voorwaards houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjaaron

voorwaards houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 09:03

mijn pony (arabier) is nogal pittig (uiteraard) dat vind ik geen probleem ze is makkelijk te houden en luistert goed naar me. soms heeft ze van die ellendige trucjes om van galop gelijk terug te springen in stap en dan niet meer door te willen lopen.. hoe houd ik haar nou voorwaards?
als ik er een zweep bij houd is ze haast niet meer te houden en alleen met men been lukt het niet.

Judje

Re: voorwaards houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:41

Waarom is ze niet te houden als je een zweepje erbij hebt?
Is ze soms bang voor de zweep?
Als dat zo is, dan kan het goed zijn om haar eens los te laten in een bak of paddock en dan met de zweep erdoorheen te wandelen, probeer hem te balanceren op je vingers bijvoorbeeld. Hopelijk wordt je paardje vanzelf nieuwschierig en komt ze kijken. Wat je ook kan doen (eventueel later) is haar aaien met de zweep, net zoals je dat gewoon doet en haar er overal mee aanraken. Dus bijvoorbeeld via de hals over de rug en kont, onder de buik door en dergelijke.
Hopelijk kan je haar hierna wel met zweep rijden en zal ze haar angst voor de zweep om gaan zetten voor respect voor de zweep, zodat ze leert te begrijpen dat de zweep niet eng is en dat ie alleen wordt gebruikt wanneer zij zelf niet naar het been luistert (en dus zelf 'de keuze krijgt': luisteren naar het been of een tikje krijgen).

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:45

Ze gaat in galop ongevraagd terug naar stap of neem je haar zelf terug?

Ik zou zeggen minder met je hand er aan zitten (subtieler zijn), meer op je eigen zit letten en attent houden op je been.
Als ze zo pittig is als jij zegt hoort het geen probleem te zijn haar voorwaarts te houden. Maar ieder paard wordt minder voorwaarts als hij gehinderd wordt in zijn mond of in zijn beweging.

Heb je les? - wat zegt je instructeur er van?

Steeds de overgang oefenen, blijven schakelen draf-galop-draf-stap-galop en midden/verzameld etc. Dat houdt haar veel meer attent en op die manier blijven paarden makkelijk reageren op je been. (Mits je hand niet tegen werkt!)

Sc_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:11

Je kan ook in galop veel tempowisselingen rijden dus middengalop, rustiger galoperen, arbeidsgalop, weer middengalop, enz. Zodat ze blijft opletten in galop. Probeer ook zo zacht mogelijk te zijn met je been (gewoon zachtjes "knijpen/duwen") zodat ze gevoelig blijft voor je been en als je haar niet voorwaarts krijgt wat harder kan duwen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:13

Kan het zijn dat je je overgang terug van galop naar draf wat te abrupt geeft? Wat gebeurt er als je je galop kleiner maakt, je lang maakt en gewoon eens rustig wacht tot het draf heet? Kun je dat eens voor me beschrijven?

sjaaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 14:13

soms heeft ze gewoon totaal geen zin om te lopen, dan pak ik er een zweepje bij maar dan is ze in ene keer weg en stopt ze niet met galoperen.. ik probeer haar dan met mijn zit terug te krijgen en door met haar te praten, dat helpt niet, dan probeer ik haar met de hand terug te nemen dat lukt wel maar dan staat ze gelijk stil en wil ze niet meer lopen, als ik dan weer mijn zweep erbij pak is ze gelijk weer weg in galop.. zo gaat het dan de hele tijd door, ik krijg les ja maar de instructrice zegt ook dat ik haar moet laten wennen aan de zweep dat doe ik ook, voordat ik ga rijden laat ik haar snuffelen aan de zweep en dan neem ik haar aan de longe en dan aai ik haar zegmaar met de zweep maar zodra ik er dan op klim met zweep (dan doe ik niets met de zweep) is ze in ene keer weg.