verzorger van mijn pony vind mijn spoorgebruik niet prettig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loen

verzorger van mijn pony vind mijn spoorgebruik niet prettig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 20:15

Hoi, ik heb een eigen pony en daarop rijd ik met sporen. ik vind dit gewoon prettig om mijn hulpen te versterken. mijn beste vriendin rijdt dus ook paard en zij is de verzorger/leaser van mijn ponie. ik rij er 5x per week op en zij 1x. hij is dus behoorlijk aan mijn sporen gewend. als hij soms lui is dan 'prik' ik hem ook altijd een beetje, om hem wakker te schudden zodat hij niet te dromerig word. verder gebruik ik altijd mijn sporen om te drijven. mijn vriendin rijdt altijd zonder sporen op hem, als gevolg dat hij dus helemaal niet goed op haar been reageerd. ze moet echt heel hard en veel drijven wil hij luisteren, omdat zij geen spoortje draagt. Kennelijk is hij het zo gewend dat hij sporen voelt voor hulpen, dat hij denk dat ie niet meer hoeft te werken als er iemand opzit zonder sporen. Mijn vriendin moet ontzettend veel met haar benen werken om hem lekker te hebben lopen. dit vind ze echt vervelend. laatst gingen we samen naar de manege en zij ging hem eerst inrijden zonder sporen. ik zag dat hij sloom was en totaal niet actief. mijn vriendin krijgt hem ook nooit aan de teugel omdat hij dus zo langzaam is zonder sporen. toen ging ik er even op zonder sporen en ik sgrok er van hoe langzaam hij was. hij liep totaal niet actief. ik heb daarna mijn sporen omgedaan en hem even wakker geschud. Hij was toen weer lekker voorwaarts, maar ik vind dit probleem wel erg vervelend. mijn vriendin kan niet goed met sporen rijden, want ze prikt dan heel erg. En ik wil ook gewoon met sporen blijven rijde wnat dan reageert hij toch beter op mijn hulpen

AnnemiekvM

Re: verzorger van mijn pony vind mijn spoorgebruik niet prettig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:17

Als je goed les neemt, dan kun je dit probleem oplossen. Want ik denk wel dat het is ontstaan door verkeerd spoorgebruik.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:18

je gebruikt je sporen om te drijven zeg je? drijven doe je met een KUIThulp en daar zitten je sporen niet!

Loen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 20:18

ja daar ben ik dus ook bang voor. ik zou het heel erg vinden als hij nu verpest is, want ik vind het zo jammer en hij zou ook lekker moeten lopen zonder sporen, vind ik

Loen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 20:18

o sorry ik heb altijd geleerd om met sporen te drijven

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:19

De sporen steeds minder gebruiken tot je ze neit meer nodig hebt: trainen op een zo weinig mogelijke hulp.

Apple

Lastig dat jullie allebei anders rijden.

Om te beginnen zijn sporen niet bedoelt als voorwaartse hulp, maar als verduidelijking van je hulpen (bijvoorbeeld bij zijgangen).

Zoals het overkomt klinkt het alsof jouw spoorgebruik oneigenlijk is oftewel: je gebruikt de sporen niet zoals de bedoeling is.

Kan me wel voorstellen dat een paard wat voorwaartser is als je sporen om hebt, maar om ze er elke pas in te prikken daar raken ze afgestomd van.

Dat is precies wat je vriendin tegen komt: de pony is afgestomd voor gewoon beengebruik.

fjordnina

Hij is dus niet meer actief voor het been. Sporen af en hem weer actief aan het been rijden!
Geen reactie? tikje met de zweep. Zo kun je het verder uitbouwen, maar laat die sporen alsjeblieft het komende jaar volledig af en neem dan les om te leren hoe je ze wel gebruiken moet.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:20

Als je pony niet reageert op je been als je zonder sporen rijdt, dan is hij gewoon niet aan de hulpen! Stap 1 is sporen eraf en je pony opnieuw leren om op de kleinste hulp te reageren. Pak er eens een zweepje bij om je kuithulp te ondersteunen als het de eerste 2 (!) keer niet lukt, dan kun je hem bijtikken. Maar zonder sporen, voor jullie allebei.
Sporen zijn voor verfijning, kuithulpen voor de basis.

Als je pony bang is voor de zweep, kun je hem daaroverheen helpenj door hem te desensibilieren. Daarover is genoeg informatie te vinden op het internet.

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:22

Je kan zonder sporen gaan rijden, en dan véel overgangen gaan rijden. Reageerd de pony niet ? Geef hem dan echt maar eens even een 'schop' met je benen in z'n zij, totdat ie wel reactie geeft. Hem dan belonen en opnieuw proberen.

Heb dit ook gedaan met m'n paard en heeft goed geholpen.
Idd dan steeds meer de hulp verkleinen, totdat hij al reageerd als jij je spieren aanspand in je kuit.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:24

benangelique schreef:
je gebruikt je sporen om te drijven zeg je? drijven doe je met een KUIThulp en daar zitten je sporen niet!

Als mijn rijdier niet luistert gebruik ik ook men hakken hoor Tong uitsteken.

Enneuh inderdaad, meteen die sporen eraf. Dat je sporen gebruikt als je pony luistert naar gewone hulpen en je ze dus inderdaad enkel voor de verfijning gebruikt, oke tot daar. Maar dat je met sporen rijdt omdat hij anders niet wil is niet oké, zeker niet omdat je vriendin (die blijkbaar mee betaald voor je pony?) zonder wil rijden en hij dan niet luistert. (Rijdt zij dan wel met een zweepje?)

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:31

Ja ik ga met de rest mee. Sporen zijn er ook alleen maar om te verfijnen niet om te drijven. Doordat je dat wel doet is hij dus hard voor het been geworden.

Probeer echt op je benen te letten en hem niet meer 'wakker schudden'. Echt alleen met kuit drijven en alleen echt voor het verfijnen van de hulpen het spoortje te gebruiken.
Gebruik je stem om hem 'wakker te maken'. Of een klein tikje met je zweep. ( ook met mate natuurlijk)
Dit kan nu dus eerst wel even moeilijk worden en lang duren voor het weer goed is. Hoe hard dit even klinkt, je hebt het zelf veroorzaakt en dit kost veel tijd om het weer goed te krijgen.

Maar met geduld moet het wel weer goedkomen denk ik.

Succes ermee Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:38

Ben het met de voorgangers eens. Een spoor moet je (in dit stadium) echt alleen als correctie gebruiken. Wat je nu al aangeeft, is dat je pony alleen maar meer afstompt door de sporen en dus steeds slechter aan het been wordt.

Ik denk dan ook dat je het beste je spoortjes even in de kast kunt laten. Jij bent nl. teveel gewend om met je spoortjes te drijven.

Maak je pony goed aan het been.
Hoe? Realiseer je eerst dat een pony zelfs een vlieg voelt, jouw been voelt hij dus ook wel. Hij heeft alleen geleerd dat hij daar niks op hoeft te doen.
Rij met een zweep. Geef een beenhulp en reageert hij niet, geef dan een tikje. Ga vooral niet harder drijven! Doe dit elke keer weer. Gaat hij wel voorwaarts op een beenhulp, beloon dan vooral.
Het is 'slechts' een kwestie van consequent zijn. Als je heel consequent bent, zul je al heel gauw verbetering merken.
Daarvoor moet je het bovenstaande even in gedachten nemen voordat je gaat drijven. Elke keer. Ga dus ook niet continu drijven. Alleen drijven als je een reactie wilt. Succes!

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:55

helemaal eens met iedereen. meteen die sporen afdoen, en af laten. als je de eerste vijf minuten met rijden heel consequent bent met been-en-als-ie-niet-reageert-zweep, dan gaat het omschakelen best snel. let op je eigen zit (niet voortdurend drijven) en zorg dat je niet met je hak gaat drijven (dat is heel verleidelijk als je sporen gewend bent) maar met je kuit.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 23:04

Wat eigenaardig, mijn post is weg.. de post waarin ik zei: "even een kleine aanmerking op Apple's comment, sporen zijn er niet om je hulpen te verduidelijken maar juist verfijnen"

Phoebesp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:02

Je pony went ook aan het feit dat er met sporen gereden wordt. Dus als je vriendin erop zit en geen sporen draagt kan ik het me voorstellen dat ie niet meer voorwaarts is.

Ook zal je pony eraan wennen als je niet meer met sporen rijd. Alleen zal jij er ook aan moeten wennen. Jij zult wat harder moeten gaan werken.

En inderdaad denk ik ook dat je de sporen niet helemaal op de goede manier gebruikt. Maar dat wil niet zeggen dat je nooit meer met een spoortje kunt rijden.
Je kunt een keer een privelesje nemen en daar goed op letten. Succes ermee!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:04

sporen gebruiken bij het drijven??? volgens mij hebben we het probleem NU opgelost..

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:26

ELpatcho schreef:
volgens mij hebben we het probleem NU opgelost..

Helaas niet, WEL de OORZAAK gevonden...............

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:32

Je zegt dat je vriendin niet goed dan rijden met sporen omdat ze prikt, als ik het zo lees doe jij ook niet veel anders Knipoog

Houdt je sporen wel om, doe ze wat lager dan normaal. Drijf met je been, geen reactie? nog een keer been, nog geen reactie? spoor. En zo activeren totdat bij een klein beetje been al genoeg reactie komt. Ze hebben het snel genoeg door.
Vraag eventueel raad aan goede instructie.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:42

Ik ben zoiezo geen voorstander van sporen, vooral omdat veel mensen ze met de verkeerd bedoeling gebruiken helaas.
Zoals hier!

Een pony bij ons op stal heef zelfs vochtophopingen, omdat er constant met die sporen geport word!! En dan boos worden als er iemand met een zweepje op wil rijden zodat ie meer aan je been word?!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:43

Jnien schreef:
ELpatcho schreef:
volgens mij hebben we het probleem NU opgelost..

Helaas niet, WEL de OORZAAK gevonden...............

jah indd, haha verkeerd woordgebruik..
Ik zal zegge stoppen met spoortje rijden en consequent rijden beide
Of leren met sporen rijden dan hebben zowel je bijruiter als je pony er geen last van