achterhand en draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jemaine

achterhand en draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 13:20

Hallo allemaal

Ik open deze topic om de volgende reden.

In stap kun je duidelijk voelen wanneer je de achterhand erbij hebt. Is misschien wel simpel gezegd, maar ik voel dat. In draf kan ik het niet voelen, ik voel een tweetakt maar ik kan niet voelen of de achterhand actief is. Nu is dat misschien een vraag die ik mijn instructeur moet vragen, maar weten jullie wanneer je in draf de achterhand goed actief is, en wat je dan voelt.

Datzelfde geldt voor galop. Ik denk dat ik dat duidelijk voel omdat je opgegooid wordt, maar betekent dit ook dat de achterhand er goed onder zit?

Wie kan hier duidelijke antwoorden op geven, of misschien mij verbeteren en of aanvull;en?

Urielle

Re: achterhand en draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:30

Poeh, gevoel is moelijk te omschrijven. De rug voelt boller.
Het makkelijkste is voor gevoel om je instructeur een bevestiging te laten geven dat je gevoel klopt.

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 19:17

daar heb je gelijk in!

nanett35

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:07

Urielle schreef:
Poeh, gevoel is moelijk te omschrijven. De rug voelt boller.
Het makkelijkste is voor gevoel om je instructeur een bevestiging te laten geven dat je gevoel klopt.

Daar ben ik het mee eens Ja.
Laat je instructeur/instructrice kijken of zijn/haar achterhand goed meewerkt. En kijk idd of je gevoel klopt.
Als je paard lekker voor het been is en van achter naar voren werkt, zit de achterhand er goed onder.
Groetjes Nanet

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:12

Voelen kun je niet leren uit een boekje. Kan je niet op een hoger geschoold paard leren voelen? Dat werk absoluut het allerbeste.

Ireentjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:05

Denk inderdaad dat het verstandig is om met je instructeur te praten! Ik kan het zelf merken aan de beweging, het lijkt wel of je hoger wordt opgegooid in draf!

Triksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:19

je kan een actieve achterhand net voelen alsin stap
het voelt dan precies of je de speiren van zn kont voelt onder de jouwe
zo ervaar ik het toch Haha!
en je voelt een stuwende beweging

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:28

mijn fjord zijn rug gaat veren en met zadel kan ik niet meer doorzitten en zonder zadel zak ik steeds meer richting kont Knipoog
In galop huppelt hij en als hij wat actiever is springt hij echt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:54

Ze krijgen ook meer takt en afdruk,het paard beweegt meer naar boven toe.En bij overgangen van stap naar draf of halt naar draf,voel je de kracht onder je opwellen en je naar naar boven en voor brengen ipv alleen naar voren.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:05

mijn paard valt erg op de voorhand = dus achterhand er slecht onder. Als ze haar achterhand er onder gaat zetten komt ze echt omhoog aan de voorkant en word doorzitten een stuk minder makkelijk (lees = buikspierpijn Tong uitsteken) daar voel ik het dus aan. Dus misschien kun je proberen te voelen of de voorkant van je paard een meer opwaartse beweging maakt.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:41

Als de achterhand erecht goed onderzit, dan voel je dat je paard van voor wat omhoog komt, en met zijn kont wat zakt.
Alsof ie opstijgt! Haha!

En vraag idd. aan je instructeur of je gevoel klopt, of dat hij/zij het gevoel wil bevestigen, zodat je dus dat ruitergevoel zelf kunt leren, door een referentiegevoel te krijgen Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:08

Juist dat opstijgen dat doet die van mij ook, en schuif ik zo naar achter, moet ik echt zijn manen vasthouden (is het gevoel ook weer weg natuurlijk)