Snel overstappen naar hogere klasses dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mietjuh

Snel overstappen naar hogere klasses dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 21:54

Ik begin dit topic omdat mij opvalt dat er veel ruiters en amazones zijn die er vreselijk trots op zijn dat ze in sneltreinvaart door de breedtesportklasses dressuur rijden.

Ik zie dit niet als positief, integendeel. Ik denk dat je je paard erg snel zowel fysiek als mentaal overbelast als je hem niet rustig de tijd geeft om aan een klasse te wennen en de oefeningen door te laten dringen en zorgen dat de spieren het óók kunnen verwerken, aangezien in elke klasse omhoog meer gedragenheid wordt verwacht.

Een zin uit "Het basisboek dressuur", geschreven door Tineke Bartels, heeft me mijn ogen doen opengaan.

Ik citeer: "Ik merk steeds weer dat mensen er trots op zijn als ze een paard in korte tijd tot een hoog niveau in de dressuur of springsport gebracht hebben. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er juist erg lang over heb gedaan. En ik ben daar best trots op. Ik ben er namelijk echt van overtuigd dat de langste weg meestal de kortste blijkt te zijn. Het is niet voor niets dat de meeste van mijn paarden hun top bereikt hebben tussne hu ntwaalfde en zeventiende levensjaar." Aldus Tineke Bartels in haar boek "Basisboek dressuur".

Ik vroeg mij af wat jullie hiervan vinden.

venga

Re: Snel overstappen naar hogere klasses dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:58

Wijze woorden van Tineke!
Ik heb niet zoveel haast, en rij de klasses graag langer door. Ik heb dan ook wel de luxe dat mijn paard gewoon om te houden is, die hoeft niet verkocht. En de wedstrijden zijn voor mijn plezier, en als we er langer over doen, kan ik er meer van genieten! Haha!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:02

Volgens mij doen juist die sneltreinvaarten zoveel fysieke blijvende beschadigingen ontstaan omdat er daardoor vaker slechte technieken gebruikt worden aangezien dat meestal wel sneller gaat.

Er zijn misschien paarden die snel klaar zijn om op te klimmen, maar het overgrote merendeel is dat niet (ook al denken hun berijders misschien van wel).
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 13-11-07 22:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:03

Ik vind het inderdaad ook niet bepaald slim om alles zo snel mogelijk te doen.

Vooral voor het paard zal het Fysiek aardig zwaar zijn.

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:04

ja moeilijk...
als je over mag en je paard/ponny kan de oefeningen en snapt het.... waarom niet?
ik blijf zelf niet langer in een klasse als het niet hoeft. als mijn paard het snapt en me duidelijk begrijpt met wat ik wil kwa oefeningen ga ik een stapje hoger met hem.
daar leert ie van, en anders rij je geen winstpunten dus kun je ook niet promoveren toch?

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 06:31

Ik ben het met Poekel eens.

Wanneer ik genoeg winstpunten heb en mijn pony snapt de oefeningen van de volgende klasse ga ik gewoon over, en dat gaat meestal best snel omdat wij thuis gewoon ook heel veel trainen met andere oefeningen (en natuurlijk die van de klasse waar je in zit)

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 10:33

Maar dat je paard/pony de oefeningen snapt wil niet altijd zeggen dat hij er klaar voor is om dit op wedstrijd te vertonen en het vol te houden.

Want zoals je zelf zegt oefen je ook de oefeningen van het niveau erboven. Dus al snapte je paard de oefeningen van het hogere niveau net, dan moet ie al gelijk weer de oefeningen van het niveau dáárboven weer leren...

Daarbij komt ook nog, zoals ik al heb verteld, dat spierontwikkeling niet binnen een paar wedstrijden goed genoeg is opgebouwd voor het volgende niveau, waar meer en meer gedragenheid wordt gevraagd, en dus meer spieren.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:42

Ik heb de B, L en M1 helemaal uitgereden. Ik heb ook zoiets van, als het goed gaat en mijn paard kan het aan, waarom niet...tuurlijk als je te hard gaat, is het niet goed voor je paard. Maar dat merk je snel genoeg als je paard het niet aankan...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:53

Wat er bij veel ruiters ontbreekt is het ruitergevoel. Je moet ook niet zo snel mogelijk door een klasse willen rijden terwijl het paard er eigenlijk nog niet aan toe is. Wanneer je paard de klasse en daarbij horende oefeningen en gedragenheid beheerst, dan zal het dier dit aangeven. Als ruiter moet je hier op kunnen inspelen en aanvoelen wanneer het paard klaar is voor een stapje hoger.
De meeste onkunde komt voort uit ruiters die hun paarden onvoldoende voor elkaar hebben, en toch een klasse hoger gaan starten.
Wanneer het paard er klaar voor is, zie ik er geen kwaad in om een klasse hoger te starten. Ik ben zelf geen voorstander om een eeuwigheid in een klasse door te rijden (t/m 30 wpnt). Maar de combinatie moet er wel klaar voor zijn eer ze de overstap maken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:50

Ik heb dit idd al heel vaak gezien en ook gehoord.
Maar die mensen die ik dat in het verleden heb horen zeggen, hebben het paard niet meer van toen omdat ze er niet meer verder mee kwamen omdat het paard in hevig verzet ging.
Dit is niet 1 geval waar ik het over heb maar een stuk of 3.
Dit is voor mij een duidelijk bewijs dat je er meer kwaad mee doet om zo snel de belangrijkste basis door te racen alsof ze daar te goed voor zijn.
Want dat klink niet cool als je zegt dat je nog steeds in het b rijd.
Mijn vriendin deed springen met haar paard en haar eerste ging toen ze in het m zat in verzet, werd slordig enz.
Tot het een paar keer goed fout is gegaan en heeft besloten het paard te verkopen, dit ook omdat ze binnen korte tijd in het m zat.
Met haar nieuwe paard heeft ze haar startplaatsen geselecteerd om haar punten verzameling te rekken, zodat ze de punten minder snel bijelkaar had.
Met dit paard ging het super tot ze een super aanbod kreeg en hem voor flink wat geld heeft kunnen verkopen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:36

Ik rijd zelf nog geen wedstrijden. Maar het belangrijkste vind ik dat ik er rustig de tijd voor neem.
Van B naar L kan ik begrijpen, maar namate hoger je komt hoe meer er gevraagd wordt en juis daarin vind ik rust erg belangrijk.

Als ik bv in het L2 zat dan zou ik pas overgaan naar de M1 als ik en het paard de oefeningen van L2 en een begin van de M1 ontspannen en goed kunnen uitvoeren.

Anders levert het alleen maar stress op.

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 11:38

@ VValar: helemaal mee eens

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:25

Ik denk dat Tineke probeert om het 'hip' te maken dat je langer over de klasses doet, zodat veel paarden niet kapot gereden worden maar persoonlijk denk ik dat bijvoorbeeld Voice (zou in januari Z mogen starten) al wel heel wat meer in zijn mars heeft dan een Z-proefje. En als ik zo even de foto van Willow bekijk, die even oud is als mijn Wrangler, dan mag ik heel blij zijn dat ik die niet in het L tegenkom Knipoog Ik denk zomaar, dat de paarden bij Bartels toch echt net even wat harder aan hun vel gezeten worden dan wij hobbyruiters dat doen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:33

Ja, onze top is meestal Z2, terwijl haar top GP is Haha!
Dat moet je er dan wel even bij vertellen haha!
Toch vind ik wel dat er niks mis mee is om de jonge paarden wat rustiger de tijd te geven. Ik start ze pas wanneer ze 5 zijn en niet eerder, maar dan wel meteen L1.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:48

Mijn jonkies gaan ook op 5 jarige leeftijd startten in het L1, ik sla ook de B over, maar dan train ik wel rustig een jaar langer voor de L1.
Ik denk dat het ook voor een heel groot deel van je paard afhangt, hoe snel je door de verschillende klasses racet. MIjn huidige wedstrijd paard was al ouder toen ik er mee ging trainen (nu is hij 17), kon niet echt heel veel, maar goed. We zijn samen in 2 jaar tijd van de B naar het Z gehuppeld. En ook in het Z doet hij t super. Hij pakt het allemaal erg goed op, en zodra ik merk dat hij het fysiek of mentaal niet meer kan verwerken, dat hij er geen plezier in heeft, dan mag hij lekker met pensioen op de wei.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 08:37

ik ben het helemaal met je eens,

ik rijd nu een 4.5 jarige drachtige merrie. ik heb nu 6 winstpunten, wil er nog 4 halen. dan ga ik wat rustiger aan doen met rijden, kan ze rustig bevallen. en kan ik haar rustig doortrainen voor de L1

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 08:58

Ik heb mijn merrie in 1 jaar van de B naar de M1 gereden. Ben ik daar trots op? Ja. Niet omdat we nu M1 zijn en vorig jaar B, maar omdat het allemaal fijn is gegaan. Én omdat mijn paard ongelofelijk veel lol heeft aan het werk en de wedstrijden er om heen. Wij zijn niet snel overgegaan om 'over te gaan' en om zsm in een volgende klasse te zitten, maar omdat ik van mening ben dat wij er klaar voor waren. Nu start ik M1 en beginnen mijn zenuwen op te komen (omdat het smoesje : ze is nog jong en ik ben blij als ik haar rondgestuurt krijg, niet meer geldt als je paard 5 is en je M1 start. Knipoog ). Toen we over gingen naar het M1 hebben we een wedstrijd M1 gestart, en vervolgens heeft ze 2,5 week rust gekregen, lekker op de wei en vooral niet teveel doen. Daarna hebben we haar rustig op gepakt, maar wat was ze blij dat ze weer aan de gang mocht. Ze kan al haar oefeningen van het M2, en zelfs een beginnend appuyementje, maar zelfs al zou ik morgen mijn winstpunten voor het M2 hebben, dan zou ik nog niet overgaan. Waarom? puur en alleen omdat het nog niet gemakkelijk genoeg gaat, het gaat haar en mij en ons als combinatie nog niet gemakkelijk genoeg af. De enige reden waarom wij aan oefeningen als een appuyementje zijn begonnen is omdat ze daar lenig van wordt, niet om de oefening te kunnen maar als oefening voor de gymnasticering van het paard. bovendien vonden wij haar daar 'klaar' voor.

Wat ik wil zeggen is dat je zoiets niet te snel moet beoordelen, uiteindelijk zijn de enige 3 personen die kunnen beoordelen of je snel of té snel bent gegaan de instructrice, de ruiter en meest belangrijke: het paard.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 09:22

wat mij heel veel opvalt is ik ga starten in de b, wat moet mijn paard kunnen....
Oke b is klaar nu l wat moet hij nu kunnen.....
Oke etc etc.
Je leert het paard dus de oefeningen omdat je ze moet tonen in je proef, maar waarom zou je niet al eerder beginnen met de (basis van de) oefeningen. Waarom zul je sb pas leren als je eraan toe bent hoewel je je paard er zo goed mee kan trainen. En er zijn ook goede oefeningen die niet in het dressuurproefje staan, die leren we dan gewoon niet aan die heb je op wedstrijden toch niet nodig.

Wij willen paardrijden is het dan niet onze taak om te zorgen dat een paard ons zou kunnen dragen al voor we erop gaan zitten en als we erop zitten hem dmv de oefeningen die hij op de grond al heeft geleerd om zijn balans etc te vinden en de ruiter echt te dragen. Waarom zal je een jong paard niet aan de hand al alle oefeningen leren maar gaan we eerst rijden (hoofd in de lucht) en het paard rijtechnisch op b niveau brengen en dan in stukjes verder met alleen dat wat gevraagt wordt.
De wedstrijden ijn enkel een test om te kijken of je paard voldoende getraint is om het gevraagde uit te kunnen voeren en welke maten van verzameling etc hij kan aannemen. Maar vaak is een wedstrijd voor het winnen en de winstpunten met een zo jong mogelijk paard dat amper de tijd krijgt de oefeningen goed onder controlle te krijgen en dan al weer in de volgende bocht wordt gedwongen en niet met als rede om ons verantwoordt te kunnen dragen maar echt voor het plaatje en de winstpunten.
Om iets goed te leren is gewoon tijd nodig, en een paard iets aanleren onder de man wat hij zelf los nog niet eens kan of maar gedeeltelijk beheerst wordt zo niet makkelijker en lijkt sneller te gaan met middelen, maar is dat niet een beetje omgekeerd?

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:20

Nou lailapiri, ben het niet helemaal met je eens hoor.
Paard kan onder het zadel net zomakkelijk een oefening leren als aan de hand, denk dat je aan de hand eerder een zweep oid nodig hebt dan als je erop zit. En die middelen waar je het over hebt, kom toch op gaan we nu echt alles over een kam scheren. Mijn paard word in januari vier, heb hem zelf zadelmak gemaakt en hij heeft nooit met zijn hoofd in de lucht gelopen hoor. Op het moment dat ze de beenhulpen begrijpen kun je vrij simpel een begin gaan maken met zijgangen e.d. dit pakken ze over het algemeen heel makkelijk op.
Noem jij trouwens maar een dressuur oefening welke je kan oefenen en die niet op wedstrijden gevraagd word. Ben ik best benieuwd naar.

frappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:25

Weet je wat mij tegenwoordig veel opvalt dat mensen maar sneller overstappen want ja voor je het weet zit je in de magische 'Z' en als je op zo'n paard gaat zitten vraag je jezelf af hoe mensen daarin komen. Deze mensen gaan in een turbo vaart zonder dat zij en hun paard daar eigenlijk klaar voor is.

Ik ben van mening dat je als combinatie door moet kunnen gaan, dus jij als ruiter daar geestelijk en qua gevoel wel aan toe bent en zeker ook je paard. En in je training niet blindeloos staart op de oefeningen van de wedstrijd maar op het fijn gaan van je paard. Qua ontspanning, oefeningen. Ik zie wedstrijen als een aanvulling op mijn training. gewoon leuk om te doen, ervaring op te doen, ander terrein. Want wie zegt dat als je snel overstapt je ook fijn kan rijden ?!?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:55

@gevonden: Die zijn er wel hoor, die oefeningen, neem de keertwending om de voorhand en renvers. Hele fijne oefeningen om je paard soepel te krijgen en evt. 'blokkades' in het lijf snel te ontdekken. kunnen echt fijne oefeningen zijn, ik gebruik ze ook altijd in het loswerken, eerst lekker laag en rond losrijden, lekker ontspannen over de rug, paar wachtoefeningen, overgangen, dan stukje stappen en renvers en kw om de voorhand doen. is mijn paard meteen een stuk losser.

maar ontopic: @Frappa: Wie zegt dat als je snel overstapt je níet fijn kan rijden? Zoiets werkt van twee kanten natuurlijk, je hebt er altijd uitzonderingen bij die inderdaad overgaan om het 'overgaan', maar je moet daarin niet alles over een kant scheren. Ik ken genoeg mensen die ook snel door de klasse's zijn gegaan, maar op een héle fijne manier met hun paarden bezig zijn. en die er ook als combinatie klaar voor zijn.

En je hebt inderdaad de uitzonderingen, waarvan je je inderdaad afvraagt voor hoeveel ze de jury hebben moeten omkopen om zo snel in het Z te komen Knipoog maar niet iedereen is zo, en er zijn mensen die (ook al gaan ze in een sneltrein vaart) steeds het welzijn van het paard voorop stellen.

Nogmaals, ik ben ook in een jaar tijd van het B naar het M1 gegaan, maar ik heb in iedere beslissing om over te gaan eerst gekeken of we er als combinatie klaar voor waren. En het feit dat mijn paard nog steeds enorm veel lol beleefd aan het werk, en op wedstrijd geniet van alle aandacht die ze krijgt, en heerlijk mee werkt, zegt voor mij meer dan duizenden anderen die roepen dat je het niet goed doet omdat je snel over bent gegaan. Daarbij niet kijkende naar de ruiter en paard als combinatie, want je doet het bij voorbaat al niet goed.
Mijn paard is blij, op stal en in het werk, en dat is voor mij alles wat telt. Dááraan weet ik, dat ik geen spijt hoef te hebben van de beslissingen die ik heb gemaakt.

Tenslotte kunnen maar 3 mensen bepalen of je er klaar voor bent of niet, dat is de instructeur, de ruiter en allerbelangrijkste: Het paard.

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:58

Denk dat je inderdaad beter langzaam naar de top kunt gaan, dit is ook afhankeijk van hoe fijn het paard het aanbied.

Ik ben wel van mening dat je een paard snel stuk rijdt als je hem door de klasses heen jaagt. Maar is ook paardafhankelijk.
Je gevoel volgen dus. Vork

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:32

Ligt eraan vanaf welke kant je het bekijkt. Is het iemand die ieder weekend 2 wedstrijden rijd en zo hoopt dat je er snel door bent en sneller hoger kan dan ben ik er tegen.
In mijn geval... Ik heb eerst een jaar lang getraind en geoefend op de basis, basis en nog eens basis.
Toen ben ik dit jaar in februari gestart, in april reed ik al in de L1, toen ben ik er een maand uitgeweest en reed ik in juni al in de L2. Doodsimpel omdat ik er gewoon hard voor heb geoefend, en toen alles bevestig was ben ik pas gaan starten, en niet zonder succes. Ik rijd mijn paard niet kapot hoor

En ja ik ben er trots op dat het zo snel gaat (alhoewel de laatste tijd gaat het niet meer zó snel als eerst spelen veel dingen mee Knipoog ) ik zou het niet kunnen hoor, 3 kwart jaar (of langer) in één dezelfde klassen blijven 'rondhobbelen.'

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:36

Ik denk altijd zo:
rustig afentoe op wedstrijden gaan je klasse helemaal uitrijden dan overstappen dat vind ik het verstandigste.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:35

Leuk topic, maar denk je echt dat ze er bij Bartels 10 jaar overdoen om het paard Z2 te krijgen? Vork

Hoe meer ervaring je hebt, hoe makkelijker jij je paard de basis (= t/m Z2!!) bij kan brengen.
De 4 jarige waar ik pas een paar maanden mee rij kan bv al een keertwending (en dus traver op een volte). Sommige oefeningen zijn niet zo heel moeilijk hoor, kwestie van direct goed aanleren. Dus als iemand zijn paard in 2 jaar Z heeft sta ik daar echt niet van te kijken. De ruiters die dat voor elkaar krijgen hebben meestal veel geduld en erg veel gevoel.