ten einde raad sta op het verkoop punt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

onley

ten einde raad sta op het verkoop punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 14:10

om het even kort uit te leggen
heb ik een nu 5 jarige schimmel ruin wat niet de liefste is kwa rijden
en zodra die ook maar iets moet werken is het over en gaat zich van alles bedenken om
mij in de zijk te zetten (teminste dat idee heb ik dan)
hij is nauwelijks tot niet recht te krijgen en loopt dus op de linkerhand met een buiten stelling
en op de rechterhand valt die me onwijs naar binnen en houd daarbij de linkerteugel constant vast
en laat dus totaal niet los.

ook is die slecht aan het been en reageert totaal niet op mij wat ik van hem verlang
ik voel zelf ook dat hij enorm scheef is en dat ik daardoor scheef zit en totaal niet kan inwerken met mijn linkerheup
en rechtsom gaat alles op een losse tegugel (naar mijn mening iets te los)
en daar reageert die wel goed op, terwijl een paar maanden terug dus echt andersom was en dat ik hem dan ook rechts niet in die galop kreeg (dit is er nu uit),

ook hangt die constant aan mijn lichaam en aan mijn benen hij loopt totaal niet op zijn eigen benen omdat hij dit moeilijk vind (maar geen rede om aan mij te hangen)
ik heb constant pijn in me schouders van het gewicht wat hij erin gooit.

hij is pas terug kreupel geweest en er is een losse knie geconstateerd door de DA
en zijn, zijn achterijzers verhoogt met keilen om zijn stand te corrigeren.
in het begin ging dan het ook super en was die fijn aan het been en liep die geweldig nageefelijk

nadat ik op vakantie ben geweest en hij stil heeft gestaan is het helemaal voorbij en is die niks meer nageevelijk en loopt die niet door zijn lijf en ook niet over zijn rug.
(terwijl dat wel moet van de DA)

ook zit ik in een constante strijd met hem en vind hij in de buitenbak alles eng
maar als me lesgeefmens erop kruipt dan kan het wel allemaal
de laatste paar weken heb ik er echt helemaal de pok in en ben ik erover aan het denken
om hem te verkopen omdat ik deze strijd beu ben (zo gaat het 3 jaar geen stap terug ook niet vooruit)

mijn lesgeefster heeft hem trouwens een tijdje gereden wat allemaal prima ging
ik heb 2 x per week les
en zijn tanden zijn ook in orde
net als het zadel en hoofdstel.

wie heeft tips of kan mij hiermee begleiden of helpen ?

want op deze manier vind ik het niet leuk!

DiantaM

Re: ten einde raad sta op het verkoop punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:12

Als hij enorm scheef is, is er maar één oplossing en dat is zijn rug los laten maken door een fysio/manueel of ostheopaat. Jouw paard heeft gewoon ergens pijn. Ook al ziet de dierenarts niets, dan kan een therapeut zeker nog iets vinden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:13

Als je lesgeefster er wel gewoon mee kan rijden en jij niet vrees ik dat de klik er gewoon niet is... Een paard helemaal alleen rijden is zeer moeilijk, hoewel je best veel les hebt. Wat zegt je lesgever?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:14

allereerst komt het een beetje over alsof het allemaal je paard zijn schuld is. Als je de klik niet hebt qua rijden, kan je hem misschien beter verkopen. Je zegt dat het je instructrice wel lukt, dus denk ik toch dat het aan de klik tussen jullie ligt en niet aan je paardje. In principe zal ik zeggen, zoek een andere instructrice, iemand die je misschien kan helpen rechtrichten, maar ik lees dat je al 3 jaar bezig bent. Het houdt een keer op. Je paardje komt misschien beter tot zijn recht bij een ander en het is voor jou ook fijner een paard te hebben waar je wel een rijtechnische klik mee hebt. Dit is voor jullie beide niet leuk.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:15

Het probleem zit dus bij jou, niet leuk maar er moet iets aan te doen zijn. Je paard heeft ook door dat jij het allemaal eng vind en maakt er een spelletje van. En jij gaat er ook al met een verkeerd gevoel op rijden.
Is het misschien iets om eens een andere rijinstructeur of instructrice te gaan zoeken? Soms komen dingen wel door als iemand anders het op een andere manier brengt.
Succes!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:25

Ik lees een aantal lichamelijke en rijtechnische problemen in jouw verhaal: losse knie, scheef paard. Een scheef paard is ook vaak slecht aan je been en moeilijk nageeflijk te rijden. ALs je dat toch gaat vragen , zal je paard er onderuit willen, omdat het spanning in zijn lijf oplevert. Mijn advies zou ook zijn om je paard door een osteopaat te laten nakijken en blokkades weg te laten halen. Verder moet je zeker weten dat die knie echt over is, anders zal je paard dat been niet volledig willen gebruiken, waardoor ie weer scheef wordt en dan heeft de osteopaat ook geen zin. Hou der rekening mee dat je paard moet wennen aan nieuw beslag en aan het feit dat hij zijn lichaam weer goed kan gebruiken. Dus: dierenarts er bij, osteopaat er bij en dan eerst eens even een tijdje longeren als je paard lichamelijk goed is. Dan zou ik met rijden aan de slag gaan met recht richten en zoek iemand die daar veel verstand van heeft en goed op jou let. Neem desnoods priveles (als je dat nog niet hebt), beter 1x per 2 weken een uur prive les dan elke week een uur groepsles waarbij je 10 minuten aandacht krijg, tenminste, dat is mijn mening. Pas als je je paard recht kunt richten en hij lichamelijk goed is, kun je wat meer doorpakken, want dan is het ook eerlijker. Maar ik durf te wedden dat je paard tegen die tijd een heel ander dier geworden is..

Maar het is aan jou of je je paard nog een kans wil geven, of niet. Persoonlijk zou ik pas verkopen als ik zelf weet dat ik er alles aan gedaan heb om de problemen op te lossen. Maar niet iedereen denkt er zo over. Ik denk zelf dat je nog wel een paar dingen kunt doen om het beter te maken!

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:28

Het probleem ligt dus idd bij jou..ik zie in je profiel dat je veel terug werk met je handen en je paard niet de ruimte geeft die hij nodig heeft. Kijk als jij in een auto zit en je geeft gas en tergelijk rem je komt je auto niet vooruit.
Bij je paard is dit het zelfde je geeft gas maar tergelijker tijd rem je waardoor je paard niet weg kan en op zijn eigen manier gaat lopen en niet meer naar jou hulpen luister.
Als er de mogelijkheid is bij jou in de buurt zou ik eens iemand opzoeken die een wat verder hoog doorgereden paard heeft waar je op kan rijden en kan leren wat je zelf fout doet.
Het is dat je zo ver weg woont anders was ik je graag komen helpen want je hebt een beauty van een paard en jullei zijn wel een goed combi samen, maar je moet er wel samen uit komen.

Ik wens je heel veel succes en idd kijk eens naar een andere instuctie die wel ziet wat je fout doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:32

Wat een lekker paard heb je zeg Ja

Het viel me ook op in je profiel dat je op verschillende foto's terugwerkt met de hand.
Het paard zal je daar niet begrijpen, drijven en ook remmen Lachen

Verder zeg je dat hij niet fijn aan het been is, probeer daar eerst aan te werken Lachen
Laat voor de teugels lekker luchtig en ga oefenen op het aan het been maken en terug te komen op je zit, daar begint het toch.

En een soteopaat of fysio laten kijken is zeker ook een goed idee Lachen

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 14:39

@biancugo en runningkawa

hier heb ik nu een boodschap aan ik weet zelf niet namelijk niet hoe ik mijn houding kan corrigeren en wat ik precies fout doe
in de stap en galop gaat het allemaal prima
enkel in de draf lukt het echt voor geen meter
mijn lesgeefster weet ook niet wat ik fout doe
en zegt dat ik een terugwerkende houding heb maar vertelt me imo niet erbij hoe ik dit nu wel goed moet doen en wat ik verkeerd doe, dus daar heb ik niet zo heel veel aan.

en verkopen wil ik hem hem gewoonweg niet omdat hij gewoon
een paard uit dromen is
maar die eeuwige strijd ben ik beu.

ik zal eens gaan rondneuzen voor een fysio of osteopaat
en een andere instructrice een ander zadel is ook al trouwens in aankoop omdat ik er zelf niet prettig in zit

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:45

Misschien is het goed, dat je eens goed oplet hoe je leesgeefpersoon het doet. Misschien doe je zelf iets verkeerd want het is vreemd dat deze het bij haar wel gewoon doet. Kijk eens goed hoe een ander met hem om gaat, en probeer dit te evenaren.

Een fysio kan natuurlijk nooit kwaad....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:47

Ik verwacht als hij fijner aan je been gaat worden en je zodoende ook met je benen kunt gaan sturen je hand ook vanzelf minder gaat doen.

Nu zie ik bijv vaak de binnenhand er veel bij.
Als hij nu fijner op je been gaat lopen kun je hem buigen om je binnenbeen, daardoor zal hij ook minder zwaar de bocht om te krijgen zijn, om het maar raar uit te drukken Lachen
Je kunt eigenlijk een volte rijden zonder binnenhand Lachen

Kun je hem goed aan je been krijgen kun je hem ook recht gaan richten, nu is hij aan 1 kant zwaarder omdat hij scheef loopt. Elk paard doet dit van nature en de ruiter moet dat zien te trainen dat dit minder wordt. Maar als hij niet aan je been is kan dat niet.

Echt daar zou ik gaan beginnen, niet denken aan aan de teugel lopen ofzo, maar lekker bezig zijn met actie reactie van de kuit Ja

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 14:50

ik kan er wel steeds anderen op gaan laten maar zo heb ik mijn probleem niet verholpen Bloos

ik zal dat indd eens gaan doen goed voorwaarts rijden mischien ook tips of dergelijke op de 2de hoefslag rijden ? veel voltes of juist niet
balkjes draven enz ?

alle tips zijn welkom in een positieve vorm
ik moet hier juist van leren om het wel goed te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:52

2e hoefslag is altijd goed
Veel figuren ook, aan rondjes rechtdoor "jakkeren" daar wordt een paard niet lenig van Lachen (niet dat je nooit rechtdoor mag)
Voltes, achten, door een S van hand veranderen ipv gewoon, allemaal goed Ja
Ook veel overgangen, maak ze lekker op je zit, zo min mogelijk met de hand Lachen
Gewoon de hele tijd bezig zijn.
Lukt het niet, geef niks, je rijd weer lekker naar de ontspanning en probeert het nog een keertje Lachen

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:55

Ik denk toch dat het voor het grootste deel aan jezelf ligt. Het is een jong paard, en jij hebt een moeilijke! Hij vind het moeilijk om recht te lopen, hangt op de teugels, drukt zijn rug eruit, enz enz enz.
Het goede nieuws is dat alle jonge paarden dat doen, het slechte nieuws is dat het bloed zweet en tranen kost om zo'n beestje aan te rijden. Er zijn net zoveel makkelijke jonge paarden, die alles zomaar aannemen, als dat er moeilijke zijn. Maar van de moeilijke leer je wel het meeste. Je zult hard moeten werken en bovenal consequent moeten zijn.....voor het paard maar ook voor jezelf.
Wanneer je instructrice erop gaat zitten kan hij het wel. Dit is voor mij een indicatie dat het niet een pijntje is bij het paard, kan natuurlijk geen kwaad om er naar te laten kijken, maar ga het niet afschuiven op een mankement bij het paard. Ook weet je instructrice dus waar ze mee bezig is. Vraag aan haar precies wat ze doet, waarom ze het doet en wat jij dan fout doet. Je kunt het wel hier op bokt vragen, maar zij staat er het dichtste bij. Ook moet je niet verwachten dat wanneer je haar instructies opvolgt het binnen een dag goed moet zijn...dat kan niet, leert mijn ervaring.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:57

Ik hoop dat je het kan oplossen, het ziet er een geweldig leuk paard uit!!

Ik denk wel dat het probleem echt voort komt uit de manier van rijden. Je geeft aan dat je paard nu 3 jaar onder het zadel loopt, het dier is 5, dus ik vind ook wel dat je er vroeg mee begonnen bent.

Ik vind het raar dat je instructrice wel ziet dat je een terugwerkende houding hebt, maar dat ze hier niets aan kan doen. Misschien idd toch eens proberen bij een andere instructrice??

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:08

runningkawa schreef:
2e hoefslag is altijd goed
Veel figuren ook, aan rondjes rechtdoor "jakkeren" daar wordt een paard niet lenig van Lachen (niet dat je nooit rechtdoor mag)
Voltes, achten, door een S van hand veranderen ipv gewoon, allemaal goed Ja
Ook veel overgangen, maak ze lekker op je zit, zo min mogelijk met de hand Lachen
Gewoon de hele tijd bezig zijn.
Lukt het niet, geef niks, je rijd weer lekker naar de ontspanning en probeert het nog een keertje Lachen

Tweede hoefslag is inderdaad altijd een goede oefening, maar ik zou het nog gewoon allemaal op de hoefslag houden. Je geeft aan dat het paard niet op eigen benen loopt en dat hij niet recht is. Dat is altijd het eerste waar ik aan werk met een jong beest. Hij moet op eigen benen kunnen lopen en hij moet sporen. Op de tweede hoefslag mist het paard de steun van de bakrand en kan het daarom nog moeilijker voor hem worden om te sporen. Is ook weer niet erg, maar dan moet de ruiter harder werken. Sporen en op eigen benen lopen op een volte, laat staan een kleine volte is ook weer moeilijker voor hem dan op lange rechte lijnen! Overgangen zijn goed voor de kracht van het achterbeen en voor het aan het been krijgen, toch moet het paard eerst recht zijn, en op eigen benen kunnen lopen.
Het zijn allemaal hele goede oefeningen die Kawa aandraagt, maar ook omdat je zelf nog veel moet leren is het belangrijk dat je ook inziet hoe moeilijk het is voor het paard...dit kost gewoon veel tijd, maar uiteindelijk zal het zich allemaal teruggeven. Er is niets fijner dan een recht paard dat voor het been is en los laat zowel op rechts als op links.............dan is de sky the limit Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:13

maar recht wordt een paard niet door eindeloos over de hoefslag te rijden.

Ik zie dat enorm veel ruiters doen, een volte en weer 3 rondjes over de hoefslag, van hand veranderen en weer 3 rondjes hoefslag enz enz
Er wordt verder niets gecorrigeerd...dus heeft totaal geen trainings waarde Lachen

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:14

hier iemand die de zelfde problemen heeft gehad na een aantal behandelingen door een osteopaat en er een goede paardentandarts erbij heeft gehaald gaat het stukken beter, ook rijd er 1 keer in de week iemand op mijn paard die haar wat "strenger" aanpakt dan ik, en dat doet wonderen ik ben blij dat ik mijn paard niet heb weggedaan en er nu weer van kan genieten !

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:21

Nee dat klopt ook Kawa, ben het helemaal met je eens! Ze moet alleen niet vergeten dat er voor het paard ook gradaties in moeilijkheid zitten in de oefeningen. Ik zie er namelijk ook genoeg die meteen van alles verlangen van het paard en als het dan niet lukt kwaad of gefrusteerd het paard de schuld geven om hem vervolgens compleet de vernieling in te trekken, trappen, rijden....vandaar Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:23

Ah zo...nee dat is natuurlijk ook niet goed.
Maar die figuren die ik schreef zijn gewoon te rijden als B ruiter Lachen

Citaat:

Had ik uiteraard ook al vermeld Lachen

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:25

Citaat:

....en nog een keertje....en nog een keertje....en nog een keertje....en nog een keertje....en nog een keertje..... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:26

Haha, ja dat is paardrijden Haha!
Met heel veel keertjes gaat het met beetjes voorruit Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:36

Is het geen optie om een fijne trainer te zoeken waar je paard een paar weken in training kan en dat die persoon je dan erbij kan begeleiden.
Klinkt een beetje alsof jouw instructrice je op dit moment niet verder weet te helpen.
Misschien kan ze wel handig rijden maar het onvoldoende overbregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:37

Dat zou wel eens een heel goede oplossing kunnen zijn Ja

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 15:40

dat ik hem nu 3 jaar hebt wil uiteraard niet zeggen dat hij al 3 jaar onder het zadel is,
wat dus niet zo is ik ben uiteraard ook begonnen met longeren en dergelijke waarbij ik ook al tegen een berg problemen ben gelopen wat betreft het baas zijn bij het paard
en dat hij mij eerder zag als speeltje dan als zijn baas

maar ik zal zeker met alle tips aan de slag gaan