meer zin in werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

meer zin in werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 23:49

Mijn fjord vind alles wel best, dit is met alles zo maar ook met werk, meer afwisseling als werk aand e hand, longeren, lange teugel, buitenrit, mennen, rijden, grondwerk, vrijheidsdressuur etc kan ik hem niet bieden, heeft misschien iemand tips?

Het is namelijk eigelijk best zonde. Hij kan goed de rug bollen, goed verzamelen, gewicht op achterhand brengen etc, maar zit het allemaal wel goed en houdt het het liefst bij halve oefeningen.

Ik heb begeleiding en ook mijn instructrice zegt wel eens, kreeg hij er nou maar een s een keer plezier in, dan ben je er zo.

Hij is geheel los gemaakt in zijn lijf, zijn mond is uitgebreid behandelt, etc etc. Hij kent de oefeningen, maar doet het liever niet.
iemand tips, vind het zo zelf ook zo rot voor hem.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: meer zin in werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:19

Belonen belonen belonen belonen belonen.

Zo, duidelijker kan ik het niet maken Knipoog

Dit soort paarden moet je extreem veel gaan belonen, zodat ze het leuk gaan vinden om voor je te werken en wat meer hun best gaan doen. Maar dan moet je meer belonen dan alleen aan het einde, maar constant tussendoor, alles wat hij goed doet meteen belonen.
En misschien vind je paard wat meer rust tussendoor wel fijn.... Ik kan uit je berichtje wel opmaken dat je afwisselt, maar niet of je bijvoorbeeld elke dag wat met hem doet. Anders zou je misschien eens kunnen kijken of hij er wat meer plezier in krijgt als je om de dag wat doet.

Succes

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 09:42

Ik doe op dit moment nog maar weinig met hem, zaterdag loopt hij lessen, 1x buitenrit en 1x les. 3 dagen dus, soms wel meer of minder, belonen doen we ook, hij staat het liefst het hele uur stil met zijn neus op de grond, of sukkelt met lang teugeltje, eet snoepjes, en het woordje braaf zorgt dat hij gelijk instort, zo klaar denk ie dan.

Ivanaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:45

Sommige paarden vinden het misschien ook gewoon niet leuk om in zo'n bak rond te hobbelen...

Rij je in een buitenbak??
Misschien kun je het proberen om met een paardenvriendje tegelijk te rijden? Of anders carrousel??
Je kan dan toch enigzins dressuurmatig bezig zijn...

Succes ermee!! Meer weet ik ook niet..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 20:08

Hoe bedoel je dat ptrecies met maatje?
Hij is manege pony geweest en loopt bij mij ook mee op zaterdag met lesjes maar loopt gewoon ergens achteraan te sjokken en snijdt als het nodig is af. Theeleuten vind hij het leukste, maar aan het werk ziet hij nooit zo erg zitten.

Ivanaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:58

Een paard die hij leuk vindt en daar tegelijk mee in de bak proberen te rijden. Dan voelt hij zich misschien niet alleen de pineut. Maar aangezien hij ook in een manegeles zo is.
Misschien is hij het dan gewoon beu. Ik weet ook niet hoe oud hij is?

Best lastig wel hoor! Ach gut

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 21:06

tja er is zoveel verandert, vroeger manege pony, nu bij mij geen schop en trek kinderen, mag zij n eigen zin doen als het vervelendfe kinderen zijn enzo, maar zou het een tekort kunnen zijn, of bijvoorbeeld iets me bach of weet ik wat?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 21:06

oja loopt altijd in buitenbak en is 13

Debbylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:13

Hey,

Zulke Buien heeft mijn pony ook wel eens...
Alleen zij gaat stil staan en krijg je dan NIET vooruit meer.
Alleen buitenrijden met een andere shet erbij is geen probleem dan vind ze het super (in de bak ook )
Bij mij heeft het wel geholpen, ehmm misschien Parelli ??

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 17:53

parelli wordt hij kwaad van, methode met teveel druk, en 400 kilo in een halster hou je niet, dat weet hij en dan expres een paar voeten tegen je hoofd en dat is dat ook weer klaar.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 17:54

zou het een voedingsprobleem kunnen zijn?

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:04

idd wel lastig hoor.. je hebt al veel geprobeerd zo te lezen. ik vind die oplossing van met meerdere paarden rijden wel goed.. en ga dan eens met z'n 2e 3e naast elkaar rijden en moeilijke oefeningen doen.. Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 18:25

haha poppetje staat precies goed.
Enige die hij kwa tempo bijhoudt is de andere slome fjord, dat wordt lachen

Debbylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:39

Ja dan krijg jij zker vlieg les Tong uitsteken
Maar verder weet ik niet miss is hij gwn zo kan best Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 18:46

nou wordt gezellig klets uurtje voor de eigenaren en voor de pony's veen zal er niet van komen.

Best jammer, hij kan vreselijk goed ondertreden etc met achterhand, loopt lekker zwingent, springt over eigen hoogte, etc etc, maar vind het allemaal wel best.
Hoop eigelijk dat als hij de piaffe beheerst hij zelf ook wat trotser wordt.

Jolieka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:05

Het is denk ik best moeilijk te achterhalen hoe en of wat.

Het zou kunnen dat hij iets tekort komt, maar ik denk dat dat met de meeste paarden op zich wel meevalt.
Natuurlijk heb je altijd speciale gevallen en voor stress etc. zijn er ook zat bijvoermiddeltjes. Mijn paard staat op de magnesium en daardoor is hij wel rustiger. Ik zeg dus niet dat je nooit iets bij hoeft te voeren, maar je moet wel eerst uitzoeken waarom je dat zou doen en wat je dan kiest.........

Wat betreft het rijden in de bak en afwisseling, tja, dat is wel lastig, maar je kunt het wel leuk maken voor je paard in de bak.
Rij bijvoorbeeld niet altijd een paar minuten de ene kant op. Wissel dat veel af, rij slangevoltes, wend af en als je paard denkt dat je naar rechts gaat, ga dan eens naar links etc. Een soort verrassingsactie zeg maar, dus een beetje meer spelen tijdens het rijden, dat niet alles mechanisch is/wordt.
Overgangen en schijnovergangen werken ook verfrissend en daar worden de meeste paarden ook meer voorwaarts van.

Succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 13:01

Ik bedenk me nu ineens dat hij al een tijdje geen lijsteen heeft ivm de veulens die ga ik eerst kopen Pling Pling Pling

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:52

Het is altijd moelijk te achterhalen waarom een paard geen lol heeft in de dingen die van hem gevraagd worden.
Vraag bij jezelf af wat je met dit paardje wilt, wat is je doel met hem?

Misschien vindt hij de oefeningen te moeilijk, niet elk paard is geschikt voor hetgeen wat jij graag met hem wilt doen.
Hoe is zijn lichamelijke gesteldheid (te dik of juist te mager misschien) of hoe goed is zijn conditie?
Ik maak er uit op dat hij maar 3 x in de week écht wat doet. Dat is niet erg veel!
Wat doet ie de rest van de tijd?
Staat hij binnen en altijd maar op stal of komt hij in de wei bij zijn vriendjes? Heeft ie überhaupt wel contact met zijn soortgenoten?
Het is heel belangrijk voor een paard dat hij sociaal contact heeft. Misschien is hij daarom wel zo depressief.
Wat voor voer geef je hem? Etc etc etc.
Er zijn tal van mogelijkheden waarom je paard doet zoals hij doet.
Je kunt namelijk niet van een paard verwachten, als hij maar weinig doet, alles vlekkeloos voor je doet en leuk vindt!
Zoals ik het opvat, is zijn spirit een beetje weg!
Maar ik kan me haast niet voorstellen, als jij al die dingen doet zoals je zegt wat je ermee doet, dat hij niks leuk vindt! Misschien is het wel een paardje wat het niet zo naar buiten uit en doet ie gewoon braaf wat je van hem vraagt.
Heb jij er wel lol in, is het wel echt jouw paardje waar je hart ligt? Want als jij al niet erg enthousiast bent, zal hij het ook zeker niet worden. Je moet het samen doen om plezier te maken!
Dikwijls spiegelt een paard jouw eigen gedrag.
En sommige paarden zijn gewoon zo van karakter, dus wat wil je met hem doen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 16:18

Ik wilde hem niet maar nu hebben ze toch wel een band en spiegelt me idd enorm. Hij staat buiten met andere. Straks uitgebreid antwoord. Ben aan het werk

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 20:25

Het is dus idd niet mijn soort paard, maar toch vind ik hem wel geweldig, alleen zou ik hem niet kopen alleen hij heeft meer dan bewezen dat je daar niet zomaar over moet oordelen, ieder paard heeft iets positiefs. door zijn gespiegel heb ik juist heel veel geleerd. Ook als ik fanatiek ben wordt hij niet echt vlotter ofzo. Hij staat buiten met een hengst, wsas heel druk ding maar door hem is ook hij rustig geworden.
hij vind sommige dingen idd moeilijk, dan reageert hij anders, maar meestal heeft hij zoiets van rustig aan...

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:36

Inderdaad zoals al meerdere keren is genoemd,
Veel belonen! iedere keer als hij het goed doet hem helemaal de hemel in prijzen!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:04

Waarschijnljk is het dan gewoon het karakter van t beessie!
Kun je weinig aan veranderen!
Succes ermee!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:11

Meestal werkt overdreven de hemel inprijzen idd goed, maar niet elk paard is daar gevoelig voor.
Jammer genoeg.
Probeer tóch iets te zoeken wat hij zelf leuk vindt! Doe iets compleet nieuws, wat je nog nooit gedaan hebt!
Anders kun je je er maar beter bij neerleggen dat het de aard van het beessie is!
Succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 21:13

haha zie het dan helemaal voor me dat ik hem heel erg beloon, dan staat hij zo naast me, oogjes zakken dicht en hij is blij.

Wat wel helpt is tijdens of net voor etenstijd. hij weet dat klieren geen zin heeft dus doet zijn best zodat hij snel klaar is en kan eten voor de andere alles opeten.
Trec vond hij wel leuk de vorige keer, vooral het langzaam galoperen en de rit van de eerste dag, maar dat is hier erg weinig.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:35

Ten 1e zal ik je adviseren zowiezo tijdelijk te stoppen met dat lessen, ik denk dat het probleem voort komt uit het feit dat hij manege pony is geweest. Meeste manegepony's hebben het zo langzamerhand wel gezien met continu een andere ruiter op de rug, plezier in het rijden wordt zowiezo minder, zijn eerder wat afgestompt en sluiten zich hierdoor eerder af voor hulpen van buitenaf.

1 iemand die met hem aan het werk gaat op een consequente, maar duidelijk en vriendelijke wijze.

'mag zijn eigen zin doen als het vervelende kinderen zijn' , ik snap dat vervelende kinderen lastig zijn, maar dat hij dan zijn eigen zin mag doen is niet consequent voor hem. Pak deze kinderen aan, of zet ze niet meer op je pony's.
Hij snapt dan niet meer als hij bij een ander wel weer moet doen wat er van hem gevraagd wordt, bij die andere kinderen mocht hij toch ook doen wat hij wou?

Daarbij is een Parelli niet een methode met teveel druk als jij meteen met megaveel druk komt dan snap hij er niks meer van nee, je werkt in fasen vanaf lichtste druk tot meer druk. Om uiteindelijk op de lichtste hulp iets van je paard te gedaan krijgen.

Je hebt het over de piaffe e.d. Verward is dat nu niet eerst te hoog gegrepen.

En je termen 'andere slome fjord' 'sjokken' 'sukkelt' komen ook wel erg negatief over.

Je zegt dat je weinig met hem doet, en dan wel kinderen erop in de les, nee zo leert een paard niks nee Knipoog

Jij moet er zelf voor zorgen dat hij er plezier in krijgt, wees consequent voor hem, dat vind een paard ook plezierig dat iemand duidelijk tegen hem is.