oefenen met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_20

oefenen met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 15:42

hallo allemaal,

ik heb weer eens jullie advies nodig.....dus bijvoorbaat al hartelijk bedankt Bloos !

Ik heb een 8 jarige merrie, ik weet dat ze als 3 jarige bij de handelaar eens letterlijk over de hindernis gemept is, om te tonen hoe ze sprong.
Daarna heeft ze jaren niet "gesprongen" tot een jaar of 2 terug bij haar vorige eigenaar, daar hebben ze geprobeert wat ze deed met een cavalletje, en daar heeft ze 1 of 2 keer belachelijk hoog overheen gesprongen en daarna niet meer.

Nu ben ik een enorme angsthaas (zeker wat springen betreft) maar ik heb afgelopen zaterdag de stoute schoenen aangetrokken en samen met een vriendin gekeken wat ze deed met een kruisje.

balkjes lopen heb ik al eerder met haar gedaan daar vind ze na een paar keer geen hol meer aan.
toen is er een heel laag kruisje neer gezet waarbij ze gelijk blokkeerde (en ik een hartslag van 300 had), dus kruisje weer weg maar 2 balkjes naast elkaar en dan erover, deed ze heel goed dus zo weer opgebouwd naar een kruisje uit eindelijk heeft ze een paar keer over een kruisje van ongeveer 40 cm gesprongen en dezelfde hoogte een rechte balk.

ik moest haar steeds ontzettend aanmoedigen dan ging ze wel richting de hindernis maar net zovaak dat ze wel haar benen optilde liep de dwars door de hindernis alles ondersteboven...

hoe moet ik haar duidelijk maken dat ze haar benen op moet tillen, op het juiste moment maar gezien het bovenstaande weet ze dus wel dat ze moet jumpen.

ik had wel het idee dat ze het leuk vond (ik minder, ben echt dressuurmiepje Cool )

of zou het wel lukken als de hinderis hoger gaat?
ik wil alleminst dat ze zichzelf bezeerd of dat ze een hekel krijgt aan springen.
en wat is makkelijker voor een paard, springen vanuit galop of draf?
ik heb nu vanuit draf gedaan omdat het zo laag was.
maar als galop makkelijk voor haar is probeer ik dat en als haar techniek (en de mijne!!) verbeterd kan ik toch weer oefenen vanuit draf.

En aangezien ik dus echt een angsthaas ben moet het voor mij ook niet te hoog gaan, ik vind het wel fijn om het samen met haar te doen, ik moet haar dusdanig overtuigen dan ik even geen tijd heb voor mijn eigen geneuzel...(ieder nadeel heb zn voordeel)
ik kan heel makkelijk iemand anders met haar laten springen maar ik wil het ook zelf leren en over mijn angst heen komen....

hebben jullie nog praktische tips om dit verder uit te bouwen?

nogmaals hartstikke bedankt!

Alicia2u

Re: oefenen met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:21

Begin eerst eens met vrijspringen. En dan niet met de zweep erachteraan jagen, maar probeer het eens met clickertraining: elke keer als ze eroverheen is geweest, klik je en geef je dr wat lekkers. Zo gaat ze springen met iets positiefs associeren en jij hoeft dan nog niet erop te zitten.
Daarna kun je iemand anders met haar laten springen en jijzelf een paar keer op een braaf paard. Want een angstig paard en een angstige ruiter is geen goede combinatie! Als je je zekerder voelt, kun je het zelf eens proberen. Maar doe niets wat je niet wil, anders dan komt het niet goed met je zelfvertrouwen.

Supergirl78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:27

Alicia2u schreef:
Begin eerst eens met vrijspringen. En dan niet met de zweep erachteraan jagen, maar probeer het eens met clickertraining: elke keer als ze eroverheen is geweest, klik je en geef je dr wat lekkers. Zo gaat ze springen met iets positiefs associeren en jij hoeft dan nog niet erop te zitten.

Helemaal mee eens! Cool
Als ze dan nog niet zelfstandig over het kruisje springt, kun je ook altijd proberen haar rustig in stap /draf aan de hand over de hindernis te loodsen.
Als jij haar leider bent, dan zal ze wel willen volgen Haha!

hannexroza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:28

ik sluit me helemaal bij Alicia2u aan Pling
verder wil ik er nog wat bij zeggen,, namelijk meschien kan je een instructeur/instructrice nemen? die kan jou&je pony helpen en weet waarschijnlijk ook wel wat de beste manier is Knipoog
verder kan hij/zij je meschien over je spring''angst'' heenhelpen..
verder heel veel suc6 ermee
x

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 16:56

hoi hoi, ik heb wekelijks priveles maar nu alleen nog gericht op de basis (dressuur) omdat wij tegen een heel aantal problemen aan liepen (zie bijvoorbeeld vorige topics), en we nu op het groen/b niveau aangekomen zijn.

Misschien denken jullie, waarom begin je dan aan springen?? maar dat is om te voorkomen dat mn paard in een sleur vervalt.
ze moet een heleboel ongein afleren en ze heeft tot ongeveer 2 maanden geleden alleen maar zitten klooien en vervelen. dat heb ik haar nu grotendeels afgeleerd, alleen zodra er een "vreemde" opzit doet ze meteen weer.
ik ga nu en dan met haar het bos is, maar ik ben afhankelijk van anderen (mede ruiter of fietser) omdat ik niet alleen met haar na buiten ga. en nu had ik zoiets van, als ik nu af en toe iets anders met haar doe dan alleen maar "rondjes" lopen en haar trucjes afleren blijft ze het misschien langer leuk vinden en blijft ze missschien meewerkend.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 17:33

Ik denk dat dit paard gewoon nog in onbalans is. Dit uit zich in of hele erge overdreven hoge sprongen maken of soms door de hindernis lopen. Vrijspringen draagt hier niet echt aan bij omdat het evenwicht anders is. Een paard kan nog zo goed vrijspringen, met een ruiter moeten ze eerst het nieuwe evenwicht vinden.

Ik zou beginnen met lage hindernissen, 40-50 cm, kruisjes die in het middne zo hoog zijn. Dan een goede b alk op galopafstand er voor, jonge paarden springen vaak fijner vanuit gelop, dat is makkelijker omdat galop al een sprong is. Doe verder niet te veel, laat het paard het zelf uitzoeken. En dan komt het normaal gesproken binnen ene paar trainingen vanzelf. Ik heb meer van dit soort paarden onder het zadel gehad. Met vrijspringen supergoed, de eerste keren onder de man niet weten waar ze de benen moeten laten.
En het kan altijd gebeuren dat je paard nog een keer een panieksprong maakt. Wees daar altijd op voorbereid.

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 17:42

hoi germie, heel hartelijk bedankt voor je reactie!!! de andere overigens ook hoor! maar ik kan mij erg vinden in jou denkwijze! ik ga het gewoon proberen en dan zien we wel!

oORoosjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:45

Een paard springt inderdaad makkelijker vanuit galop..
Ik zou het op de manier proberen die germie beschrijft.. denk dat het daar wel mee moet lukken!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:36

voor onervaren paarden kan je best een ' V ' op de sprong leggen, dat zorgt ervoor dat ze exact zien waar ze moeten afgaan en ze dus hun afstand beter kunnen inschatten, ze gaan dan vaker iets harder springen.
Vergeet ook zeker geen voetbalk te leggen! dat mag bij een jong paard zeker 20-30cm voor de sprong liggen! En als je in galop komt is een balk op 3m (paard met normale hoogte en normale galop) leggen ook wel goed, dan kan je paard zich goed zetten op die balk en komt de sprong zeker uit, voor een jong paard wel belangrijk voor zijn vertrouwen.

( een V = 2 balken die je op een sprong legt en die een V vormen en dus een punt maken
=> aan het uiteinde liggen ze heel breed (op de grond) uit elkaar en het andere uiteinde leg je op de sprong op een afstandje van 50cm, als de paarden het kennen mag je de balken op de sprong tegenelkaar leggen!)
Moest je het nog niet snappen stuur me dan even PM, dan stuur ik er een tekening van door Lachen
Groetjes