te hard in mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lautjeT

te hard in mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 09:59

Hoi,

Bij het rijden ben ik volgens mij té hard in zijn mond. Ik probeer meestal heel zacht te bginnen, maar hij wil dan meestal niet aan de teugel komen. Soms heeft het ook t maken met tempo (niet dat hij niet te houden is of zo) maar gewoon dat hij soms niet naar tempowisselingen wil luistreren en dan ga je al snel te veel in zijn mond zitten. Maar vooral dat eerste van aan de teugel.

Tips?

LadyMadonna

Re: te hard in mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 09:59

aan de teugel rijden doe je ook niet aan de voorkant maar aan de achterkant

lautjeT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 10:02

stef schreef:

Ja, ik doe dat zo:
drijven en dan meteen weer opvangen aan de voorkant door ophoudingkjes te geven.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 10:47

Ipv op te vangen met de teugels, opvangen met je zit. En niet te snel resultaat willen zien. Aan de teugel ontstaat niet door dan maar harder op te vangen aan de voorkant. Als je paard dit niet gewend is te doen, kan je ook niet verwachtten dat hij het in een uurtje tijd even doet. Doet hij het wel doordat jij meer druk voor neemt, loopt hij hoogstwaarschijnlijk in de krul ipv aan de teugel.

De beste tip is tevens de oudste die er is: goed les nemen!!

maar voordat je verder gaat met het aan de teugel gaan, meot je de basisvoorwaarden goed hebben. Been is voorwaarts, opvangen met zit is terug. Pas als je paard netjes terug komt op je zit zijn je basisvoorwaarden dusdanig dat je kan beginnen met aan de teugel rijden.

succes

lautjeT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 12:12

Lalidan schreef:
Ipv op te vangen met de teugels, opvangen met je zit. En niet te snel resultaat willen zien. Aan de teugel ontstaat niet door dan maar harder op te vangen aan de voorkant. Als je paard dit niet gewend is te doen, kan je ook niet verwachtten dat hij het in een uurtje tijd even doet. Doet hij het wel doordat jij meer druk voor neemt, loopt hij hoogstwaarschijnlijk in de krul ipv aan de teugel.

De beste tip is tevens de oudste die er is: goed les nemen!!

maar voordat je verder gaat met het aan de teugel gaan, meot je de basisvoorwaarden goed hebben. Been is voorwaarts, opvangen met zit is terug. Pas als je paard netjes terug komt op je zit zijn je basisvoorwaarden dusdanig dat je kan beginnen met aan de teugel rijden.

succes

oke, supppppper bedankt!!!

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:43

Aan de teugel rijden is niet het belangrijkste wat veel mensen denken,
Sterker nog, bij mij staat het op nummer tien bij wijze van spreken.
Je geeft zelf al aan dat het tempo controle niet helemaal oke is,
dat hij er soms vandoor gaat etc.

Ga dus eerst bezig met het oefenen op de hulpen, zodat hij op jou'n tempo loopt ed.
Geloof me, dat is al het halve werk van aan de teugel rijden.
En je rijd een paard niet alleen met je handen aan de teugel, je benen zijn het belangrijkst!

tuur_zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 16:53

__Shannon schreef:
Aan de teugel rijden is niet het belangrijkste wat veel mensen denken,
Sterker nog, bij mij staat het op nummer tien bij wijze van spreken.
Je geeft zelf al aan dat het tempo controle niet helemaal oke is,
dat hij er soms vandoor gaat etc.

Ga dus eerst bezig met het oefenen op de hulpen, zodat hij op jou'n tempo loopt ed.
Geloof me, dat is al het halve werk van aan de teugel rijden.
En je rijd een paard niet alleen met je handen aan de teugel, je benen zijn het belangrijkst!

Helemaal mee eens!

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:11

Wat ik zou doen is door eerst droog te oefenen door voor je paard te gaan staan en dan 100x elke dag herhalen hoe hij moet aan de teugel lopen;) Dat is het beste middel vind ik!
Succes!
Groetjes Mariska

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:12

En ik zou proberen je teugels even korter te laten;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:22

Zijn je schouders los, is er een goede hoek in je ellebogen, draag je je handen niet te laag, duimen bovenop?. Veren je handen,armen, schouders met elke stap met de mond mee? Probeer die beweging eens een poosje te overdrijven. Wat voel je dan in je handen? Kun je dan naast de teugel heel voorzichtig ook een kuikentje in je hand dragen zonder het per ongeluk dood te knijpen...dan zit je goed...Nu nog zorgen dat je geen boogjes krijgt.
Moeilijk he..
Pas als alles bij jou los genoeg mee beweegt heeft het zin om been te geven en op te vangen. Je kunt anders namelijk wel proberen aan te teugel te komen maar je paard zal dat niet willen. Als de boel niet veert kan hij namelijk wel netjes naar beneden gaan, maar krijgt hij daarna een ruk in de mond. (heb ik ook jaren fout gedaan Bloos )
Los in jouw lijf zijn is dus een voorwaarde om hem los in zijn lijf te maken. Snappie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:25

Als dit is hoe jij leert een paard "aan de teugel" te rijden kan je het beste andere les zoeken. Op bokt kunnen mensen je een beetje op weg helpen maar als jij weer vastloopt je niet steeds helpen, en bovendien zien wij verder niet waar het allemaal nog meer fout kan gaan.

C_hris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:41

als je echt merkt dat je paard/pony pijn heeft en je te hard in de mond bent, zou ik eens een rubber bustrens nemen,

deze gebruiken we op de manege voor paarden die gevloellig zijn in de mond of juist veel te hard,

het voordeel van rubber is dat het lang niet zo pijnlijk is als de normale metalen.

probeer en blijf kijken welke reactie je krijgt.

LoveMooniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:48

Ophoudingen maken, veel overgangen en het moet vanuit de achterhand komen! en en rubberbit gebruik ik zelf alleen maar bij het beleren van jonge die bij mij op stal komen, omdat die nog zoo gevoelig zijn en omdat ze nog aan het wisselen zijn, dat terzijde ik heb zelf maar bij 1 paard een rubberbit gebruikt, omdat die gewoon zo gevoelig bleef! gewoon zelf niet gaan trekken vooral niet doen vooruit drijven en ophoudingen maken dan komt het vanzelf

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:34

Ik zet gewoon mijn handen vast dus ik ken het probleem ... idd je moet je kuikentje niet doodknijpen en die van mij is al vele malen overleden..
Ik probeer er ook op te letten maar ondertussen....

lisch17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 09:33

veel overgangen rijden dat die een sterke achterhand krijg. en zorgen dat je de basis goed voor elkaar hebt. daarvoor niet aan de teugel rijden. en als hij goed actief loop en je hem dan opvangt eventje een tempo lager en weer tempo oprijden en zo maar door komt hij op den duur vanzelf omlaag. maar niet gaan trekken je wint het trekken nooit van een paard.!het kan wel even duuren voordat hij laag komt maar ik weet zkkr dat het je lukt.ik heb het eerder ook gehad. maar mis moet je is op een paard van iemand anders gaan rijden die wel makkelijk nagevelijk is om het gevoel te krijgen Knipoog.! succes met rijden.! groetjes

_Maverick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:16

eerst goed losrijden en lichtjes blijven kneden en spelen, probeer zeg maar niet kleine 'rukjes' te geven,
zo krijg je een beetje een los/vast effect (om het zo maar even te noemen).
Je moet ook niet te snel resultaat willen zien...
Een paard moet eerst goed los zijn voordat je hij goed nageeflijk en door zijn rug kan lopen..
Probeer hem naar de ontspanning tóe te rijden en niet ernaartoe te trekken o.i.d.
Daar wordt het niet beter van.. Heb geduld... Knipoog

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:58

Als je je paard goed voorwaart heb komt alles vanzelf ook het aan de teugel rijden. Een paard gaan dan van zelf vragen en dan rustig "handen sluiten, handen los" en je doet dan net als of je teugel "kuikentjes" zijn haha dan kan je nooit te hard in ze mond zijn!! Handen hoog help ook zodat je meer voelt.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:42

stef schreef:

de problemen die je voor in de mond hebt komen bijna altijd voort uit een niet goed dragend achterbeen.
Maak eerst de achterbenen dragend en sterk door gebogen arbeid richt je paard goed recht en je zult zien dat het nageven stukken beter gaat neem wel je tijd en ga niet lopen druk zetten voordat je paard van achteren goed genoeg ontwikkeld is.
Mijn mening dan
succes