We hadden het er over dat een stapmolen handig is in gebruik. Ik zei dat ik het nogal makkelijk vind in gebruik. Waarom zou je niet even zelf je paard twintig minuten stappen aan de hand i.p.v in de molen zetten? Onbelast bewegen is natuurlijk goed,maar op welek manier?
Toen noemde zij als voorbeeld de (les)paarden van de Uni Diergeneeskunde. Zelfde geval als bijvoorbeeld een stal met handelspaarden.
Goed mijn mening:
Ik vind de stapmolen een leuke uitvinding. En zeker voor handelsstallen, manege's, kliniken enz. een goede uitkomst. Om toch de paarden de beweging te geven die ze nodig hebben, ondanks de beperkte tijd die de medewerkers hebben/krijgen.
Maar.. Bij particulieren vind ik het de gemakszucht in de hand werkend.
Ik heb het meegemaakt dat mensen een uur stapmolen zagen als vervanging van de beweging die het paard normaal kreeg en hun paard ook vrolijk de hele dag niet zagen. Is het nou zo moeilijk om naast dat uur rijden je paard nog aan de hand te stappen? Dit leverd toch een veel betere band op dan het dier in de stapmolen smijten. Daarnaast kan je de beweging zelf regulieren, harder stappen, langzaam, korte bochten, figuren en ziet hij nog wat van zijn omgeving. Voor paarden die de conditie op moeten bouwen, dat kan ook aan de hand of aan de longe gebeuren. En is meteen goed voor je eigen conditie

Maar goed, wat vinden jullie? Stel ik me aan, of wordt men tegenwoordig gewoon te lui/makkelijk?

( ik heb geen stroom op de stapmolen staan