'te diep lopen'??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elzjuh

'te diep lopen'??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 17:04

heej,
ik zie vaak in topics dat mensen zeggen dat hun paard 'te diep loopt'. ik vroeg me af wat dit is en of jullie foto's hebben waar dit wel en waar dit nie het geval is?
alvast bedank en sorry voor de blonde vraag

elzjuh

Re: 'te diep lopen'??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 17:50

iemand??

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:00

nou nou, niet zo ongeduldig.
als ze te diep lopen, lopen ze met hun hoofd achterde loodlijn.
de goede houding van het hoofd is dat de oren, tot de grond een rechte lijn naa beneden.
als ze te diep lopen is het hoofd te dicht bij de borst, zoals je hier kunt zien:
Afbeelding
(foto van google)

dit paard loopt in een goede hoofdhouding:
Afbeelding

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:58

Dit is een foto van mijn paard opwedstrijd. Hier loopt ze te diep. Ze loopt wel netjes nageeflijk maar als ze met haar hoofd in deze houding loopt gebruikt ze haar achterhand niet goed. Ze valt als het ware op de voorhand. Ze loopt hier echter niet achter de loodlijn.
Afbeelding

op deze foto loopt mijn paard meer opgericht en gebruikt ze dus haar achterhand beter. of iniedergeval dat is mij verteld door mijn instructrice... mocht iemand hier er een andere mening overhebben... dan hoor ik het wel

Afbeelding

foto een rijd ik op ander zadel dan foto 2 - hoe erg heeft een zadel invloed op je houding vraag ik me dan af...

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 19:26

Ik weet niet of ik het helemaal met je eens ben Djulitaa. Voor mij zijn te diep lopen en achter de loodlijn andere dingen. Je kunt je paard diep rijden, zonder hem achter de loodlijn te hebben. En je kunt ook je paard achter de loodlijn rijden zonder dat hij te diep loopt. Op de foto die MoonenL toont kan je dit zien (1e). Als je paard te diep loopt gebruikt hij inderdaad zijn achterhand niet goed, je kan het letterlijk interpreteren hoor: hij loopt met zijn hoofd te diep naar beneden. Echter kan je je paard wel diep rijden mét de achterhand erbij. Hier zie ik dan ook geen problemen in. Je kan dit af en toe eens doen: je paard wat dieper rijden, zonder dat het goede achterhand gebruik in het gedrang komt Lachen.

Conclusie: te diep is niet zo'n goede zaak aangezien het paard dan op de voorhand duikelt.

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:13

heb keer bij een wedstrijd geschreven, paard liep met z'n kin op z'n borst, ver achter loodlijn, kreeg bijna overal als commentaar: te diep.

hoe dat doorwerkt in hoe hij z'n bespiering gebruikt weet ik nie had t te druk met schrijve om de jury uit te horen erover Tong uitsteken

Egotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:17

Ik lees hier boven twee keer een duidelijke uitleg, voor een leek kunnen ze beide kloppen. Ben nu ook benieuwd welke klopt (of misschien beide).
Ik dacht zelf ook dat het achter de teugel was.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:07

Egotje schreef:
Ik lees hier boven twee keer een duidelijke uitleg, voor een leek kunnen ze beide kloppen. Ben nu ook benieuwd welke klopt (of misschien beide).
Ik dacht zelf ook dat het achter de teugel was.
Achter de teugel en achter de loodlijn vind ik dan ook weer niet helemaal hetzelfde (ja ik weet het, ik klink moeilijk) -ben ik misschien ook Bloos-. Maar ik ben het wel eens dat als je paard te diep loopt hij dan wel achter de loodlijn kan lopen, maar volgens mij hoeft het niet. Als hij op de voorhand duikelt en met z'n neus over de grond sleurt (lekker overdrijven Vork ), maar zonder hiermee achter de loodlijn te komen, dan loopt hij toch ook te diep Lachen.

Hissa_co

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:28

Een paard wat te diep loopt, loopt vaak op de voorhand omdat het niet genoeg geactiveerd is op het achterbeen. Dan gaat het hangen op de teugel omdat het een steuntje zoekt.
een foto heb ik niet...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:33

Hissa_co schreef:
Een paard wat te diep loopt, loopt vaak op de voorhand omdat het niet genoeg geactiveerd is op het achterbeen. Dan gaat het hangen op de teugel omdat het een steuntje zoekt.
een foto heb ik niet...

Hier sluit ik me bij aan, en daar wil ik nog even aan toevoegen dat een paard wat te diep loopt nageeft vanuit de derde halswervel ipv de atlas. Een paard wat achter de teugel loopt hoeft niet te knikken in de derde halswervel.

Afbeelding
Achter de teugel, gebogen in de atlas.

Afbeelding
Een wat extremere foto, maar je poedersuiker goed zien dat er buiging plaatsvind ter hoogte van de derde halswervel, als zowel in de atlas.

Ik ben me ervan bewust dat dit waarschijnlijk niet de twee beste foto's zijn. Maar ik heb helaas gene tijd om twee uur te gaan googlen :p

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:41

nou daar ben ik het dus helemaal niet mee eens. Het paard op de eeste foto loopt zeker aan de teugel, ook al loopt hij een fractie achter de loodlijn.

De eerste foto van Djulitaa is inderdaad een heel goed voorbeeld van 'te diep'

Achter de teugel kruipen is trouwens wat anders dan te diep. In dat geval onttrekt het paard zich aan de teugel door te diep te gaan. Je hebt dan geen contact meer, het paard zoekt het bit niet op en halsstrekken is dus onmogelijk geworden.
Als de ruiter de teugel teveel vasthoudt, kan het paard misschien wel te diep gaan (vaak herkenbaar aan de 'valse knik') maar hoeft het paard niet achter de teugel te zijn.

Je zou kunnen zeggen dat LDR (Rollkur) een voorbeeld van 'te diep' (alleen doet de ruiter in dit geval het als gymnastische oefening) terwijl h paard wel aan de teugel is. Zie 2e foto van Alicia2u
(N.b. laten we hier niet gaan discussieren over al of niet LDR_

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:48

Te diep lopen heeft te maken met de de halshouding ten opzichte van de grond. Gemakkelijk gezegd is te diep dus te dicht aan de grond. Nu moet je dat niet te letterlijk nemen want met het hoofd aan de grond lopen kan heel waardevol zijn in training om de bovenste rugspier te rekken. Dus moet je altijd in het geheel kijken wat vraagt de ruiter op dat moment.
Het is zo dat indien de achterhand niet voldoende geactiveerd wordt het paard teveel op de voorhand kan komen, dat zie je bijvoorbeeld heel mooi op de eerste foto in de topic.
Achter de loodlijn betekend dat de neus ten opzichte van de nek niet voor of op de vertikaal te trekken lijn van maantop naar aarde is maar er duidelijk achter. Dit is in zoverre niet zo heel erg als je als ruiter maar in staat bent de neus daar ook weer weg te rijden. Het teveel achter de loodlijn rijden van het paard kan slijtage verergeren aan onder andere halswervels en atlas. Vaak zie je dan ook duidelijk de 3e halswervel als bovenste punt en dat is absoluut fout duidelijk te zien bij foto twee, bovendien zie je dat de achterhand niet onder de massa is en de rug weggedrukt.

Het is dus een ding dat je in het geheel moet zien en moeilijk begrijpbaar en omschrijfbaar..