les geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Kelvin_

les geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 16:42

Hoi,
Ik moet vanaf maandag elke maandag een meisje van 8 jaar les geven op een brave pony van iemand. Het meisje heeft vandaag even op de pony gestapt. Het is voor het meisje der eerste les. Mijn vraag aan jullie is hoe moet ik gaan beginnen?
Al meteen met leren van lichtrijden of laten wennen en eerst gewoon in het zadel laten zitten en rustig draven?

Groetjes Mariska

Vonnie84

Re: les geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:45

Ligt helemaal aan het meisje zelf. Is ze zelfverzekerd of nog erg bang? Laat je haar aan de longeerlijn of los?
Ik zou zelf even afkijken hoe het gaat. Maar ik vind het raar dat je meteen over draven begint. Je kunt ook beginnen met wat rondstappen en leren sturen en remmen. Dat zijn toch echt de grondbeginselen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:46

Check even of de pony aan de longe loopt. Je kunt dan eerst een paar longe lessen geven.
Dan kan het meisje leren lichtrijden ed dergelijke zonder dat ze hoeft te sturen en dus aan de teugels trekt enzo.
Laat haar wat gymnastiek oefingen doen. eerst in stap en later in draf.
Laat de eerste paar lessen niet te lang duren, een half uur is lang zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:46

Begin maar met lol en vertrouwen. Is veel belangrijker dan draven en lichtrijden. Heb je evt. voltigebeugels? Is erg leuk en leerzaam voor een eerste les, lekker voltige doen.
Rekening mee houden dat 't meisje pas 8 is hoor, is erg jong. Niet veel en lang concentratievermogen. Gewoon verzorgen en lekker spelen, da's de mooiste start die je ze kan geven.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:47

Ga niet gelijk rijden met het meisje, maar maak er een soort cursus van. In die cursus leer je het meisje ook goed poetsen/opzadelen en hoofdstel indoen. Als het tijd is om te rijden dan leg je eerst uit hoe ze moet zitten/remmen/sturen/gassen. Dan laat je haar een paar rondjes stappen, een keer halthouden, let op haar houding en een keer sturen en als dat goed gaat dan ga je een paar pasjes draven. Leer haar maar gelijk lichtrijden!

Probeer vooral de eerste keer niet teveel te doen, ze moeten al zoveel onthouden. Later voor de afwisseling neem je doorzitten/verlichte zit mee, zitten ze een beetje stevig dan kan je ook gymnastiekoefeningetjes erbij pakken.

Veel succes

_Kelvin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 16:51

Mij bedoeling is ook eerst het stappen aan een longeerlijn als dat goed gaat een overgang naar de draf maken maar mijn probleem zit meer in de draf moet ik meteen leren lichtrijden of niet

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:53

_Kelvin_ schreef:
Mij bedoeling is ook eerst het stappen aan een longeerlijn als dat goed gaat een overgang naar de draf maken maar mijn probleem zit meer in de draf moet ik meteen leren lichtrijden of niet

Zou ik niet doen.

Ik leer ze eerst echt zitten, dan voelt het draven ook meestal vertrouwder.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:03

Ik laat beginners altijd even 1 rondje zitten en daarna leer ik ze direct lichtrijden. (voor de pony ook veel prettiger)

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:36

Ik zou haar meteen leren lichtrijden..

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:44

ik begin altijd aan de longe, en meteen probeer te laten lichtrijden, anders word het vaak alleen maar moeilijker, dat doe ik eerst in stap, dus een paar keer in stap laten staan, dat ze goed leren dat ze het onderbeen goed onder het lichaam moeten houden, dan in draf proberen,

mijn lesjes zijn vaak de eerste 2/3 keer aan de longe, ligt er net aan hoe de kids het oppakken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:50

Ik zou haar eerst lekker relaxt en vertrouwd op een pony maken. Bijvoorbeeld wat gymnastieken (tenen aanraken, oren en staart van je pony aanraken, zonder handen, armen zwaaien, ogen dicht, en eventueel zelfs omdraaien en een stukje achterstevoren) vaak vinden ze dit nog best wel leuk en daardoor ontspannen ze lekker. Daarna zou ik eerst beginnen met sturen, lichtrijden komt later wel. Als ze in stap gewoon lijntjes kan rijden en kan slalommen om pionnen bijvoorbeeld dan geeft dat haar een gevoel van controle. Daarna zou ik pas aan de draf beginnen en dan idd het liefst aan de longe zodat ze niet aan de teugels gaat hangen en zodat ze zich alleen maar hoeft te concentreren op het lichtrijden. Die oefeningetjes tussen haakjes kun je trouwens ook in de draf doen als je een durfal hebt Knipoog . Veel plezier en succes iig!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:37

Het betreffende meisje is mijn nichtje.
Een heel enthousiast meisje die de vorige keer lichtelijk geirriteerd raakte (lees: boos werd) toen ze niet kon rijden. Zo'n 'cursus' is dus niet echt nuttig want ze heeft al heel wat keren lekker getut met het paardje en doet dit ook voordat ze erop gaat.

Ze is nu lekker bezig met gymnastische oefeningen op het paard en dat gaat allemaal prima. Ze zit keurig in draf en het lichtrijden ziet er absoluut niet slecht uit!

Ze is nu dus mooi aan de longeerlijn bezig, in een ronde paddock. TZT kan ze dus ook mooi los in deze paddock, ideaal.
Dus Maris, lekker zo doorgaan, gaat goedkomen Haha!