Schakel (verruimings) probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Schakel (verruimings) probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 21:51

Hey iedereen,

Ik heb samen met mijn merrie een schakel probleem. In de zomerperiode gingen de wedstrijden heel goed. Ik denk doordat ze de andere paarden omzich heen kan blijven zien dat ze zich op haar gemak voelt. Nu het binnen seizoen is begonnen gaat het een stukje minder, maarja ook een klasse hoger en heb toch al twee wp gehaald.
Nu heb ik met mijn vorige paardje altijd op M niveau getraind (ook onder begeleiding) en daarmee ging het schakelen en dus de veruimingen heel goed. Mijn probleem is sinds ik L1 rijd en in de binnenbak ik het niet meer voor elkaar krijg om fatsoenlijk te schakelen en te verruimen. mijn arbeidsdraf en arbeidsgalop zijn goed maar in de binnenbak krijg ik haar niet ruimer. Terwijl ik in de B toch altijd 7 en 8en gereden heb voor middendraf (altijd buiten gestart) Ze het tijdens mijn privé lessen ook super doet (is ook buiten.) Tijdens mijn andere privé lessen (van andere instructeur en binnen 1x maand) weer helemaal niet doet. hoeveel ik er ook aan rij.
Ik weet zeker dat ik de goede hulpen geef omdat deze nog steeds het zelfde zijn als in de buitenbak.
Hoe kan ik mijn merrie overtuigen om ook te veruimen in draf en galop in een binnenbak... Buiten doet ze het dus wel.

Robsi_Vigaro

Re: Schakel (verruimings) probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:06

mischien bijtikken? gewoon reactie verwachten. Dus ook belonen bij een kleinbe reactie. en dan steeds meer verlangen.

Als het bij tikken niet werk mag je best een hardere tik geven. Actie = Reactie!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:15

Ga, als je de mogelijkheid hebt, wat meer in de binnenbak trainen. De spiegels, de kantine aan de kant die glas heeft dat weerkaatst, geluid enz. enz. is natuurlijk heel anders in een binnenbak. Waarschijlijk vind je paard het nog "eng" en houd zich een klein beetje in.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:11

aerdenhout1 schreef:
Ga, als je de mogelijkheid hebt, wat meer in de binnenbak trainen. De spiegels, de kantine aan de kant die glas heeft dat weerkaatst, geluid enz. enz. is natuurlijk heel anders in een binnenbak. Waarschijlijk vind je paard het nog "eng" en houd zich een klein beetje in.

Hier ga ik in mee. Oefen wat meer in de binnenbak, en train vooral de verruimingen op de volte. Op de lange zijde buiten heeft het paard vaak het idee dat het nog meters buiten de bak kan treden, binnen is die mogelijkheid tot focussen niet en houdt het paard zich in. Op de volte is die drang naar voren niet zo groot omdat het een gebogen lijn betreft. Ik zeg niet dat het alles metteen oplost, maar het zou kunnen helpen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:30

inderdaad meer oefenen in een binnenbak, desnoods ga je in tenu naar een aantal wedstrijden waar je niet aan mee doet, maar dat je wel kan losrijden in de binnenbaan (mag officieel niet, maar als je je tenue aan hebt ziet geen kip dat)
en als jij hulpen geeft moet ze daar op reageren, geen reactie is een tik achter de kuit. dan moet je haar even naar voren laten gaan, zodat ze weet dat die reactie goed is. dan weer terugnemen en opnieuw proberen met je gewone hulpen. geen reactie? weer een tik achter de kuit en je herhaalt het weer. wel een reactie is belonen

_Marlis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:28

Inderdaad, veel gaan oefenen in een binnenbak, (misschien kan je je les ook naar binnen verplaatsen? Zou ideaal zijn), zeer consequent zijn en dan zeer uitgebreid belonen als ze het wel goed begint te doen. Dus niet pas belonen als ze het de hele lijn goed doet, maar elke pas die ze in het begint verruimt is vooruitgang en moet dus beloont worden.

Succes er mee!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 11:53

ik probeer zo veel mogenlijk in binnenbakken te oefenen. Maar ja heb zelf geen E dus ben altijd afhankelijk van mijn vriend. En die heeft niet altijd tijd. En het kost natuurlijk ook weer geld en dat is er bij ons niet altijd Tong uitsteken. Verder gaat het bij het losrijden in een binnenbak met andere paarden vrij goed. Middendraf krijg ik er dan wel uit. Middengalop iets minder maar dat wordt ook beter. Het probeleem is als ze alleen is. ik denk dat alicia wel gelijk heeft wat betreft buiten. Dat ze dan het idee krijgt dat ze nog meters ruimte heeft. Verder is aantikken met de zweep geen optie. Wij denken dat mijn paard iets mee heeft gemaakt. Ze raakt totaal in paniek als je alleen al met een zweep aan komt. Ik rijd wel met sporen op wedstrijd. Thuis soms niet altijd. Ik wil wel dat ze ook normaal aan mijn been blijft en niet puur op de sporen. Als ze dan niet luisterd prik ik haar aan, maar vaak is het resultaat dan een paard wat harder gaat ipv ruimer. Dat probeer ik dan weer op te vangen. Maar dat betekend bij haar weer langzaam. Terwijl in de buitenbak been toch wel ruimer is... beetje vervelend