Hoe leer je hoofdschudde (Ja-knikken) af!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Lonneke

Hoe leer je hoofdschudde (Ja-knikken) af!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 12:56

Nou dat is dus mijn probleem.

Ze loopt wel ontspannen en ze heeft geen pijn (is allemaal gecontroleerd) maar ze verzet zich gewoon heel erg tegen de hand.
Ook met losse teugel schud ze met haar hoofd en met uitstappen ook.

Op zich is ze wel makkelijk naar onder te rijden, alleen blijft ze daar 2 min en gaat dan weer heel vaak schudden en zakt dan weer naar onder.

Ze wil bijv ook niet hals strekken (alleen met uitstappen) maar dan blijft ze wel aan het schudden.

De rug is gecontroleerd, ze zit ook niet vast, tanden is niets mis mee en het zadel past goed.

Wat moetik doen?
Laatst bijgewerkt door _Lonneke op 11-11-07 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Re: Hoe leer je hoofdschudde (Ja-knikken) op!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:58

Heeft ze een lange voorpluk?

Een merrie bij ons op stal doet dit ook en als je een vlechtje van de voorpluk maakt is het over.

Het kan ook haar manier zijn om aan te geven dat ze het bit niet fijn vindt Lachen

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 13:00

nee, ze heeft een beetje een zielig sprietje als voorpluk.
Ja met bit weet ik niet, ze had eerst een enkel gebroken gebit waar ze dat mee deed toen heb ik voor haar een vriendelijker bit gekocht : dubbelgebroken waar ze ook fijn op knabbeld als ik het in doe. Maar ze schud nog steeds.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:01

Doet ze dit altijd al? Wanneer is heb gegonnen en reageert ze anders per seizoen?

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:02

Paardentandarts erbij halen?

_Lonneke

Re: Hoe leer je hoofdschudde (Ja-knikken) af!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 13:03

Het is begonnen toen we "echt begonnen te rijden" Driekwart jaar geleden. eerst sjokte we gewoon wat door de wei en toen deed ze dit niet, het is volgens mij een soort van verzet maar om het af te leren.

Want ze heeft wel plezier in het rijden, altijd vrolijk hinniken oortjes naar voor enz.

Dat is allemaal al gecontroleerd, tanden,rug,zadel enz , daarom snap ik ook niet wat het is en hoe ik er vanaf moet komen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:07

Hmm, heb je wel eens bitloos gereden? Met halster o.i.d.? Reageerde ze dan anders?

Een vriendelijker bit hoeft niet altijd prettiger in de mond te liggen. Misschien eens een ongebroken trensje proberen? Het kan zijn dat ze de beweging in haar mond niet fijn vindt (of juist wel en dat ze er op deze manier mee speelt)

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 13:13

Nee nog nooit gedaan, ga ik wel x proberen maar op die manier gaat ze bijna zeker met het hoofd in de lucht lopen want zo loopt ze het liefst Tong uitsteken.

Ja kan altijd wat verschillende bitjes proberen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:15

Ben je niet gewoon te hard in je hand? En als ze plezier in het werk heeft waarom denk je dan dat het hoofdschudden een vorm van protest is?

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 13:17

nee ik ben juist ligt in de hand, omdat zodra ze iets moeilijks moet doen dan raakt ze geiriteerd. totdat ze snapt wat je bedoeld en ze het makkelijker gaat vinden dan zie je dat ze het leuk gaat vinden.

Naar mijn idee is dit gewoon een moment waar ze doorheen moet, ze is een echte puber en zowieso een lastig paard met een sterke eigen wil.
Ik weet alleen niet hoe ik het op moet lossen.

Heb wel les en die vrouw zegt je moetje handen goed stil houden als ze dan schud dat ze tegen je hand aanschud zodat ze weet dat het fout is maar is dit nou DE oplossing?
plus als ze schud kan ik me niet goed stilhouden omdat je zegmaar mee word getrokken.

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:21

Ik zou toch nog eens goed kijken met een expert of het bit wel echt goed in haar mond ligt, ken 2 merries die dit ook deden, bij de een was het bit het probleem en probeerde met het ja-knikken het bit weer 'hoger' in haar mond te krijgen omdat het niet goed zat, bij de ander lag het meer in de rijtechnische aard.

@ _lonneke: Heb wel les en die vrouw zegt je moetje handen goed stil houden als ze dan schud dat ze tegen je hand aanschud zodat ze weet dat het fout is maar is dit nou DE oplossing? NEE dit is zeker niet de oplossing want zo kijk je niet naar wat nou de oorzaak is van het schudden maar onderdruk je dit.

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 13:23

ja zo'n idee had ik ook al.

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 13:32

maar ik weet dus echt niet hoe ik het moet oplossen , en dat wil ik wel graag.

paulienthje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:10

Mijn paard heeft het ook een tijdje gedaan....ik heb een tijdje met een slof gereden ( alleen moet je dan wel weten hoe je met een slof moet om gaan , het moet niet dwingen worden )
het is ff een hulpmiddeltje dat ze het hoofd niet meer op hoog kan doen , maar als ze eenmaal omlaag loopt moet de slof wel los hangen... een tiedeman kan ook!!
Als ik zo ook lees heb je ook helemaal geen aanleuning , dus je paard kan dan ook niet lekker ontspannen naar beneden lopen...probeer veel overgangen te rijden en kleine stukjes, want zo als het bij mij overkomt wil je paard helemaal geen druk en gaat met haar hoofdschudden om er onder uit te komen!!
dus slofje eraan en veel overgangen rijden en alleen slof gebruiken als je weet hoe er mee om moet gaan of met behulp van iemand die er verstand van heeft!!
succes

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:14

Hoe schudt ze precies?
Hoofdschudden kan verschillende oorzaken hebben...

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 21:39

Hoi, Ja er komt een thiedeman teugel aan. ze kan namelijk soms ook dagen lopen dat ze niet schud en dan komt ineens dat protest weer, dat is voor mij een reden omte zien dat ze geen pijn heeft. Lijkt me.

We rijden wel al veel overgangen enz. en ikhoef ook maar lichtjes de teugels te pakken en dan gaat ze netjes naar onder sinds kort. Alleen dan komt dat schudden weer. Ook met uitstappen nog steeds. beetjevreemd

Ze loopt netjes naar onder en dan gaat dat hoofd weer delucht in en gaat ze even ja knikken zegmaar.

Jemilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:14

Eenzelfde probleem kwam ik tegen tijdens een van de lessen. Tijdens het stappen had een paard er een handje van om ineens zijn hoofd naar beneden te knikken om zo meer teugelruimte te krijgen. Wij hebben dit opgelost door elke keer het paard een rondje te laten draven.
Binnen de kortste tijd had het dier in de gaten dat het hem extra energie koste en wachte netjes tot de ruiter zelf de teugels liet vieren. Lachen

Ditzelfde kan je toepassen op je eigen paard, het probleem proberen vooruit op te lossen door te versnellen of aan te draven. Hulpteugels kan ik je niet aanraden, ze houden vaak slechts tijdelijk het probleem tegen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:19

_Lonneke schreef:
Het is begonnen toen we "echt begonnen te rijden" Driekwart jaar geleden. eerst sjokte we gewoon wat door de wei en toen deed ze dit niet, het is volgens mij een soort van verzet maar om het af te leren.

Over het algemeen is hoofdschudden niet iets wat je moet afleren. Meestal is het een symptoom dat jij iets niet goed doet. Er is een heel headshake topic, kijk daar maar eens in: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=427906&hilit=

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:21

Jemilah schreef:
Hulpteugels kan ik je niet aanraden, ze houden vaak slechts tijdelijk het probleem tegen.

Je omschrijft het goed, je houdt er het probleem mee tegen in plaats van op te lossen!

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 18:47

moet zeggen dat ze het niet doet uit pijn, ze doet het gewoon omdat ze onder het werk uit wil komen. en dit moet ze toch echt wel afleren lijkt mij ?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:55

Verdiep je eens in het head-shaking-syndrome.
Ik ken geen paarden die zomaar schudden met het hoofd om onder het werk uit te komen, dit komt ergens uit voort.

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 19:03

maar ik zou het anders niet wten. het zou goed bij haar karakter passen in ieder geval Tong uitsteken

Maar haar zadel, tanden, rug enz. alles is gecontroleerd, gechekt enz en pijn heeft ze niet. wat zou het anders moeten zijn?

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 19:11

even een verduidelijking, ze schud niet Altijd. stilstaand niet, stappend ook bijna niet en in galop eigelijk ook niet. Zolang je niets moeilijks van haar gaat vragen ook niet. word het lastig dan gaat ze schudden en daaarom denk ik dat ze dit doet om onder het werk uit te komen...

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:25

Je kan beter eerst naar de reden zoeken waarom ze dit gedrag vertoont,
en dan pas naar oplossingen zoeken. zolang je niet weet waarom ze het doet,
kan ik je ook geen raad geven Knipoog

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 19:26

ja klopt maar alles wat ik nazoek is het niet. rug niet tanden niet , het iso ok geeen pollen of lucht of zon allergie (had in het head shaking topic gekeken) enz. naar mijn idee is het een verzet tegen druk. Ze deed het namelijk eerstniet. Het is een echte puber enz enz. maargoed we komen er wel Lachen