loopt weg over schouder in rechtergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

loopt weg over schouder in rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 22:24

Hey
Kheb een probleempje ...
Toen ik m'n merrie kocht, merkte ik meteen dat er nogal wat fouten zaten in de africhting. Zal even een vb geven: paard had de volgende link gelegd: als mijn ruiter doorzit = galoperen. Heb haar dan nu ook leren galloperen op de hulpen. Omdat ze een lichte blessure had, reed ik niet fanatiek met haar en als ik gallopeerde was dit gwn een rondje of 2 de piste rond.
Maar nu rijden we al een paard maanden fanatiek dressuur & merk ik toch wel dat er nog een probleemje is ...
Als ik haar in de rechtergalop zet op de cirkel, loopt ze altijd weg over haar schouder ... Ik heb al vanalles geprobeerd ...Kegels & paaltjes gezet, overdreven sturen & overdreven meedraaien met m'n lichaam ...niets helpt ...
Rechts galloperen rond de piste gaat wel maar ze neemt toch zeer scherpe bochten.
Linker galop is geen probleem, dit doet ze prima op de cirkel of op de hoefslag of wat dan ook !
Heeft dit probleem te maken met haar balans ?
Ook merk ik dat voor ze in de rechtergalop aanspringt, ze gaat uitlopen ...dus ze gaat eerst sneller draven voor aanspringen. Bij de linkergalop doet ze dit niet.
Hoe los ik dit op ?

edit: foutjes

Niisj

Re: loopt weg over schouder in rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 22:57

Heb precies een moeilijke vraag gesteld ...
Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:50

Buitenteugel goed begrenzen tegen de hals en ook de druk op de buitenteugel houden en dan je paard met je binnenbeen goed naar je buitenhand toe rijden (standaardhulpen wat overdrevener misschien?). Misschien werkt het ook wel om een zweepje in de buitenhand te houden en die op de buitenschouder te leggen als begrenzing.
Misschien (wanneer je er zelf ervaren genoeg voor bent) kan je een slof aan de zijkant van het zadel vast maken (wel los houden!) en die als 2e begrenzing gebruiken. Normaliter ben ik geen voorstander van hulpteugels (helemaal de slof niet vanwege veelvuldig verkeerd gebruik), maar bij africhtingsfouten kan het wel werken. Maar houd de slof niet te strak!

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:56

Ik ben het met judje eens, alleen met die slof, aangezien ik ook niet echt van de hulpteugels ben.
@TS, buitenbeen op de singel houden, en hem is eff lekker porren en uiteraard je buitenteugel er goud bijhouden. Werkt dit niet, mag je best een keer 'rammelen' met je buitenteugel, en je paard eff een goede schop geven als hij niet luistert.
Maar zorg er wel voor dat je paard goed aan het been is en goed aan de hulpen is, dus kuit is weg, en niet schop is weg. Daar moet je eerst mee beginnen.
Vraag jezelf de volgende dingen af: Lukt het in stap en draf wel? Prima! Probeer het dan in galop. En heeft je paard wel genoeg lengtebuiging om je binnenbeen?
Succes!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 13:22

Paard is heel goed aan de hulpen, ze heeft een zeer goede reflex ...
Stap & draf gaat.
Vraag me daarmee ook af aan wat het ligt ...

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:06

Mijn paard heeft dat ook een hele tijd gedaan. Het is toch begrenzen aan de buitenkant, maar dát kan moeilijk zijn (zeker als je nog niet zo handig rijd, kan ik uit ervaring vertellen). Je instructeur weet er wellicht raad mee, tenminste de mijne wel! Zij heeft er zelf een aantal keer een stukje op gereden, zodat ze ook wist wat er precies gebeurt en kon mij zo ook goed uitleggen wat ik moet doen.

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:17

Een heel makkelijk antwoord: JIJ bent degene die het fout doet! Je moet recht blijven zitten anders dan weet het paard ook niet meer wat hij moet doen he;) Ga eerst een proberen recht te zitten op het paard, want blijkbaar doe je dat bij de galop niet! Dat kun je ook leren als je niet op het paard zit door heel recht te gaan zitten.
Succes!
Groetjes Mariska

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:27

Zo te lezen heeft je paard last van scheefheid. Ik denk dat het oplossen met hulpteugels niet veel zin gaat hebben, grote kans dat je verder in ed training dan weer een probleem tegen gaat komen, wat ook weer leid naar die scheefheid. Ik denk dat je het meeste baad zult hebben als je je paard gaat rechtrichten. Dan zul je zien dat het probleem makkelijker is op te lossen. Als je wat meer informatie over het rechtrichten wilt kan je wel een pm sturen. Wellicht heb je er iets aan Lachen

Groetjes Roxanne

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:32

Probeer eens rechtom over de binnenhoefslag te galoperen. (en dan de hele bak rond, zowel lange als korte zijde)
Dan moet je hem wel begrenzen met je buitenteugel.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 08:24

Ik ga met het bovenstaande mee. Op de binnenhoefslag rijden is een goede controle-oefening.

Verder denk ik ook dat het toch echt aan jou ligt. Probeer het volgende eens: probeer te denken alsof er ook ogen op je knieën zitten die de bocht om willen kijken. Op die manier leg je je buitenknie wat meer aan, als begrenzing, maar open je ook je binnenknie, waardoor het paard ook aan de binnenkant de ruimte heeft. Namelijk, als jij de binnenkant teveel begrensd, valt het paard ook over de buitenschouder!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 08:45

Ok bedankt.