meer stelling vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uzansa

meer stelling vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 09:34

ze rijd wel af en toe met stelling maar ook vaak zat niet.

wie kan mij helpen om meer stelling te vragen en goed?

groetjes

juval

Re: meer stelling vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:36

je instructrice misschien?

love_marnix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:37

hou rijd je ?
je kan info vragne via de mail

Uzansa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 09:39

ja ik heb al les maar en heb ook wel paar tips gekregen.. maar zou er graag meer willen..

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:22

hee!
veel figuren rijden zoals een achtje , kleine volte, een s rijden e.d. iig veel figuren waarin je paard veel moet buigen, zo maak je haar/hem soepel en gaat stelling misschien wel makkelijker. heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:25

Heel goed op letten dat je je binnenhand ook echt naar binnen doet, en niet bv richting schoft of je eigen buik. Dat doe je in combinatie met je binnenbeen netjes lang houden, mooi recht boven je paard blijven zitten, en een buitenteugel die ook voldoende ruimte geeft om de hals je hand te laten volgen.
Als je paard daardoor teveel naar binnen valt, duw je 'm met je binnenbeen dmv zachte tikjes met je kuit (en evt. een keer een hulp met je zweep achter je kuit) weer naar buiten.
Niet te lang 1 kant op oefenen, en vooral tussendoor ook weer netjes rechtstellen, wat overgangen rijden, en dan de andere kant weer oppakken.

Kun je hier wat mee?

Renvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:17

Binnenhand overdreven naar binnen, goed van de hals af. Maar niet trekken! Knipoog

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:20

Wat ik geleerd heb en erg goed werkt is in de volte bijv.

Mijn buitenhand laten zaken. en mijn binne hand naar de hals toe en met mijn binnen been naar buiten drukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:09

Binnenhand dus feitelijk naar buiten brengen ipv naar binnen Verward Lijkt me een uitnodiging tot kantelen van het hoofd Verward

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 08:40

Wat ik doe is binnenhand ietsjes naar binnen brengen, maar verder geen druk op de teugel. Met de buitenteugel begrens ik een beetje. binnenbeen er goed bij houden om t paard om heen te buigen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 08:44

CxX schreef:
Wat ik geleerd heb en erg goed werkt is in de volte bijv.

Mijn buitenhand laten zaken. en mijn binne hand naar de hals toe en met mijn binnen been naar buiten drukken.

dit is iig NIET de bedoeling

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 08:45

Uzansa schreef:
ja ik heb al les maar en heb ook wel paar tips gekregen.. maar zou er graag meer willen..

Maar waarom zou je met meer stelling willen rijden?
Wat wil je ermee bereiken of mee verhelpen?

Uzansa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 12:47

dankjewel voor jullie tips.. ze kan net niet voldoende stelling geven.. ik had het een beetje onduidelijk geschreven.. sorry

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:55

Uzansa schreef:
dankjewel voor jullie tips.. ze kan net niet voldoende stelling geven.. ik had het een beetje onduidelijk geschreven.. sorry

Maar waarom wil je die stelling? Dat is mij niet duidelijk namelijk.
Je vraagt toch stelling met een bepaald doel, of niet?

irismill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:43

Ik heb het altijd zo geleerd:
Stelling links, je linkerhand van de hals af en richting je knie, binnenbeen eraan houden zodat ze niet naar binnen toe valt, maar ook rechterbeen anders loopt ze over haar rechter schouder weg. vind ik heel lastig Haha! Succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:04

irismill schreef:
Stelling links, je linkerhand van de hals af en richting je knie, binnenbeen eraan houden zodat ze niet naar binnen toe valt, maar ook rechterbeen anders loopt ze over haar rechter schouder weg. vind ik heel lastig Haha! Succes!

richting je knie? Nagelbijten / Gniffelen Denk niet dat ze dat op de wedstrijden kunnen waarderen Tong uitsteken

Sompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:46

Je instructie?
En sowieso veel wendingen, volte's enzo rijden.Lachen

irismill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:14

superwoman schreef:
irismill schreef:

richting je knie? Nagelbijten / Gniffelen Denk niet dat ze dat op de wedstrijden kunnen waarderen Tong uitsteken

Ik bedoel tijdens de training, je paard buigt dan ook makkelijker door als je het vaak genoeg doet. Hoe makkelijker het gaat, hoe minder je het dan hoeft te doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:33

irismill schreef:
Ik bedoel tijdens de training, je paard buigt dan ook makkelijker door als je het vaak genoeg doet. Hoe makkelijker het gaat, hoe minder je het dan hoeft te doen.

Das niet de goede en ook niet de vriendelijkste manier. Ach gut
Niet een manier die ik snel zou aanraden en zéker niet op een forum waarbij iemand hoogst waarschijnlijk met de
verkeerde doelstelling stelling wilt vragen.
We hebben namelijk nog niks gehoord waaróm ze stelling wil vragen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:06

Stelling vragen doe je bij een jong paard in eerste instantie om het paard te laten wennen aan de druk en mogelijke irritatie / pijn op de oorspeekselklieren. Door weinig stelling te vragen in gang wordt door de harmonische beweging van het paard de oorspeekselklier gemasseerd. Als dat geen pijn doet en de klier niet klem komt te zitten, kan het paard loslaten. De andere reden is dat de nek van het paard ontspannen, los en soepel van zichzelf moet zijn. Door de geringe buiging van het hoofd opzij tov de hals zal het paard eerder de hals willen strekken en het hoofd willen laten zakken.

De aktiviteit komt uit de achterhand. De ontspanningsketting is hals strekken, stelling geven, bit afkauwen enz. Doe je dat in de verkeerde volgorde, dan werkt dat wat een paard langs natuurlijke fysiologische weg doet niet. Je ziet dan krachttraining van een paard met overdreven rekken en strekken. Het paard geeft dan geen stelling door een "state of mind" of een basisgevoel, het wordt een laterale buiging in de nek die wordt afgedwongen en dat is nu juist niet de bedoeling.

Veel tips om stelling te vragen waardoor een paard stelling geeft zijn er niet. Stelling geven is een beweging die ook zonder buiging moet kunnen worden aangeboden. Voordat een paard aan zijdelingse buiging toe is, moet het stelling geven in orde zijn ..... Doe je het andersom, dan ben je verkeerd bezig.....

Voordat je aan een paard stelling vraagt, moet het paard als eerste de hals strekken en het hoofd laten zakken. Daarna komt stelling vragen aan de beurt, waarop het paard stelling geeft. Het is dus beslist niet alleen een teugel en kuitwerking met als doel de stelling af te dwingen of het paard in die positie te brengen, waardoor het lijkt alsof een paard stelling geeft. Een paard moet vanuit het gevoel van ontspanning, losheid en soepelheid stelling aanbieden als je erom vraagt en dan na halsstrekken, met open keelgang en de neus voor de loodlijn.

Je bereikt dit het snelst en het eenvoudigst door op een grote volte in stap en nog gemakkelijker in draf het paard de hals te laten strekken. Als dat goed gaat in stap en draf kan je stelling zeer eenvoudig vragen door met de binnenhand naar binnen te gaan en met de buitenhand de teugel goed aangesloten tegen de hals te houden. Op een volte halve baan of een volte (6 meter) lijkt het alsof je stelling aangeboden krijgt, je dwingt het af met rekken en strekken. De essentie van stelling is dan rijkunstig niet aanwezig, het wordt dan een doel om te laten zien, terwijl het iets is wat voor het paard belangrijk is en wat je als ruiter zou moeten beheersen.

Als halsstrekken, stelling aanbieden/geven en afkauwen van het bit goed gaat, kan je aan de andere oefeningen werken, die meer op de romp en de achterhand van het paard inwerken. Dat resulteert uiteindelijk in meer ontspanning in de ontspanningsketting en meer ontspanning, losheid en soepelheid in de nek.

Via de nek en de onderkaak kan je exact bepalen vanuit het zadel waar de spanning, blokkades e.d. in het lijf van het paard zitten. Met die informatie die het paard je geeft weet je welke oefeningen voor ontspanning, gehoorzaamheid, gymnastisering e.d. je moet doen.

Het is geen standaard wasmiddel dat je gebruikt, om je paard goed ontspannen, los en soepel te krijgen......

Als je problemen hebt met stelling aanbieden, controleer dan de ruimte tussen de onderkaak en de halswervelkolom waar de oorspeekselklier tussen zit. Als die ruimte te klein of beperkt is, kan stelling / buiging bij het paard pijn veroorzaken, waardoor de bereidheid om stelling aan te bieden, spanning oproept. Als er spanning in de nek zit, kan een paardenlijf NOOIT ontspannen, los en soepel zijn. Stelling geven is dus uitermate belangrijk.

irismill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:11

superwoman schreef:
irismill schreef:

Das niet de goede en ook niet de vriendelijkste manier. Ach gut
Niet een manier die ik snel zou aanraden en zéker niet op een forum waarbij iemand hoogst waarschijnlijk met de
verkeerde doelstelling stelling wilt vragen.
We hebben namelijk nog niks gehoord waaróm ze stelling wil vragen.

Iedereen zijn eigen manier.
Wat bedoel je met waaróm? stelling is toch stelling

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:29

De meeste ruiters vragen stelling omdat dat ze dat geleerd hebben of moeten doen. De meeste ruiters weten absoluut niet wat stelling vragen en stelling aanbieden voor het paard voor gevolgen heeft en daarmee de invloed die het heeft op rijden.

Daarom wordt stelling vaak zonder dat door te hebben, min of meer afgedwongen en vaak op het verkeerde moment.

Omdat stelling vragen een doel op zich wordt, wat gevraagd wordt. Normaal zou zijn dat stelling vragen en stelling aanbieden een middel is om iets anders te kunnen bereiken doordat het paard op het verzoek fysiologisch correct reageert. Dat heeft weer impact op fysiek en psyche van het paard en daarmee op ontspanning, het vermogen om los te laten en door oefening soepeler te worden. Daarmee komt de weg naar het op eigen benen en in balans gaan vrij....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:52

Wat je eigelijk wilt is het gewicht meer verdelen over 4 benen. Een goede manier om dit te oefenen in bochten rijden en later zijgangen.
Waarom?
Omdat dan 1 van de achterbenen extra belast wordt en zo getraint. Je paard leert dus al verder onder te treden met een been en traint de kracht en lenigheid daarvoor.
Als je paard juiste buiging aanneemt strekt hij een kant en geeft hij eenzijdig na, verkort hij dus. Als je dit vraagt met je binnenhand trek je je paard op de binnenschouder en kan nooit het binnenachterbeen juist ondertreden. Je zal dit dus meer op je zit en been moeten doen en ondersteunen met je handen.
Je kan stelling vragen maar dat heeft niet veel zin als je doel daarbij is dat het lichaam vanzelf volgt.

Als je paard stapt (beginnen maar eens in stap) beweegt hij. je wordt omhoog, omlaag, van links naar recht en van voor naar achter bewogen. Deze bewegingen moet je soepel met je onderlijf/heupen etc kunnen volgen. Ook beweegt de buik, ribben. Deze gaan heen en weer.
In een bocht wil je dat zijn ribben meer de ene kant op gaan en minder de andere kant je blokt ze zeg maar aan aan kant maar je moet uiteraard ook niet verstijven. je paard moet ook de ruimte krijgen om zijn ribben de andere kant op te bewegen.
We gaan naar links. je linkerbeen wordt lang en drijft wat in het ritme indien nodig. je rechterbeen gaat wat naar achter en je zit draait mee in de richting waar je heen gaat. je rechterbeen waakt om uitzwaaien van de achterhand te voorkomen. Je rechterhand houdt contact en indien nodig vraagt je linkerhand iets. Deze blijft nooit op spanning, vragen doe je met een trilling op de teugel als meer nodig is, mis je al iets in de basis en is het misschien raadzaam terug te gaan naar de basis op de grond. aan de hand, de longe en eventueel later lange teugel.
Goed je paard hoort nu buiging aan te nemen. Doordat hij nu eenzijdig loslaat zal hij ook makkelijk aan de teugel komen zoals mensen dat noemen. belangrijk in een voorwaarts paard, dat niets medisch mankeert waardoor hij deze oefeing niet zou kunnen.

Een goed gebit is ook erg belangrijk, voor niet ontspannen is achter niet ontspannen en andersom. Er zijn gevallen bekend van een probleem in het gebit waardoor het paard aan een achterbeen kreupel was. De ruimte bij de kaak is idd ook belangrijk maar als een paard zijn onderkaak niet ontspannen kan laten afhangen (door onregelmatig gebit bijvoorbeeld) zal hij ook zeker niet kunnen afbuigen hoe hard je ook speelt of vraagt (wat eigelijk helemaal niet nodig is en vaak alleen maar een verkeerde reactie geeft).

Ook ik ben erg benieuwd waarom je stelling wilt, ligt het probleem niet ergens anders. Hoe loopt je paardje verder? Hoe reageert het op de hulpen?

Ook reageert ieder paard anders en kun je er een boek over schrijven maar het blijft voelen en timen met de juiste hulpen, bij de een helpt het je hand iets naar binnen te doen, bij een ander om je hand iets omhoog te doen en weer een ander juist iets naar de hals en natuurlijk daarna weer los (gewoon met licht contact) net als beenhulpen, soms even je bovenbeen aanleggen of even je knie eraan drukken, aan ander juist meer met kuit etc etc.

Nog even op het berichtje van goofy. Halststrekken en voorwaarts neerwaarts is idd belangrijk maar van buiging in het lijf (en schouderbinnenwaarts etc) wordt het paard ook beter voorwaarts neerwaarts, alleen moeten die oefeningen gevraagt worden en het paard niet in een houding gedwongen worden, pas dan zal het echt nut hebben deze oefeningen te vragen. zal het dier leniger worden, beter op/vanuit de achterhand, voor willen loslaten, motoriek verbeteren etc etc. Maar als ik het goed begrijp is dat ook wat jij bedoelt?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:14

Een paard moet voorwaarts en aan het been zijn. De motor zit van achteren, daar komt de activiteit vandaan. Het paard moet in elke gang, bij tempowisselingen en overgangen in balans blijven, m.a.w. gaat op de eigen benen.....

Stelling is in de meeste gevallen onderdeel van buiging.

Bij het halsstrekken en laten zakken van het hoofd is in eerste instantie geen sprake van vwnw rijden.

Wat moet gebeuren is dat het paard op alle punten ontspannen, los en soepel wordt. Dat proces verloopt in een bepaalde volgorde en als je die volgorde in de training aanhoudt, dan sluiten de oefeningen voor ontspanning naadloos aan, aan de ontspanningsvolgorde in de spierketen van het paard. Terwijl het paard aktief is van achteren ontspant het paard: 1/. de hals (door uitstrekken), 2/. de nek (door stelling), 3/. de onderkaak (door het afkauwen van het bit) enz.

Als deze ontspanningsketen is afgewerkt kan je feitelijk pas beginnen met losmakende en gymnastiserende oefeningen en de intensiteit steeds meer opvoeren. Een paard hoor je bij het rijden NIET in een houding te dwingen. Als je het paard goed rijdt, neemt het paard zelf de goede houding aan. De oefeningen zijn een middel om dat te bereiken, maw de oefeningen zijn geen doel op zich. In onderling verband, in de juiste mate en op het juiste moment zijn de oefeningen het gereedschap om een goed doorlatend paard te krijgen.....

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:47

Ik lees even mee want er worden hier inderdaad zeer interessante dingen gezegd. Mij is ook altijd geleerd om met stelling te rijden op voltes e.d. maar waarom...? Nooit uitgelegd.

Bedankt in ieder geval hiervoor...

Heb ik zelf nog een vraagje. De ontspanningsketen (mooi woord!) begint bij het strekken van de hals. Ik rijd op dit moment een paardje dat erg van sterren kijken houdt. Na enige tijd rijden gaat hij wel wat zakken, maar écht strekken van de hals krijg ik niet voor elkaar. Zijn er tips om dit te verbeteren? Ik rijd de laatste tijd in ieder geval veel overgangen om zijn achterhand actief te krijgen. In januari ga ik ook met hem lessen, we zijn nu gewoon even aan elkaar aan het wennen.