Wanneer trapt een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Wanneer trapt een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 16:59

sorry als het verkeerd staat...

Ik heb een discussie met de staleigenaar (Ik noem hem A ) van m'n verzorg/trainings-paarden.

Momenteel geef ik les aan een meisje en met A's pony. (Shetlander.)
Het meisje is 9 jaar, de shetlandpony 7.

De pony ken ik door en door, en ik kan lezen en schrijven met hem.
Meisje is nog al snel onzeker en bang, en daar werken wij aan in de les.
Maar gister vond de eigenaar dat ik niet veilig bezig was. Het meisje liep te dicht achter de pony, en ik moest haar leren dat ze er naast moet lopen.
(Als ze er naast loopt, is ze bang, er achter (1/2 tot een meter afstand) vind ze het niet eng. Haar vertrouwen bloeid dan, en de pony geniet van het moment dat hij voor haar mag werken.)

De eigenaar vind dus dat ze te dicht achter de pony liep, en dat ze er naast moet lopen. Helaas werd ze toen bang, omdat A trappen zei... (De pony trapt anders!) Inmiddels stop ik met de lessen, omdat mijn manier niet 'veilig' is in de ogen van A.

Nou is mijn vraag, wanneer trapt een paard?
Want een paard trapt niet zo maar, ze geven altijd signalen, en trappen niet in 1x raak, alleen als je ze pijn doet... Of als het een jong en onzeker dier is. (In mijn ogen...)
En belangrijk: ik zit al een aantal jaar in de paarden, ken deze pony heel goed, door en door, en heeft nog nooit getrapt wanneer ik met hem aan het werk was. Bij het meisje ook niet.

Ik hoop geen discussie te starten, maar ik wil alleen weten wanneer een paard nou trapt? En of ie het nou wel of niet laat merken?

Bedankt voor je aandacht.

Coconuts

Re: Wanneer trapt een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:04

Heel eerlijk gezegd; Ik ken mijn paard ook door en door maar ik zou nooit iemand zo dicht achter haar laten werken.

Stel dát er iets gebeurd, het hoeft niet haar schuld te zijn, maar het paard kan ergens op reageren.
Je weet maar nooit..

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:06

Ohja en antwoord op je vraag; Een paard kan om verschillende redenen trappen. Zoals ik al zei; Je weet maar nooit!

Waarom durft ze er trouwens niet naast maar wel erachter?
Laatst bijgewerkt door Coconuts op 15-11-07 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:06

ik heb altijd geleerd dat een opgevoed paard nooit bewust zal trappen als je achter hem of haar loopt wanneer hij het weet!
Dus als je achter een paard langs wil lope en je legt je hand op zijn kont bijv. zal ie nooit uithalen. Net als wanneer hij weet dat je achter hem loopt, bijv. d.m.v. je stem.

Een paard zal nooit vanuit he tniets uithalen als er niets aan de hand is (dus als hij niet angstig is e.d. zoals je zelf al zegt) hij zal altijd eerst aangeven dat ie het niet leuk vind wat e doet door bijv. zijn orgen naar achteren te doen, kwaad om te kijken en te dreigen...

ik vind niet dat je onveilig bezig bent als je de pony idd zo goed kent...maar snap alleen niet helemaal in welk verband het meisje erachter liep zeg maar, moet ik het zien als de lange lijnen?

en, no iets, als ene paard trapt, kun je er beter dicht achter staan als verder weg, dan kan hij namelijk nog niet met al zijn kracht slaan!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 17:07

Coconuts schreef:
Heel eerlijk gezegd; Ik ken mijn paard ook door en door maar ik zou nooit iemand zo dicht achter haar laten werken.

Stel dát er iets gebeurd, het hoeft niet haar schuld te zijn, maar het paard kan ergens op reageren.
Je weet maar nooit..

Maar je ziet toch wanneer een paard iets doet? Als een paard schrikt, gaan ze rennen, (vlucht gedrag) en zullen dus niet naar achteren trappen?

Bedankt voor je reactie Lachen
en ik ben er ook op allert. En als ie iets spannend vind, laat ik haar naast hem lopen, naast zn hoofd.

Klopt, we zijn met lange lijnen bezig Lachen zij vind het heel leuk, pony ook. Het gaat heel goed, maar eigenaar vind dat het anders moet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:08

er zijn 100.000 en een redenen waarom een paard zou trappen Lachen

Joto

een paard kan trappen doordat hij niet achterzich kan kijken een dooie hoek zeg maar, daardoor zou hij zich onveilig kunnen voelen en een keer uithalen.
en mocht je er toch achter langs lopen of er naast is het imo altijd beter om er dicht langs te lopen en geen 1 meter dan is de trapkracht harder

ryannuh

Mijn paard zou ook nooit zomaar naar achteren trappen, en ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook wel vaak dicht achter langs loop. Maar als er iemand mee is, zou ik die nooit dicht achter mijn paard langs laten lopen, je weet tenslotte maar nooit!
Die pony trapt dan misschien niet bewust naar achter om het meisje te raken, maar kan wel een keer schrikken ofzo van iets anders en daardoor een trap naar achter geven.
Dan kan de pony nog zo betrouwbaar zijn, maar hij doet het niet expres en dat meisje krijgt dan toch een trap!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 17:09

Coconuts schreef:
Ohja en antwoord op je vraag; Een paard kan om verschillende redenen trappen. Zoals ik al zei; Je weet maar nooit!

Waarom durft ze er trouwens niet naast maar wel erachter?

Dat vind ze enger, en kan ze niet goed sturen, waardoor er sneller (in mijn ogen) ongelukken gebeuren. Als ze er achter loopt, kan ze beter sturen, en er naast, heeft ze nooit 100% contact met de mond.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:11

Mijn paard is ook super lief en zou nooit zomaar trappen. Toch heeft hij ons pap en mijn zusje een keer geslagen!
Ons pap (geen paardenman): het bilkoort van de deken zat los en ons pap was zo lief om die terug te willen klippen. Paard had hem niet aan zien komen en sloeg omdat hij schrok.
Mijn zusje (wel paardenmens): er kwam een nieuw paard op stal en die lieten we neuzen. Mijn zusje stond net op een stomme plek en had een knal te pakken.

Dus hoe lief je paard ook is, nooit er zomaar vanuit gaan dat die nooit zal slaan.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 15-11-07 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 17:12

Ja maar met neuzen, kan je het verwachten. Ik laat geen enkel paard neuzen met een ander.

Ik zorg er altijd voor dat elk paard weet wanneer ik of zij er achter loopt, dat we het zeggen en laten voelen.
(met je hand over de rug en stem)

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:13

EngeltjeS schreef:
Coconuts schreef:

Je weet maar nooit..

Maar je ziet toch wanneer een paard iets doet? Als een paard schrikt, gaan ze rennen, (vlucht gedrag) en zullen dus niet naar achteren trappen?

Bedankt voor je reactie Lachen
en ik ben er ook op allert. En als ie iets spannend vind, laat ik haar naast hem lopen, naast zn hoofd.

Klopt, we zijn met lange lijnen bezig Lachen zij vind het heel leuk, pony ook. Het gaat heel goed, maar eigenaar vind dat het anders moet.

Nee, als een paard schrikt hoeft hij ook niet te trappen..
Ik ken een paard dat totaal in paniek is geraakt en 'door is gedraaid' omdat zijn ontlasting zijn achterbeen raakte Ach gut Tuurlijk, kan altijd gebeuren, maar het is maar een voorbeeld van iets waarop je niet gerekent hebt.

Als ik met lange lijnen werk dat is het voor mijn eigen veiligheid dat ik wat afstand neem. Ik ga toch echt zo staan dat mócht ze uithalen, ik niet geraakt kan worden.

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:16

Met 'er naast' bedoel je het meer in het midden gaan staan en je paard dus meer een rondje (of ander figuur) om je heen laten lopen? Met de dubbele lijnen neem ik aan?

Waarom laat je haar eigenlijk niet gewoon een stapje meer afstand nemen wanneer ze achter de pony werkt? Zodat ze uit het 'trapvlak' staat?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:45

TS, je wilt geen discussie starten maar je gaat wel tegen alle argumenten in...

Een paard kan altijd trappen en ik laat geen enkel jong kind of beginnende ruiter zo dicht achter een paard werken. Ze kunnen de singalen niet zien en als jij er altijd naast bent zul je toch altijd later zijn met het meisje wegtrekken oid dan dat je zelf weg zou springen. Daarbij komt nog dat een paard een veel snellere reactie geeft dan een mens. Ik stond vanmiddag Lobbes te scheren, 1 van de paarden van mijn vriend, een trekpaard met mok. Zijn benen moesten kaal, dat paard heeft nog nooit een stap verkeerd gezet en is met zijn 18 jaar ook niet meer de jongste. Peter heeft hem nu 12 jaar dus je kunt zeggen dat we hem door en door kennen. Ik sta schuin achter hem het apparaat te verstellen en mijn scheerapparaat geeft ineens een harde tik (kortsluiting) en Lobbes slaat zo dat ding uit mijn handen!! Dan hebben we het dus over een Belgisch trekpaard van 18 jaar!! Ik bedoel maar...

EEEEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:49

Ik snap wel dat jij de pony zo vertrouwt, maar je weet nooit.
Stel dat het wel gebeurd dan is A misschien verantwoordelijk vandaar zijn reactie misschien.
Het is ook niet erg dat je er zelf achter loopt maar met het kind van iemand anders kan je volgens mij niet voorzichtig genoeg zijn! en in dit geval weet je het nooit!
groetjes

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:06

Een paard kan altijd trappen en de signalen zie je niet altijd aankomen. Wat ik mij afvraag is waarom je het meisje op deze manier les geeft. Als iemand onzeker is of angst heeft zou ik geen training aan de lange lijnen gebruiken.
Grondwerk is wel een goede keuze, leer het meisje de leiderschaps posities en omgaan met situaties.
Als iemand onzeker is zou ik die persoon nooit in een onzekere positie tegenover het paard zetten! Kan alleen maar misgaan dus wat dat betreft snap ik die eigenaar wel.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:32

Eigelijk maakt het niet uit of deze pony al dan niet slaagt. Of dat die al dan niet signalen geeft. Wat er wel toe doet, is dat je met een kind bezig bent.

Wat jij het kind nu aan het leren bent, is dat het achter een pony veilig is. Een goeie plaats om vertrouwen te hebben in je paard. Een kind legt zulke verbanden, en beseft niet dat dit een uitzondering op de regel is.
Voor hetzelfde geld komt het kind volgende week bij een pony van vriendjes, en gaat ze daar ook achter staan.. Want daar is het veilig. En voordat je het weet heeft kindlief een stamp gekregen.

Leer kinderen de regel, niet de uitzondering op de regel... Dat snappen ze nog niet