keertwending?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YoYo_

keertwending?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 16:19

iedereen die in zijn proef al een keertwending moet doen hoe bereiden julie dit dan voor enzo?? vertel mij juliie ervaringen

maximee

Re: keertwending?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:21

Veel voltes rijden zodat die goed meebuigd en dan langzaam naar de keertwending toe werken ermee Lachen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:29

Mijn ervaring: Les nemen. We kunnen dit van achter een computer scherm niet beoordelen, en ook zeker niet uitleggen. Een keertwending is nog niet zo gemakkelijk als deze misschien soms lijkt. dus : Lessen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:33

Wat bedoel je eigenlijk precies met voorbereiden? Bedoel je daarmee het opvangen vlak voordat de keertwending ingezet wordt of bedoel je ermee wat voorbereidende oefeningen voordat je het je paard gaat leren? En praat je hier over een halve keertwending of een kwartje?

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:36

Inderdaad, les...het is een vreselijk moeilijke oefening om aan te leren, dus leer het niet verkeerd aan en vraag het aan je instructeur / instructrice. Mijn paard begint het gelukkig een beetje te snappen!

Succes ermee.

Groetjes,
Gerriëtte

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:39

In de training laat ik mijn leerlingen vaak een keertwending om een pion maken zodat ze een richtpunt hebben totdat het gevoel een beetje ontwikkeld is.
In de proef probeer ik de stap goed te sluiten, iets schoudervoor te zetten en dan het achterbeen te begrenzen (dus niet opzij drukken) en de voorhand rustig om te draaien.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:39

Je stapt op een rechte lijn...Stelleng naar binnen. Binnenbeen op de singel en die zorgt ervoor dat je paard achter actief blijft tijdens het draaien.Met je buitenbeen geef je dan de hulp dat je paard de keertwending stapt. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is. En idd..gewoon les nemen. Dat is echt het beste!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:40

Goed de hoek in rijden. Beetje schouder voor rijden de hoek in. Hem goed opsluiten, zorgen dat hij verzameld en dat jij voelt dat je controle krijgt over de achterbenen.
Zo bereid je hem voor, als dat goed gaat dan op kleine volte naar de keertwending toe werken zoals Maximee ook schrijft.
Staat ook in de wiki.
http://www.bokt.nl/wiki/Keertwending_om_de_achterhand

Maar zonder les krijg je nooit een echt perfecte keertwending, als je het gevoel niet kent. Kan je meestal niet goed controleren of hij van achteren wel actief genoeg blijft en of je hem van voren niet teveel tegenhoudt, waardoor hij zich weg gaat drukken.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:44

Bij mijn les ben ik ermee begonnen door heel veel slangevoltes te rijden en voltes te sluiten en dan vooral met je buitentuigel en binnenbeen.. Zo tot je echt de controle over je paard krijgt om hem zo mee naar binnen te nemen..

YoYo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 16:05

Randy01 schreef:
Wat bedoel je eigenlijk precies met voorbereiden? Bedoel je daarmee het opvangen vlak voordat de keertwending ingezet wordt of bedoel je ermee wat voorbereidende oefeningen voordat je het je paard gaat leren? En praat je hier over een halve keertwending of een kwartje?

het voorbereiden vlak voor je de oefening in gaat zetten

Debbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:53

Hoi,

Ik zal zo goed mogelijk proberen uit te leggen, hoe ik mijn keerwending heb geleerd.
In het begin gaat dit zeer moeilijk, en oefenen is de boodschap;
Natuurlijk is het altijd beter als er iemand bij je staat, die je nog kan helpen.
Ik heb het in verschillende stappen geleerd, zodat het uiteindelijk 1 vloeiende beweging kan worden.
Stap 1: halt houden op de 2e hoefslag;
Stap 2: stelling naar buiten vragen:
Stap 3: buitenbeen op de singel druk geven, en begrensen met je binnenbeen.
Van het moment dat je paard gedraaid is, terug halthouden.
Dit vraagt enige oefening.
Naarmate dit betert, gaat alles veel vlotter, en kan je ook vanuit stap beginnen oefenen.

Veel succes

Groetjes Debbie

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:01

Bovenstaande lijkt me een hele slechte manier om een keertwending te rijden. Ten eerste wil je nooit stilstaan en ten tweede wil je lengtebuiging naar binnen dus geen buitenstelling.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:07

ik neem de keertwending altijd mee vanuit travers in stap.. dit vind ik de makkelijkste manier om je paard een keertwending aan te leren!

Debbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:28

Katja schreef:
Bovenstaande lijkt me een hele slechte manier om een keertwending te rijden. Ten eerste wil je nooit stilstaan en ten tweede wil je lengtebuiging naar binnen dus geen buitenstelling.

We moesten de eerste 2 lessen stilstaan, om te voelen wat de volgende stappen waren, dat we moesten ondernemen. Zonder veel "verkeerd" te doen, heeft ze het ons zo aangeleerd.
Natuurlijk moet het een vloeiende beweging zijn, en hou je niet halt.
Dat halthouden, was om ons beter voor te bereiden, en niet alles vlug vlug te laten gaan.
Dit is misschien een verkeerde manier, maar heb er toch veel uit bijgeleerd, en ik rij nu een vlotte keertwending.

Groetjes

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:33

Met buitenstelling??

Debbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:38

Katja schreef:
Met buitenstelling??

Wij rijden onze keertwending zo.
stappen op de 2 hoefslag, en uw keerwending naar de hoefslag rijden. dus vraag je stelling naar buiten.
dat je terug op de hoefslag terecht komt, en verder rijd met je proef.
Vindt jij dit zo raar?

Debbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:40

Debbertje schreef:
Katja schreef:
Met buitenstelling??

Wij rijden onze keertwending zo.
stappen op de 2 hoefslag, en uw keerwending naar de hoefslag rijden. dus vraag je stelling naar buiten.
dat je terug op de hoefslag terecht komt, en verder rijd met je proef.
Vindt jij dit zo raar?

was ik er nog vergeten bij te zetten.
Je kan je keerwending toch op de 2 kanten rijden.
stelling binnen, stelling buiten.
Je rijd naar de hoefslag toe, en van de hoefslag weg

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:46

ah, dat is wat ze in Belgie een wending om de voorhand noemen...Dat heeft niet veel met een keertwending te maken! Een keertwending is een keertwending om de achterhand (demi-pirouette).

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:21

Dank voor de vertaling. Lachen

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:22

graag gedaan Haha! (in duitsland is t een kurzkehrt)

Debbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:50

getup schreef:
ah, dat is wat ze in Belgie een wending om de voorhand noemen...Dat heeft niet veel met een keertwending te maken! Een keertwending is een keertwending om de achterhand (demi-pirouette).

Inderdaad dank voor de vertaling.
In België hebben we keerwending op de voorhand, en keertwending op de achterhand.