Wil graag bitloos gaan rijden maar hoe begin je?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Falling

Wil graag bitloos gaan rijden maar hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 18:16

Hallo,

De pony die ik rijd heb ik een keer met een halsterhoofdstel moeten rijden omdat het normale hoofdstel achter slot en grendel lag, ik merkte echter dat ze in alles veel rustiger was en ze vond het overduidelijk veel fijner zo. Nu ben ik daarna nog twee keer buiten wezen rijden met hoofdstel en bit en dat ging veel stroever, echt genieten deed ze niet. Daarom zit ik er aan te denken om gewoon eens aan de gang te blijven gaan met dat halsterhoofdstel, maar hoe begin je? Ik merk dat ik een beetje angstig ben, want het is toch gevaarlijk om ineens over te stappen. Ik ben bang dat het een dagje goed is gegaan met dat halster en dat het nu mis zou kunnen gaan, dus hoe begin ik rustig aan met zoiets? Onze bak is nog nieuw en erg zwaar, té zwaar..dus vind ik het vervelend om haar daarin te laten lopen. Moet ik dan buiten ook gewoon gaan proberen of niet?

mawaikee

Re: Wil graag bitloos gaan rijden maar hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:18

Wat je zou kunnen doen is zo'n bitloos hoofdstel, waar je bakstukken extra aan kan hangen, dna wel bit dr in, maar met twee teugels. merk dat ik niet echt goed uit kan leggen wat ik bedoel, maar hoop dat je me begrijpt

Falling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 18:25

mawaikee schreef:
Wat je zou kunnen doen is zo'n bitloos hoofdstel, waar je bakstukken extra aan kan hangen, dna wel bit dr in, maar met twee teugels. merk dat ik niet echt goed uit kan leggen wat ik bedoel, maar hoop dat je me begrijpt

Nou het liefst begin ik gewoon met het halsterhoofdstel dat ik heb omdat ik niet weet of het me gaat lukken, en dan een bitlooshoofdstel moet kopen voor misschien wel niets. Het is mijn eigen pony niet en ik wil best ergens aan werken, maar ergens zit er een grens. Verder begrijp ik je ook niet echt nee (haha). Ik heb met het rijden van een halsterhoofdstel ook gewoon 1 teugel, wat is het nut van twee teugels?

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:00

hoi!
Volgens mij word er bedoeld dat je een teugel aan het bit vast maakt en de andere aan het bitloze halster/hoofdstel.
Ik denk dat het belangrijkste is dat jij je veilig gaat voelen. Feitelijk maakt het namelijk vrij weinig uit of je met of zonder bit rijd. Je zal wel even moeten wennen aan een andere manier van rijden (sturen, meer op je benen,zit).
Heb je niet een veldje in het bos ofzo waar je kunt oefenen en evt. aan de hand heen loopt?
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:27

Je weet al dat ze goed reageert op bitloos, dus het gaat er denk ik vooral om dat jij vertrouwen krijgt in de nieuwe methode. Misschien eerst een tijdje oefenen in de bak, desnoods alleen stappen en veel figuren en overgangen rijden zodat je kan voelen hoe ze precies reageert op jouw hulpen met het bitloze hoofdstel. Gewoon rustig opbouwen Lachen

melho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:28

hier rijden we ook bitloos en dat gaat erg goed het wennen ging bij mijn paard ook heel makkelijk liep juist beter als je in het bos of ergens een veldje hebt kun je daar idd oefenen maar je kan ook met iemand ernaast in het bos gaan oefenen dat de een de pony aan het halstertouw vast heeft en jij erop Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:15

Neem eens een kijkje op www.bitloos.nl .
Bij de veelgestelde vragen wordt je waarschijnlijk wel wat wijzer, en verder staat er enorm veel informatie op de site!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:22

Inderdaad zou ik ook gaan voor 2 teugels. 1 aan je bit en 1 aan je bitloos hoofdstel.
Op het moment dat je vertrouwen genoeg hebt laat je het bit gewoon weg. Tot die tijd zou je in een noodgeval toch je bit nog kunnen gebruiken.

Wat ik je wel aan raadt is om de "one rein stop"aan te leeren aan je paardje als een noodrem zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:27

CrazyCat schreef:
Wat ik je wel aan raadt is om de "one rein stop"aan te leren aan je paardje als een noodrem zeg maar.

Hoezo? Is het bit een noodrem dan? Echt niet! Knipoog

Beter is ervoor te zorgen dat je geen noodrem nódig hebt. Veelal heb je die bitloos ook niet nodig, omdat je - door het bit weg te laten - ook een heel stuk spanning weglaat.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:23

JoviBan schreef:
CrazyCat schreef:
Wat ik je wel aan raadt is om de "one rein stop"aan te leren aan je paardje als een noodrem zeg maar.

Hoezo? Is het bit een noodrem dan? Echt niet! Knipoog

Beter is ervoor te zorgen dat je geen noodrem nódig hebt. Veelal heb je die bitloos ook niet nodig, omdat je - door het bit weg te laten - ook een heel stuk spanning weglaat.

Ze bedoeld ook niet het bit als noodrem, maar de "one rein stop", een bepaalde techniek die je je paard aanleert waarbij hij weet dat hij ten allen tijde moet stoppen.
Vraag me alleen persoonlijk af; gaat een paard hier ook nog op reageren als hij er volledig vandoor gaat?

Falling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 19:05

Hallo,

Ik ben vandaag gaan rijden en heb haar eerst gewoon met het halsterhoofdstel en teugels gereden in de bak, alleen stappen en draven want de draf ging al eigenlijk te zwaar. Ik merkte al heel gauw dat ze het niet leuk vond, dus ben er ook maar weer mee gestopt. Heb de stoute schoenen aangetrokken en ben naar buiten gereden met haar halsterhoofdstel aan (haha dat klinkt alsof ik het zelf om had). Het ging eigenlijk gewoon perfect, ben enorm trots en iedereen moet het horen van me. Ze was weer rustiger en niet zo kijkerig, gedroeg zich voorbeeldig en zelfs met vervelende voorbij razende auto's e.d deed ze niets. Met een hoofdstel doet ze dit wel en ik begin me ook af te vragen of dit door het hoofdstel komt..misschien dat iemand weet of dat mogelijk is? Nouja, mijn stop is dus gewoon met de rechterteugel een rondje draaien, ze heeft moeite met het draaien naar links en daarom luisterd ze gelijk naar rechts..dat ging ook heel goed. Wil hier zeker mee door en ga zo even de doorgegeven site lezen die ik hier heb gekregen..begin het al erg leuk te vinden.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:57

OPG -> RT-P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:59

mawaikee schreef:
Ze bedoeld ook niet het bit als noodrem, maar de "one rein stop", een bepaalde techniek die je je paard aanleert waarbij hij weet dat hij ten allen tijde moet stoppen.

Ik weet wat de ORS is. Knipoog
Wat ze schreef, is dat ze aanraadt om de ORS aan te leren wanneer je bitloos gaat rijden, omdat de ORS een noodrem is.
Met andere woorden: mèt bit heb je de ORS niet nodig, want dan heb je het bit.
Met andere woorden: het bit is volgens haar ook een noodrem.
Knipoog
En dat is 't dus niet. Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:03

Falling schreef:
Hallo,

Ik ben vandaag gaan rijden en heb haar eerst gewoon met het halsterhoofdstel en teugels gereden in de bak, alleen stappen en draven want de draf ging al eigenlijk te zwaar. Ik merkte al heel gauw dat ze het niet leuk vond, dus ben er ook maar weer mee gestopt. Heb de stoute schoenen aangetrokken en ben naar buiten gereden met haar halsterhoofdstel aan (haha dat klinkt alsof ik het zelf om had). Het ging eigenlijk gewoon perfect, ben enorm trots en iedereen moet het horen van me. Ze was weer rustiger en niet zo kijkerig, gedroeg zich voorbeeldig en zelfs met vervelende voorbij razende auto's e.d deed ze niets. Met een hoofdstel doet ze dit wel en ik begin me ook af te vragen of dit door het hoofdstel komt..misschien dat iemand weet of dat mogelijk is? Nouja, mijn stop is dus gewoon met de rechterteugel een rondje draaien, ze heeft moeite met het draaien naar links en daarom luisterd ze gelijk naar rechts..dat ging ook heel goed. Wil hier zeker mee door en ga zo even de doorgegeven site lezen die ik hier heb gekregen..begin het al erg leuk te vinden.

Wat goed!! OK dan!

Wat je vraag betreft (vetgedrukt): is dat een hoofdstel met bit of een bitloos hoofdstel?
Indien dat een hoofdstel mèt bit is: lees de artikelen van de NVBP eens op http://www.bitloos.nl , dan zul je zien dat niet ieder paard een bit kan verdragen en daarom bepaalde gedragingen heeft.

melho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:53

ah dat is echt helemaal fantasties dat hij zo reageert fijn zo iets.
en bij mijn paard reed ik eerst ook met bit toen ging ik op bitloos en het ging toen ook beter dus ik denk wel dat het aan het bitloos of met bit uitmaakt.

Falling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 11:21

melho schreef:
ah dat is echt helemaal fantasties dat hij zo reageert fijn zo iets.
en bij mijn paard reed ik eerst ook met bit toen ging ik op bitloos en het ging toen ook beter dus ik denk wel dat het aan het bitloos of met bit uitmaakt.

Ja inderdaad, vind het allemaal nog wel spannend want ik sla nu ineens een heel andere richting in. Heb al weer veel meer ideetjes over wat ik nog meer wil gaan doen met die richting, maar eerst even wennen met dit halsterhoofdstel Lachen

Hebben jullie trouwens nog adviezen voor een ander bitloze optoming of is een halsterhoofdstel goed? Er werd een site gegeven en daar zag ik enorm veel verschillende halsters/touwhalsters en hoofdstellen e.d. Zou echt niet weten wat het beste zou zijn en om nu alles uit te gaan proberen..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 01:36

"hoe begin je?" door er een bitloos hoofdstel omheen te hangen en lekker te gaan rijden. Je hoeft alleen maar de knop in je eigen hoofd om te zetten...