op de grens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

op de grens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 20:53

Ik zat laatst eens over iets te denken en ik vroeg me af hoe jullie hierover denken:

Is het mogelijk vooruitgang te boeken met je paard zonder grenzen op te zoeken en 'verzet' (misschien iets te groot woord) op te zoeken.
Mijn ervaring is namelijk dat een paard het meest verbeterd als je 'op de grens' rijdt.

Bijvoorbeeld: Ik wil dat mijn paard wat meer gaat dragen en op de achterhand komt. Ik vraag een lichte mate van oprichting, maar zeker niet te veel. Om dat uiteindelijk te bereiken begin je met veel overgangen en schakelingen, maar deze zijn in het begin natuurlijk wat zwaar. Dus krijg je kleine dingen, zoals af en toe en taktfoutje of de tong uit de mond etc. Na een paar weken is mn paard sterker en komt het niet meer voor. Maar als je nooit zulke dingen vraagt van je paard, kan hij dan toch beter worden?

Zoek jij de grenzen op met je paard? Of vermijd je die juist?

bromfiets

Re: op de grens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:56

Ik rij ook op de grens. Soms zelfs iets te veel Nagelbijten / Gniffelen

Denk dat je na het opzoeken van de grens ook weer makkelijker terugkomt in de ontspanning. Dat is tenminste mijn persoonlijke gevoel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:56

Ik zoek zeker de grens op Ja
Maar als ik taktfouten of zulke aanleuningsfouten krijg dat de tong uit de mond komt vind ik persoonlijk dat ik de grens veel te ver heb overschreden.
Natuurlijk kan dat wel eens gebeuren, maar als ik het paard wat beter ken ben ik dat wel voor en laat ik het zover niet komen.Dan ga ik heel wat stapjes terug en probeer het via een andere weg wel weer Lachen

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:57

ik ga helemaal met runningkawa mee...

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:59

Ik zoek de grens zeker op! Soms ga ik er over heen, dan moet ik weer even een stapje terug.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 21:12

Ik geef je ook gelijk kawa. Ik gaf dat voorbeeld alleen om het een beetje duidelijk te maken Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:20

Je moet soms wel,maar ik probeer het altijd beperkt te houden en dat een paard het wel een beetje blijft "snappen" zodat hij geen frustraties krijgt.En vooral veel belonen en als ie iets moeilijks gedaan heeft ook stoppen daarna.Overigens vind ik ook tong uit de mond een grote fout van de ruiter{zit namelijk teveel in de mond} en dat heeft niet zoveel met een grens opzoeken te maken.Eerder een uiting van het paard uit ongemak.Een taktfout is normaal,en soms eventjes wat op de plaats huppelen is ook normaal.Meer extremere dingen niet.

Chocomind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:09

Het is nou juist de kunst om te weten of je nu bij de grens bent of dat je er al over heen bent!!! Tegen de grens aan "schoppen" levert goede resultaten op, zodra je over de grens bent, richt je juist meer schade aan dan dat je er goed aan doet. Exact hetzelfde principe geld ook voor mij, omdat ik te maken heb met een chronische ziekte. Ik moet grenzen opzoeken, dan gaat het beter, maar zodra ik over grens ga, wordt ik "gestraft".

Het is altijd blijven zoeken naar de grens, waarbij je er af en toe overheen gaat. Als je nooit over de grens gaat, kan je ook niet leren waar de grens ligt. Als je over de grens gaat, altijd weer ontspanning verkrijgen voordat je stopt met rijden, dus stoppen met iets "goeds".

Groet Chocomind

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 00:06

ik ben het met RK eens. ik noem het 'de grens aantikken'. even ernaartoe, en ook weer op tijd terug. als je nooit 'verder zoekt', of verder gaat, kóm je ook niet verder. als je elke dag een kwartier rijdt, om maar iets heel simpels te noemen, krijgt je paard nooit de conditie om een uur lang hetzelfde te lopen. grenzen opzoeken, ze voorzichtig aanraken en verleggen.

overigens verschilt dit ook per paard, bij Faram ben ik heel voorzichtig, en vraag niet teveel. bij mijn jaarling blijf ik eronder (beperk tot dingen als voetjes geven en wat licht grondwerk, terwijl hij onbewust al heel veel weet en snapt.), en bij mijn merrie kan ik iets verder gaan. zij pakt heel gemakkelijk aan, en ik ben er dan ook erg scherp op dat ze zichzelf niet voorbij loopt. in verzet gaat ze niet, dat wéét ik gewoon, het is er echt één die je tegen zichzelf in bescherming moet nemen.