hoe houd ik mn pony op de volte in galop?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne_gm

hoe houd ik mn pony op de volte in galop?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 16:49

als ik linksom aan ga galloperen op de volte gaat mn pony over zn buitenschouder heen en draait ie niet de volte door gaat de verkeerde kant op en alles wat ik dan doe om hem tegen te houden lukt niet ook niet een tikje met de zweep op zn buitenschouder wie kan me helpen of in ieder geval een tip geven?!
dankjewel
x sanne Haha!

Somebitch

Re: hoe houd ik mn pony op de volte in galop?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:50

Buitenteugel en buitenbeen er heel goed bijhouden. Mijn pony loopt ook over zijn schouder weg op de volte, met name in de galop.

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 16:51

ja dat weet ik en ik probeer het ook, maar oke mn pony is 4 hij is me dus weer aan het uitproberen... is het bij jou zo goedgekomen dan?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:55

Misschien moet je je jonge pony eerst sterker maken in de draf en de galop op de hoefslag. Als hij dan meer evenwicht heeft, kun je het opnieuw proberen.

Als hij dan sterker is en je gaat het weer oefenen, hou je buitenteugel er goed bij en probeer hem met je buitenteugel tegen de hals weer een beetje naar binnen te drukken. In geen geval te hard aan je binnenteugel trekken, dan doet hij alleen zijn hoofd naar binnen en kan hij juist makkelijker weglopen. Kijk goed in de richting waar je heengaat en breng je binnenhand van de hals voor stelling. Hou je buitenbeen achter de singel om de achterhand goed te begrenzen. Probeer ook een beetje in de richting te zitten waar je heengaat, ofwel, hou je gewicht goed op je binnenzitbeenknobbel.

Maar nogmaals, eerst je pony sterker maken door veel tempowisselingen en overgangen te rijden. Galoppeer voorlopig alleen over de hoefslag en probeer het over een tijdje gewoon nog eens.
Laatst bijgewerkt door Storm op 02-11-07 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:56

Nouja goedgekomen hij valt nog steeds weleens over zijn schouder maar van mijn instructrice moet ik hem goed begrenzen met buitenhand en buitenbeen. (overigens is die van mij al 9)

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 16:57

dankjewel ik ga het proberen! Haha!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:58

Veel succes Lachen

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 10:36

Buitenbeen, binnenteugel, en en zweepje in de rechterhals,
Als dát niet helpt weet ik het ook niet meer Clown

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 10:41

binnenteugel?

niet dus, als je aan de binnenteugel gaat trekken, valt de pony alleen maar meer over de buitenschouder weg.
Juist de buitenteugel erbij en je binnenhand enkel iets naar binnen brengen voor de stelling, maar zeker niet te hard inwerken!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 10:42

binnenteugel los, begrenzen met je buitenteugel... hoe harder jij aan de binnenteugel zit hoe moeilijker die pony zijn binnenachterbeen kwijt kan .......... wat zegt je instructeur hiervan?

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 13:09

die zegt buitenbeen en buitenhand, maar mijn pony reageert daar echt voor geen meter op hij denderd dan ook gewoon dwars door mn been heen! T is een New Forest dus nogal sterk en dr zit echt een kop op maar als je die dr af kan krijgen loopt ie super fijn. Mensen met nog meer ideeen?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:13

Tja, dan zal je hem toch echt gehoorzaam moeten maken aan het been! 1 x beenhulp, geen reactie = tikje met de zweep.

Verder zie je vaak dat de binnenhand terugwerkt, daardoor krijg je juist dat het paard over de schouder gaat weglopen.
Let er goed op dat je binnenhand alleen maar opzij gaat, niet naar achteren! De druk op je binnenteugel moet minder zijn dan op de buitenteugel; je moet de binnenteugel af en toe helemaal los kunnen laten zonder dat dat gevolgen heeft.

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 13:17

ik ben ook heel erg bezig met hem aan mn been maken, alleen als ik dan les heb en een tijdje aant het rijden ben heeft ie dr op een gegeven moment geen zin in en moet ik meer been geven om hem voorwaarts te kunnen rijden. dat gaat dan wel maar de galop ik echt heel erg vervelend:S en laatst gingen 2 ind e bak staan zodat mn pony er niet doorheen zou gaan en toen ging het wel.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:19

Jeetje, ik herken hier iets van mijn NewForest-manegepony. Schijnheilig

Ik zal ff een filmpje zoeken van het moment dat ie t deed. *LOL*
Heb ik op youtube gezet! Haha!

Hebbes:

http://www.youtube.com/watch?v=UzeAXFmU3Ag

Ik zoek ook nog steeds de oplossing! Schijnheilig

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:40

Appelflapje,
Jouw pony loopt niet over zijn schouder weg, hij is gewoon stout en probeert onder het werk uit te komen, dat hij naar buiten wegloopt is volgens mij toeval, hij had het ook de andere kant op kunnen doen. Waarschijnlijk voelde hij dat je niet goed inwerkte en nam hij een loopje met je.
Je moet wat meer contact houden en je pony beter aan je hulpen zetten. Je ziet dat hij maar een beetje zijn rondje loopt en weinig aan het werk is daar. Meer inwerken met je hulpen, teugels een heel eind korter en beter begrenzen met je been en teugel.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:51

Sanne_gm schreef:
als ik linksom aan ga galloperen op de volte gaat mn pony over zn buitenschouder heen en draait ie niet de volte door gaat de verkeerde kant op en alles wat ik dan doe om hem tegen te houden lukt niet ook niet een tikje met de zweep op zn buitenschouder wie kan me helpen of in ieder geval een tip geven?!
dankjewel
x sanne Haha!

Dat dacht ik uit dat verhaal ook op te maken? Lachen

Hij is trouwens ook manegepony en de andere kant op doet hij het nooit. Knipoog

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:00

je moet aller eerst je pony aan het been maken. uit jouw verhaal maak ik op dat hij in het begin aan het been is en later niet meer. dan moet je naar je been houding gaan kijken als jij namelijk veel drijft( dit kan ook onbewust gebeuren,)
bij voorbeeld iedere pas ofzo. dan zwakt hij daar op af en moet je steeds meer hulpen geven. je pony is vier kan hij al een keertwending om de voorhand dan kan je hem daar namelijk beter mee voor het been maken. maar je moet wel opletten als hij goed voor het been is dat je daarna zo stil mogelijk blijft met je been. hiij schouwt gewoon door jou hulp heen.
ben je aan het galoperen en hij wil de andere kant op. zet hem dan desnoods stil en laat hem niet de kant op gaan waar hij heen wilt. dus ben je lingsom aan het galoperen en hij wil rechts af. dan stuur je zo dat je weer op de linkerhand komt maar dit mag niet door een rondje naar rechts te draaien jij ging lingsom hoe dan ook zal hij linksom gaan. hoop dat je het snapt en er wat aan hebt. succes

hannexroza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:03

hou hem aan het been en Buitenteugel en buitenbeen er heel goed bijhouden.
als het anders niet lukt weet ik het ook niet meer Knipoog meschien vragen aan een instructeur/instructrice?
xx

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:51

Probeer eens alleen op de buitenteugel te rijden zodat hij wel naar binnen kan maar niet naar buiten! En de buitenbeen extra aandrunken en achter je knie zeg maar voor meer steun;) Succes!

Groetjes Mariska

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 19:46

je moet aller eerst je pony aan het been maken. uit jouw verhaal maak ik op dat hij in het begin aan het been is en later niet meer. dan moet je naar je been houding gaan kijken als jij namelijk veel drijft( dit kan ook onbewust gebeuren,)
bij voorbeeld iedere pas ofzo. dan zwakt hij daar op af en moet je steeds meer hulpen geven. je pony is vier kan hij al een keertwending om de voorhand dan kan je hem daar namelijk beter mee voor het been maken. maar je moet wel opletten als hij goed voor het been is dat je daarna zo stil mogelijk blijft met je been. hiij schouwt gewoon door jou hulp heen.
ben je aan het galoperen en hij wil de andere kant op. zet hem dan desnoods stil en laat hem niet de kant op gaan waar hij heen wilt. dus ben je lingsom aan het galoperen en hij wil rechts af. dan stuur je zo dat je weer op de linkerhand komt maar dit mag niet door een rondje naar rechts te draaien jij ging lingsom hoe dan ook zal hij linksom gaan. hoop dat je het snapt en er wat aan hebt. succes

ja ik rijd m het eerste half uuur aan mn been en daarna wordt ie een beetje moe en denkt ie zoek t uit! maar sinds gister loopt ie wel al beter ik denk dat t knopje om aan het gaan is:) nouja dat hoop ik iig. dankjewel voor je tip om m gelijk stil te zetten en nm jou kant op te laten gaan. vaak als ie zoiets doet, geef ik m een mep en houd mn buitenhand er voor zover het kan heel goed bij en draait meteen een volte zodat ie alsnog linksom gaat:) maar dat meteen stilzetten ga ik ook maar eens proberen! kijken of dat lukt dankjewel!

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:51

als je namelijk een volte draait krijgt hij namelijk zijn zin. want hij ging naar rechts weg en krijgt dan een rechter volte terwijl jij lings zat. hij moet namelijk hoe dan ook links om. dus nooit die volte naar rechts. desnoods in stap maar dan wel links om draaien echt nooit rechts als je op links rijd. succes

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 19:52

ik ga het proberen als het lukt hoor je het!:D