James aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

James aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 19:13

Werkend longeren is nieuw voor mij. Voorheen slingerde ik ze als ik weinig tijd had altijd gewoon aan het halster rond voor de beweging. maarja, enkele weken geleden de terugstap van western naar dressuur gemaakt, en tja, dan ben je lekker bezig, krijg je ineens last van je rug (waardoor ik erop op het moment niet recht kan zitten, en dus mn paard in de weg zit) en dan moet je toch wat. Ben dus nog wat zoekende, manier van is op advies van instr. Om de bijzetjes zit een teugel geknoopt omdat ik, zeikerd die ik ben, bang ben dat ze erin stapt als ze met haar neus over de grond gaat lopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo ging het normaal Knipoog (in dit geval even zonder poespas uitdraven/stappen)
Afbeelding

Ok vooruit, je mag nog even steigeren... (had de lijn wat te kort waardoor ik haar wat opzij trek zie ik)
Afbeelding

Brave maffie...
Afbeelding

Opbouwende kritiek is welkom, maar het is voor ons ook nieuw

GinnyBanshee

Re: James aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:16

leuke haflinger en mooie fotos, doet hij dat steigeren op commando?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 19:18

gelukkig wel Knipoog

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:20

dat is lang geleden om hier foto's van jou te zien!
het ziet eruit als een goed begin!
anders zou je ook eens kunnen proberen met dubbele lijnen te longeren (als iemand je ermee kan helpen dan) dan kan je zelf ook meer voelen bij je paard.

ze ziet er goed uit ook!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:31

Foto's zien er goed uit, en leuk beessie hoor!

[enne ff edit: sta jij op stal bij Dhr v.d. Broek in werkendam?]

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 21:06

yup, jij ook (althans, je paard Knipoog )

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:08

ziet er al goed uit hoor!
je zou inderdaad dubbele lijnen kunnen proberen, je hebt dan met je lijn heel veel contact met het bit. je kan dan heel fijn rond en stelling vragen. je kan ook het buitenste touw langs de achterhand doen om meer activiteit van achter te vragen

ook een pessoa is echt ideaal, als je niet de poespas van de dubbele lijn wilt, maar je toch de achterhand ook goed mee wil nemen.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:16

Ik vind het op de tweede foto echt lijken als of je het bit een stuk uit zijn mond gaat trekken... doordat je de longeerlijn door zijn bid hebt... Je zou idd zoals hier boven gezecht met dubbele longe gaan werken of je zou een tussenstukje kunnen gebruiken.. daarmee het je gelijke druk op beide kanten van het bid en trek je het dus niet door de mond... Verder ziet het er goed uit! mooie stijgerfoto ook!
Suc6

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:24

Het ziet er inderdaad netjes uit hoor en een leuk Haf heb je!
Maar zoals Martine_M zegt: het longeren met de longeerlijn via de singel en het bit naar jou is niet fijn voor je paard.
Daarnaast: zou ik niet longeren met de bijzetjes, maar naar de stoffenmarkt gaan en een touwtje van 5 meter kopen. Deze kan je dan bovenaan de longeersingel door 1 van de ringen heenhalen en dan via de ringen aan de zijkant naar het bit. Je kan ze dan weer terug vastmaken aan de zijkant (dan wel lager) of tussen de benen van je paard.
Het nadeel van deze bijzetteugels is dat ze niet meeveren wanneer je paard in stap en galop zijn hoofd beweegt in de takt van de gang. Met de touwtjes voorkom je dan dat je een los-vast-verbinding krijgt.

Over het vastmaken van de longeerlijn aan het hoofdstel bestaan meerdere theorieën over wat wel en niet fijn is voor je paard. De longe door de binnenste ring van je bit halen en dan aan de buitenste vastmaken is een veelgebruikte methode die mijn inziens niet verkeerd hoeft te zijn. Het nadeel van zo'n tussenstukje is dat je al snel (bij contact via de longeerlijn) de buitenste ring naar binnen trekt. Hetzelfde vind ik dat gelden voor door de binnenste ring over het hoofd en dan naar de buitenste ring: dan trek je dus de buitenste bitring omhoog (AUW!) wanneer je druk zet. Wat ik doe wanneer ik met hoofdstel longeer is dat ik de longeerlijn vastmaak aan de binnenste bitring EN ook door de sperriem van de gecombineerde neusriem, zodat ik het bit niet uit de mond kan trekken. Maar: het liefste longeer ik niet met hoofdstel, maar met kaptoom, waar ook de longe en de hulpteugels bevestigd kunnen worden, zonder dat je paard in de mond wordt gestoord.

Misschien kan je eens een paar boeken over longeren lezen. Zelf heb ik erg veel geleerd van het longeerboek van Lammert Haanstra. Ik volg zijn methode niet 100%, maar ik ben me wel veel meer bewust van het hoe of wat en waarom.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:46

stef schreef:
yup, jij ook (althans, je paard Knipoog )

Ja mijn paard staat bij dhr v.d.Broek in de opfok..Loopt nu nog lekker buiten met zijn vriendjes Haha! Vind ook wel erg lekker voor m'n beessie dat ie nu nog lekker buiten kan lopen.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:54

Judje schreef:
De longe door de binnenste ring van je bit halen en dan aan de buitenste vastmaken is een veelgebruikte methode die mijn inziens niet verkeerd hoeft te zijn. Het nadeel van zo'n tussenstukje is dat je al snel (bij contact via de longeerlijn) de buitenste ring naar binnen trekt. Hetzelfde vind ik dat gelden voor door de binnenste ring over het hoofd en dan naar de buitenste ring: dan trek je dus de buitenste bitring omhoog (AUW!) wanneer je druk zet. Wat ik doe wanneer ik met hoofdstel longeer is dat ik de longeerlijn vastmaak aan de binnenste bitring EN ook door de sperriem van de gecombineerde neusriem, zodat ik het bit niet uit de mond kan trekken. Maar: het liefste longeer ik niet met hoofdstel, maar met kaptoom, waar ook de longe en de hulpteugels bevestigd kunnen worden, zonder dat je paard in de mond wordt gestoord.

Misschien kan je eens een paar boeken over longeren lezen. Zelf heb ik erg veel geleerd van het longeerboek van Lammert Haanstra. Ik volg zijn methode niet 100%, maar ik ben me wel veel meer bewust van het hoe of wat en waarom.

Helemaal mee eens! Goeie tip... die eerste methode vergat ik even Haha!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:11

Martine_m schreef:
Judje schreef:
De longe door de binnenste ring van je bit halen en dan aan de buitenste vastmaken is een veelgebruikte methode die mijn inziens niet verkeerd hoeft te zijn. Het nadeel van zo'n tussenstukje is dat je al snel (bij contact via de longeerlijn) de buitenste ring naar binnen trekt. Hetzelfde vind ik dat gelden voor door de binnenste ring over het hoofd en dan naar de buitenste ring: dan trek je dus de buitenste bitring omhoog (AUW!) wanneer je druk zet. Wat ik doe wanneer ik met hoofdstel longeer is dat ik de longeerlijn vastmaak aan de binnenste bitring EN ook door de sperriem van de gecombineerde neusriem, zodat ik het bit niet uit de mond kan trekken. Maar: het liefste longeer ik niet met hoofdstel, maar met kaptoom, waar ook de longe en de hulpteugels bevestigd kunnen worden, zonder dat je paard in de mond wordt gestoord.

Helemaal mee eens! Goeie tip... die eerste methode vergat ik even Haha!

ik doe altijd mn lijn door beide bitringen heen en klik m dan aan de lijn vast (even een knoop erin leggen zodat je m niet te strak aan kan trekken) zo blijft de druk ook mooi verdeelt en kan ik goed inwerken... wil nu wel gaan leren longeren met dubbele longe, dus ga me daar binnenkort in verdiepen... de longeerlijn noor 1 bitring vind ik niks, trek je t bit door zn mond heen, en vastklikken aan 1 bitring en door de andere heenhalen heeft volgens mij vrijwel t zelfde effect..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 20:17

met een tussenstukje mis je compleet de functie van wat ik hier wil bereiken, daarbij komt er bij een tussenstukje júist meer druk op de buitenste bitring te staan, waardoor ze dus makkelijker naar binnen gaan lopen. Zolang je op je lijn let, en je paard niet uitzwaait (wat ze op foto 2 dus doet) is er met deze methode niet veel aan de hand en wordt er niks getrokken.

Dubbele longe wil ik op den duur wel naar toe, maar moet ik eerst wat handiger worden Knipoog

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:20

Leuke haflinger! Ik heb de cursus van Lammert Haanstra gevolgd. In zijn boek staan idd goede tips. Ook voor het bevestigen van longeerlijn en bijzet. succes met je paard!( en met je rug...)

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:25

stef schreef:
met een tussenstukje mis je compleet de functie van wat ik hier wil bereiken

en wat probeer je hier te bereiken dan? of heb ik daar over heen gelezen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 20:26

dat lijkt me duidelijk. Stelling en buiging, en dat doe je door te voelen wat je paard doet. Met een kinstukje kan je dat niet voelen + dat de meeste druk dus op de buitenkant komt en je dus de verkeerde kant op werkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 20:29

Judje: Bijzets veren meer mee (dmv de rubber ring die erin zit) dan touwtjes waar niks geen vering in zit

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:31

okay ik snap je.. maar imo is dit niet de juiste manier.. suc6 met het werken aan de dubbele longe.. dit word voor je paard waarschijnlijk veel vriendelijker!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:40

stef schreef:
dat lijkt me duidelijk. Stelling en buiging, en dat doe je door te voelen wat je paard doet. Met een kinstukje kan je dat niet voelen + dat de meeste druk dus op de buitenkant komt en je dus de verkeerde kant op werkt

met rijden gebruik je ook meer je buitenhand dan je binnenhand, nu trek je m als ware in de stelling wat over de schouder weglopen tot gevolg kan hebben omdat de buitenschouder niet begrenst wordt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 22:48

Martine, kom op zeg, je doet net of ik mn paard mishandel of iets. En dat gebaseerd op 1 foto waar de lijn strak staat...
Geldt trouwens ook voor nimmy, er wordt niet getrokken, dus ik trek m ook niet in stelling. Ja, op 1 foto loopt ie weg, het is de bedoeling dat ze gewoon op de volte loopt, waardoor ik kan voelen hoe of wat. Begrenzing aan de buitenkant is er wel degelijk, bijzet nl.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 23:52

@stef: Zo bedoel ik het niet! sorry als het zo over komt.. ik gaf je alleen een tip.. en ik denk gewoon dat het voor jullie beide fijner gaat zijn aan de dubbelen longe! verder vind ik het er prima uit zien!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:54

stef schreef:
, kom op zeg, je doet net of ik mn paard mishandel of iets. En dat gebaseerd op 1 foto waar de lijn strak staat...MartineGeldt trouwens ook voor nimmy, er wordt niet getrokken, dus ik trek m ook niet in stelling. Ja, op 1 foto loopt ie weg, het is de bedoeling dat ze gewoon op de volte loopt, waardoor ik kan voelen hoe of wat. Begrenzing aan de buitenkant is er wel degelijk, bijzet nl.

Je werkt op deze wijze wel meer in met binnenhand als buitenhand (je kan niet de buitenkant extra begrenzen ten opzichte van de binnenkant....) de bijzetjes lopen van bit tussen de benen door en niet langs de schouder, waardoor de buitenschouder vrij is en dus kan uitzwaaien en je paard erover kan weglopen. Vergelijk het met rijden, daar stuur je ook met je buitenteugel, dus zou je met longeren ook moeten proberen.

Zeg ook niet dat je je paard mishandelt, ik zou de longe alleen op een andere manier bevestigen of met dubbele longe gaan longeren om je doel te bereiken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 18:25

ik wil op den duur ook naar dubbel toe, maar als ik dat nu ga doen doe ik meer kwaad dan goed. Dat wil ik gewoon eerst een paar x met mijn instr doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:51

hai Stef,

Leuk om james weer een keertje te zien!! ze ziet er goed uit zeg Ja
Misschien is het voor jou omdat je zegt dat je het allemaal nog wat wennen vind makkelijker om met touwtjes te longeren.
Ik heb eventueel ook het boek van lammert haanstra te leen voor je!
Ik had er nog nooit van gehoord totdat ik op school longeer les kreeg.
het is echt een fijne longeer methode.
ik hoor het wel als je intresse heb Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 12:55

Ik ben bekend met de LH methode, alleen, als mijn instr dat op dit moment verstandig had gevonden met james, had ie wel gezegt dat ik op die methode moest longeren ipv zo.
Blijf dus gewoon even mijn instr. volgen.

Tnx anyway Ja