verzameling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YoYo_

verzameling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 15:54

zoals de titel al zegt wie heeft tijdens de training hier ook nog moeite mee??

Alicia2u

Re: verzameling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:14

Wat voor probleem heb je precies? Komt het paard onvoeldende terug? Niet op het achterbeen? Gaat het taktfouten maken? Komt het achter de teugel?
Er zijn zoveel problemen die je kunt hebben met verzameling, je zult dus iets specifieker moeten zijn.

YoYo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 16:39

Alicia2u schreef:
Wat voor probleem heb je precies? Komt het paard onvoeldende terug? Niet op het achterbeen? Gaat het taktfouten maken? Komt het achter de teugel?
Er zijn zoveel problemen die je kunt hebben met verzameling, je zult dus iets specifieker moeten zijn.

bij mij is het dat hij te veel weg loopt maar ik stel deze vraag niet alleen voor mezelf !

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:31

Blijft wel erg algemeen zo!

Ik heb het momenteel een beetje met mijn merrie dat ze niet genoeg terug komt in galop, en dat is nogal lastig in de Z... Schakelen, maar met rust dus niet snel achter elkaar van tempo wisselen want daar word ze (en de meeste paarden) juist heet en wakker van en dan soms een beetje te loperig. Bitloos komt ze wel voldoende terug alleen daar mag niet op officieele wedstrijden mee rijden. Ik weet dus wel dat het aan mij ligt en niet aan haar. Ik moet proberen rustiger met mijn hand te zijn tijdens het verzamelen (in stap en draf geen probleem maar in galop wil ik mijn schouders nog wel eens teveel vasthouden onbewust), en te blijven ademen (dus juist niet teveel spieren spannen).

Renvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:41

Oefenen, oefenen, oefenen.

Het is en blijft lastig, maar veel overgangen maken. Dan hoeft er in eerste instantie nog niet eens sprake te zijn van verzameling. Maar gewoon korte langzamere pas, en daarna ook gelijk weer wegrijden. Probeer de verschillen duidelijk aan te geven in de training.

Je kunt het ook aan de longe beetje oefenen. Grondbalken eerst heel ver uit elkaar leggen, en daarna steeds iets dichter bij elkaar. Zo moet het paard duidelijk van 'uitgestrekt' (lang maken) naar kortere pas. Zo kun je ook vanaf de grond zien, waar het eventuele probleem zit bij je paard. Maar ik gok dat veel training wel helpt. Knipoog

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:19

hallo ik heb ook het zelfde probleem mijn paard (tuiger) komt achter de teugel en wil niet gaan zitten maar dat komt ook natuurlijk omdat ze haar bouw niet echt mee heeft maar wie heeft er nog tips!!!
ps mijn andere paard (rijpaard) heeft ook het zelfde probleem maar die is waarschijnlijk nog niet sterk genoeg dus hoe maak ik hem sterker om meer te gaan verzamelen de galop gaat wel vrij goed komt alleen iets te veel terug in tempo.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 19:29

Voor nette verzameling is een goede achterhand nodig. Hierop moet echter getraind worden. Dit komt niet van de ene dag op de andere, hiervoor is tijd nodig en oefening. Daardoor ook dat het ons dikwijls niet zo goed lukt: we zijn nog druk bezig de achterhand sterker te maken Lachen.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 19:39

reinandje schreef:
hallo ik heb ook het zelfde probleem mijn paard (tuiger) komt achter de teugel en wil niet gaan zitten maar dat komt ook natuurlijk omdat ze haar bouw niet echt mee heeft maar wie heeft er nog tips!!!
ps mijn andere paard (rijpaard) heeft ook het zelfde probleem maar die is waarschijnlijk nog niet sterk genoeg dus hoe maak ik hem sterker om meer te gaan verzamelen de galop gaat wel vrij goed komt alleen iets te veel terug in tempo.

1. meer op de achterhand rijden.
2. same als punt 1 door schijnovergangen, tempowisselingen, overgangen (deze 3 afwisselen met voorwaarts en terug), voltes openen en sluiten, schouderbinnenwaarts, balkjes draven, etc. Lachen

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:36

@fiekhe de tips die je mij gaf daar ben ik allang mee bezig alleen balkjes draven dat doe ik nooit de bedankt dat ik is doen!!

YoYo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 22:07

Citaat:
Ik heb het momenteel een beetje met mijn merrie dat ze niet genoeg terug komt in galop, en dat is nogal lastig in de Z... Schakelen, maar met rust dus niet snel achter elkaar van tempo wisselen want daar word ze (en de meeste paarden) juist heet en wakker van en dan soms een beetje te loperig.

heet is juist goed omdat je dit nodig hebt voor je verzameling heel veel mensen vatte verzameling verkeerd op

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:55

Alert en voorwaarts is goed, heet niet. Verzamelen moet wel in alle rust. Er zijn dagen dat ik haar in alle rust terug krijg maar als ik te vast rij (handen of schouders te vast) krijg ik haar onvoldoende terug. Mijn fout en ik werk er hard aan

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:33

heeft iemand nog meer tips om het paard beter te laten verzamelen.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:08

Als hij nog niet sterk genoeg is in de achterhand, zou ik die eerst goed gaan trainen met veel tempowisselingen, overgangen en voltes etc, want bij het verzamelen komt het op de achterhand aan. Op het moment wanneer je wilt verzamelen, ga je zwaarder achterin het zadel zitten, zodat je gewicht invloed heeft op de achterhand. Hierdoor wordt de achterhand van je paard meer onder de massa gebracht, zodat je paard achter meer moet dragen. Daarbij geef je een lichte ophouding met je teugels, zodat je hem iets opvangt en daarbij geef je ook licht been, zodat hij niet terugvalt in tempo en zijn impuls behoud. Je rijdt je paard dan ook zeg maar tussen je been en je hand.

YoYo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 12:43

CWeber schreef:
Als hij nog niet sterk genoeg is in de achterhand, zou ik die eerst goed gaan trainen met veel tempowisselingen, overgangen en voltes etc, want bij het verzamelen komt het op de achterhand aan. Op het moment wanneer je wilt verzamelen, ga je zwaarder achterin het zadel zitten, zodat je gewicht invloed heeft op de achterhand. Hierdoor wordt de achterhand van je paard meer onder de massa gebracht, zodat je paard achter meer moet dragen. Daarbij geef je een lichte ophouding met je teugels, zodat je hem iets opvangt en daarbij geef je ook licht been, zodat hij niet terugvalt in tempo en zijn impuls behoud. Je rijdt je paard dan ook zeg maar tussen je been en je hand.

het is niet goed om te ver achter over te gaan zitten je kunt je pony/paard danin zijn lopen belemmeren door in zijn rug te gaan hangen endan kan hij alsnog dat achterbeen er niet voldoende bij gaan brengen!!

gazzetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:02

ik vind dit ook super lastig, ik ga altijd teveel knijpen met mn benen en dit werk natuurlijk avgerechts, wat ik dan doe is lichtdraven en dan langzamer als de beweging van het paard, het paard gaat zich dat aan joun beweging aanpassen en gaat langzamer, maar dit is nog niet echte verzameling

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:12

YoYo_ schreef:
CWeber schreef:

het is niet goed om te ver achter over te gaan zitten je kunt je pony/paard danin zijn lopen belemmeren door in zijn rug te gaan hangen endan kan hij alsnog dat achterbeen er niet voldoende bij gaan brengen!!

Klopt, goed dat je het zegt! Lachen Ik heb het inderdaad een beetje verkeerd getypt. Ik bedoelde ook niet dat je achterover moet gaan zitten, want daar krijg je ook niet het juiste resultaat mee.

YoYo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 18:36

Citaat:
Klopt, goed dat je het zegt! Lachen Ik heb het inderdaad een beetje verkeerd getypt. Ik bedoelde ook niet dat je achterover moet gaan zitten, want daar krijg je ook niet het juiste resultaat mee.
[/quote]
haha oké Knipoog