Waar heeft mijn pony last van??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje89

Waar heeft mijn pony last van??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 17:55

Hallo allemaal,

ik heb een probleempje met mn pony, ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen..

Wanneer ik hem longeer (dat doe ik sinds kort met touwtjes, dit heb ik uiteraard goed opgebouwd, en doe het nog niet te lang en te strak). Neemt hij eigenlijk geen stelling naar binnen op de rechterhand.. Hij vind dit gewoon erg moeilijk. Hij doet erg zn best en na een poosje lukt het wel beter. Omdat hij nog jong is en ik hem niet wil overvragen stop ik op het moment wanneer hij loslaat en ontspant.

Ook wanneer ik op hem rijd heeft hij daar erg moeite mee, valt op de rechterhand naar binnen en loopt erg door mn rechterbeen heen..
Op de linkerhand daarentegen kan hij een mooie volte met stelling lopen. Op de rechterhand word een volte echter een soort vierkant Clown

Ook in de galop heeft hij veel moeite, op de linkerhand zit hij gelijk in de goede galop en blijft hij mooi op de hoefslag (ook is de linkergalop gecontroleerd). Wanneer ik op de rechterhand wil galopperen springt hij vaak verkeerd aan, dat ben ik erg aan het oefenen, wanneer hij wel goed aanspringt springt hij uitzichzelf vaak over in de verkeerde galop. Ook blijft hij dan niet op de hoefslag, terwijl ik hem goed begeleid met mn benen.

Het is een jonge pony en ik snap uiteraard dat het het beste is om naar buiten te gaan en rechte stukken te galopperen. In het begin had hij haast geen vertrouwen en durfde hij niet naar buiten.. Aan dat vertrouwen heb ik gewerkt en kan nu al stukjes langs de weg. Ook toen het nog mooier weer was ging ik met mn pony door een groot stuk land (van de boer waar ik sta) rijden, en dan rechte stukken galopperen, de rechtergalop was toen geen probleem. Nou is het echter veelste nat dus ga ik niet meer op het veld galopperen.

Een vriendin van me zei een keer tegen me dat ik kon kijken of hij vast zat door hem wanneer hij los staat naar links en naar rechts te laten buigen.. Hier heeft hij geen problemen mee..

Heeft iemand een idee wat dit is en hoe ik het op kan lossen?

Heb ook al meerdere berichten op bokt gelezen over een ostheopaat. Wat doet die precies en is dat misschien een oplossing voor mijn pony??

Het zadel heb ik door een ervaren iemand laten bekijken of hij goed ligt.

Sorry voor het lange bericht, hoop dat iemand een idee heeft.

Groetjes Karin

Alicia2u

Re: Waar heeft mijn pony last van??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:04

Het klinkt alsof je pony scheef is. Dat betekend dat de spieren aan de linkerkant korter zijn dan die aan de rechterkant, daarom is het voor je pony moeilijk om naar rechts te buigen, omdat hij dan de spieren aan de linkerkant moet oprekken.
Hierover kun je verschillende cursussen volgen en er is veel informatie over te vinden op het internet.
Het beste is om een goede instructeur/instructrice te vinden die je kan helpen om je pony recht te richten.

Als laatste: een osteopaat is iemand die bijvoorbeeld een scheve wervel weer recht kan zetten. Het is goed om je pony minstens 1 keer per jaar te laten controleren/behandelen, omdat rugproblemen vaak niet direct aanleiding tot zorgen zijn, maar op de lange termijn grote problemen kunnen veroorzaken. Het lijkt me in dit geval ook niet onverstandig om eerst een osteopaat naar je pony te laten kijken.

Maak je geen zorgen, bijna ieder paard-pony heeft hetzelfde probleem als de jouwe en er is een hoop aan te doen Lachen

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:07

het lijkt er inderdaad op dat hij scheef is, mijn paard is ook heel scheef geweest en ik herken je klachten wel. wat Alicia2u zegt is zeker een goede oplossing, ik zou zeker les nemen (ik heb nu les op de antoine de bodt manier, maar daar is niet iedereen het mee eens, het kan vast ook wel anders)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:48

Klinkt idd alsof hij een kant vast zit, veel gym oefeningen aan de hand doen en zeker niet met touwtjes longeren , dan zet je hem vast en word het probleem alleen maar erger, je moet proberen juist niet dwangmatig iest te doen , maar lekker los en soepel maken vanuit de hand.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 20:20

Even snel alles gelezen (ga morgen even informatie opzoeken op internet).

Ik ben in ieder geval al veel buig oefeningen aan het doen. Veel voltes en slangen bogen, etc.

Ook heeft ieder zijn eigen ideeën over hoe je paard moet longeren en waarmee. Op mijn stage plek waar ik dit jaar loop heb k geleerd dat het juist goed is om ze te trainen aan de longe met bijzet, bijv touwtjes.
De 1 zegt dus dat het goed is, de ander zegt fout. Heb het nu een paar keer geprobeerd, en merk wel gelijk verschil. Wanneer hij ook maar een beetje onspant op de rechterhand (links doet hij dat dus gelijk) stop ik ook op die hand. Als ik dan ga rijden, is hij opeens veel soepeler.
Dus ik denk: het word daar beter door.. Maar bijv. Midgie zegt dat het slecht is en zo zullen er meer zijn die er zo over denken.
Hebben jullie meer ideeën waarom het slecht of juist goed zou zijn?

Weet iemand een goede osteopaat in de buurt van Winschoten? (provincie Groningen). Ook heb ik geen flauw idee waar ik iemand kan vinden die me daarmee kan helpen (instructeur of instructrice).

@midgie: Je moet in ieder geval niet denken dat ik hem vast zet ofzo. Daar ben ik geheel tegen.
Maar omdat ik op stage paarden longeer met touwtjes en ik daarvan zie dat ze lekker ontspannen gaan lopen ben ik daar ook met mijn pony aan begonnen.. Uiteraard eerst heel erg opgebouwd en doe het nou ook niet langer dan ong. 5 tot 10 minuten. En absoluut niet strak! Ze hangen gewoon los maar hij loopt er wel gelijk ontspannen door. Als ik hem gewoon longeer sjokt hij maar wat en vind hij het ronduit saai.. Dus probeer ik sommige dingen iets moeilijker te maken.

Als jullie maar weten dat ik het beste met mn pony voor heb en graag meningen van anderen hoor.. Ik ben misschien niet altijd de slimste (sommigen zullen uiteraard ook denken: waarom vraagt ze dit op een forum, snapt ze het zelf niet?) maar ik wil gewoon het beste voor mn pony, en als ik tips en meningen kan krijgen hoor ik die graag. Haha!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:05

Er zijn betere middelen om je pony mee te longeren dan touwtjes, dat ben ik met midgie eens. Denk eens aan dubbele lijnen of een passoatuig, dat zijn beide middelen die ook van achteren werken en niet alleen de voorkant begrenzen.
Een osteopaat bij jouw in de buurt zou je eens bij mensen moeten informeren. Waarschijnlijk weet je dierenarts wel iemand te vinden.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 13:27

Oke bedankt voor de tip Lachen

Zal eens kijken of ik een keer een pessoa van iemand kan lenen of waar ik die kan kopen Lachen

Zal even op internet rond gaan speuren Lachen