Wie kan mij helpen?! Pure koppigheid :D

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amelii

Wie kan mij helpen?! Pure koppigheid :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 19:57

Hallo!

Ik rijd een paardJE (1m50 niet echt groot Bloos ), het is echt wel geen katje om zonder handschoenen aan te pakken.
Ik ben nu terug met haar bezig sinds enkele weken omdat ik bezig was met een jong paard. Toen reed ik ze ni veel en als ik ze reed deed ik het met lange teugel omdat het niet ging. Toen is mijn papa er eens effe opgekrope. en toen ik; en toen ging het redelijk goed. Ze probeerde me nopg wel steeds uit. Voelde ze een gaatje dna maakte ze er gebruik van. Maar ik vind het echt moeilijk om ze te rijden, ik wil graag eens goed kunnen paardrijden met haar. Vele hebben al gezegd doe da paard weg enzo maar ik wil dat niet.
Als ik alleen rij gaat het het beste in groep is het hopeloos.
Wat doet ze? in het begin laat ik ze aan lange teugel stappen even ontspannen dan teugels opnemen. Bij haar moet ik ze in het begin echt kort genoeg nemen en in draf even goed tonen wie de baas is en dat is het probleem. Bijvoorbeeld woensdag ik pak de teugels op en maar trippelen, ik zet ze in draf madam bokt hoger dan het niet kan 2 keer na mekaar, ik krijg daar echt schrik van want ik heb geen controle over haar. En ook nog was ik aan het stappen, ze ziet iets en bok.
In de groep de vrijdag had ik meer moed. Het ging niet goed maarja, toen had ze ook 2 keer 2 keer achtermekaar gebokt echt uit koppigheid en ene keer gewoon teugels losgetrokken en gaan lopen. Het is altijd al een actief beestje geweest, maar ik vind het niet leuk en ik wil graag met ze kunnen springen, maar zo gaat het echt niet. Vroeger heb ik met haar gesprongen en dat ging goed maar de laatste tijd gaat het echt niet.

Weten jullie misschien goede raad voor mij?
Ik rijd ze met een spoortje om ze echter onder controle te kunnen houden. Last van haar rug heeft ze ook niet, ze is pas door de veearts nagekeken en was tip top in orde, beter kan niet Haha! Ze is ondertussen al een 13 jaar en voelt zich nog zooo jong!
Ik twijfel dan ook of k vrijdag wel in de groep ga meedoen. Ik heb er schrik voor. Papa zegt ook als ze stout doet is er niet veel mee aan te vangen..

Ik hoop dat jullie wat nuttige tips voor mij hebben!
groetjess!

westernpower

Re: Wie kan mij helpen?! Pure koppigheid :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:02

ik zou zeggen; rustig opbouwen. Gewoon een poosje niet in de groep gaan rijden; lekker alleen op buitenrit, niet meteen streng aanpakken maar rustig makkelijke dingen van haar vragen. Je kunt ook een buitenrit gewoon alleen maar aan een losse teugel stappen! Als jullie band maar sterker word toch!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:28

Als het paardje verder in orde is zou ik er eerst rustig de tijd voor nemen. Het lijkt mij niet nuttig om eerst een lange teugel te geven en daarna opeens te zeggen "okee, en nu gaan we kort". Misschien is het beter om eens te proberen elke keer een stukje korter te pakken. Niet teveel ineens willen.
Ik roep natuurlijk ook maar iets, er is er maar 1 die je kan zeggen wat er gebeurt en wat er eventueel misgaat en dat is je instructrice/instructeur!!

zion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:34

hoeveel voer je en wat voer je mischien is ze daarom zo koppig

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:37

Misschien moet je door de tandarts een keer het gebit na laten kijken.. omdat je zegt dat het gebeurd als je de teugels erbij pakt..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:38

een spoortje voor meer controle, die mag je mij uitleggen...

Heeft de veearts ook de mond nagekeken? Het klinkt alsof ze ook probelen heeft met het bit.
Probeer met een licht contact te rijden, ga niet 'aan de teugel' rijden, maar gewoon rustig rijden, beetje makkelijke figuurtjes overgangen en probeer veel op je zit te rijden. Bkijf voorlopig even weg bij de groep, zodra je haar alleen goed en rustig kunt rijden kun je denk ik wel weer met anderen rijden.
Springen is natuurlijk erg leuk, maar ga dit ook pas doen als het basis gebeuren goed werkt, anders verpest je al je harde werk.
neem geduld mee, je paardje plaagt je niet.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 20:50

Het is niet mijn eigen paard. Het staat bij mijn buur tegenover. Ze krijgt niet teveel eten maar ook niet te weinig. Het is altijd al een paardje vol pit geweest. Vroeger is enkel met haar gecrosst geweest daardoor een beetje verzot op lopen. Ik probeer hem dan wat kalmer te rijden.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 20:58

Bij licht contact heb ik ook problemen ik moet ze gewoon even er doorheen helpen en op haar goede dagen is dat direct gedaan en kan ik heel licht rijden en lukt het goed. Er zijn mensen die met een zweep rijden, ik met sporen Haha!. Als ze koppig is maakt ze zich ook heel stijf, op dat moment moet ik ze echt goed oden ontspannen en probere te plooien. Op de kant dat ze niet goed plooit gaat het het makkelijkst, op haar goeie kant heb ik de indruk dat ik ze niet onder controle heb.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:30

Is het zadel wel goed passend, en idd haar gebit, de DA kan ook niet alles zien , een osteopaat of zo iets heeft weer voor andere dingen geleerd.
Ook moet je het niet zien dat ze het doet om te klieren, ze probeert je duidelijk te maken dat er iets niet lekker zit , ik zou de fout echt bij mezelf zoeken als het niets lichamelijks is.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 10:06

Ik vind het toch wat te kort door de bocht om te zeggen dat het pure koppigheid is.
Dit is een paardje waar je dus altijd fijn mee gereden hebt, ookal was ze wat fel. En nu is er dus protest. Dat moet érgens weg komen!!!

Kijk toch eens kritisch naar je eigen rijstijl. Hou je haar van voor te veel tegen? Pak je haar te veel aan, ervanuit gaande dat ze koppig is?? Geef je zelf te veel been? Zit je zelf om wat voor reden dan ook niet meer ontspannen, recht etc? Met wat voor gevoel stap je erop??

Kijk verder toch eens kritisch naar je paard. Gedraagt ze zich in de wei wel normaal zoals ze vroeger deed? Eet ze echt wel goed? Heeft ze inderdaad niet toch last van haar tanden en kiezen? En inderdaad, een veearts ziet niet alles. Om dezelfde reden hebben we bij mensen nu de Directe toegankelijkheid Fysiotherapie, omdat huisartsen te vaak dingen misten waarvoor de fysio heel goed behandelingen heeft. Dus toch eens over nadenken om een fysio of osthepaat te laten komen.

Verder zou ik even een flinke stap terug doen. Wat de reden ook is, zoals het nu gaat, wil eht niet en als je nu op deze manier doorrijdt, kom je in een neerwaartse spiraal terecht.
Ga eerst eens wat grondwerk doen en logneren. Met beide kan je mooi spieren opbouwen, én je versterkt het wederzijdse vertrouwen en de verhoudingen. Als je gaat rijden, doe dan rustig aan. Als de teugels op maat maken dit protest uitlokt, dan maar even niet. Eerst meoten jullie er allebei weer een goed gevoel over krijgen. Pas als jullie beiden weer lekker lopen, kan je weer wat meer gaan vragen.

Amelii schreef:
op dat moment moet ik ze echt goed oden ontspannen

Je kán een paard niet DOEN ontspannen. DIt moet echt vanuit het paard zelf komen. In dezelfde post staat ook dat ze zich erg stijf maakt, en dat de ene kant om makkelijker gaat dan de andere. Dit geeft mij het idee dat ze scheef is. Een scheef paard kan veel dingen niet die wij van hem willen, en zal dus gaan protesteren.

Kortom, ik zou de fout dus of bij jezelf, of bij een medisch probleem bij je paard zoeken. Er zijn maar weinig paarden die na zoveel jaren dit soort dingen echt gaan doen omdat ze dwars zijn.......

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 17:44

We hebben ze wel een tijd terug een biologisch middel van de veearts gegeven omdat ze veel te hevig was. Dit heeft echt nadelige effecten gehad, hierdoor is het eigenlijk allemaal begonnen. In de wei beet ze naar de paarden en ook toen ik erop zat was ze allesbehalve kalm. We zijn er dan ook dadelijk mee gestopt, maar het was er niet uit. Op de moeilijke momenten toen durfde ik niet verder doen, wat mss ook het gedacht geeft van ooh als ik dat volgende keer nog doe hoef ik niet meer te werken. Ik weet het niet.
Aan de longe is ze braaf af en toe eens bokke maar ja Haha! dat hoort erbij.
Ik geef ze niet teveel been want ik weet dat ze dan echt wil lopen, teveel inhouden doe ik ook niet echt, daar wijst mijn papa mij dan ook altijd op. Hij heeft er ook aal een paar keer op gezeten.
Ik heb vertrouwen in haar Haha! ik zie dat beestje graag, want neem nu ik rij een 3 jarige die effe weg is nu en die is veel braver dan haar maar toch vertrouw ik Otte meer Haha! raar maarja.
Bij het opnemen van de teugels begint ze altijd te trippelen dat heeft ze altijd gehad. Woensdag hebk ze na het bokincident goed lang aan lange teugel laten draven, heel ontspannen enzo. En dan ziet ze iets en Bok Haha!
En wat eten betreft, het is een supergoede eter Haha!.
Wat ook is als ze hengstig is is het meestal nog erger. Ze heeft veel last van haar hengstigheid dat weet ik, want daar moet ze soms iets voor krijgen.
Van het scheef ja als jij het zegt Haha!.
Maar ze bokt wel meestal aan de makkelijke kant de moeilijke ook meer daar heb ik ze beter in de hand.