vraag: teveel voor vierjarige of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

vraag: teveel voor vierjarige of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 14:37

Hallo bokkers,

Mijn vierjarige merrie is nu 6 maanden onder het zadel ( is zadelmak gemaakt een maand voordat ze vier werd). Ik rijd drie keer per week en verder longeer ik haar af en toe. op dagen dat ik niet rijd wandel of speel ik met haar en ze gaat elke dag op het land of nu het land dicht is paddock.

Nu hoorde ik laatst van een stalgenoot dat ze vond dat ik mijn paard overvraag en dat ik er te lang opzit. Wat is jullie mening hierover?

Ik rijd dus drie keer per week. Sinds twee weken komt het wel voor dat ik er een uur opzit: dan stap ik een kwartier in, "werk" een half uurtje (stappen, draven, wat voltes, wat slangenvoltes, rechte lijnen, overgangen, tempowisselingen, halthouden. Heel klein beetje galop, is ze sinds kort sterk genoeg voor) en dan stap ik haar een kwartier uit (erop of ernaast). Vooral het feit dat ik er een uur opzit vindt ze teveel en dat doet mijn paard volgens haar geen goed. Wat vinden jullie?

1978

Re: vraag: teveel voor vierjarige of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:44

Het ligt natuurlijk wel een beetje aan het paard maar ik vind 3x in de week niet te veel! Ik begrijp dat je haar niet iedere keer een uur rijd, als ze gewoon blij en fanatiek blijft in het werk zie ik het probleem niet!
Ik heb mijn eigen paard zadelmak gemaakt met 3 jaar en die heeft van z'n 4e-5e jaar wel vrij gehad omdat ie ontzettend aan het groeien was, als dit niet het geval was had ik m gewoon doorgetraind.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:47

Ben oko van mening dat dit niet teveel is van je paard..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:49

Als ik jouw verhaal zo lees, denk ik ook dat het niet te veel is.

Bovendien voel je zelf het beste aan of je paard moe is of niet.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:24

Ik denk niet dat je je paard overvraagt. Je zie al zoveel sportpaarden met vier jaar in de wedstrijden. En als jou paardje gelukkig is en ze is nog helemaal happy dan is er toch niks aan de hand:) gewoon lekker zo doorgaan!:)

Elisabeth007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:54

volgens mij doe je het gewoon prima hoor!
er zijn zat vierjarigen die al op niveau lopen. gewoon zo doorgaan en het rijden rustig opbouwen Tong uitsteken

Ireentjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:55

Ik vind het echt niet te veel voor je paardje hoor.
en ik denk dat je paard het echt wel aangeeft als het teveel is. Als het bij jouw niet over komt dat het teveel is dan is het niks aan de hand. Het verschil per paard heel erg natuurlijk maar vind zeker niet dat je teveel doet hoor!
Ga gewoon door en doe je ding!
Laat die andere mensen gewoon ze denken toch altijd dat ze het beter weten wat je ook doet Knipoog

Succes he met je paardjee

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:59

Ik rij mijn 4-jarige 4-5 keer per week, niet iedere keer even intensief, maar toch.
Ik vind het ook niet teveel hoor, je ziet immers ook al 4-jarigen in het L2 of L springen lopen, daar hebben ze wel wat basis voor nodig Knipoog

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 12:21

Dank jullie wel. Ik had zelf ook niet het gevoel dat ik teveel doe met haar, maar als iemand dan het tegenovergestelde zegt, ga je daar toch nog eens even over nadenken. Mijn paardje zit erg goed in haar vel en is eigenlijk altijd vrolijk en nieuwsgierig, ze heeft niet altijd zin in het werk, maar dat ligt meer aan haar karakter (het is nogal een hittepetit). Maar als je het dan leuk maakt voor haar, dan zie je dat ze het leuk gaat vinden, dan let ze ineens goed op en doet ze haar best voor je. Ik ga gewoon verder met de dingen die ik doe en zal de opmerking van mijn stalgenoot maar naast me neerleggen...

1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:23

Goed zo, gewoon lekker genieten van je beessie en goed naar haar "luisteren"!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:23

Dat zal ik ook doen als ik jouw was! Zo te horen bn je juist goed bezich met het dier. Niet te veel gewoon rustig aan drie keer in de week en staads iets verder gaan. Laat ze maar praten, blijkbaar snapt ze er zelf weinig van....

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:51

Ik vind het ook niet echt teveel, vraag diegene waarom zei dat vind.
Vaak is dit jaloezie of stokerij.
Gewoon je paard aan blijven voelen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:59

Ook ik vind het niet teveel. Als jij niet aan je paard merkt dat ie het niet aan kan is het goed Lachen heb je ook gevraagd waarom diegene dat vond?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:02

Ik vind het moeilijk te zeggen of het teveel is. Ligt aan je paard en hoe je aan het rijden bent.
Ik kan een kwartier rijden op een manier die teveel is maar ook een half uur met veel minder inspanning.

Kijk eens goed naar hoe die stalgenoot met haar paard omgaat. Als je denk dat die echt verstand van zaken heeft is het nuttig eens te kijken of je misschien toch teveel doet.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:25

Het hangt heel erg van het paard zelf af. De ene 4-jarige is veel sterker dan de andere. In zijn algemeenheid vind ik een uur rijden voor een 4-jarige wel lang.

mijntje1232

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:29

ik vind dat het een goed schema is voor een jong paard zo word ze alleen maar sterker en ze leerd je steeds meer vertrouwen. zo als je zei ze staad ook op het land en in het padock dus daar kan ze rusten en ook op stal. je paard geeft zelf wel aan als het teveel word: ze gaat vervelent doen of ze is heel snel moe. maar het is goed want een paard moet veel beweging krijgen vooral als ze jong zijn ze hebben veel energie. Haha! Clown

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:51

Als je wacht tot het paard het zelf aangeeft ben je naar mijn mening eigenlijk al tever gegaan. Sommige paarden geven nooit iets aan en lopen zich letterlijk kapot.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 14:42

Als ik stop met het 'werk' (zie boven beschreven) is ze niet uitgeput, ze is nog steeds vrolijk en actief. Als ik al merk dat ze moe wordt stop ik, want ik wil niet dat ze door haar moeheid heen moet lopen.

Roxx: ik rijd niet standaard een uur, het is de afgelopen twee weken voorgekomen dat ik er een uur opzit en naar aanleiding hiervan kreeg ik commentaar van mijn stalgenoot. Van dit uur is ze een kwartier aan het instappen aan een lange teugel, een half uur aan het werk en daarna nog een kwartier uitstappen aan een lange teugel. Mijn stalgenoot vond het werk wat ik in het half uur doe niet teveel en het aantal keer rijden per week niet. Zij vond het teveel dat ik er een uur opzit (incl, dus het in en uitstappen). Is dit in en uitstappen met een lange teugel ook een enorme belasting voor een jong paard? Of zou ik er beter aan doen in en uitstappen aan de hand? Dat is mijn vraag.
Ik vind het nl. ook heel belangrijk dat mijn paard goed in en uitgestapt wordt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:47

Nibbit schreef:
Ik rij mijn 4-jarige 4-5 keer per week, niet iedere keer even intensief, maar toch.
Ik vind het ook niet teveel hoor, je ziet immers ook al 4-jarigen in het L2 of L springen lopen, daar hebben ze wel wat basis voor nodig Knipoog

Denk niet dat je dat al maatstaaf kunt nemen. Het is maar de vraag of dat wel goed is voor zulke jonkies. (lichamelijk en/of psychisch)

@ TS het lijkt mij ook niet dat je jouw paardje overvraagt. Lijkt me goed zo Ja

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:43

Nee, ik gebruik het ook niet als maatstaf, maar het gebeurd geregeld Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:06

Pollux schreef:
Ik vind het nl. ook heel belangrijk dat mijn paard goed in en uitgestapt wordt.

Heel verstandig. Ik moet mijn vierjarige juist minstens een kwartier in- en uitstappen van de paardenmasseuze die hem komt behandelen, en met wat werk erbij zit je er dan inderdaad snel een uur op, is bij mij ook. Volgens mij ben je hartstikke goed bezig op deze manier hoor.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:29

Klinkt prima, lijkt me niks teveel, zeker als je zelf ook het gevoel hebt dat ze er fris in de kop bij blijft. Ja

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 16:35

Nou gelukkig, ik begon al een beetje aan mezelf te twijfelen...en dat terwijl ik hier juist zo goed op let. Bedankt allemaal!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:40

ik vind het ook niet teveel hoor, je stapt goed in en uit...
ik heb zelf ook een 4 jarige, die rijd ik om de dag, zon 3/4 keer in de week een 3 kwartier (soms korter als ik tevreden ben, soms iets langer als ze aan het klieren is) ze komt elke dag buiten in de bak, longeer haar wel eens op de dagen dat ik niet rijd (schiet er meestal wat bij in Bloos) of ga een keer op buitenrit.

nee hoor, gewoon rustig zo door doen Knipoog
ken mensen die veel zwaarder 'werk' doen met hun 3 jarige.. Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:42

Aan een lange teugel stappen is niet werken voor een paard, daar doe je niks mis mee, integendeel. Het stukje dat je intensiever aan de slag gaat moet je opdelen in kleine intensieve stukjes die je afwisselt met beloning/ontspanning. 1 lange zijde zeer netjes verruimen en terug komen is voldoende om weer een stukje lange teugel te geven. Als je zo werkt, en rustig aan de 'werk'momenten opbouwt kan het geen kwaad. Ik ken paarden die meer liepen op die leeftijd, maar niet intensief, en die waren heel vrolijk.
Uitdraven heeft trouwens meer effect dan uitstappen, dus neem dit ook zeker mee! Lang uitstappen doe ik zelf ook, zeker een kwartier Lachen