Manier van losrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zitaswoon

Manier van losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 17:13

Even inleiden...

Als ik op Bokt ben, kijk ik vaak even rond in HAW, kijken hoe het bij anderen gaat... En vaak zie ik dan paarden die van in het begin netjes naar beneden lopen (met hun hoofd). Als ze dan ook nog actief zijn vanachter prima, maar ik lijk mijn paard zo niet te kunnen rijden...
Ik stap eerst 10 minuutjes los (rechtdoor, cirkel, voltes), en kom daarbij niet teveel aan de teugels, met mijn handen HOOG (mijn paard houdt van hangen...) Dan ga ik draven, en dit is eerst tempo, tempo, tempo, zodat hij actief gaat lopen vanachter, anders wil hij wel eens niet goed aan mijn been zijn... Maar hierbij zijn mijn handen ook hoog (zodat hij dus niet gaat hangen of op de voorhand lopen) en loopt hij dus met zijn hoofd vrij hoog en niet aan de teugel.
Ik doe dan oefeningen (cirkels, voltes,...) om hem los te maken. Pas na een kwartier loopt mijn paard zoals het hoort (relatief, ik ben B2), actief vanachter en aan de teugel.
Mijn handen blijven dus steeds hoog, en soms écht hoog in het begin van de training, in de bochten en op voltes...

Op wedstrijd vind ik mijn manier van losrijden dus nogal... Onkundig. Ik heb steeds de neiging om aan toeschouwers te zeggen "Kom over 20 min terug, dan herken je hem niet meer!"
Op Bokt zie ik ook geen mensen zo extreem voorwaarts rijden als ik (ik heb in het begin midden- en uitgestrekte draf), en als ze voorwaarts rijden is het steeds met 'neerwaarts' bij.

Ben ik nu verkeerd bezig? Of zijn er nog mensen die zo rijden?

Groetjes,

Zita

Urielle

Re: Manier van losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:04

Ik zou persoonlijk dit paard niet per se op een hoog tempo rijden. In dat hoge tempo kan hij zijn passen niet afmaken en hoeft hij zich minder te dragen, waardoor hij minder sterk wordt in de achterhand en je dus met hetzelfde probleem gaat blijven sukkelen. Zelf zou ik meer overgangen gaan rijden, om hem beter aan het been te krijgen en sterker te maken in de achterhand. Dus bewust ook juist gaan proberen een arbeidstempo (en later: de verzameling) op te zoeken, al is het maar voor een paar passen en hem zodra je voelt dat hij zijn achterhand vergeet weer aan laten treden.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:52

Jij zegt steeds dat je je handen hoog houdt, omdat je paard hangt. Maar ga je zijn hoofd dan niet 'dragen' met je handen?
Ik zou niet in een hoog tempo rijden. Gewoon arbeidstempo en veel tempowisselingen rijden. Als je paard niet reageert meteen heel streng been eraan. Dan springt je paard maar in galop of gooit het hoofd omhoog. Als je daar consequent in bent, hebben de meeste paarden dat zo door.

Succes verder! Lachen

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 14:04

@ Oemmiejo: In het begin heb ik idd echt het gevoel dat ik zijn hoofd draag... Dan lijk ik net de eerste de beste beginneling op een paard! Maar na 20min is hij wel heel licht in de mond (of toch een heel stuk lichter), en draagt hij zijn hoofd zelf.

Dus jullie zouden hem gewoon op een rustig tempo rijden, maar met vanaf het begin (vanaf ik begin te draven) veel tempowisselingen en overgangen? Probleem is dat hij soms echt niet aan mijn been is, en als ik hem dan een goeie por geef met mijn benen (ik rijd niet met sporen) kreunt hij alleen maar, alsof ie zegt "ik voel het wel maar het doet me niets", en dan heb ik de zweep er wel bij, maar iedere keer moet ik dit opnieuw doen, hij lijkt het niet te (willen) leren...

Probleem is dat ik op die manier van op een hoog tempo rijden ook les krijg... In het begin was het wennen, maar ik moet wel zeggen dat hij na 20 minuten een stuk beter loopt dan pakweg een half jaar geleden, het heeft dus wel effect...

Groetjes

Zita

EEEEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:13

Het gaat zeker effect hebben omdat je gewoon een flegmatieker paard hebt, zulke paard moet je van in het begin en met alles wat je doen wakker houden, en snel laten reager.
Ik denk wel dat je kan proberen van hem ook in het voorwaarts een beetje neerwaarts te rijden! Ik ben er ook zeker van dat je binnenkort geen 20 min meer zal nodig hebben!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:15

Als ik aan het losrijden ben dan ziet het er het eerste half uur ook nog niet uit zoals het er later uit ziet Haha!.

Paard en ruiter moeten wat opwarmen en dat gaat niet zo snel.

Op HAW is een postbeperking van 15 foto's dus ik denk dat de meeste mensen liever foto's plaatsen van na het losrijden Lachen. Als ik zelf een fototopic heb dan laat ik ook meestal mn fotograaf pas fotograferen na het losrijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:19

paard afhankelijk. Mijn eigen merrie stap ik 20 minuten met veel zijgangen los. Daarna rijd ik ruim 20 minuten lang en laag (niet LDR) in draf en galop. Dan pak ik op en rijd ik nog 20-30 minuten aan de verzameling als ik voel dat ze los genoeg is (op sommige dagen stop ik al na het loswerken). Dan draaf ik weer lang en laag uit en stap nog 10 minuutjes.
Een andere merrie stapte ik vrij kort, draafde een paar rondje laag en dan direct aan het werk. Deze stapte ik echter wel weer langer uit.
Weer een ander ruintje reed ik zeker een half uur met waslijntjes aan mijn zit en been totdat hij vanzelf de hand opzocht. Dat laaste zag er zeer stumperig uit waarschijnlijk maar het werkte prima. Laat je omgeving maar lekker voor wat het is en laat in de ring maar zien wat je waard bent.

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:29

ik rijd mijn paard het eerste kwartier na het los stappen ook in een hoog tempo de bak rond. anders is ie niet aan het been Slapen en gaat dan ook nog eens aan mijn hand hangen, veel overgangen en streng aan mijn been. daarna herken je hem ook niet meer. OK dan! en hij gaat veel beter en opgerichter lopen. das wat annemarie en ik willen. Ja
dus niet getreurt je bent niet de enigste Knipoog
het is per paard verschillend hoe je los rijdt. de mijne heeft deze aanpak nodig, dat werkt bij hem het beste...

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 09:04

@Poekel: Ja, de mijne loopt dan ook veel beter en opgerichter, na een tijdje!

Over dan voorwaarts neerwaarts rijden, ik heb de indruk dat op deze manier losrijden bij mijn paard niet echt super is, omdat hij dan de rest van de training NOG sneller wil gaan hangen en diep lopen met zijn hoofd, ik rijd hem alleen VWNW op het einde van de training, en dan loopt hij actief en ontspannen...

Komt er ook nog eens bij dat hij in het begin in de bochten wel eens ponypasjes wil gaan maken (kleine korte pasjes), en daarom doe ik in de bochten mijn handen hoog, begrens zeker goed met mijn buitenhand, en rijd hem goed vooruit...

Ik ben blij dat er nog mensen zijn die een 'niet klassieke' manier van losrijden hebben, ik begon me al wat vreemd te vinden Haha!

Gisteren heb ik hem trouwens gereden zonder dat hoge tempo, met veel overgangen, en hij reageerde wel goed, maar ik voel nog niet genoeg of zijn achterbeen nu actief is en ondertreedt... Bloos