Uitgestrekte draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

francescalex

Uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 22:06

Sinds 2 maanden hebben wij een paard wat Z2 heeft gelopen mee naar ITalie genomen.

Heb vanaf het begin problemen om hem in uitgestrekte draf te krijgen.

Hij verzamelt redelijk goed, zit goed aan mijn been maar uitgestrekte draf heeft hij geen zin in.

Hoe krijgen jullie je paard in uitgestrekte draf?

groetjes

francescale Verdrietig

francescalex

Re: Uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 22:09

Het paard heeft wel uitgestrekte draf gelopen in Nederland en dat lukte ook toen ik erop zat.

Heb overigens les in ITalie voordat er mensen zijn die zeggen dat je les moet nemen.

groetjes

francescalex

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:12

Als je weet dat het paard het kan, moet je de oorzaak bij jezelf zoeken.
De meeste rijtechnische fouten zitten in het bekken, dus let erop dat je goed meezit, dat je je knieën ontspant en dat je je rug soepel houdt.
Het is moeilijk er iets over te zeggen vanachter een computerscherm zonder je te zien rijden. Vraag het eens aan je instructrice en zij zou je verder moeten kunnen helpen.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 22:15

Italie is heel anders qua rijden en de kwaliteit van lesgeven is hier minder.

Balans is goed, teugels hou ik niet te strak, benen ontspannen dus ik weet het niet meer.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:15

Helpt het om de uitgestrekte draf goed op te bouwen? Hiermee bedoel ik dat je het dier voordat je vertrekt wakker en scherp maakt, door één of enkele ophoudingkjes met je hand te maken terwijl je alvast wat been bijgeeft? Doordat je hem op deze manier vast alert maakt, maar hij nog niet mag vertrekken omdat je het dier nog geen ruimte (toestemming) geeft met je hand, bouwt hij al "energie" op. Wanneer je vervolgens in je hand toestaat en dan vertrekt, gaat dit meestal veel expressiever.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 22:19

Hi Irma-maandag,

De methode die jij beschrijf doe ik precies hetzelfde. Bouw eerst energie op met ophouding en dan laat ik hem gaan. Wat is de positie van je been? Iets verder naar achter of op de singel?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:21

Ik houd mijn been gewoon op de singel, verleg niets. Beenhulp geef ik met de kuit...

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 22:23

Irma-maandag,

hou je je lichaam ook iets naar achter en je hakken iets verder naar benedendrukken zonder aan de teugels te trekken om tijdens het doorzitten je balans beter te bewaren

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:27

Nee, ik houdt mijn lichaam niet naar achteren, om 2 redenen.
1) Als ik dat doe is de kans aanwezig dat ik achterblijf in de vertrekkende beweging.
2) Voor mijn eigen gevoel verzwaar ik dan teveel, waardoor ik mijn paard (ongewild) vraag om terug in tempo te komen, terwijl ik juist verwacht dat hij strekt.

Mijn lichaam zelf verandert niet van positie, los daarvan geeft ik natuurlijk onafhankelijk daarvan de (hierboven omschreven) hulpen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:33

Je bouwt energie op en dan zeg je ik laat hem gaan. Vraag is hoe laat je hem gaan gooi je hem in een keer los aan de voorzijde of dosseer je de opening aan de voorzijde?
Want losgooien betekend dat je de energie die je met zit en been erin stopt in een keer weggooit waardoor het paard niet verruimd maar enkelt sneller gaat.

Ik mis dus in je verhaal wat er precies mislukt aan de uitgestrekte draf?

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 22:37

hi Kafue,

Wat je noemt zit ook iets in wat ik me niet realiseerde. Gooi niet direct alles eruit maar zal er morgen eens op letten hoeveel ik geef bij het begin en dan eens kijken hoe hij reageert

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 22:39

hi Kafue,

ik krijg hem wel op tempo maar zijn knie reactie mis ik elke keer. Dat is eigenlijk wat ik bedoel.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:39

Klopt wat Kafue zegt: klopt, het opbouwend / gedoseerd ruimte geven van voor is ook zeer belangrijk.

Succes morgen, laat even weten of je verschil merkt of (nog) niet....
Ben benieuwd!

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 22:40

Morgen hoor je van mij Irma-maandag,

bedankt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:56

Zie het maar als een deur waar je het paard tegenaan rijd en die je dan op een kier opent dan moet het paard zich erdoor wringen, terwijl je als je hem er tegenaan rijdt en hem in een keer opgooid hij zo de kamer in rolt.

Dus altijd eerst miniem openen tot je voelt dat hij vertrekt en dan ietsje meer open maar nooit te ver openen er moet druk op de ketel blijven.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 23:05

hi Kafue,
Goed voorbeeld om aan te denken morgen.
Hou jij je benen op de singel of iets naar achter. Wat is jouw positie van je lichaam? iets naar achter ?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 23:26

Mijn benen liggen in normale houding gewoon lang naar beneden en absoluut niet naar achteren.
De houding van mijn lichaam verander ik niet om het paard niet te storen in zijn beweging. Ik kantel mijn bekken wel iets meer.
En zeker in het begin oefen ik steeds maar een paar passen vang weer op en dan weer een paar passen.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 14:22

hi Kafue rm Irma-monday,

Vandaag geprobeert met julllie goede adviezen. Ging een stuk beter.

Heb eveneens mijn stijgbeugel iets langer gemaakt omdat ik dan beter mijn been kan strekken.

Heb erg lange benen en kan nu beter met mijn kuit hulpen geven en beter op het niveau van de gordel blijven.

Voorheen gaf ik teveel voorwaartse hulpen met mijn been een paar centimeter teveel naar achter.

Paard loop nu redelijk berg-opwaarts en de eerste keren was het echt even wennen omdat ik mijn balans naar achteren verloor.

Oefening baart kunst gaat dus ook hier weer op

Bedankt voor jullie advies

groetjes

.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 14:26

Heel fijn om te horen! Als het nu al beter gaat, kun je dit steeds verder uitbouwen naar een spectaculaire uitgestrekte draf...
Goed bezig!
Groetjes, Irma

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:37

geweldig joh. Balans verliezen is zeker in het begin normaal. Probeer dan juist de draf weer te sluiten en opnieuw te vertrekken zodat je ontspannen kunt blijven zitten.
Beugels overigens niet te lang maken met gevaar van spreidzit of benen die juist naar voren floepen.
En inderdaad ook niet te ver naar achteren leggen eerstens heeft het paard daar veel minder gevoel en tweedens kan dit verwarrend werken met zijwaarts gaande hulpen.