Ik zit sinds een kleine 2 weken met een probleempje,
Eerst even wat over het paard
Ik rijd sinds een klein maandje een 3,5 jarige hengst, een tinker
Het is buitenom dat het een hengst is al een dominant en macho achtig dier, het is een beetje een boefje dus..
Hij is begin september naar een stal gegaan waar ze hem ingereden hebben, daar heeft hij ongeveer 6 weken gestaan en toen kon hij halt, stap, draf, galop, voltes en over de diagonaal, hij liep en loopt vrijwel nogsteeds netjes met zn koppie naar beneden. Al was en is het nog wel wat onrustig in de mond. Hij komt nog wel snel met zn hoofd omhoog, maar dat is dan wel weer zonder veel moeite opgelost.
Hij is door een dezelfde persoon gereden en is gewend om met een ander paard in de bak te lopen.
Ik heb op diezelfde stal les, van degene die hem ingereden heeft en daar leren we telkens weer enorm veel van..
Ik rij hem in een buitenbak, simpel omdat we alleen een buitenbak hebben.

Nu sinds een kleine 2 weken (heb vorige week niet gelest), reageert hij het eerste deel van de ongeveer 30 minuten dat ik per dag met hem rij (varieerd nogal tussen 20 en 40 minuten) gewoon niet goed als ik een overgang draf-stap wil maken. De overige tijd ook niet super, maar iig wel beter dan in het begin. Simpelweg omdat hij verderop in het half uur al z'n stoom afgeblazen heeft, en dan dus gewoon controleerbaarder is. Maar dan heb ik evengoed nog het stap-halt wat hij ook zo moeilijk doet.
Ik klik hem voor het rijden altijd nog even voor 2 rondjes stoom afblazen aan de lijn. Daarna klim ik erop. Dat stoom afblazen doe ik, omdat hij anders, en daar komt het probleem, na een half rondje bak begint te draven of te galloperen en dan de overgang terug zo moeilijk maakt. De overgang galop-draf gaat nog wel. Maar dan begint hij heel snel te draven en duurt het eerst ongeveer 5 rondjes door de bak voordat ik hem in een rustigere en beter controleerbare draf heb.
En dan komt de overgang van die arbeidsdraf naar stap nog, hij reageert niet op de terughoudende hulp die ik geef. Dat zal waarschijnlijk wel aan mij liggen. Ik doe altijd met halve ophoudingen de overgangen terug rijden (vind het dat nog wel moeilijk om met zit, benen en handen die overgang te rijden. Nijg dus soms nog wel eens naar alleen handen en dan val ik voorover. Maar corrigeer mezelf dan wel weer door schouders naar achter en rechtop zitten)
Na 3 rondjes verder heb ik hem dan in stap.
Dan nog is hij wat gespannen, zodra ik iets teveel been geef of het kriebelt gewoon weer bij hem schiet hij weer in draf (ja het is echt zo'n vreemde vlugge hups die hij dan maakt, niet een rustige overgang dus) en ja hoor dan begint het draf verhaal veer van voor af aan.
Nou dat wil ik dus niet, 8 rondjes voordat ik hem eindelijk van draf naar stap heb. Ik wil overgangen rijden om hem meer aan mijn been en aan mijn hulpen te krijgen, maar dat gaat niet als hij de overgang terug niet maakt.
Dit is overigens niet alleen onder het zadel, ook aan de longe duurt het een heel aantal rondjes (op de volte dan dus he) voordat hij van draf naar stap gaat. Galop-draf is weer niet zo'n groot probleem.
(Ik longeer hem, vast op zaterdag, altijd met een heel los bijzettouwtje waar hij het echt super op doet. Dat merk ik ook onder het zadel. Hij is veel gemakkelijker naar beneden te rijden)
En de overgang stap-halt. Ik maak die zoiezo al niet op de hoefslag, dan stopt hij echt niet. Ik rijd hem dus naar ergens in het midden van de bak of de binnenhoefslag en probeer het daar. Hij komt dan weer tegen mijn hulpen in. Echt wat ik ook doe, diep zitten, lang maken, hoofd omhoog, schouders naar achter, borst vooruit, ophouding, ophouding, ophouding, ophouding. Het duurt gewoon een eeuw voordat hij eindelijk stil staat.
Het is gewoon zo stom want 2 weken geleden reageerde hij nog prima, en kon ik gewoon nog veel overgangen rijden etc. Nu in korter ben gaan longeren dus niet. Maar ik wil niet dat mijn paard al helemaal moe is, ik moet er gewoon zonder te longeren op kunnen stappen en gelijk mee wegrijden.
Wat ik zelf al bedacht had is;
voor het stap-halt dus eerst maar ergens tegenaan parkeren en dan evengoed de hulp geven voor halt, dus been aansluiten en het hele verhaal. Dus in de hoek. Dit werkt niet voor de draf-stap of draf-halt dan dus omdat hij dan gewoon de hoek weer uitschiet nog steeds in draf.
Verder gewoon proberen goed te gaan zitten en lang maken omdat ik als hij zo snel gaat in draf nog wel eens voorover val en dan dus niet meer 'echt' zit, maar meer heel kort lichtrijd (langer gaan staan dus, dan maakt hij zijn passen ook beter af heb ik 2 weken geleden geleerd van mijn instructrice)
En tsja, ik ben benieuwd of jullie mij misschien wat meer kunnen helpen. Ik ga er zoiezo woensdag even mee naar mn instructrice..
Ik zal zo even wat foto's spammen waarin jullie mijn houding kunnen zien en kunnen zien hoe het er in het algemeen uit ziet.

*