Galop naar voren - hoe weer verzamelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

siko

Galop naar voren - hoe weer verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 13:31

Hallo!

Mijn paard heeft zeer veel impuls naar voren in de galop.
Ik zou haar graag wat meer verzameld willen laten galopperen, in welke volgorde ga ik dat aanpakken?

Groeten,
Kim

Anoniem

Re: Galop naar voren - hoe weer verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:24

Veel overgangen maken Lachen
Halhouden, stap, draf, galop en daarin veel schakelen en overgangen maken Ja Probeer het eerst eens in stap & draf. Ga wat achterover zitten/dieper in het zadel. Herhaal het meerdere keren zodat je paard begint te snappen wat je van em wilt. Probeer het vervolgens in galop Ja
Succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:27

Eventueel voor de duidelijkheid kun je, als je meer wilt verzamelen, dieper in het zadel gaan zitten maar ook een ophoudinkje maken met je teugels Knipoog
Xx

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 14:45

Bedankt voor je reactie. Vanavond les (als we niet voor die tijd weg waaien Bloos ) dus kan ik dit alvast meenemen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:51

Ik vind volte sluiten in galop vaak een fijne oefening om ze met drang naar voren te laten sluiten.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 15:39

@Katja: kun je dit iets meer toelichten? Snap niet helemaal wat je bedoeld.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:47

Heel veel korte tempowisselingen rijden. 3 Galopsprongen naar voren, 3 galopsprongen terug. Zwaarder gaan zitten, ophouding maar wel je benen eraan houden anders valt hij terug in draf. In eerste instantie zou je dit het beste op een volte kunnen doen. Op de rechte lijn is het voor je paard erg verleidelijk om door te drammen.
Succes

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:59

Als hij impuls naar voren heeft zou je hem met kleine ophoudinkjes op je buitenteugel langzamer moeten kunnen laten galopperen. Als hij harder galoppeert dan jij vraagt, dan loopt hij onder je weg, dat is dan geen impuls, want impuls is "voorwaartse drang die onder controle van de ruiter is".
Om hem langzamer te laten galopperen kun je om te beginnen hem vanuit een rustige draf aan laten springen, op het moment dat hij daarna sneller wil gaan dan jij wilt (onder je uit wil galopperen), moet je hem meteen in draf over laten gaan, dit vaak herhalen.
Ook, wat hiervoor al is gezegd, op een kleine volte laten galopperen en goed blijven zitten in je zadel wil wel helpen.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 19:54

Merlijn schreef:
Als hij impuls naar voren heeft zou je hem met kleine ophoudinkjes op je buitenteugel langzamer moeten kunnen laten galopperen. Als hij harder galoppeert dan jij vraagt, dan loopt hij onder je weg, dat is dan geen impuls, want impuls is "voorwaartse drang die onder controle van de ruiter is".
Om hem langzamer te laten galopperen kun je om te beginnen hem vanuit een rustige draf aan laten springen, op het moment dat hij daarna sneller wil gaan dan jij wilt (onder je uit wil galopperen), moet je hem meteen in draf over laten gaan, dit vaak herhalen.
Ook, wat hiervoor al is gezegd, op een kleine volte laten galopperen en goed blijven zitten in je zadel wil wel helpen.

Bedankt! Dit is heldere uitleg waar ik wat mee kan. Als impuls als zodanig wordt beschreven, dan galoppeert ze inderdaad onder me vandaan. Klinkt ook logisch met het harder willen galopperen weer terugnemen in draf en blijven herhalen tot kleine rustige galopstujes. Top bedankt!!

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:07

wat ook helpt is om die korte stukjes vanuit stap aan te galloperen, en dan na een paar sprongen weer terug naar stap. als je dat een paar keer op dezelfde plek doet, gaat íe daarop anticiperen en rustiger galloperen.
succes.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 21:17

@ggit, ook bedankt voor je tip. Ga alles uitproberen, want gecontroleerder gaat het momenteel nog niet... helaas. Ze maakt zich sinds kort ook lang tijdens het galopperen, totaal uit balans, niet rond Bloos etc

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:20

En? Lukt het? Weet nog zo goed dat ik datzelfde probleem had met mijn paard heeeel lang geleden. Ik zei toen nogal gefrusteerd tegen mijn instructeur: waarom kan hij nou niet normaal galopperen Stoom uit je oren Antwoord van de instructeur: dat kan hij wel als jij eens vanuit een rustige draf begint. En ja hoor Go jij! Go jij! Hyper! Go jij! Go jij!