Voorover vallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Voorover vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:08

Hoi, ik heb een probleem met m'n houding dat maar niet weg lijkt te gaan.
Ik ga namelijk snel voorover zitten. Ik doe dit vooral als het paard me iets te hard gaat en ik hem terug wil nemen, ik ga dan verkrampt naar voren zitten en trek m'n handen naar me toe. Het ziet er niet uit en het paard krijg 2 tegengestelde hulpen.
Hebben jullie tips?

Niekoezz

Re: Voorover vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:11

Ik kamp met hetzelfde probleem. Ik ga naar voren zitten, waardoor ik mijn benen naar achterleg en mijn paard nog harder gaat lopen.
Kijk maar eens in het topic van mijn onderschrift, hierin staan enkele tips.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:11

ik heb net je probleem, vooral overgangen naar galop (terug nemen van midden naar verzameld) etc...
mijn tip? zoveel mogentlijk toch naar achter zitten, iemand die je er telkens op wijst(bij mij is dat m'n moedere of lesgeefster)

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:36

Al tips gevonden in mijn topic?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:41

Niekoezz schreef:
Ik kamp met hetzelfde probleem. Ik ga naar voren zitten, waardoor ik mijn benen naar achterleg en mijn paard nog harder gaat lopen.
Helemaal mij ook Bloos

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:43

Kijk eens in mijn topic (onderschrift) voor tips, staan er al heel wat op!

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:49

Misschien helpt het als je je schouders naar achteren drukt, hierdoor ga je zelf ook verder naar achteren zitten en als je je paard langzamer wilt laten gaan omdat hij te hard gaat moet je juist naar achteren gaan zitten, maar dat was je vast al wel duidelijk Knipoog

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:56

Het is moeilijk, maar gewoon oefenen, gaat je paard harder > achterover zitten. Zeg het gewoon steeds tegen jezelf en blijf vooral ontspannen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 07:15

Je rijdt dus duidelijk niet op je balancepoint. Dat kun je vinden door op de grond te gaan zitten en je benen op te tillen. Dan balanceer je als het goed is op een plekje tussen je staartbeen en je zitbeenknobbels. Hier moet je ook op zitten als je paardrijdt!
Probeer je dus te concentreren op het feit dat je op je balancepoint blijft zitten. Dan is het onmogelijk om je bekken naar voren te kantelen en naar voren gaat zitten.
Probeer ook eens het volgende in stap of in draf: til je beide benen op zodat ze los zijn van het zadel en rijdt een wending. Zo kun je niet met je knieën knijpen.
Als je een goede houding wilt, moet je je bewust zijn van je lichaam en wat dat doet als je paardrijdt. Heb je dat door, dan ben je al half op weg.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:04

Ik had hier in het begin ook last van. Ik ging intuïtief naar voren kantelen als ik het paard waar ik op reed wilde laten afremmen tijdens de galop. Misschien is het een tip om tijdens het rijden af en toe duidelijk 'achteruit -> rem' bij jezelf te denken. Zo heb ik het ook proberen in te prenten, ook als ik bv van stap naar stilstand ging, extra hard aandacht besteden aan de gedachte dat achteruit en zwaar zitten de rem is. Na een tijdje werd het reflex. Knipoog

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:08

Misschien is het handig als je weer is gaat rijden, dat je iemand meeneemt, en die je er telkens op wijst, dat je rechtop moet zitten. Na dat een aantal keer gehoord te hebben met rijden, begin je 't snel zat te worden en probeer je gewoon rechtop te gaan zitten.

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:16

Daar had k dus ookaltijd last van vroeger in begin toen k leerder rijden. Maar hoe meer ik ging rijden, en hoe beter het ging, ging ik steeds rechter en mooier zitten. Maar laast reed k op een "moeilijk" paard en gelijk zat k weer naar voren en spanning op schouders en rug. Wat bij mij hielp was instructriese die paar keer zei en dan proberen te ontspannen weer.

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:52

ik heb het zelfde probleem als sommigen van jullie, ik val dus ook voorover maar bij mij is het ook omdat ik dan moe ben want in het begin met rijden heb ik geen last alleen als ik op een gegeven langer als een half uur rij dan val ik wat voorover,ik heb tegen verschillende mensen bij mij op stal gezegt dat ze mij even een seintje moeten geven als ik weer eens voorover rij en geloof me dat helpt wel,want van de een kun je dat wel hebben en van een ander kun je dat weer niet hebben,als je dus sommigen ziet lopen ga je automatische al goed zitten Pling succes ermee

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:19

Een keer op tv zag ik zo'n ding en daarme kon je niet meer voorover vallen.. Zat dan achter je rug en dan met je armen eromheen ofzo, beetje raar om uit te leggen, maar wel handig Knipoog Weet niet of je het ook kunt kopen.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:03

heb ik ook weleens als we draven of galopperen meestal ik ga in de galop ook snel naar voren omdat ik anders denk dat ik val je kan er eigellijk niks aan doen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:47

Een ander laten longeren en zelf de teugels los laten. Dan heeft alles wat je doet geen effect en ga je alleen maar onstabieler zitten als je voorover gaat.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:55

Zit-les nemen? Door zonder zadel te rijden, of bijvoorbeeld voltige leer je ook goed op je kont te zitten! Misschien is dat iets?

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:03

een keer zonder beugels rijden en heel lang doorzitten. ook met beugels helpt doorzitten: probeer je benen te ontspannen, dan schiet je ook minder snel naar voren. ga desnoods voor je gevoel iets naar achter hangen met je bovenlichaam (niet te veel), dan rij je meer vanuit je evenwicht (het balancepoint van Alicia2u) en ben je ook minder makkelijk uit het zadel te trekken.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:04

probeer als je paard harder gaat niet aan de teugel te trekken maar ophoudinkjes te maken, dan ga je ook minder voorover zitten, had er zelf ooknog wel is last van Clown