Rechtzitten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

britteke

Rechtzitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 22:45

Ik heb erge problemen met recht zitten , ik leun altijd wel naar voor, Dit heb ik zo aangeleerd
in de manege waar ik reed. Het was de eerste manege waar we heen gingen maar we kregen
niet echt ''les'' de lesgeefster ( als je die al zo kunt noemen ) Zei om de 10 minuten , draf ,
stap, volte , van hand veranderen, galop. meer niet, op het juiste been rijden hadden we na
5 maanden niks van gehoord. op den duur boterde het niet meer goed tussen de lesgeefster
en mij en me moeder toen zijn we op zoek gegaan naar een andere manege, en toenkregen
we pas echt les!

Maar intussentijd heb ik een zeer slecht gewoonte ontwikkeld, Ik leunde enorm naar voor
vooral in de galop dan. Ik rij nu al bijna 4 jaar, en zit redelijk netjes in stap en draf, maar
mijn galop is nog steeds vaak een ramp, ik leun nog steeds erg naar voor en wil dit echt
graag afleren maar om een of ander reden blijf ik naar voor leunen, zadra ik naar achteren
leun krijg ik het gevoel dat ik ga vallen en dan val ik bijna automatich weer naar voor.
Als ik al op goede dagen achteruit kan leunen kan ik met niet genoeg concenteren bij mijn
benen en handen en is dat weer een ramp Verdrietig

Heeft iemand tips ?
hier even een voorbeeldje van mijn ''rampzalige zit in de galop''
Mijn benen is een momentopname, maar in de galop zit ik vaak zo fel naar voor.
ik denk dat dat me een veiliger gevoel geeft, maar ik wil toch netjes kunnen rijden Lachen

Afbeelding

Alicia2u

Re: Rechtzitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 08:19

Wat me vooral opvalt is hoe het eruit ziet alsof je paard niet vanzelf galopeerd en dat je eraan moet blijven rijden. Nu snap ik dat de meeste manegepaarden niet de snelste zijn, maar zet eerst het paard goed aan het been voordat je galoperen gaat. Dat helpt al veel.

Je hebt een zogenaamde 'mutszit'; je zit niet op het juiste dee van je bekken, maar draait je bekken naar voren. Ga op de grond zitten en til je benen van de grond. Je balanceert dan ergens op een punt tussen je zitbeenknobbels en je staartbeen; Dáár moet je op zitten als je paardrijdt, dat is je balancepoint. Begin eens met het volgende in stap en draf en later in galop: maak van je handen een V met de handpalmen naar beneden. Je legt dus je duimen in het verlengde van je wijsvinger. Plaats de V over de schoft van je paard, als een soort dakje, en druk je balancepoint in het zadel. Ja, dan zit je nog steeds met je bovenlichaam iets naar voren, maar je zit met je heup iig wel goed en kunt voelen hoe dat zou moeten.
probeer dan gewoon normaal te rijden en dat punt weer op te zoeken.

Waar je verder op moet letten is: voeten niet te ver in de beugels en hakken uitdrukken. Handen rechtop houden en schouders los. Dan heb je het grootste deel al opgelost, maar is makkelijker gezegd dan gedaan.

Probeer ook eens een zitlesje te boeken, dat kan heel veel goed doen! Of ga eens op zoek naar een Centered Riding instrukteur (alona.nl)

britteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 19:12

Bedankt , de volgende les ga ik het uitproberen !
Het paard op de foto is geen manege paardje Lachen maar een eigenaarspaard waar ik soms op rij.
normaal is hij erg voorwaarts al heeft hij zijn enorm luie dage, waarschijnlijk was dit zo een
dag. Hardstikke bedankt voor de tips Knipoog Mijn voeten heb ik normaal ook wel wat meer onder
controle :p , al kon dat soms ook nog mislopen. Dat was oook een slechte gewoonte geworden
maar dat is haast opgelost.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 07:49

ik moest laatst in de les met een bierviltje onder m'n kont rondrijden, en die moest dan blijven liggen. Dat was voor het oefenen van doorzitten, maar met galop zou dat ook best kunnen werken! (als hij valt, net doen of hij er nog ligt, idee is hetzelfde)

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:31

het gevoel dat je gaat vallen moet je aan wennen, dat lijkt maar zo. oefen het ook veel in draf: je moet voor jouw gevoel teveel naar achter zitten; strek je armen wat meer.
probeer je benen lang te houden: als je ze teveel optrekt (zoals op de foto), kantel je naar voren.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:34

ik heb rechtop leren zitten met een zweepje achter me armen door?

britteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 20:23

Hier is mijn nieuwste foto van mijn houding in galop,
ik kan al veel beter rechtzitten en heb het gevoel dat het steeds beter gaat Haha!
alleen snap ik niet waar mijn been heen gaat xD

Afbeelding

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:27

Inderdaad een hele verbetering, mijn complimenten. Je onderbeen inderdaad naar achteren houden, nu ben je achter in de beweging en hinder je je paard. Dit is het andere uiterste, maar in de reis van de een naar de ander, ben je in ieder geval het midden gepasseerd. Blijf zoeken en hou ons op de hoogte.

kinslayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:06

onderbeen naar achteren, dit kan je oefenen door zonder beugels te gaan rijden.
Als je dan je onderbenen naar voren steekt lig je er met no-time af

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:07

houd vooral je benen lang en je tenen gespitst naar beneden, ook je schouders voor je gevoel ver naar achteren drukken en op je kont gaan zitten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:20

Is er niet eens de mogelijkheid om eens een zitles te nemen?? Gewoon lekker aan de longe, dan kan jij je concentreren op je zit.
Het lijkt om de foto's ook wel een klein beetje alsof je "knijpt" met je benen, zowel de eerste als de tweede foto'De tweede ziet er inderdaad al een héél stuk beter uit dan de eerste, dus je gaat inderdaad vooruit. En wat iemand ook al zei: op weg van het ene naar het andere uiterste ben je langs het midden gekomen.

Verder lekker veel oefeningen gaan doen in galop. Om de beurt zwaaien met een arm (of met beide arme tegelijk, als je een beetje vertrouwd paardje hebt(wel een knoop in je teugels doen dan!!)), zonder beugels galopperen, zwaaien met je benen, eens helemaal voorover en weer achterover gaan liggen. En beweeg je bovenlichaam inderdaad maar eens van voren naar achteren, en experimenteer met de stand van je bekken, zodat je ook leert voelen dat er andere houdingen mogelijk zijn! Als je denkt dat je gaat vallen: Pak maar eens wat manen erbij vast, maar probeer eventjes af te wachten wat er écht gebeurt. Meestal valt het mee namelijk, maar als je elke keer toegeeft aan het reflex om weer voorover te gaan zitten, blijft dat reflex bevestigd.

Succes er mee!

brietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:37

Zo! Die nieuwe foto is al een heel verschil!
Gewoon veel oefenen, zonder beugels is ook een goede tip!
Succes!