Nageefelijk-> wel, niet, wel niet ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

Nageefelijk-> wel, niet, wel niet ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 19:00

Ik hoop dat dit niet te lang verhaal gaat worden, maar ik zou graag jullie raad willen hebben, en daarom vragen dit even te lezen.

BELANGRIJK:
* héél het tuigage past!, zadel nagekeken op 2/11/07
* het paard heeft niets medisch! ook geen gebitsproblemen
* rij met een sprenger augertane dubbelgebroken bit die goed past.

Mijn 4jaar en 7 maand oude Haflingeruin is ongeveer een jaar onder zadel. (eind november vorig jaar). Hij kan best goed op zijn eigen benen lopen, dat heb ik hem het eerst laten doen, stilaan heb ik aan nagefelijkheid gaan werken (voorwaarts neerwaarts) dat ging met sprongen voorruit.
(hij wordt +- 2x per week gereden een uurtje)
toen vielen we stillaan in een dressuurdipje en hij heeft een maand stilgestaan.
Toen we terug begonnen was hij rechts heel vast, en hebben we vooral hieraan gewerkt, nu alles weer snor zit, richten we ons meer op nagefelijkheid (ondertussen ook wel hoor, maar in mindere maten)

Maar nu heb ik een probleempje, (wat hij eigelijk altijd wel gehad heeft)
(bijkomende info: Woest kan heel koppig zijn!)

wat ik nu vertel over afgelopen rijuurtje geld eigelijk voor alle lessen!
Na het inrijden, meestal zonder te veel nagefelijk vragen, en als een stofzuiger z'n neus op de grond wat voltes en rechte lijnen rijden, ga ik terug een stukje stappen, waarbij ik langzaam mijn teugels bijneem, dan ga ik weer wat draven, en weer niet al te moeilijke oefeningen, om vervolgens een A-C binnen tekomen en bij G halt te houden (doe ik omdat ik daar op wedstrijd wat moeite mee heb) = clubkampioenschappen, niets officieels hoor! 3x per jaar.
dan neem ik m'n teugels tot op een juist maat (van in de les) en begin ik met het bit zachtjes te spelen, hij komt dan echt onmiddelijk! stap is nooit een probleem.
dan ga ik draven, hij probeert dan tegen te werken (naar mijn gevoel duwt hij z'n bit tegen z'n gehemelte)
als ik dan doorvraag, is het plots gedaan en heb ik gewoon perfécte aanleuning, zo kan dat 2-5 min duren, en dan doet hij het weer, en dan moet ik hem weer "zwaarder" terugvragen, en dan gelijk niets stopt hij weer en loopt hij zo goed dat ik me Anky voel Clown
en zo blijft hij het doen, soms doet hij het om de minuut en soms kan hij het een half uur niet doen!
Ik heb al ondervonden dat zijn rijprestatie gekoppelt is aan mij humeur! hoe gek het ook klinken mag, maar afgelopen zaterdag was ik vrij opgewekt en hij liep best goed (buiten enkel stribbelingen) en vorige les toen ik wat moe en teneergeslagen was, was hij echt heel ambetant.

ik vraag enkel basis oefeningen van hem, voltes, gebroken lijnen, en 8ten rijden.

Ik vraag me echt af waarom hij dat doet?
tips

ps: IK HOU ECHT REKENING MET HET FEIT DAT HIJ EEN JAAR ONDER ZADEL IS! (maar ik vraag eigelijk waarom hij het wél en dan niet doet) als hij het moeilijk vind, waarom dan wel op sommige momenten zo goed lopen ?)

Alicia2u

Re: Nageefelijk-> wel, niet, wel niet ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:09

Als je gaat draven, kan het even duren voordat je het ritme hebt en je hand goed stil is. Hier hebben meer ruiters last van en dat zou de oorzaak kunnen zijn van je probleem: een onrustige hand.
Ook omdat het na een tijdje goed te zijn gegaan weer mis gaat; let er eens op of je niet net daarvoor toch 'net dat beetje extra' vroeg, dat zou een reden kunnen zijn.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van 'spelen'. Ik zie liever een stille hand die wacht op het paard. Dat voorkomt ook in je eigen brein verwarring en blijf je niet onbewust met je hand spelen.

mystic32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:41

Hier sluit ik me bij aan. Zelf heb ik moeite om mijn paard nagevelijk te houden. Mijn handen zijn erg onrustig. Wat mij erg geholpen heeft:
1. door meer in de hand te hebben, is je hand rustiger. Dit kan je doen door met 2 teugels te rijden.
2. weerstand kan je ook geven door je handen breder te maken. Zo geef je een constante/gelijke druk. Wanneer hij nagevelijk wordt moet je wel weer je handen bij elkaar doen (normaal). Wanneer hij weer tegenwerkt handen uit elkaar.

Misschien helpt het je. Mij heeft het wel geholpen bewuster te rijden en mijn handen stil te houden.

Succes!

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:15

hand goed boven zn schoft voor het zadel houden, en zorgen dat je heel erg ontspannen bent. Ik ben zelf ook bezig nu met zo'n jonkie en ik hoef egt maar mn pink een milimeter te bewegen en hij zit er alweer tegenin...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:10

mystic32 schreef:
Hier sluit ik me bij aan. Zelf heb ik moeite om mijn paard nagevelijk te houden. Mijn handen zijn erg onrustig. Wat mij erg geholpen heeft:
1. door meer in de hand te hebben, is je hand rustiger. Dit kan je doen door met 2 teugels te rijden.
2. weerstand kan je ook geven door je handen breder te maken. Zo geef je een constante/gelijke druk. Wanneer hij nagevelijk wordt moet je wel weer je handen bij elkaar doen (normaal). Wanneer hij weer tegenwerkt handen uit elkaar.

Misschien helpt het je. Mij heeft het wel geholpen bewuster te rijden en mijn handen stil te houden.

Succes!

Hier ben ik het niet mee eens. Je moet niet extra druk gaan zetten omdat dan toevallig je hand stiller is. Door je hand breder neer te zetten, zet je ook meer druk en vaak onbewust! Ik neem aan dat de TS met zo fijn mogelijke hulpen wil werken, zoals ieder paardenliefhebber hoort na te streven en dat betekend dus dat je begint met een zo licht mogelijke hulp.
Er zijn betere methoden: zowel de mond van je paard als de schoft is in draf stil. Zet je pinken op de schoft van je paard en laat ze daar. Je zult merken dat je meer in je ellebogen moet bewegen om de schokken op te vangen. Dit heeft bij mij en anderen erg geholpen en na een paar uutjes trainen, kan ik het nu ook zelf aanvoelen, omdat ik nu weet dat het voor mij moet voelen alsof ik mijn handen iets optil als ik ga zitten in de draf.
Dit kun je beter eerst proberen voordat je naar strengere hulpen grijpt.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:16

Ik kan je helaas geen tips geven maar herken je verhaal wel. Vandaar dat ik hier ook even mee wil blijven lezen... Mijn bijrijdpaard is ook niet erg makkelijk nageeflijk te rijden en ik hou ook niet van vechten dus, ik lees graag handige tips die op mij van toepassing zouden kunnen zijn. Succes ermee in ieder geval.

Weet wel dat het ten alle tijden heel belangrijk is dat hij goed voorwaarts is en goed aan het been blijft. Verlies dat niet uit het oog terwijl je aan je nageeflijkheid werkt.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 08:27

stipje. Lees even mee. Heb er soms ook last van.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 08:35

Ik ben ook geen voorstander van het vragen. Zelf rijd ik liever het paard mooi voorwaarts met een constante verbinding met de mond en komt het paard vaak vanzelf wel.
Regelmatig bijgezet longeren wil ook wel helpen.
Wat zegt je instructie ervan?

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 08:39

Hoi,

Ik vind dat je je paardje de tijd moet geven om goed nageeflijk te worden... als hij goed op 4 benen loopt, dan moet hij als het goed is zijn eigen hoofd "dragen" en dat voelt erg goed... Het probleem is denk ik dat je paardje nog niet sterk genoeg is om dit lang vol te houden...wees tevreden met de stukken die hij wel goed doet, je zult zien dat naarmate hij sterker in zijn lijf wordt hij makkelijke nageeflijk zal zijn...

houdt je handen stil, en laat het hem zelf uitzoeken.... hij is volgens mij nog zijn balans aan het zoeken...

succes! Pling

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 09:01

Ik denk hierbij gelijk aan achter de teugel eigenlijk.
Omdat het ineens (!) heel (denk ik) licht wordt in de aanleuning.
Nageeflijkheid heeft niks met humeur te maken en is geen truukje. Ook is het niet moeilijk voor een paard als hij op eigen benen kan lopen.
Nageeflijkheid is een resultaat van de juiste hulpen geven op het juiste moment. Aan het been is de belangrijkste hulp. Spelen met de teugels vind ik ook niks. Ik hoop niet dat je daarbij ook je buitenhand gebruikt, want dat hoort je vaste aanleuning te zijn.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 09:28

superwoman schreef:
Ik denk hierbij gelijk aan achter de teugel eigenlijk.

Dat was ook mijn eerste gedachte!!! Naar mijn idee geeft dit paard niet na, maar knikt in om onder de druk van de teugels weg te komen. Het is vanachter mijn computer niet te controlleren, al helemaal niet zonder foto's, maar zo klinkt het in elk geval wel.

Als dat het geval is zou ik, als ik jou was, dat nageeflijk "rijden" laten zitten en gewoon rustig verder rijden en wachten tot je paard vanzelf komt. En als jij goed rijd, gebeurt dat echt, maar niet in 1 les. Dat kán ook niet, want nageeflijk zijn spreekt andere spieren aan en die moeten getraind worden.

Niet meer vragen met de teugels, gewoon je handen stil houden en van achteren naar voren rijden. Dan komt het vanzelf goed!!

Succes!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:19

Eén grote belangrijke tip

-Stop helemaal met vragen/spelen/doorvragen
-Begin met benen benen benen benen benen!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 10:20

Bedankt voor al jullie antwoorden, Mijn lesgevers hebben nog nooit opgemerkt dat mijn paard achter de teugel loopt, zelf heb ik eigelijk ook geen idee hiervan, hij buigt namelijk mooi naar onder en nie echt naar achter (borst)

Mischien enkele ondersteunende foto's:
http://img49.imageshack.us/img49/4845/dsc00643ms2.jpg
http://img19.imageshack.us/img19/2447/brevet103pa9.jpg
http://img509.imageshack.us/img509/2823 ... 113so8.jpg

citaat van iemand van het haflingerforum
Citaat:
Ik vind dat je een mooi rustige arm houding hebt, die netjes onafhankelijk zijn van jou zit.
Probeer wel in de stap en in de draf het contact met de mond te bewaren. In de stap door met de beweging van het hoofd mee te gaan. Je ziet dat hij af en toe wat duikt, dat is alleen maar goed, hij zoekt daarmee jou contact. Door mee tezijn zul je voelen dat hij wat gewicht op jou teugels gaat geven en daar kun je verder mee rijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:01

Ten eerste vind ik het een super leuk dier met een heel mooi karakter, probeer dat zo te houden en ga niet vechten met hem.
je zegt dat als jou humeur slechter is dan loopt hij ook wat meer te klieren en als je opgewekt ben loopt hij beter.
Probeer so ie so altijd met een opgewekt humeur te rijden en anders gewoon even niet , pak hem dan aan een halster en loop een blokej om met hem .

Ik heb de foto`s gekeken en heb het idee dat hij op de eerste 2 foto`s wat in je handen hangt en de laatste vind ik dat hij mooi los en zelfstandig loopt, probeer daar naartoe tewerken ontspannen en zelfstandig zonder belemmering van voren op zijn achterhand gaat lopen en anders met je benen wat bij drijven en zeker niet tegen houden van voren dan en heel veel op je zit rijden, hij snapt het wel nu jij nog Knipoog

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 11:09

Lachen dank je, ik zal m'n best doen
het stomme aan de les op zaterdag= met de club
dan moeten we achtereen lopen om onze carousels te oefenen, we doen uiteraard oefeningen qua afstand houden ect, maar woest is de met z'n 1m53 de grootste haf, en ik moet hem dan altijd maar inhouden, volgens mij is dat ook niet zo bevorderlijk, maar helaas het moet, meestal rij ik van voor, maar dan moet ik hem alsnog inhouden zodat de rest kan volgen (hafjes tussen de 1m45-47)
daarom probeer ik extra voorwaarts te oefenen als ik alleen oefen, doe ik hier goed aan?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:18

Ik zou zeggen niets moet!!
Je wil je paard op een juiste manier rijden en dat is niet steeds inhouden, misschien een andere plek in het carousel, of echt gaan oefenen dat hij heel goed op je zit gaat reageren, zou zonde zijn als je door het carousel een haf krijgt die je steeds maar weer met het bit terug moet nemen, de juiste instructie bij het carousel zou dat ook op moeten merken en zien dat het zo niet de juiste manier is toch?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:20

ja kan hem ook langzaam (verzameld als het ware) laten draven en toch voorwaarts. dit doe je met je zit en niet met je handen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:27

Tja ik vind dat wel zwaar voor een vierjarige Vicky, om hem al lang achtereen verzameld te laten draven.
@ Woest, je hebt al veel goede tips gehad. Zo'n groepsles, zeker waar je carrousel moet oefenen is voor een vierjarige best pittig. Zeker als je hem steeds moet tegenhouden, dat is eigenlijk juist wat je niet wil bij een jong dier.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 11:29

midgie: ja dat vind ik ook, ze proberen ook rekening te houden, maar dan moeten de andere haf's over hun tempo gaan lopen, want dan weer onrechtvaardig is tegenover hun, tegen het einde mag ik vaak wat sneller gaan, dan ontstaat er een groter gat tussen het eerste koppel (meestal milano en woest = even groot) en de anderen koppels achter ons.
en verzameld lopen is nog wat vroeg, hij is 4,5 en heeft helaas ook een "lange" bouw, waardoor het nog moeilijker wordt z'n achterhand eronder te brengen.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:25

ik bedoelde ook niet de hele tijd. af en toe ook weer naar voren rijden. inhouden doe je met je handen (mijn ervaringen) en dat is niet correct. dat probeer ik er mee duidelijk te maken. snappie? Knipoog

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:39

Op de foto's loopt je paard inderdaad wat te veel op de voorhand. De enige manier om dat te veranderen is inderdaad van achteren naar voren rijden, dus eigenlijk de tips die je hier al kreeg.
Foto 3 vind ik al een beter beeld geven.

Op alle drie de foto's is echter te zien dat je je handen te laag hebt, door die wat hoger te houden voorkom je ook al dat je hem daarmee min of meer naar beneden 'dwingt'.

Verder niet meer prutsen aan ide voorkant, lekker actief gaan rijden, veel schakelen en overgangen, en hij zoekt vanzelf een goede, nette houding op!! Wat betreft je carrousel: misschien zou je dan toch de keus moeten maken voorlopig even daarmee te stoppen, al begrijp ik best dat dat geen makkelijke keuze is. Maar het gaat wel om het welzijn van je pony.

Tot slot wou ik nog even kwijt dat je een leuke pony hebt, wat veel plezier in zijn werk schijnt te hebben!! Verder dus lekker zo doorgaan zou ik zeggen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:50

Op de foto's loopt ie niet achter de teugel. wel wat hangerig en op de voorhand. Met alleen naar voren rijden zal het niet over gaan. Juist veel tempo wisselingen zijn goed.
Verder ook met Lalidan eens, dat je je handen hoger moet houden en niet moet spelen.

Wat me ook op viel was je zadel. Hij is te klein voor jou. Achter je kont hoor je een platte hand neer te kunnen leggen. Jij zit nu (teveel)op de lepel.
In de toekomst kan hij daar last van gaan krijgen, omdat het zadel de druk niet goed kan verdelen.

Over het carrousel, dat zou ik als ik jou was gewoon niet doen.
Je zegt veel te moeten inhouden wat niet bevordelijk is op dit moment. Je zal teveel moeten klooien wat ten koste gaat van jou en je pony. Het kan leuk en gezellig zijn, maar met de problemen waar je nu mee zit, totaal onverstandig Haha!

succes Tong uitsteken

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 13:33

ok bedankt,
ja over dat zadel,ik heb een ander dressuurzadel nu, dat was nog m'n oud vzh zadel. Haha!