impuls verlies in de travers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miamivice

impuls verlies in de travers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 11:19

Ik heb een probleem met de travers. Ik vind het een erg moeilijke oefening om te rijden.
Om te beginnen heeft mijn paard moeite met de lengtebuiging. Doordat mijn paard dat moeilijk vind heb ik impuls verlies tijdens de oefening. Je begrijpt dat dit niet mijn sterkste punt is van de proef.
Wie o wie kan me helpen met tips en/of ideeen? Alvast bedankt.

Urielle

Re: impuls verlies in de travers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:28

Om de basis te verbeteren voor je travers natuurlijk werken aan de lengtebuiging en het sterker maken van het achterbeen, maar daar zul je zelf ook wel aan gedacht hebben. Knipoog

Als hij zich gewoon te recht houdt in de travers, kun je een klein stukje travers inzetten, doordraaien naar een grote volte en op die grote volte gelijk naar middendraf.
Als hij eerder teveel hoek maakt en te weinig buiging neemt, juist rechtstellen en naar middendraf.
Als de travers wat meer bevestigd is: in travers overgangen en tempowisselingen rijden.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:52

Ben het eens met Urielle. Op zich zou ik niet naar middendraf rijden, maar gewoon weer mooi in tact en ritme de volte op. Eerst 2 passen travers, volgende keer 3, opbouwen dus. En belonen!! Dat is gratis.

Doe de oefening ook regelmatig in stap doen (bijv. voor je het in draf vraagt), dan is het tactverlies makkelijker op te lossen. Het probleem van tactverlies komt vaak vanuit gebrek aan handigheid van het paard in de oefening: hij kan zijn binnenheup nog niet voldoende laten dalen. Dat is niet in 2 dagen aangeleerd, neem de tijd.

Nog een geruststelling: er zijn maar verrekte weinig paarden die ineens makkelijk travers doen (of stelling weg of tact weg), dit is dus haast een standaard procedure... Knipoog

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 23:29

Het kan natuurlijk ook zo zijn( omdat zowel jij en je paard dit een moeilijke oefening vinden), dat je teveel terug werkt met je binnenhand en zoveel inwerkt met je buitenbeen en dat je vergeet om hem voorwaarts te houden met je binnenbeen.( ahw. zo gefixeerd op stelling en buiging dat je niet meer naar je hand toe blijft rijden.)
Probeer dus tact en regelmaat(naar je hand toe rijden) als hoofddoel te houden, beginnen met weinig stelling en buiging. Als dit lukt kun je steeds meer naar de echte travers toewerken.

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 23:54

Insun: Jij slaat de spijker op z'n kop. Ik denk dat het probleem inderdaad is dat ik het allemaal in een keer goed wil doen. Dus teveel lengtebuiging willen vragen en dat gaat ten koste van de impuls. Ik heb eigenlijk vandaag ook met mijn instructrice overlegt dat we eerst aan het tempo blijven werken en die " perfecte" lengtebuiging komt dan later aan bod. Alvast bedankt voor alle tips en uitleg.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 00:03

hoi!denk dat je het in de training ook heel goed kunt afwisselen,wel op de lengtebuiging blijven oefenen maar afwisselen met tempowisselingen,dus niet of of.ik hielp laatst een vriendin van me,en zij vroeg zoveel stelling dat haar paard-die nog niet zo erg bevestigd is in de travers-het onmogelijk allemaal tegelijk kon. toen ze wat minder stelling vroeg,lukte de lengtebuiging in een mooi tempo wel.en na de travers er lekker voorwaarts weer uitrijden is helemaal goed! succes groetjes deess

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:41

Wij hadden in het begin ook problemen met de impuls tijdens de travers.
Ik heb met mijn instructrice veeeel geoefend, kleine stukjes travers en dan meteen wegrijden in middendraf.
Dus geen lange stukken rijden maar gewoon kleine stukjes, en dan langzaam aan opbouwen.
Bij ons gaat het nu super Haha!

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:58

Hier kan ik helaas geen hulp over geven omdat ik te weinig weet over je paard!
Succes verder!

Groetjes Mariska

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:59

Mariis schreef:
Hier kan ik helaas geen hulp over geven omdat ik te weinig weet over je paard!
Succes verder!

Groetjes Mariska

Waarom plaats je dan een bericht in het topic? Clown
Als je geen tips voor haar hebt lijkt me zo'n bericht wel vrij nutteloos.