Dressuur voor de ruiter.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jemilah

Dressuur voor de ruiter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 14:21

Sinds enkele weken heb ik een nieuwe instructrice die er op hamert dat een ruiter zelf ook best wat mag dressuren ter verbetering van de zit. Net zoals bij het paard geldt hebben mensen even goed een holle en een bolle kant. Aan de ene kant zijn de spieren korter dan aan de andere kant.
(Grappig testje om erachter te komen welke kant dat is; Ga op rust staan en kijk welk been gebogen is. De kant van je gebogen been is de kant waar de spieren korter zijn en je dus 'hol' bent.) Na het hebben van de eerste les kreeg iedereen een tal van oefeningen mee om de holle kant wat op te rekken en de bolle te versterken.

Als ruiter zijnde maak je verder ook veel gebruik van je kuitspieren; de hakken moeten worden uitgedrukt en de tenen behoren naar binnen te wijzen en de hulpen worden gegeven doormiddel van kuitdruk. En om dit alles te verbeteren heb je echt geen paard nodig; een trap is voldoende. Lachen
Door op een trede te staan met de bal van je voet, (aangeraden word de onderste omdat het gevaar bestaat dat je naar beneden roetsjt), je hakken zo ver mogelijk uit te drukken en dan weer omhoog te komen krijg je al ijzersterke kuitspieren schijnt het uitdrukken van de hakken ook te vergemakkelijken.

Verder zorgt de instructrice er ook voor dat ik op dit moment kaarsrecht op mijn stoel zit. Net zoals ik in het zadel eigenlijk hoor te doen, gefocust op mijn zitbeenknobbels en de schouders eigenwijs naar achteren. Jaja, in het dagelijkse leven moet je ook op je houding oefenen; Dan zal het in het zadel ook met sprongen vooruit gaan.

Ik ben inmiddels twee weken bezig en merk ook daadwerkelijk verschil, ik zit rechterop en kan de hulpen onafhankelijker van elkaar geven. Mijn zit is een stuk beter waardoor ik mijn paard beter kan ondersteunen en ze voor mijn gevoel een stuk lekkerder loopt.

Voor het rijden heb ik geleerd mezelf ook op te warmen zodat ik al lekker soepel ben wanneer ik op het paard stap. Voor de les even de benen, rug, schouders en armen losmaken en ik merk echt een wereld van verschil.

Zijn er meer mensen die zelf ook mee-dressuren om zichzelf in het zadel te verbeteren? En wat voor oefeningen doe je dan meestal? Heeft dit bij jullie ook geholpen?

mmiriammpje

Re: Dressuur voor de ruiter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:16

Bij ons op de manege wordt er ook aan pilates gedaan.
je merkt echt heeeeel erg veel verschil! Je gaat er zelf echt beter van rijden ( je houding verbeterd echt aanzienlijk... ) en je paard gaat daardoor veel beter lopen!
Eigenlijk moet iedereen er een sport zoals pilates en/ of hardlopen naast doen, echt paardrijden is topsport en dan moet je zelf ook in goede conditie zijn...

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:21

wij doen het niet maar ik ga het zeker proberen!!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:51

Wat ook heel goed helpt om een goeie onafhankelijke zit te krijgen, is oefenen in centered riding, yoga te paard, zitles aan de longe!

Met centered riding letten ze vooral op hoe je op je zitbeenknobbels zit, niet met ingeknikte heupen, juiste bekkenstand en beenligging etc.
Bij yoga te paard leer je alle spierspanningen in je lijf los te laten met de juiste ademhaling.
En zitles aan de longe is vooral goed voor je balans/evenwicht door middel van oefeningen met armen en benen zwaaien, je lijf afrollen etc zodat je leniger wordt. Ritmisch in de takt van je paard zogenaamde balletjes gooien, schoteltjes presenteren etc, zowel met als zonder beugels.

Ook kun je uiteraard voordat je op het paard stapt zelf al rek en strek oefeningen doen, zodat je spieren alvast opgewarmd zijn.
Succes!

JacordeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:12

Ik ben ook bezig met mijn instructrice om mijn houding beter en onafhankelijker te krijgen.
Ik moest de afgelopen week oefenen op de volte in galop. Dan de teugels in mijn buitenhand terwijl mijn paard door galoppeert gewoon lekker nageeflijk als aan twee handen. Dan moest ik mijn binnenhand los en grote ronden draaien van voor naar achteren, ondertussen moest ik denken aan gevoel dat je hebt als je gewoon op de grond staat en dat je paard er toevallig onderdoor galoppeert..

Ik merk echt enorm verschil! Ik zit minder achter de beweging en automatisch beter rechtop. Pling

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:16

Ja leuk is dat hé?!
Beetje hetzelfde idee als zitles aan de longe, maar dan zonder lijn! Dit is overigens wel moeilijker denk ik, vooral als je net begint en je balans nog niet zo goed kunt vinden!

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:36

ik heb vorige week zitles gehad Knipoog
Wisky vind rechtsom in galop moeilijk, ik kan wel aanspringen ofzo Tong uitsteken maar ik moest zonder beugels en teugels aanspringen en moet je nagaan hoe moeilijk dat is!
maar wat zijn je zitbeenknobbeltjes ofzoiets Bloos

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:57

Je zitbeenknobbels zijn die harde punten onder het vlees in je bips waar je op zit! Knipoog

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:06

klinkt goed! goed dat die instructrice erop let, het heeft bij mij veel geholpen om meer op mijn eigen lichaam te letten - paard loopt er ook meteen beter door.
nog iemand een tip om je liesspieren op te rekken? ik moet nu mijn benen zonder beugels gestrekt naar buiten (omhoog) en naar achter leggen, lukt helemaal niet..

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:08

ggit schreef:
klinkt goed! goed dat die instructrice erop let, het heeft bij mij veel geholpen om meer op mijn eigen lichaam te letten - paard loopt er ook meteen beter door.
nog iemand een tip om je liesspieren op te rekken? ik moet nu mijn benen zonder beugels gestrekt naar buiten (omhoog) en naar achter leggen, lukt helemaal niet..

moet ik ook Nagelbijten / Gniffelen
ik moest zonder beugels en ZONDER laarzen gaan rijden, je gaat draven en je instructeur/trice moet op je tenen letten, dat je die ontspanne laat hangen en dan je benen ook losjes liggen Knipoog daardoor maak je je benen lang en gaan je benen ook wat naar achteren liggen, teminste dat was bij mij

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:10

dat los laten hangen lukt wel, ook met beugels. maar dat oprekken van je liezen lukt eigenlijk alleen als mijn instructrice er letterlijk aan trekt... die spieren moeten dus nog sterker en langer worden.

Sandraah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:15

okee.. normaal zit ik ook al recht ..
rechtop en schouders naar achter enz..

Jemilah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 06:54

Bedankt voor de reacties, het hebben van een zitles op z'n tijd kan inderdaad ook erg bevorderend zijn voor de zit. Bij mij heeft het vooral gewerkt aan de balans waardoor ik mijn benen veel stiller houd.

Toch merk ik dat het trainen van de nodige spieren voor het paardrijden een enorm positief effect heeft. Bijna ongemerkt zit je een stuk netter op je paard. Maar het grootste verschil merk ik met het losmaken en opwarmen aan het begin. Van meet af aan kan ik haar beter ondersteunen en zit veel ontspannender.

orrieborrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:33

Dat van de kuitspieren trainen op de trap dat doe ik al. Omdat ik zo'n moeite heb met mijn hakken uitdrukken.
Weet iemand ook oefeningen zodat je leert om de benen onafhankelijk kunt bewegen. Ik vind het namelijk erg lastig om met bv alleen mijn binnenbeen iets te doen en mijn buitenbeen op zijn plek te houden.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:44

Ik heb sinds kort geen prive les meer wel op de club alleen daar letten ze daar niet echt super op.
Nu wil ik graag ook aan mijn eigenhouding werken alleen mijn paard leidt niet alles en schrikt snel van een onverwachte beweging die ik maak, en zonder beugels rijden is denk ik nog niet zo'n optie aangezien ze nog al eens sneller wil gaan dan ik wens en ik dan ga stuiteren en er aan de zeikant afkukkel iemand tips voor mij? Bloos

Jemilah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 07:01

orrieborrie schreef:
Dat van de kuitspieren trainen op de trap dat doe ik al. Omdat ik zo'n moeite heb met mijn hakken uitdrukken.
Weet iemand ook oefeningen zodat je leert om de benen onafhankelijk kunt bewegen. Ik vind het namelijk erg lastig om met bv alleen mijn binnenbeen iets te doen en mijn buitenbeen op zijn plek te houden.

Ook goed voor de liezen; Met je benen wijd en gestrekt op een stoel gaan zitten. Het liefst op eentje met leuningen, want dat is makkelijker. Beweeg je ene been richting het andere en weer terug. Je hoeft je andere been níet te raken. Hier merk je vooral in het begin dat het best tegenvalt om je benen afzonderlijk van mekaar te bewegen.
Je kunt deze oefening trouwens ook met gebogen knieen (én uitgedrukte hakken) doen. Hierbij mag je de grond niet raken!

xarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:05

handige tips:D wij gebruiken het bijna nooit,maar ga het proberen;)

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:16

Jemilah schreef:
Ook goed voor de liezen; Met je benen wijd en gestrekt op een stoel gaan zitten. Het liefst op eentje met leuningen, want dat is makkelijker. Beweeg je ene been richting het andere en weer terug. Je hoeft je andere been níet te raken. Hier merk je vooral in het begin dat het best tegenvalt om je benen afzonderlijk van mekaar te bewegen.
Je kunt deze oefening trouwens ook met gebogen knieen (én uitgedrukte hakken) doen. Hierbij mag je de grond niet raken!

Ik snap die niet Bloos
dus met binnen op een stoel gaan zitten , dan allebei de kanten 1 been of recht voor je uit?
Maar als je dan je benen recht naar voren heb dan zijn ze toch al tegen elkaar?

Liedjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:03

Ik heb nu hw opgekregen om mijn buik/been spieren te trainen en dat gaat best aardig Lachen

Jemilah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 11:21

WiskyBokjes schreef:
Jemilah schreef:

Ik snap die niet Bloos
dus met binnen op een stoel gaan zitten , dan allebei de kanten 1 been of recht voor je uit?
Maar als je dan je benen recht naar voren heb dan zijn ze toch al tegen elkaar?

Met je benen wijd en omdebeurt beweeg je je been zo dat hij recht vooruit wijst, en daarna breng je hem weer naar buiten. Als je het ziet is het principe heel makkelijk. Maar het is behoorlijk lastig om het uit te leggen.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 16:40

oke bedankt Knipoog
ik snap het Haha!

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 16:46

Ik doe ik zelf altijd voordat ik op mijn paard stap Ja vind het zelf lekker maar merkte toen ik ermee aan de gang ging dat me paard veel lekkerder en beter ging lopen Lachen
Ben ook weg van centered riding vind ik echt een goede manier om bezig te zijn met jezelf e met je paard Lachen

Door_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:14

Even een stipje!
Ben het hier helemaal mee eens! Goede tips en oefeningen.
En bizar om te zien hoe je paard er anders door gaat lopen! Begin dus altijd bij jezelf. Knipoog

Jemilah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 06:54

Door_tje schreef:
Even een stipje!
Ben het hier helemaal mee eens! Goede tips en oefeningen.
En bizar om te zien hoe je paard er anders door gaat lopen! Begin dus altijd bij jezelf. Knipoog

Zeker bij jezelf beginnen! Ik had voorheen ook niet gedacht dat het veel verschil uitmaakte, ik had altijd gedacht dat het voornamelijk voor mij gold. Maar zodra ik soepel ben en correct zit lijkt mijn paard te groeien onder het zadel. Ook kan ik haar zo veel beter ondersteunen.
Nee, ik doe mijn oefeningen nu braaf hoor.. Haha!

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:08

Ik hardloop 2 á 3x per week, Korfbal 3x per week, en ik rijd bijna elke dag paard, om er nou nog eens oefeningen bij te gaan doen, Sorry, maar dat gaat me niet lukken..