Veranderen van karakter...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iorrr

Veranderen van karakter...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 16:11

Twee weken geleden heb ik mijn paard verkocht. Dit is een vriendelijke 5-jarige reuzin van zo'n 1.75.

Erg fijn paard in omgang, wel een beetje bang voor andere paarden, maar dan ging ze stilstaan
en verder niks. Als je er een beetje rekening mee hield was er niks aan de hand. Heb haar ook op wedstrijden gestart en dit ging erg verdienstelijk.

Nou heb ik een telefoontje gekregen dat ze stijgerd en er vandoor gaat als er een ander paard in de buurt komt. Bij mij heeft ze echter NOOIT gestijgerd en ze is er ook nooit vandoor gegaan (ook niet met zadelmaken!!) ...

Kan het karakter van een paard zo snel veranderen zonder dat er iets gebeurd is???

Ik denk namelijk van niet, maar volgens hun is er nooit wat gebeurd. Het is nu zelfs zo erg dat ze al staat te shaken van de fries die naast haar op stal staat....

Graag jullie mening hierover!!!

PS. Weet niet of het hier goed staat...!

Evelijn

Re: Veranderen van karakter...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:15

Tja, andere stal, andere mensen, nog jong paard. Soms dan is de combinatie gewoon niet goed en gaat het dus mis. Hun kunnen misschien wel denken dat er niets gebeurt is, en misschien is er ook wel niets noemenswaardigs gebeurt, maar de merrie is iig bang van. Misschien door de omgeving, misschien omdat ze te hard of te zacht tegen haar zijn geweest.
Jammer hè, dat ze niet kunnen praten, om ons te vertellen wat er mis is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:15

Ik heb precies dezelfde ervaring met de verkoop van een paard. Ook ik geloof het niet dat een paard zo snel zo enorm kan veranderen zonder dat er iets gebeurd is, maar ik heb een lichte twijfel.
Dat is ook de reden dat ik dit paard graag nog een keer terug zou zien en het met eigen ogen zou willen zien.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 16:18

Nou ik ga haar dus sowieso terug zien, want ze durft er zelfs niet meer op... Terwijl het gewoon echt een lief paard is! Geen beginnerspaard maar dat is dit meisje ook niet... Het is een paard met een geweldige toekomst als dressuurpaard...
Laatst bijgewerkt door Iorrr op 14-11-07 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:21

Hmm, raar verhaal..

Toen ik mijn pony kreeg was er ook geen land mee te bezeilen..Vast staan kon ze ook niet, dus laten we over het rijden maar helemaal niks zeggen. Nagelbijten / Gniffelen Na haar koliek was het ook ineens een heel ander paard, rustig en lief.

Maargoed, misschien is er iets in de weide met de andere paarden gebeurd? Nors opkijken

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 16:24

daNiielle_ schreef:
Hmm, raar verhaal..

Toen ik mijn pony kreeg was er ook geen land mee te bezeilen..Vast staan kon ze ook niet, dus laten we over het rijden maar helemaal niks zeggen. Nagelbijten / Gniffelen Na haar koliek was het ook ineens een heel ander paard, rustig en lief.

Maargoed, misschien is er iets in de weide met de andere paarden gebeurd? Nors opkijken

Nee ze gaan daar in de winter niet naar buiten, dat had ik ook al geopperd bij hun... Maar volgens is er echt niks gebeurd en dat geloof ik dus gewoon niet. Ze zijn heel tevreden over haar, ze is lief, goed gemanierd, alles goed, alleen ze is doodsbang voor andere paarden, nou naar mijn idee kan dit niet zonder dat er iets gebeurd is!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:26

Voor een paard dat niet dominant is en dus vrij onzeker, vind ik dit een een logische reactie.
Alles waar het paard zijn zekerheden uithaalde is verdwenen: jij...zijn leider EN zijn vertrouwde omgeving.
Dat dier is gewoon hartstikke bang en onzeker. Hij voelt zich kwetsbaar en reageert instinctief: vluchten...
Zijn karakter is niet veranderd...want onzeker en geen leiderstypetje was het altijd al, volgens jouw verhaal.
Hij uit deze onzekerheden nu alleen veel heftiger in zijn gedrag.
De nieuwe eigenaar zou het dier kunnen helpen met de volgende dingen:
zorgen voor rust en regelmaat (dit geeft het paard zekerheid en dus ook vertrouwen)
een maatje zoeken dat of dusdanig dominant is, dat het paard zich daardoor vertrouwd er bij voelt en dus veilig, of een ouder heel rustig paard, dat wellicht minder dominant is, maar wel wijsheid en vertrouwen uitstraalt. Dit paard naast jouw ex-paard zetten en ook mee de wei of paddock in doen.
De nieuwe eigenaar moet duidelijk leiding nemen over jouw paard op een rustige, consequente manier...ook dit geeft vertrouwen en dus een gevoel van veiligheid.
Dit hele proces heeft wel wat tijd nodig. Maar uiteindelijk als het paard zich weer op zijn gemak voelt komt het wel goed. Ik heb dit zo vaak gezien als we vroeger een nieuw paard op stal hadden.
de nieuwe eigenaar moet hier vooral niet te veel drukte over maken en zich hier ook niet zenuwachtig over maken waar het paard bij is. Klinkt gek...maar paarden lezen lichaamstaal als de beste, waardoor het paard door die signalen alleen maar onzekerder wordt.
Wellicht is de nieuwe eigenaar wat onzeker geweest met rijden, of wat zenuwachtig..of misschien alleen maar afwachtend... (wat best logisch is, als je net een nieuw paard hebt)... Dat kan voor zo'n onzeker paard als dit al genoeg zijn om stress van te krijgen!

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:28

Het kan natuurlijk ook zijn dat je paard nog van slag is van de verhuizing en dat haar nieuwe ruiter haar nog niet het vertrouwen kan geven dat jij haar gaf bij het benaderen van andere paarden. Ik denk dat dit gewoon tijd nodig heeft eventueel met behulp van jou moet dit toch op te lossen zijn.

edit: ik bedoel eigenlijk hetzelfde als polly2 maar zij legt het beter uit Haha!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 16:31

Ja wat jij (polly) verteld lijkt mij allemaal heel logisch... Alleen bij ons stond ze in de kudde met 8 anderen en daar was ze wel de baas. Zij vond het met rijden alleen eng als ze mij 'klem' reden. Dus als ik aan de bakrand rijd en er gaat me iemand voorbij of er komt iemand tegemoed aan de binnen kant...

Dus echt bang voor paarden is ze niet, ze is bang voor opsluiting... Maar dat heb ik hun verteld dus ik ga er vanuit dat ze daar rekening mee hebben gehouden...

Het probleem is inmiddels al zover dat ze haar terug willen brengen omdat ze niet 'betrouwbaar' is, wat ze dus wel was...

Ze is idd verder wel een onzeker paard... Door praten ed kan ik veel van haar gedaan krijgen, dus ik denk dat jou verhaal wel klopt, maar hoe krijg ik hun dat aan hun hoofd....

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 16:47

Maar jullie denken dus wel dat het karakter/gedrag van een paard zodanig kan veranderden in 2 weken????

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:50

Ik heb hem destijds niet terug genomen, maar me op het standpunt gesteld dat ik een schaapmak dier verkocht heb. Probleem is namelijk gelijk dat jij door hun toedoen een paard met een verhaal hebt die je aan de straatstenen niet meer kwijt kan Knipoog .

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 16:52

Ja ik weet dus niet hoe mijn rechten zijn! Ik ben het volkomen met jou eens dat ik dan een 'onverkoopbaar' paard heb.... Maar ik weet niet hoe ik dit op moet/kan lossen... Hoe is dat bij jou gegaan dan? Wouden ze hem ook terug doen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:58

Ja, ze stonden erop dat ik hem terug nam.
Ik heb dat dus geweigerd omdat dit niet meer het paard was dat ik verkocht had. Ze hebben zich daarbij neergelegd en hij is de handel in gegaan.
Ik heb het daar wel vreselijk moeilijk mee gehad want hij was mijn oogappeltje, maar ik blijf van mening dat zij een superdressuurtalent in 3 weken tijd volledig zelf om zeep geholpen hebben en daar neem ik geen verantwoording voor (ook financieel niet). Bovendien is mij plechtig beloofd dat hij een superthuis zou krijgen (dat was de reden dat ik hem voor relatief een schijntje verkocht heb) en voor de sport zou gaan, maar dat superthuis is dus maar hoogst twijfelachtig.
Later heb ik via via gehoord dat de amazone er een keer goed afgedonderd is en dat ze gewoon niet meer durfde.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:02

Iorrr schreef:
Ja wat jij (polly) verteld lijkt mij allemaal heel logisch... Alleen bij ons stond ze in de kudde met 8 anderen en daar was ze wel de baas. Zij vond het met rijden alleen eng als ze mij 'klem' reden. Dus als ik aan de bakrand rijd en er gaat me iemand voorbij of er komt iemand tegemoed aan de binnen kant...

Dus echt bang voor paarden is ze niet, ze is bang voor opsluiting... Maar dat heb ik hun verteld dus ik ga er vanuit dat ze daar rekening mee hebben gehouden...

Het probleem is inmiddels al zover dat ze haar terug willen brengen omdat ze niet 'betrouwbaar' is, wat ze dus wel was...

Ze is idd verder wel een onzeker paard... Door praten ed kan ik veel van haar gedaan krijgen, dus ik denk dat jou verhaal wel klopt, maar hoe krijg ik hun dat aan hun hoofd....

Ik zou het die mensen vertellen. En ik zou bijv. zeggen dat je wilt dat ze het eerst twee maanden de tijd geven. Desnoods kun jij ze een beetje begeleiding aanbieden, maar ik weet niet of je dat ziet zitten. je kunt aangeven dat je, als het echt niet gaat, het paard dan over twee maanden teruggeeft? Ik denk dat je ze zo door de eerste periode heen "dwingt" , ze uiteindelijk het dier toch niet meer willen missen.
Ik denk dat ze zich kapot geschrokken zijn en vanuit die schrik een eerste reactie hebben gegeven.
Mocht je het helemaal niet meer zien zitten met die mensen, is het wellicht beter om je paard sowieso terug te halen? Om verder gedonder te voorkomen? maar dat kun jij het beste zelf beoordelen.

wat je paard betreft...in zijn bekende kudde was het dier kennelijk zelfverzekerd genoeg om de baas te zijn (waren dat leeftijdgenoten, of jongere paarden?), maar met vreemde paarden is hij kennelijk nog wel onzeker.
Dit laatste signaal zegt mij dit: waarschijnlijk is dit paard in no time toch wel weer op zijn gemak...en dan komt het normale gedrag ook wel weer.
Ik denk dat het misschien wel voornamelijk de uitstraling van de nieuwe ruiter is geweest, die niet voldoende vertrouwen heeft gegeven. Hoe langer ik hier bij stil sta...des te meer ik dat denk. Het is ook zo goed voor te stellen...beide aftastend wat voor vlees ze in de kuip hebben....en dat aftasten maakt jouw paard onzeker...en het gedrag wat daar uit voort komt maakt zijn amazone dan weer bang.... dat helpt elkaar niet echt zo!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:04

Iorrr schreef:
Maar jullie denken dus wel dat het karakter/gedrag van een paard zodanig kan veranderden in 2 weken????

Karakter kan niet dusdanig veranderen. Uit onderzoek is gebleken dat een karakter maar voor 15 % beïnvloedbaar is van buitenaf. Zowel bij mensen als bij paarden.
het gedrag...dat is wel veranderbaar. En gedrag zijn uitingen van karakter...dus het paard kan een versterkt gedrag laten zien van wat eigenlijk altijd al het karakter was...snap je?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:05

LDRD schreef:
Ja, ze stonden erop dat ik hem terug nam.
Ik heb dat dus geweigerd omdat dit niet meer het paard was dat ik verkocht had. Ze hebben zich daarbij neergelegd en hij is de handel in gegaan.
Ik heb het daar wel vreselijk moeilijk mee gehad want hij was mijn oogappeltje, maar ik blijf van mening dat zij een superdressuurtalent in 3 weken tijd volledig zelf om zeep geholpen hebben en daar neem ik geen verantwoording voor (ook financieel niet). Bovendien is mij plechtig beloofd dat hij een superthuis zou krijgen (dat was de reden dat ik hem voor relatief een schijntje verkocht heb) en voor de sport zou gaan, maar dat superthuis is dus maar hoogst twijfelachtig.
Later heb ik via via gehoord dat de amazone er een keer goed afgedonderd is en dat ze gewoon niet meer durfde.

Mijn post en deze post zijn net langs elkaar heen gegaan. Ik had dit nog niet gelezen, voordat ik mijn vorige reactie typte....

Even als reactie hierop... Als een paard de handel in gaat, wil dat nog niet zeggen dat het daarom dramatisch met hem afloopt hoor...

Er zijn zat paarden die via handelaren gewoon gezellig bij mensen terecht komen.
Ik koop ook vaak paarden via de handelaren die ik ken.
Ik heb bijv. een jazzmerrie gekocht, die ook als lastig te boek stond, via de handel. En haar heb ik al drie jaar en niks lastig paard.
Je moet haar alleen begrijpen. Ook dit paard is onzeker. omdat ik 20 jaar bij een handelsstal/fokkerij gereden heb, heb ik geleerd met veel verschillende paarden om te gaan en geduld te hebben.
Mijn jazzje was ook supernerveus...maar na een paar maanden was dit volledig weg. dat dier was het vertrouwen ook kwijt door de vorige ruiter. Maar toen ze van mij stabiliteit en rust en regelmaat kreeg, was het gauw opgelost.
Dus...ook paarden uit de handel komen vaak wel goed terecht. ik vind het zo jammer dat er zo'n negatieve klank altijd bij zit, door de slechte ervaringen die er ook zijn. Ik wil alleen maar even zeggen dat er minstens zoveel goede handelaren en handelspaarden zijn, die goed terecht komen, dan slechte...
Dus voor jouw paard kan het uiteindelijk ook best goed komen. het is nu niet per definitie al mis, vind ik.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:15

Ik zeg niets over de handel hoor, alleen ik ben hem nu uit het oog verloren daardoor.
Volgens de overlevering staat hij nu in de States, dus de kans dat ik hem terug zie acht ik niet erg groot helaas. Hoop van ganzer harte dat hij een goede baas gevonden heeft en dat zal ook best, want dit was een paard met zoveel talent dat er gerust wel iemand is die er wel tijd en moeite in wil steken Knipoog .

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:30

ikzelf heb dit helaas ook meegemaakt wat later ook nog uitgelopen is in een rechtzaak!

Deze mensen hebben mijn paard direct na de eerste proefrit gekocht (geen leken, nat. gesprongen en ze hebben een bekende ruitersportzaak), zonder koopovereenkomst, ik heb tot 2 x toe proeftijd aangeboden (getuigen bij aanwezig) maar dit hoefde niet, ze hebben geen onderzoek gedaan, ik heb niet aan dwaling (Verzwijgen) gedaan en ik ben mijn verplichtingen nagekomen.

Ikzelf heb er altijd een fijn paard aan gehad (8 jaar), ZZ niveau afgericht met alle knoppen erop, braaf, makkelijk in de omgang en fijn te rijden in de bossen (ook alleen), buiten-en binnenbak, springwei en op wedstrijden.
Wel een grote bink met een klein hartje, een beetje schijterd was het wel, hij moest je vertrouwen, dan ging hij door het vuur voor je!

Paard moest wennen op nieuwe stal, at slecht, nerveus, daar 10 x zelf gereden ging goed , mensen 2 x nagereden in mijn bijzijn (waaronder dochtertje van 10), ging prima, tot volle tevredenheid koper, alleen had hij van de 10 x 2 x schrik van de koeien in de wei ernaast of de geit in de sloot waar hij niet langs wilde....en terecht die vreemde beesten kende hij niet!

Nu zijn zij daarna zelf aan de slag gegaan (ik ben gestopt met hem te rijden) en is nu het paard niet meer braaf (staken steigeren,bokken etc????), hij was eraf gevallen en voldeed niet aan hun eisen.
Mijn paard was niet meer hetzelfde, maar een verpest paard of een paard die doet waar hij zin in heeft???
Ze wilden dat ik hem terugnam. (ik ben particulier). Tevens zeiden zij dat het paard ook voor hun dochtertje van 10 bestemd was...een paard van 1.68, groot,sterk en veel front. niet echt aannemelijk???)

Mijn advocaat zegt dat dit geen (karakter)gebreken zijn, omdat het paard bij mij braaf was en dit niet is onderzocht door een DA of door hen zelf. ook bestaat er voor particulieren geen vastgestelde termijn van teruggave, mits deze (proeftijd) is afgesproken. Verder geen koopovereenkomst en 2 x proeftijd gewijgerd en er was geen sprake van dwaling.

Ik heb dus uiteindelijk de rechtzaak gewonnen, maar het paard is er niet beter op geworden...
is waarschijnlijk ook als gevaarlijk de handel ingegaan Boos!

ik heb hem tot op de dag van vandaag nog steeds niet teruggevonden Verdrietig

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:45

LDRD schreef:
Ik zeg niets over de handel hoor, alleen ik ben hem nu uit het oog verloren daardoor.
Volgens de overlevering staat hij nu in de States, dus de kans dat ik hem terug zie acht ik niet erg groot helaas. Hoop van ganzer harte dat hij een goede baas gevonden heeft en dat zal ook best, want dit was een paard met zoveel talent dat er gerust wel iemand is die er wel tijd en moeite in wil steken Knipoog .

Als hij daar naar toe is, is de kans heel groot dat hij bij iemand terecht gekomen is, die gericht op zoek is naar dergelijke paarden en die er professioneel mee omgaat... en dat is fijn toch?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 09:25

Ja nou ik weet dus niet zo goed wat ik hier mee moet... Mijn hart breekt als ik hoor hoe ze daar doet, maar mijn verstand zegt het is hun probleem, jij hebt hem eerlijk verkocht. Scheve mond

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 09:46

Toch zal je de beslising moeten nemen.
- of verkocht is verkocht.
- of je helpt je paard en verkoopt 'm daarna opnieuw.

Als die mensen met de vinger naar je paard wijzen ipv naar zichzelf danweet je hoe het verder gaat.
Ik ben namelijk ook van mening dat tijd, liefde Knipoog , begrip en regelmaat
een paard heel veel goed kan doen.
Wil je dat niet geven, dan ben je imo een paardrijliefhebber en geen paardenliefhebber.
Wanneer je te weinig ervaring en kennis heb, is het wat anders, maar ook in die situatie zou je voor het dier moeten kiezen die je heb gekocht en niet je portemonee. (desnoods verkopen, maar niet proberen terug te laten nemen,das misselijk)

Of je er heen moet gaan om te kijken, zou ik eerst met een advokaat overleggen,als jij er toch voor kiest om 'm niet terug te nemen. Zou kunnen dat zij daar straks sterker door staan .

succes!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:15

Ik zou, hoe vervelend ook, uithuilen en bij je standpunt blijven verkocht is verkocht.
Je weet gewoon niet meer wat je terug krijgt nu en zal dit paard nooit meer op een eerlijke manier voor eenzelfde bedrag kunnen verkopen, het is tenslotte een paard met een verhaal geworden.

Ik heb het voor mezelf achteraf maar als leermoment beschouwd in de zin dat ik nooit meer op zoek ga naar een 'goed thuis' en van de prijs zeker geen cent ooit meer af doe. Een 'goed thuis' is een illusie.
En soms ben je nou eenmaal genoodzaakt om eens wat te verkopen en je kan daar niet altijd emotioneel betrokken bij zijn.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 10:22

Ja ik denk ook dat ik bij mijn standpunt blijf ook al is dat niet het makkelijkst!

Het is gewoon echt een goed paard. ALs ik ook maar een seconde twijfelde of het allemaal wel
eerlijk is gegaan had ik haar wel teruggenomen... Maar nu!?

Ze zoeken het maar uit daar! Duivel

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:27

LDRD schreef:
Ik zou, hoe vervelend ook, uithuilen en bij je standpunt blijven verkocht is verkocht.
Je weet gewoon niet meer wat je terug krijgt nu en zal dit paard nooit meer op een eerlijke manier voor eenzelfde bedrag kunnen verkopen, het is tenslotte een paard met een verhaal geworden.

Ik heb het voor mezelf achteraf maar als leermoment beschouwd in de zin dat ik nooit meer op zoek ga naar een 'goed thuis' en van de prijs zeker geen cent ooit meer af doe. Een 'goed thuis' is een illusie.
En soms ben je nou eenmaal genoodzaakt om eens wat te verkopen en je kan daar niet altijd emotioneel betrokken bij zijn.

Ik sluit mij hierbij aan, mits je particulier bent, als "handelaar" heb je toch veel minder rechten in dit land.

Als particulier moet je wel zorgen dat je goed verzekerd bent (Rechtsbijstand extra),
dat je kunt bewijzen dat dit paard eerlijk verkocht is en dat dit huidige paard niet "hetzelfde" paard is wat jij op dat moment verkocht.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 10:31

Ben particulier en voor de verzekering zal ik wel ff vragen!

Hoe kan ik dat bewijzen dan? Heb wel mensen zat hier die het paard kennen en weten
dat ze nog nooit zoiets heeft gedaan! Is dat voldoende?