Paard wil niet op linkerhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Paard wil niet op linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 20:38

Hee ik heb een probleempje,
we zijn begonnen met het inrijden van mijn paard.
maar ze wil niet op de linkerhand lopen.. dan gaat ze bokken en wil ze steigeren..
de rechterkant loopt ze wel gewoon al goed (Voor haar niveau zegmaar)..
maar we weten niet hoe het komt dat ze dat niet wil lopen.
echt als we dat een tijdje aan de longe doen blijft ze gewoon bokken
en raar doen..
iemand tips?
xxxxx

Hissa_co

Re: Paard wil niet op linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:25

Ik zou gewoon lekker wachten tot je haar wat meer ingereden heb. Laat iemand met haar meelopen, waneer je de linkerkant om wil gaan. Houd dat vol en dan opgevenmoment heb je die persoon niet meer nodig. Misschien vind ze het gewoon moeilijk, maar ik denk dat het komt dat ze nog zo jong en onervaren is.
Gun haar de tijd....

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:21

Gaat longeren op de linkerhand wel goed? Anders is het misschien iets lichamelijks.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 08:19

zoals al gezegd was stapje terug doen, longeren totdat de basis goed is, daarna pas erop gaan. Ik zou echt een andere instructeur nemen als hij je hiermee niet eens kan helpen. Niet aanvallend bedoelt ofzo denk dat dit gewoon de beste oplossing is voor jou en je paard.

Paar keer iemand mee laten lopen tijdens het longeren, en dan na een paar rondjes los laten. Goed op je eigen houding letten. Bij de jonge paarden bleven wij meestal een beetje richting de achterhand lopen dan blijven ze makkelijker voorwaarts. Misschien handig om in de bak een cirkel af te zetten waar je kunt longeren. Zweep erbij houden zodat ze niet ineens om kan gaan keren.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 17:37

We zetten de bak nu wel af, en bij het longeren gaat het ook nog niet goed, maar iemand heeft me ook gezegt dat ze miss naar rechts gedraaid in de baarmoeder lag en daarom de spieren daar korter zijn ofzo. kan dat ook de oorzaak zijn?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:01

Paarden hebben idd een voorkeurskant (wat vaak komt door de ligging in de baarmoeder), je kan dit zien aan het looppatroon en de rechtgerichtheid (scheefheid).
Vaak kan je wel merken welke voorkeur een paard heeft, maar in protest komen bokken/willen steigeren is wel extreem, zeker als ze niet bijgezet wordt tijdens het longeren.

Misschien is er dus lichamelijk meer aan de hand en kan je haar het best eens laten nakijken door een osteopaat. Deze kan je ook advies geven over de trainingsopbouw.
Natuurlijk kan ze fijngvoelig zijn en bij ieder rekpijn al in protest gaan, maar dan weet je zeker dat je haar niet door een pijn heen drukt of overvraagt. (Dit zou ik persoonlijk écht doen, zeker bij een jong dier die nog vol in de groei is).

Laat kijken of het zadel goed ligt, sommige zadels zijn scheef opgevuld. Het is moeilijk dit te beoordelen, een goede zadelmaker/passer kan je écht zekerheid geven.

EEEEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:53

Ik denk dat je hier wel streng moet optreden.
Wij maken heel veel paarden zadelmak en dit komt wel meer voor!
Ik neem aan dat je er al op zit los dus niet aan de longe?
Het is al heel goed dat je de bak afmaakt maar nu zul je op je tanden moeten bijten, je moet iemand aan elke kant van de piste zetten met een lange zweep om zo jouw op je paard vooruit te houden.
Zo zal hij leren van ook op die kant te lopen! Hij zal dan wel wat bokken maar dan geldt weer dat de mensen met de lange zweep jouw moet volgen en je paard vooruit zullen moeten zetten, jijzelf kan alleen maar proberen te blijven zitten, maar ik zou er dus echt niet te veel andere problemen inzoeken en zo snel mogelijk proberen op te lossen, want ze zijn slim hoor!
succes!!