Halt houden, hoofd omhoog,...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Passiepaard

Halt houden, hoofd omhoog,...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 21:08

Wie heeft er inspiratie,...

Ik rij het het paard van mijn vriendin met heel plezier maar dat paard wil ik eigenlijk zonder Thiedemann rijden, op zijn minst zo nu en dan,..

Probleem: hij bouwt enorm op die Thiedemann en als je hem er af haalt is ie veel moeilijker aan de teugel te rijden. In stap gaat het prima, ik geef dan meteen 'lucht' los in de hand en kan hem dan op twee vingers rijden, maar zodra je naar het halthouden gaat (terugzitten, zwaarmaken, benen er iets aan en teugels iets opnemen) trekt hij de teugels uit je hand en ben je hem kwijt. Als hij probeert, probeer ik hem wel een stapje voor te zijn, dus dan meteen handen sluiten en opvangen, dan zou ik denken dat hij de makkelijkste weg kiest. Namelijk de houding aannemen waarbij ik weer lucht geef, maar dat doet ie dus niet. Naar draf precies hetzelfde maar daarvan denk ik nog wel dat het goed komt (dit heb ik nog niet opgepakt) Ik heb diverse methoden geprobeert, geheel zonder teugels, met een hele diepe uitademing van mijzelf etc etc. Ik kan niks meer bedenken! Jullie??

ivar

Re: Halt houden, hoofd omhoog,...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:13

Heb je al geprobeerd om eerst schijnovergangen te maken? Dus eerst maar eens doen alsof je wil gaan halthouden en dan vlak voor hij de teugels uit je handen gaat trekken bedenken dat je toch maar niet wil halthouden?

Verder lijkt het mij makkelijker om het eerst van draf naar stap te proberen. Je kan dan wat makkelijker voorwaarts naar je hand toe blijven rijden.

Renvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:14

Ja, maar mijn paard is ook absoluut niet makkelijk aan de teugel. Kwestie van voorwaarts rijden totdat het achterbeen onder de massa treed, verder; overdosis geduld en les nodig. Knipoog

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 21:19

Geduld heb ik wel moet ik zeggen, ik hou ook echt wel vol hoor,...Les heb ik over 2 weken weer, ik wil het dan zeker aankaarten, misschien dat hij er iets mee kan. Omdat ik nu geduldig volhield werd ie spinnijdig. kwam zowat omhoog en dan lijkt het 'maar' dat je zoiets simpels als stilstaan vraagt. Blijkbaar is dat toch moelijker dan je denkt. Van draf naar stap heb ik nog niet geprobeert omdat je hem naar de draf ook meteen kwijt bent.

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 21:21

ivar schreef:
Heb je al geprobeerd om eerst schijnovergangen te maken? Dus eerst maar eens doen alsof je wil gaan halthouden en dan vlak voor hij de teugels uit je handen gaat trekken bedenken dat je toch maar niet wil halthouden?

Verder lijkt het mij makkelijker om het eerst van draf naar stap te proberen. Je kan dan wat makkelijker voorwaarts naar je hand toe blijven rijden.

Kun je over dat schijnovergangen rijden iets specifieker zijn? Wat stel je dan voor, net voordat ie teugels uit je handen trekt, been geven en het 'toch maar niet doen' of zo,...Zou ik zeker eens kunnen proberen.

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:22

Ja maar je kunt toch eerst gaan draven, hem dan aan de teugel rijden en vervolgens proberen om die schijnovergangen te maken? Ik zou hem ook eerst maar gewoon losrijden zonder aan zijn hoofd te denken zeg maar. Zodat hij zijn energie eerst even kwijt kan en wat losser in zijn lijf wordt. Daarna lekker beginnen met je oefeningen.

Besef wel dat stilstaan best een moeilijke oefening is voor veel paarden.

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 21:25

Dat besef ik inmiddels wel. Maar met losrijden (ik begrijp heel goed wat je bedoelt) maakt hij het echt heeeel bont, loopt met een geheel weg gedrukte rug en neus in de hemel. (Met die Thiedemann loopt ie los van de de Thiedemann, apart he?) Paard heeft geen rugproblemen, gebit is nagekeken etc. Zadel is nieuw en passend.

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:28

Met schijnovergangen bedoel ik dat je je overgang van draf naar stap inzet en vlak voor je paard naar de stap gaat de hulp geeft om weer te draven. Niet schoppen en je handen naar voren steken, maar rustig been geven en je paard vragen om weer actiever te draven.

Zoals ik eerst al zei eigenlijk zet je de overgang in en op het moment dat hij zijn hoofd omhoog wil gaan steken geef je been alsof je je op het laatste moment toch bedacht hebt en toch maar niet wil gaan stappen.

Dit doe je een paar keer. Daarna zul je merken dat je paard weet wat je gaat doen en maak je dus echt een overgang naar de stap waarbij je probeert het hoofd op de plek te houden. Stel hem eventueel iets lager in voor je de overgang maakt zodat je hem voor kunt zijn.

Vergeet niet om uitbundig te belonen (met je stem) als je paard het goed doet, dan is de kans groter dat hij het een volgende keer weer voor je wil doen.

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:30

Passiepaard schreef:
Dat besef ik inmiddels wel. Maar met losrijden (ik begrijp heel goed wat je bedoelt) maakt hij het echt heeeel bont, loopt met een geheel weg gedrukte rug en neus in de hemel. (Met die Thiedemann loopt ie los van de de Thiedemann, apart he?) Paard heeft geen rugproblemen, gebit is nagekeken etc. Zadel is nieuw en passend.

Heb je al geprobeerd om de thiedeman te vervangen door een martingaal als tussenstap? Zo ja dan zou ik hem maar even laten lopen zoals hij wil maar wel netjes met been naar je hand blijven rijden. Vooral niet gaan trekken want dat win je nooit. In de krul met thiedeman is dus geen aanleuning geweest he. (maar dat had je al door)

Je zou ook eerst kunnen longeren (bijgezet) om hem los te werken?

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 21:31

Ja dat belonen ben ik ook heel duidelijk in, goe dis ook echt goed. Dan gaan die oortje meteen lekker naar voren dat is heel leuk. Misschien is hij vroeger niet veel beloont. Ze heeft het paard nog maar 4 maanden,..

Bedankt, ik ga het proberen als ik er weer eens op rij.

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 21:32

ivar schreef:
Passiepaard schreef:

Heb je al geprobeerd om de thiedeman te vervangen door een martingaal als tussenstap? Zo ja dan zou ik hem maar even laten lopen zoals hij wil maar wel netjes met been naar je hand blijven rijden. Vooral niet gaan trekken want dat win je nooit. In de krul met thiedeman is dus geen aanleuning geweest he. (maar dat had je al door)

Je zou ook eerst kunnen longeren (bijgezet) om hem los te werken?

Daarom wil ik zo graag dat ie nu wel netjes aanleuning geeft zonder doe toeters en bellen maar dat is nogal een missie!

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:43

Je hebt nu iig huiswerk genoeg om de komende 2 weken door te komen. Daarna kun je bij je eigen instructuer verder om raad vragen.

Is altijd beter omdat hij/zij je ziet rijden en je daardoor gerichter kan helpen.

Succes

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:35

hey hey
wat mij altijd is geleerd dat als je paard van achteren niet goed is dat het er aan de voorkant weer uitkomt .
In zo een geval probeer ik altijd eerst door buigende arbeid de achterbenen sterker te maken waardoor het paard zich goed leert dragen waarschijnlijk doet jou paard dit nog niet ook omdat thiedeman nodig is en als gevolg gaat hij met het halthouden zijn rug wegdrukken en dus zijn hoofd omhoog gooien zorg dat hij sterk en soepel word en vooral een goed dragend achterbeen dan zouden de problemen voor in de mond moeten verdwijnen.
succes

marleen89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:45

Ik merk ook dat als mijn verzorgpony niet helemaal loslaat in zijn hele lijf hij dan ook zijn hoofd omhoog gooit bij overgangen. Is hij geheel ontspannen en los heb ik daar geen problemen mee dus als hij steeds ontspannender word en zich beter loslaat zal het ook beter gaan denk ik.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:29

liberty22 schreef:
hey hey
wat mij altijd is geleerd dat als je paard van achteren niet goed is dat het er aan de voorkant weer uitkomt .
In zo een geval probeer ik altijd eerst door buigende arbeid de achterbenen sterker te maken waardoor het paard zich goed leert dragen waarschijnlijk doet jou paard dit nog niet ook omdat thiedeman nodig is en als gevolg gaat hij met het halthouden zijn rug wegdrukken en dus zijn hoofd omhoog gooien zorg dat hij sterk en soepel word en vooral een goed dragend achterbeen dan zouden de problemen voor in de mond moeten verdwijnen.
succes

Het gaat om mijn paard in dit verhaal.
Liberty, hij heeft juist een heel goed beengebruik achter, dat is het probleem ook niet.
Echt heel vreemd.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:30

marleen89 schreef:
Ik merk ook dat als mijn verzorgpony niet helemaal loslaat in zijn hele lijf hij dan ook zijn hoofd omhoog gooit bij overgangen. Is hij geheel ontspannen en los heb ik daar geen problemen mee dus als hij steeds ontspannender word en zich beter loslaat zal het ook beter gaan denk ik.

Hij was gisteren helemaal losgereden, was helemaal soepel, je kon hem op 2 vingers rijden in stap.
Alles ging goed, zolang je maar niet wilde stoppen.
Hij stopt wel, maar duwt meteen met zijn neus hard naar voren. Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:31

iets ronder instellen Lachen

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:46

bedoel je met ronder instellen dat hij dan eigenlijk net iets te diep loopt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:50

yep

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:52

Valina schreef:
bedoel je met ronder instellen dat hij dan eigenlijk net iets te diep loopt?

Ja... dat ie er eigenlijk goed 'doorheen' loopt..
Waarschijnlijk loopt ie met de tiedemann net tegen het nageven aan.. en ben je em net kwijt op moment dat je gaat halthouden..

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:55

Hij liep gisteren te diep en was zo los als een stiekje.

Femmefatale1: als de Thiedemann eraan zit, dan hangt deze gewoon los.
Zodra je de Thiedemann losmaakt gooit hij zijn neus in de lucht alsof hij weet dat dat ding eraf is.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:45

Valina schreef:
liberty22 schreef:
hey hey
succes

Het gaat om mijn paard in dit verhaal.
Liberty, hij heeft juist een heel goed beengebruik achter, dat is het probleem ook niet.
Echt heel vreemd.

ja maar het moet toch ergens weg komen probeer alleen maar opties te geven is ook erg moeilijk zonder een beeld van iets te hebben dan is het enigste antw een goede deskundige inschakelen die kan zien wat er gebeurd misschien heeft je paard dan wel een ruggewervel iets scheef zitten of noem maar op anders zou het niet moeten gebeuren als hij goed van achteren draagt en losjes door zijn rug heen gaat toch???

succes

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:49

Valina, ik ga met Liberty mee. Alles wat er van achteren niet goed gebeurt zie je aan de voorkant terug.
Misschien zet ie toch teveel het achterbeen naast de massa of stuwt hij teveel ipv meer tot dragen met het achterbeen te komen.

Ik herken jullie probleem wel hoor, met Morgan loop ik tegen hetzelfde aan. Zij heeft heel veel moeite om vooral haar rechterachterbeen goed onder de massa te zetten.

Had ik in het dikkie dik topic je deze link al eens gegeven? : www.paardenbegrijpen.nl

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:06

Bar en Liberty, er gaat ook een proffessioneel iemand meekijken, maar dat is pas over een kleine 2 weken.
Ik rij hem nl. zelf niet zonder Thiedeman, dat doet alleen Lies, vandaar dat het nog even duurt.

Toch bedankt voor jullie tips!