(Grappig testje om erachter te komen welke kant dat is; Ga op rust staan en kijk welk been gebogen is. De kant van je gebogen been is de kant waar de spieren korter zijn en je dus 'hol' bent.) Na het hebben van de eerste les kreeg iedereen een tal van oefeningen mee om de holle kant wat op te rekken en de bolle te versterken.
Als ruiter zijnde maak je verder ook veel gebruik van je kuitspieren; de hakken moeten worden uitgedrukt en de tenen behoren naar binnen te wijzen en de hulpen worden gegeven doormiddel van kuitdruk. En om dit alles te verbeteren heb je echt geen paard nodig; een trap is voldoende.

Door op een trede te staan met de bal van je voet, (aangeraden word de onderste omdat het gevaar bestaat dat je naar beneden roetsjt), je hakken zo ver mogelijk uit te drukken en dan weer omhoog te komen krijg je al ijzersterke kuitspieren schijnt het uitdrukken van de hakken ook te vergemakkelijken.
Verder zorgt de instructrice er ook voor dat ik op dit moment kaarsrecht op mijn stoel zit. Net zoals ik in het zadel eigenlijk hoor te doen, gefocust op mijn zitbeenknobbels en de schouders eigenwijs naar achteren. Jaja, in het dagelijkse leven moet je ook op je houding oefenen; Dan zal het in het zadel ook met sprongen vooruit gaan.
Ik ben inmiddels twee weken bezig en merk ook daadwerkelijk verschil, ik zit rechterop en kan de hulpen onafhankelijker van elkaar geven. Mijn zit is een stuk beter waardoor ik mijn paard beter kan ondersteunen en ze voor mijn gevoel een stuk lekkerder loopt.
Voor het rijden heb ik geleerd mezelf ook op te warmen zodat ik al lekker soepel ben wanneer ik op het paard stap. Voor de les even de benen, rug, schouders en armen losmaken en ik merk echt een wereld van verschil.
Zijn er meer mensen die zelf ook mee-dressuren om zichzelf in het zadel te verbeteren? En wat voor oefeningen doe je dan meestal? Heeft dit bij jullie ook geholpen?

maar ik moest zonder beugels en teugels aanspringen en moet je nagaan hoe moeilijk dat is!

vind het zelf lekker maar merkte toen ik ermee aan de gang ging dat me paard veel lekkerder en beter ging lopen