longeren en steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stendo

longeren en steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 11:33

Hoi allemaal,

Ik heb een probleem. Als ik mijn pony wil longeren wil hij niet weg lopen.
oftewel, ik ga (bijvoorbeeld) aan de linker kant staan van hem op de zelfde plaats waar normaal het zadel ligt.
En ze dat hij voor waarts moet. in plaats van voor waarts te gaan. draait hij zich een kwart zo dat hij met zijn voor kant
naar me toe staat en komt dat omhoog.
Ik heb hem nog niet zo heel lang ( 3 maanden ).
Wat moet ik hiermee, als ik mn stem verhef dan word tie steeds brutaler.

Jana_en_Ik

Re: longeren en steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:35

wat doe je precies om hem voorwaarts te drijven?

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 11:37

Ik zeg voor waarts, steek mn linkerhand iets naar voren om hem weg te leiden en mn rechterarm steek ik iets naar achter om hem weg te drijven. niet aanraken

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:02

Heeft hij dit zover je weet vroeger ook gedaan? Je kunt verschillende dingen proberen. Longeer hem in een afgezette longeercirkel zodat hij daar steun aan heeft. Vraag iemand om je te helpen die hem dan van je wegleidt, zodat hij doorkrijgt wat de bedoeling is.
Hoe oud is je paardje? Kent hij het longeren al? Is het hem bij de vorige eigenaar anders aangeleerd? Heeft hij daar misschien een 'trauma' aan overgehouden? Probeer eens te achterhalen hoe hij het vroeger deed. Probeer verschillende dingen uit. Probeer drijven met een longeerzweep ipv je hand. Leer hem wijken voor druk, raak hem bijvoorbeeld wel aan als je hem van je weg wilt drijven en beloon hem bij elke stap die hij in de goede richting zet.

Maar begin het liefst dus door na te vragen hoe het bij de vorige eigenaar ging.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 12:07

ja dat weet ik niet. ik ben hem gewoon gaan longeren en toen was alles goed. Maar de laatste tijd doet tie dit. ik weet niet of hij een trauma heeft en hij is 5 jaar. en hij kenden het al wel. maar goed in een afgesloten cirkel kan niet want dat heb ik niet. ik heb ook niks om het mee aftezetten, dus ja.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:11

Stendo schreef:
ja dat weet ik niet. ik ben hem gewoon gaan longeren en toen was alles goed. Maar de laatste tijd doet tie dit. ik weet niet of hij een trauma heeft en hij is 5 jaar. en hij kenden het al wel. maar goed in een afgesloten cirkel kan niet want dat heb ik niet. ik heb ook niks om het mee aftezetten, dus ja.

Het is dus iets wat ie pas sinds kort doet? In het begin kon je hem wel normaal longeren? Heb je in die periode wat veranderd? Misschien een ander bit? Ben je met hulpteugels gaan longeren? Ik noem maar wat...

chamleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:36

Reageert hij goed op je stemgeluid? Probeer hem anders gewoon los in de bak te doen. Jij ook in de bak. En op je stem overgangen laten rijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:08

Volgens mij is bij jullie niet duidelijk wie de leider is, wees duidelijk wat je van hem wil , wel op een eerlijke manier uiteraard, ga niet in gevecht want dan verlaag je jezelf in rang ,neem eens een freestyle les daar kun je zoveel van leren.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 11:41

Ik ben hem met dubbele longe gaan longeren, maar dat doet tie gewoon het is echt alleen bij het weg laten lopen.

Stem geluid is ook geen probleem, daar regageerd tie wel gewoon op.

en het zou kunnen dat tie mij gewoon aant uitproberen is.
ik moet nog even kijken ga vanmiddag weer aan de gang met hem.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:21