logisch dat hij zich in het begin sterk zal maken omdat hij andere spiergroepen moet gaan gebruiken wat het hem niet zo makkelijk maakt. Nageeflijk en over de rug rijden doe je vanuit ontspanning, nie door te vechten of vanvoor druk te geven. Ik rijd er ook een die zich sterk maakte, begon je hem zogenaamd in de krul te trekken, wees maar zeker dat je dan een gevecht kreeg en de dag er na een paar behoorlijk pijnlijke armen. Daarom heb ik het met hem heel anders opgelost. Hij loopt nu zo ontspannen als iets naar beneden, zonder dat ik ook maar vanuit mijn armen een beetje druk moet geven. Ik kan hem als het ware op mijn pinken naar beneden rijden. En daar gaat het om denk ik. Je hoeft het niet te doen, maar de rug wordt wel extra belast op die manier.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:29

lailapri schreef:
bromfiets schreef:

Ik bedoel ook hetzelfde als jij, alleen heb ik het niet helemaal netjes omschreven Knipoog

Ik begin met onze jonkies ook eerst met voltes openen/sluiten en sb voordat ik van voor iets ga vragen.