een quote wat vinden jullie hier van?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaChansy

een quote wat vinden jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 20:42

hoi hoi

Deze quote heb ik gekopieerd, ik vond het een interesante stelling wat vinden julie hier van?

Het is een quote van GEORGE THEODORESCU

Vele Nederlandse topruiters hebben bij Theodorescu de fijne kneepjes van de dressuur geleerd. Zijn dochter Monica reed vele Olympiades en haalde 2x goud met het team en werd 2x vierde individueel

Citaat:
'Diep en rond rijden heeft alles te maken met het aantrekken van de buikspieren. dat sporters goede buikspieren nodig hebben, wisten de oude Grieken al. Dat geldt voor alle sporten: van hardlopers tot boksers. Maar maak je door diep en rond rijden de buikspieren sterk? Volgens mij past dat niet bij hun anatomie. Een paard moet in balans lopen, in evenwicht.''

Om dezelfde reden heeft hij nog een stelregel: geen slofteugel in zijn stal:

''Daarmee kun je helemaal foute dingen doen. Mensen hebben geen inwerking op hun paard en grijpen naar de slofteugel. Het principe in rijden is, dat je het lichaam van het paard naar zijn hoofd moet sturen. Voorwaarts dus. Gebruik je een slofteugel, dan doe je het andersom, dan trek je het hoofd naar het lichaam toe. Dat is achterwaarts rijden. Een slofteugel heeft niks met correct rijden te maken. Je liegt tegen jezelf, je hebt rijtechnisch niks gedaan, je hebt niks opgelost.In de hand van een meester is een slofteugel goed. Maar een meester heeft de slofteugel niet nodig.''

Wat ik er zelf van vind, ik vind dit een moeilijk onderwerp daarom ben ik benieuwd naar jullie visie zelf ben ik ook tegen hulpteugels maar mits er goed mee omgegaan word heb ik er geen problemen mee. Houd het netjes mensen Knipoog ik zou graag willen dat dit topic niet op slot hoeft om een of andere reden Ps als het hier niet goed staat kan het dan verplaats worden?

jacqueline_

Re: een quote wat vinden jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:56

moeilijke discussie open je hier! ik zal proberen mijn mening te geven zonder ruzie op te zoeken!

ik denk dat als je, mits je hem goed gebruikt een hulp teugel een goed hulpmiddel is, ''in de hand van de meester is een slofteugel goed...'' maar we kunnen niet allemaal zo goed rijden dus dan kan een hulpteugel een steuntje in de rug zijn voor als het niet zo goed gaat... ik denk dat een hulpteugel heel veel irritaties kan voorkomen tussen paard en ruiter maar dit alles in goed gebruik!
ik gebruik zo af en toe wel eens een slofteugel als ik met een paard in de knoei zit en er echt niet meer uit kan komen, in mijn profiel staat een foto, ik vind die foto een voorbeeld van goed gebruik van een slofteugel!

natuurlijk ben ik het ermee eens dat oplossen beter is zonder hulpteugel maar als je echt vastloopt vind ik het geen probleem, als je maar naar je paard blijft luisteren!

ook het diep en rond rijden vind ik een goede training als je het maar doseerd niet een uur lang diep en rond maar met instappen en in het begin diep rijden.. daarna hoger instellen en naar de ontspanning toe rijden...onze paarden laten hun rug en hals goed los met diep en rond rijden ook worden ze losser in de bewegingen! maar diep en rond pas ik niet langer dan 20 min toe.. en alleen op oudere dieren die minimaal L lopen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:02

-> RT

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 21:03

ik wist dat het een moeilijke discussie zou worden idd maar wel erg interessant.
Ik ben het met je eens ja, een slof of andere hulpteugel kan hulp bieden, ik heb je foto bekeken en ik vind dat inderdaad een goede foto van het gebruik, zelf heb ik in heel me paardrijleven nog maar 1 keer met slof gereden en dat was toen ik me arm gekneusd had en ik was te koppig om niet te lessen, die slof heb ik gelukkig niet hoeven gebruiken want me paard voelde het feilloos aan dat ik pijn in me arm had, maar voor mezelf was het toch wel fijn voor mijn gevoel dat ik net dat extra had, voor als hij zich sterk zou maken ik hem even terug kon zetten en dan weer los rijden. Diep en rond is goed in zekere mate, als je bv een paard hebt wat al erg opgericht loopt is het fijn om hem daar even mooi laag en rond te zetten.

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:08

ja idd als je met mate diep en rond rijd dan heb ik daar niets op tegen... ik rij voornamelijk friezen en ik pas het maar op 1 merrie toe.. die liep te veel met de kin op het borst.. sinds ik haar diep en rond inrij loopt ze veel fijner echt mooi rond en kan haar ook al hoger instellen heb wel een voorbeeld
Afbeelding
ik vind dit best een fijn beeld al mag ze nog wat hoger opgericht lopen

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:12

ze heeft ook het achterbeen er lekker onder en draagt hier ook fijn, dit heb ik oa bereikt door diep en rond rijden en veel longeren met touwtjes! ook heb ik haar een aantal keer met slof gereden

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 21:14

dat bedoel ik, met een goede training en goed gebruik kom je al ver, het gaat natuulijk niet 1,2,3 maar later kun je er veel profijt van hebben (dan reken ik dus niet de mensen mee die er totaal niet mee kunnen omgaan) maar wat is nu de grens van het gebruik. Ik bedoel, sommige mensen pakken de slof met goede bedoelingen, met de instelling om de slof maar even te gebruiken. Maar dan komen ze er achter dat die slof toch wel erg handig is en dan blijven ze hem gebruiken. Ik vind als je dan met slof gaat rijden zorg voor je zelf goede grenzen te hebben. met name vanwege wat ik voorgaande zeg.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 21:16

longeren met touwtjes doe ik ook altijd, ik longeer nooit zonder. Longeren is voor mij training, ik beschouw longeren aan halster of alleen hoofdstel niet als training (maar afin dat is een hele andere discussie)

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:20

jacqueline_ schreef:
ja idd als je met mate diep en rond rijd dan heb ik daar niets op tegen... ik rij voornamelijk friezen en ik pas het maar op 1 merrie toe.. die liep te veel met de kin op het borst.. sinds ik haar diep en rond inrij loopt ze veel fijner echt mooi rond en kan haar ook al hoger instellen heb wel een voorbeeld
Afbeelding

Ik vind je paard hier niet oké in de hals.
De hals is te kort en wordt hier niet eruit gereden.
Het paard loopt echt te veel op de kop.
Ik zeg niet dat het heel slecht is maar als jij het als voorbeeld aan wil halen dat het paard hier goed loopt qua halshouding dan zie ik het toch heel anders.
Oprichting komt nml. van achter uit en jouw paard loopt hier te veel op de voorhand.
Dus geen goede oprichting.
Duidelijk een paard wat teveel aan de voorkant vast wordt gehouden.
En nogmaals, ik vind je paard op zich wel een fijn beeld geven maar de halshouding is niet correct.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 21:29

ja maar ze geeft al aan dat haar paard vroeger nog meer met de kin op de borst liep. Dit is dan wel geen goed voorbeeld voor de correcte halshouding, maar dit is de verbetering die ze gemaakt heeft. Knipoog

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:35

Met diep en rond krijg je geen verbetering.
Zeker niet als je paard al graag wat achter de loodlijn wegkruipt.
De neus moet er uit gereden worden en niet LDR. je moet er aan de voorkant afblijven.
Ik ben het dus met George Theodoresu eens.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 21:41

maar een paard wat uit zijn eigen al wat opgerichtl oopt, maar net die dus toch niet helemaal los wil laten ben je er dan ook op tegen diep en rond te rijden, ik vind dat het moet kunnen maar met mate zoals ik al eerder heb aan gegeven. Ik weet dat nageefelijkheid is, het ontspannen van het nek en kaakgewricht, dit is te bereiken door een actieve achterhand en voldoende impuls (de moter zit natuurlijk aan de achterkant) Ik vind dat ook ligt aan de bouw van je paard, sommige paarden moet je gewoon eerst wat dieper rijden en vanuit daar naar een meer opgerichte houding.

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:48

hopla schreef:
jacqueline_ schreef:

Ik vind je paard hier niet oké in de hals.
De hals is te kort en wordt hier niet eruit gereden.
Het paard loopt echt te veel op de kop.
Ik zeg niet dat het heel slecht is maar als jij het als voorbeeld aan wil halen dat het paard hier goed loopt qua halshouding dan zie ik het toch heel anders.
Oprichting komt nml. van achter uit en jouw paard loopt hier te veel op de voorhand.
Dus geen goede oprichting.
Duidelijk een paard wat teveel aan de voorkant vast wordt gehouden.
En nogmaals, ik vind je paard op zich wel een fijn beeld geven maar de halshouding is niet correct.

ik weet niet of je het weet maar een fries heeft een korte hals, en dan vooral deze barok gebouwde fries..je hebt gelijk dat de hals er meer uitgereden moet worden maar daar zit ook een stukje training in!
ik ben al heel erg blij met dit resultaat je hebt gelijk dat het paard iets op de voorhand loopt maar op deze foto reed ik haar ook nog maar 4 weken en daarvoor liep ze eigenlijk alleen voor de kar, ik vind haar snel genoeg van achteren en zie haar ook echt wel dragen en het achterbeen goed onder plaatsen ook op deze foto! dit paard wordt absoluut niet met veel druk gereden ik heb namelijk mischien 3 gram in mn handen liggen, ik bedoel dit niet als een aanval maar ik heb echt wel verbetering met diep en rond rijden... maar dat is mijn mening

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:50

kirri ik vind dat je gelijk hebt

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:50

kirri schreef:
maar een paard wat uit zijn eigen al wat opgerichtl oopt, maar net die dus toch niet helemaal los wil laten ben je er dan ook op tegen diep en rond te rijden, ik vind dat het moet kunnen maar met mate zoals ik al eerder heb aan gegeven. Ik weet dat nageefelijkheid is, het ontspannen van het nek en kaakgewricht, dit is te bereiken door een actieve achterhand en voldoende impuls (de moter zit natuurlijk aan de achterkant) Ik vind dat ook ligt aan de bouw van je paard, sommige paarden moet je gewoon eerst wat dieper rijden en vanuit daar naar een meer opgerichte houding.

Ja, Ik heb nml. een paard wat graag de wereld in kijkt en die ook nog eens heet is.
Ze wil graag haar rug wat eruit drukken en bij mijn vorige instructrice moest ik haar dus ook rond instellen om controle te kunnen hebben.
Nou, ik kan je wel vertellen dat ik daar toch wat jaren mee heb laten liggen.
Ik rijd nu op de 'klassieke' manier en rijd juist naar de hand toe en zorg er voor dat ze ruimte heeft aan de voorkant.
Het enige waar ik op let is of ze niet over de teugel komt.
Handen stil houden en rijden naar je hand.
Meer hoef ik niet te doen en ik heb nog nooit zo'n fijne aanleuning gehad.
Ik train nu 3 maanden op deze manier en ik ben met sprongen vooruit gegaan.
En mijn paard gaat veel meer swingen en krijgt een veel mooiere hals en aanleunig.
Dus diep en rond voegt helemaal niets toe. Je paard moet op zijn eigen benen lopen en niet met de kop tussen de benen. Ook niet een beetje. Neus hoort ten alle tijde voor de loodlijn.

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:55

ja maar in het begin losrijden dmv rond en diep zie ik niet als een probleem daarna oppakken en van achter naar voren rijden

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:58

Je gaat meteen met losrijden dus al de stap slechter maken doordat je er aan de voorkant de rem als het ware opzet.
Ik ben niet tegen om een paard wat lager in te stellen maar wel tegen het achter de loodlijn laten komen van de neus.
Neus hoort ten alle tijde voor de loodlijn.
Ik neem het je niet kwalijk dat je het niet zo ziet of ervaart.
Sommige zullen het nooit zien.
Zelf heb ik gelukkig wel het licht gezien. Knipoog

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 22:01

ik denk dat je niet helemaal snap wat ik bedoel hopla, met mate bedoel ik dus maar eventjes loswerken in de training, en daarna meer oprichten, ik had het er wat beter moeten neerzetten denk ik Knipoog maar ik ken gewoon een paard dat eerst diep en rond gereden word en daarna meer opgericht, als je begint met diep en rond loopt hij na zo'n 10 min veel meer opgerichter. En is hij gewoon veel fijner te rijden.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 22:02

hopla schreef:
Je gaat meteen met losrijden dus al de stap slechter maken doordat je er aan de voorkant de rem als het ware opzet.
Ik ben niet tegen om een paard wat lager in te stellen maar wel tegen het achter de loodlijn laten komen van de neus.

Maar dat bedoel ik zeker niet achter de loodlijn. Dat is zeer verkeerd en niet goed voor je paard.

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:45

hopla schreef:

maar met diep en rond rijden zet ik de rem er niet op! ik rijd hem vannuit mijn been naar beneden en laat hem dan wat dieper lopen, ik trek hem niet naar beneden, dat vind ik ook geen rijden! diep en rond doe ik met mn been anders krijg je hem er van achteren toch nooit een keer bij...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:52

Diep en rond en een goed achterhand gebruik gaat niet samen, dat is fysiek onmogelijk, de achterhand zal altijd omhoog komen i.p.v. zakken. Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:02

Betteke schreef:
Diep en rond en een goed achterhand gebruik gaat niet samen, dat is fysiek onmogelijk, de achterhand zal altijd omhoog komen i.p.v. zakken. Knipoog

Dit lijkt mij erg duidelijk en zo denk ik er ook over.
Een paard laag en rond rijden vind ik zeer goed als training om het paard losser te krijgen, maar diep betekend achter de loodlijn en voor paarden met hun neus achter de loodlijn ben ik allergisch.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 01:11

ik heb een tijdje een slofteugel gebruikt met hulp van mijn instructeur, omdat mijn pony haar hoofd omhoog duwde en daarbij haar rug wegduwde en daardoor een onderhals kreeg. door de slofteugel heeft ze geleerd haar hoofd niet meer weg te drukken, en nu loopt ze netjes en ontspannen voorwaarts, zonder dat haar hoofd te diep wegzakt.
ik vind dus dat het best kan helpen als je een probleem hebt, maar ook dat je er alleen gebruik van moet maken als je een probleem hebt en dat je het maar tijdelijk doet ( dus geen half jaar lang)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:50

Over diep en rond kan ik geen mening geven (niet in verdiept etc). Over hulpteugels echter wel.

Ik zou ze niet gebruiken. Als ik tegen een probleem aanloop dan wil ik dat oplossen en niet de gevolgen met een hulpteugel wegnemen. Plus dat je in mijn ogen met een hulpteugel de bron van het probleem niet kunt oplossen. Die spoor ik dus liever op en ga daaraan werken.
Maar dat is hetzelfde verhaal als de tandarts. Bij de een is het helemaal toppie en bij de ander heeft ie hem gemarteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:16

Je kunt natuurlijk de slof (want daar gaat het dan over) ook gebruiken om een paard recht te richten.

Maar imo is een hulpteugel niet bedoeld voor symptoombestrijding. Je zult toch moeten kijken naar de oorzaak van het probleem, en daaraan werken.

Verder ga ik met Betteke en Judje mee, imo is diep en rond niet bevorderlijk voor een goed achterhand gebruik. Het neusje hoort altijd vóór de loodlijn te komen.