Even inleiden...
Als ik op Bokt ben, kijk ik vaak even rond in HAW, kijken hoe het bij anderen gaat... En vaak zie ik dan paarden die van in het begin netjes naar beneden lopen (met hun hoofd). Als ze dan ook nog actief zijn vanachter prima, maar ik lijk mijn paard zo niet te kunnen rijden...
Ik stap eerst 10 minuutjes los (rechtdoor, cirkel, voltes), en kom daarbij niet teveel aan de teugels, met mijn handen HOOG (mijn paard houdt van hangen...) Dan ga ik draven, en dit is eerst tempo, tempo, tempo, zodat hij actief gaat lopen vanachter, anders wil hij wel eens niet goed aan mijn been zijn... Maar hierbij zijn mijn handen ook hoog (zodat hij dus niet gaat hangen of op de voorhand lopen) en loopt hij dus met zijn hoofd vrij hoog en niet aan de teugel.
Ik doe dan oefeningen (cirkels, voltes,...) om hem los te maken. Pas na een kwartier loopt mijn paard zoals het hoort (relatief, ik ben B2), actief vanachter en aan de teugel.
Mijn handen blijven dus steeds hoog, en soms écht hoog in het begin van de training, in de bochten en op voltes...
Op wedstrijd vind ik mijn manier van losrijden dus nogal... Onkundig. Ik heb steeds de neiging om aan toeschouwers te zeggen "Kom over 20 min terug, dan herken je hem niet meer!"
Op Bokt zie ik ook geen mensen zo extreem voorwaarts rijden als ik (ik heb in het begin midden- en uitgestrekte draf), en als ze voorwaarts rijden is het steeds met 'neerwaarts' bij.
Ben ik nu verkeerd bezig? Of zijn er nog mensen die zo rijden?
Groetjes,
Zita