Wat is nou precies impuls

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Wat is nou precies impuls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 19:33

Na afgelopen zondag op wedstrijd geweest te zijn begin ik me echt af te vragen wat impuls nu is.
In mijn eerste proef moest mijn paard mij even uitproberen. Ze was niet vooruit te branden, gaf ik been ging ze flemen (is bij haar een teken van protest, ik wil dit niet) viel uit elkaar, sprong weg om niets en het wijken, daar ging ze geen stap opzij.
Ik vond het hier ook zeer terrecht dat ik laatste was. Hier had ik een 5 voor de impuls.

Tussen de eerste en de tweede proef zat een kwartier, ik was flink pissig en heb haar tussen de twee proeven door even flink aangepak. even laten weten dat ik de baas was en dat zij moest luisteren. terug de ring in ging het naar mijn gevoel verschrikkelijk goed. ze was vlot aan het been, liep niet op de voorhand, gebruikte haar achterhand veel beter dan in de eerste proef. alleen het wijken ging iets minder, dat vind ze ook heel moeilijk. maar mijn paard deed gewoon echt haar best.
bij deze proef werd ik 3e en naar mijn mening ook verdient. Had ruim veel 7ens een 4 en een 5 voor het wijken, én een 5 voor impuls... dit was twee keer bij de zelfde jury.

dus mijn vraag, wat is impuls want naar mijn mening was die in de tweede proef zeker een 6 al dan niet een 7 waard. maar de jury vond mijn impuls het hetzelfde als in de eerste proef.

dus misschien kan iemand mij uitleggen wat dat dan precies is zodat ik het op mijn volgende proef wel naar behoren kan uit voeren. naar mijn gevoel is de impuls namelijk goed.

Alicia2u

Re: Wat is nou precies impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:43

Impuls is de voorwaartse drang van het paard, opgewekt en onder controle van de ruiter.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:00

De omschrijving van Alicia staat ook in het Diciplinereglement Dressuur (impuls is de activiteit die door de ruiter wordt opgewekt en beheerst).

Je probleem heb je volgens mij zelf al heel duidelijk onderkend en verwoord: in je eerste proef was je paard nog niet voldoende voor elkaar, met name wat betreft de impuls. In je tweede proef ging het veel beter (je oplossing geef je ook zelf al aan: consequent zijn en eisen stellen) en je hebt het gewenste resultaat.

De jury zit daar om je een signaal mee naar huis te geven en daar is hij/zij aardig in geslaagd: 2e proef is beter, maar blijf aan je impuls werken (misschien was de 2e proef nog geen afspiegeling van perfectie Knipoog ). En ook de boodschap heb je goed begrepen. Je hebt dus geen probleem, je hebt iets geleerd van deze wedstrijd. Dat het meest waardevolle wat je uit een wedstrijd kunt halen.

goofyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:29

yep, impuls: de voorwaartse drang van het paard opgewekt en gecontroleerd door de ruiter.

veel overgangen rijden om paard scherper aan je been te krijgen en zorgen dat je paardje actief reageerd.
succes met oefenen en proeven die nog gaan komen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:18

Simpel gezegd Haha! Je moet het gevoel hebben dat je paard voorwaarts wilt lopen maar jij bepaalt het tempo. Impuls en tempo staan los van elkaar. Een paard in piaffe bijvoorbeeld heeft heel veel impuls maar komt amper van de plek af. Je moet het gevoel krijgen dat ze altijd vooruit wilt lopen zonder dat het jou veel moeite kost en jij altijd de tempo controle houdt.

Als je paard op kleine hulpen reageert kun je het impuls verbeteren.

Vooruit op een kleine kuithulp; geen reactie-> strenger je beenhulp door laten komen of eventueel even met de zweep bij tikken. Zonder dat je iets verandert aan je houding (veel ruiters gaan onbewust mee'duwen' waardoor je eigenlijk het paard alleen maar tegenwerkt)
Wel reactie->meegaan in de beweging en met rust laten. Pas als ze langzamer gaat dan jij vraagt (dus 'achter het been kruipt') herhaal je de hulp.