eraf gevallen-angst voor springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lie_ke

eraf gevallen-angst voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 16:17

een aantal weken geleden ben ik met springen (ik rij dressuur dus spring niet zo vaak) van mijn pony afgevallen, het was niet heel erg ofzo ik had alleen wat pijn aan mijn arm maar ik heb nu een aantal weken later, nogsteeds niet gesprongen.
ik ben niet echt heel erg bang ofzo, maar heb er gewoon een slecht gevoel over en word gestresst (zeker als de instructeur of iemand anders erbijstaat)
moet ik nu doorzetten en gaan springen of het zo laten?
bedankt voor de reacties,

Naomi_unique

Re: eraf gevallen-angst voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:20

Ik denk dat het het beste is om door te zetten zodat je over je angst heen komt. Maar iedereen is anders..Voor mij zou dat werken maar ik weet niet of dat ook voor jou goed is...
Als je het een hele tijd niet meer doet wordt de angst om weer te gaan springen alleen maar groter..

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:50

ik heb zelf ook angst gehad bij het springen ( door een val en niet eens met springen gebeurd)

je moet het langzaam weer opbouwen, doe dit met een pony ( hoop je eigen) die gewoon over de balken heen gaat, en met iemand erbij die je vertrouwd.
bouw het langzaam op begin gewoon heel erg laag, enga langzamer hand omhoog, je hoeft echt niet binnen 2 week weer 1 meter te springen ofzo

succes ermee, komt vast weer goed

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:54

Ik heb zelf ook nog steeds een beetje angst met springen. Het blijft toch ergens in mijn hoofd zitten. Ik heb wel weer gesprongen. Ik dacht; Ik moet het gewoon nu doen! En ik heb inmiddels al een paar keer 60 cm! gesprongen. Wat ik erg knap vind van mijzelf, aangezien ik dat voor die val nooit had gedaan.

Ik denk dat het beste is dat je het gewoon rustig aan moet opbouwen. En als het mogelijk is op een ander paard als je eigen pony niet makkelijk springt. Succes!

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:13

Lekker rustig opbouwen, zorg eerst dat je weer gewoon kan rijden op een paard dat je vertrouwd. Bouw vervolgens uit naar een paar drafbalkjes en daarna een laag kruisje. Neem hier lekker de tijd voor en ga pas door naar de volgende stap als je je vertrouwd voelt met de vorige. Dan komt het wel weer goed. Succes!

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:15

ik heb dit ook gehad. mijn paard maakte een soort bok over de hindernis, ik lande op een hek.

gewoon overheen zetten. gewoon klinkt alsof het makkelijk is, ik weet dat dat niet zo is.. vertrouw op jezelf en ga weer springen als je er klaar voor bent!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:16

hoi, Ik ken dit., Met springen me arm gebroken.. Ik heb alleen geoefend.Wel iemand op afstand maar niet erbij want dan was het nog erger. Eerst alleen maar balkjes en lage kruisjes

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:18

dit komt bekent voor Knipoog
ik had ook zoiets en ik heb het volgende gedaan.
1. ik ben springles gaan nemen met een goede instructeur die wist van mijn ''angst''
2. ik heb het rustig opgebouwd dus met grondbalken, lage kruisjes e.d. todat jij eraan toe bent om het meer op te bouwen Knipoog
3. het belangrijkste heb geduld het komt allemaal goed Pling
ik spring nu met mij c-pony 90cm Knipoog en eerst was ik al bang voor 50cm dus
pony is inmiddels verkocht aan mijn nichtje Knipoog ik zie hem regelmatig en rijd er soms nog op als ik er toevallig ben

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:49

Mij komt dit heel erg bekend voor en ben ook wel benieuwd hoe ik eraf kom!

Ik had vroeger een tijdje springles op paarden van de manege-eigenaar omdat mijn eigen paard niet mag springen wegens beenproblemen. Het ging allemaal prima tot op een dag het paardje heel erg wild was. Nadat hij minstens 20 keer geweigerd (op de gemene stopmanier) had en zich vervolgens omgedraaid had en weggegalopeerd was ging het eindelijk fout en viel ik eraf.. Erna moest ik toen natuurlijk toch erover heen springen totdat hij het deed maar ik vond het echt doodeng!!

Sindsdien vind ik het helemaal niet meer leuk om les of wedstrijd te springen omdat ik dan "moet" springen. Als ik zelf rustig alleen kan bepalen wat ik doe en niet moet als ik het eng vind gaat het wel goed maar anders... Ben wel benieuwd of mensen nog goede tips hebben Ja

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:52

Als je gestresst word als er iemand bij staat, zorg je gewoon dat er niemand bij staat. Begin laag (30 cm ofzo, gwoon voor het gevoel dat je "er over heen" gaat) en dat bouw je steeds meer op. Dan stap je zelf wat vaker af om hem hoger te doen Tong uitsteken
succes!

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:53

Ja maar ik durf alleen gewoon hoog te springen! Dan is er geen enkel probleem! Ook niet als mijn moeder ofzo erbij staat want die bemoeit zich er toch niet meer Haha!

Maar ik rij ook altijd studentenwedstrijden en vind het echt niet meer leuk om daar te starten.. (wel nog dresuur) Dan draait er ineens een knopje om ofzo Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 23:21

Lekker in je eentje gewoon een paar lage kruisjes, misschien balkjes draven en als je daar het vertrouwen mee hebt ga je iets hoger. Dus gewoon over je angst heen zien te komen.

Edit: ik lees nu je echte probleem. Misschien kan je in de buurt wel ergens een leuk oefenpacour springen? Gewoon lekker in draf en ookal begin je op 40 cm, zolang jij maar je vertrouwen terug krijgt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 23:24

Is het misschien een idee om op een ander paard of pony met veel ervaring te gaan springen? Dan kun jij je vertrouwen terug krijgen om het weer met je eigen pony te gaan proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 23:50

Een keer in je eentje aan de gang gaan Lachen
Laag beginnen,niet te veel eisen van jezelf!

hannexroza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 23:55

wanneer jij er klaar voor bent, en je je pony helemaal vertrouwd, dan kan je beginnen met lange kruisjes,grondbalken,cavaletti e.d.
overhaast het niet! begin lekker rustig en als je er aan toe bent kan je ook een instructeur nemen, die je verder kan helpen;)
het is niet erg om te vertellen dat je een beetje springangst hebt, een beetje goede instructeur,instructice begrijpt dit en weet hoe hij/zij daarmee om moet gaan.
verder nog veel suc6 ermee!
xx

tuur_zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 16:58

Ik heb ook zo'n probleem gehad. Ik zat op een manege op springles. Eerst was het helemaal geweldig en leuk, totdat ik hoger ging springen, op moeilijkere pony's. Als je een keertje iets verkeerds deed begon de instructrice meteen op je te schelden en gillen. Het werd zo erg dat ik iedere les verstijfd op de pony zat. Toen ben ik er mee gestopt.
Nu heb ik het plezier in springen weer ontdekt en vind ik het helemaal geweldig. Maar ik ben wel weer helemaal opnieuw begonnen en mezelf ook afgevraagd of ik het wel nog wou.
Als je niet wilt springen moet je het ook zeker niet doen!

xLoes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:46

Hoi ,
Ik heb vroeger zelf ook een hele erge angst gehad bij het springen. Het was toen niet zo leuk!
Ga op een rustige pony springen , dat heb ik gedaan en het is weer helemaal over want ik durf er weer op te springen!

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:33

Gewoon opnieuw laag beginnen.
Vooral de eerste keer dat je nu weer gaat niet te hoog zoals Lauss idd zegt, niet teveel eisen stellen aan jezelf! gewoon lekker lage sprongetjes doen en dan komt het vertrouwen vanzelf weer Lachen

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:45

je moet nu niet stoppen maar doorzetten hoe langer je wacht hoe moeilijker het word. ga anders een keer op een andere pony van iemand anders springen die dat heel graag doet 1 keer ofzo en daarna op je eigen pony. helpt ook vaak. eigenlijk had je na dat je gevallen was nog 1 of 2 sprongen moeten nemen desnoods heel laag. ga echt door. anders word het alleen maar moeilijker.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:56

Ik heb zelf die angst ook gehad doordat ik op een rottige manier gevallen was. Ik heb toen een tijdje met een bodyprotector gereden en daardoor voelde ik me een stuk zekerder....
T is en blijft leuk om te doen Ja

hannexroza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:58

ja, het is meschien ook nog een idee om een bodyprotector te kopen Knipoog
je voelt je dan veel zekerder en je bent wel beter beschermt.
xx

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:56

Het beste kun je eerst balkjes lopen dan, dan 10 cm, dan 20 cm, en ga zo maar door;)
Succes!

Groetjes Mariska

oORoosjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:40

Het is voor jezelf altijd fijn om over je angst heen te komen.. dan ben je daarna trots op jezelf! Begin gewoon met grondbalkjes en bouw het langzaam op!